Szybkie autobusy odciążą metro – Warszawa przygotowuje się do uruchomienia systemu SAW

W ciągu ostatnich kilku tygodni w Warszawie powrócił niczym bumerang temat uruchomienia systemu SAW – Szybkiego Autobusu Warszawskiego.

Pierwszy system  BRT (Bus Rapid Transit) powstał w 1975 roku w Kurytybie, w Brazylii.  System szybkiego autobusu miejskiego pozwala na rozwiązanie lub minimalizację problemów charakterystycznych dla typowego transportu autobusowego, wynikających głównie z nadmiernego natężenia ruchu, w stopniu zbliżonym do rozwiązań alternatywnych (szybki tramwaj, metro), przy kilkakrotnie niższych kosztach wdrożenia systemu.

W najbliższym czasie Warszawa planuje zakupić dłuższe, bardziej pojemne, a przede wszystkim szybkie autobusy, które mają rozpocząć nowy epizod w historii stołecznej komunikacji. Niewiele brakuje, aby w Stolicy stworzyć system szybkiego autobusu. W trwającym właśnie przetargu Miejskie Zakłady Autobusowe planują kupić 112 pojazdów, w tym 4 autobusy hybrydowe i dwa 20-metrowe.

Do stworzenia systemu SAW brakuje jedynie systemu sterowania ruchem. Buspasy od kilku lat sukcesywnie pojawiają się w kolejnych dzielnicach Stolicy, brakuje jedynie uprzywilejowania dla komunikacji miejskiej.

Warto dodać, że kilka lat temu po ulicach Warszawy jeździł 20-metrowy Mercedes, o pojemności ponad 190 pasażerów, którego testy wypadły bardzo pomyślnie. Miejmy nadzieję, że za niedługo w Warszawie ujrzymy pierwszy w Polsce system BRT.

[nggallery id=3]

Polecane posty