Czechowice-Dziedzice: Kolejny zabytek

Pod koniec ubiegłego roku informowaliśmy, że w Czechowicach-Dziedzicach pojawił się zabytkowy autobus marki Jelcz T120 Ewa –więcej o nim tutaj. Tym czasem w maju do grona pojazdów zabytkowych dołączył Ikarus 260.59 należący do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach sp. z o.o.

Produkcja modelu Ikarus 260 rozpoczęła się w 1972 r. Dwa lata później do Polski trafiły pierwsze modele. Były eksploatowane w Bielsku-Białej, Częstochowie oraz Katowicach. Czym rożni się Ikarus 260 z PKM Czechowice-Dziedzice od pozostałych? Nieznacznej modernizacji uległo nadwozie, poprzez zastosowanie nowego wzoru dwupłatowych drzwi (zrezygnowano z drzwi harmonijkowych) oraz zamontowano automatyczną skrzynią biegów. W 1997 roku sprzedano po jednym egzemplarzu modelu w powyższej komplementacji – 260.59 (PKM Czechowice-Dziedzice) oraz 260.30 (PKM Gliwice).

Czechowicki Ikarus został wyprodukowany w 1997 r. przez firmę Bohurex sp. z o.o. (dawniej: Zakład Usług Technicznych „Jamna-Bus”; Zakłady Napraw Autobusów Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego) w Mikołowie-Jamnej. Zakład zajmował się wówczas montażem autobusów Ikarus 260 i 280 bazując na oryginalnych częściach i nadwoziach pozyskiwanych z fabryki Ikarusa. Z inicjatywy Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej w Polsce mikołowska firma rozpoczęła montaż przemysłowy tychże pojazdów, w tym także czechowickiego Ikarusa.

Do Czechowic Ikarus trafił w 1998 r., gdzie służył w ruchu liniowym przez 20 lat. W maju został zarejestrowany na pojazd zabytkowy. Czechowicki rodzynek napędzany jest silnikiem Rába D10 UTS-155, który współpracuje z automatyczną, 4-biegową skrzynią biegów ZF 4HP500.

W 2016 r. Ikarus brał udział w wystawie zorganizowanej przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej w ramach XIII edycji Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego w Targach w Kielcach. Wystawa poświęcona została autobusom marki Ikarus z montażu przemysłowego prowadzonego przez IGKM. Przedstawiała kilka modeli autobusów Ikarus, gdzie zaprezentowano także Ikarusa 435.05D z KMKM Warszawa, Ikarusa 280.70E z MZK Koszalin oraz Ikarusa 405.01 z KMKM Warszawa.


Polecane posty