Kara dla PKP Intercity, ostrzeżenie dla KŚ

Urząd Transportu Kolejowego nałożył na PKP Intercity 155 tys. zł kary za nieinformowanie pasażerów o warunkach najniższych opłat za przewóz. Urzędnicy nakazali też Kolejom Śląskim rozwiązać problem tłoku w pociągach.

Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, nałożona na PKP Intercity SA kara pieniężna jest efektem naruszenia przez spółkę obowiązku informowania podróżnych o warunkach najniższych opłat za przewóz, czego przyczyną jest niedostępność pełnego zakresu ofert promocyjnych w automatach biletowych spółki i nieprawidłowe działanie systemu sprzedaży biletów, co zostało stwierdzone decyzją Prezesa UTK z 17 marca 2014 r.

Jak wskazał w wydanej decyzji administracyjnej Prezes UTK, pasażer, bez względu na kanał dystrybucji, przed zakupem biletu ma prawo do pełnej i wiarygodnej informacji o jego cenie, która powinna być uwidoczniona w sposób prosty i niebudzący wątpliwości co do jej wysokości. Pozbawienie takiego uprawnienia może skutkować narażeniem na straty finansowe pasażera, nieświadomego możliwości nabycia tańszych biletów w innym niż biletomat kanale dystrybucji.

Tymczasem, jak ustalił Prezes UTK, pasażerowie pozbawieni byli informacji o warunkach najniższych opłat za przewóz w przypadku zakupu biletów za pośrednictwem automatów biletowych, albowiem system sprzedaży nie wskazywał, że dana relacja objęta jest promocyjną ofertą taryfową, co realnie przedkładało się na wysokość ceny biletów. Podróżni nabywali więc bilety bez świadomości, że interesującą ich podróż mogą odbyć w tańszej cenie. W związku z tym urząd nałożył na PKP Intercity SA karę pieniężną w wysokości 155 100,44 zł.

Kary uniknęły za to Koleje Śląskie, mimo negatywnych wyników urzędowej kontroli. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) stwierdził w decyzji administracyjnej z 23 grudnia 2014 r. stosowanie przez Koleje Śląskie bezprawnych praktyk, które naruszyły zbiorowe interesy pasażerów i polegały na niezapewnieniu podróżnym wygody podróżowania.

Podstawą wszczęcia postępowania administracyjnego w tej sprawie były m.in. skargi podróżnych, z których wynikało, że pociągi wyprawiane przez Koleje Śląskie w niektórych relacjach są notorycznie zatłoczone lub przepełnione. Pasażerowie wskazywali nie tylko na dyskomfort wynikający z takich warunków podróżowania, ale także na występujące przypadki omdleń pasażerów przebywających w zatłoczonych lub przepełnionych pojazdach Kolei Śląskich.

Stwierdzając stosowanie przez Koleje Śląskie bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów, Prezes UTK zobowiązał jednocześnie spółkę do usunięcia nieprawidłowości w terminie 90 dni od dnia doręczenia decyzji.

źródło: www.rynek-kolejowy.pl

Polecane posty