Śląskie: Nowy rozkład jazdy pociągów

Koleje Śląskie opublikowały informację o zmianach, jakie czekają podróżnych wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy od najbliższej niedzieli 13 grudnia.

Po raz pierwszy Koleje Śląskie zaprezentują całkowitą nowość – weekendową ofertę pociągów Beskidzki Sprinter. Zastąpi ona dotychczasową, szczątkową ofertę pociągów przyspieszonych. Pociągi o poranku będą rozpoczynać bieg w większych miastach północnej oraz centralnej części regionu. Dojadą natomiast w atrakcyjne turystycznie regiony południowej części Województwa Śląskiego oraz do Zakopanego. Będzie to kompleksowa oferta sześciu par połączeń, zapewniająca bezpośrednią podróż w niemal każdej relacji, natomiast skomunikowanie poszczególnych pociągów w stacji Katowice umożliwi podróż o każdej porze w dowolnej konfiguracji.

Linia S5
Nowy rozkład jazdy przyniesie kilka nowości dla podróżnych korzystających z linii S5. Przede wszystkim poprawie ulegnie oferta dla miejscowości położonych na południe od Bielska-Białej. Rozkład jazdy został przygotowany w taki sposób by pociągi mogły pełnić funkcję kolei miejskiej na odcinku Bielsko-Biała – Żywiec, kursującej w godzinach szczytu z częstotliwością ok 30 min, natomiast poza nimi z częstotliwością 60 min. W tym celu wszystkie połączenia kończące dotychczas swój bieg w Bielsku-Białej lub Wilkowicach Bystrej zostaną wydłużone do Żywca. Dodatkowo oferta zostanie rozszerzona o nowe połączenie przyspieszone Żywiec – Bielsko-Biała – Katowice zapewniające dojazd do Bielska-Białej na godzinę 8 oraz do Katowic na godzinę 9. Tym samym liczba połączeń przyspieszonych obsługujących Żywiec zwiększy się z czterech w obecnym rozkładzie jazdy do siedmiu! Ponadto na wnioski podróżnych uruchomione zostanie połączenie umożliwiające powroty z Bielska-Białej do Żywca po godzinie 21.

Ponadto rozwiewając obawy wszystkich, którzy zauważyli brak w naszej ofercie pociągów Bielsko-Biała – Katowice z przyjazdem około godziny 5:00 oraz Katowice – Bielsko-Biała z odjazdem po godzinie 23 informujemy, że połączenie to zapewni wspólna oferta Kolei Śląskich i PKP Intercity. W całym okresie obowiązywania nowego rozkładu jazdy wypracowane zostało honorowanie biletów Kolei Śląskich w pociągach Intercity IC Hutnik 4520 Bielsko-Biała Główna 3:54 – Katowice 4:52 oraz IC Hutnik 5421 Katowice 23:25 – Bielsko-Biała Główna 00:27. Ponadto pociągi te na odcinku Katowice – Goczałkowice będą obsługiwać wszystkie przystanki osobowe.

Przez cały 2021 rok kontynuowana będzie modernizacja stacji Czechowice-Dziedzice natomiast prace wokół węzła czechowickiego będą prowadzone w różnych lokalizacjach zarówno w kierunku Pszczyny, Bielska-Białej jak i Chybia. W pierwszych miesiącach 2021 roku roboty będą mieć miejsce we wschodniej części stacji, przez co ruch jednotorowy dwukierunkowy będzie prowadzony na odcinku Czechowice-Dziedzice – Czechowice-Dziedzice Południowe. W kolejnych miesiącach prace przeniosą się na zachodnią część stacji oraz w okolice łącznicy, dlatego pociągi będą jeździć tylko po jednym torze na odcinku Pszczyna – Czechowice-Dziedzice. Wtedy zostanie zawieszona obsługa przystanku Goczałkowice-Zdrój, ponieważ ograniczone warunki terenowe wokół linii kolejowej uniemożliwiają połączenie prowadzenia prac z bezpieczną obsługą pasażerów na przystanku.

W zależności od planowanej sytuacji ruchowej w poszczególnych organizacjach ruchu część pociągów linii S72 zostanie skrócona do Pszczyny z ekspresową autobusową komunikacją zastępczą na odcinku Pszczyna – Bielsko-Biała Główna.

Linia S6
Po wielu miesiącach wyczekiwania na linię S6 powrocą pociągi pasażerskie! Czas przejazdu jaki uda się osiągnąć po modernizacji wyniesie dla najszybszych połączeń już od 1h 6 min w relacji Katowice – Skoczów, 1h 25 min w relacji Katowice – Ustroń oraz 1 h 42 min w relacji Katowice – Wisła! Będzie to możliwe dzięki zakończeniu pierwszego etapu modernizacji linii kolejowej do Wisły. Modernizacja zostanie kontynuowana od 1 III 2021. Wtedy też wymieniony zostanie tor na odcinku Skoczów – Wisła Głębce. Od tego momentu podróż będzie odbywała się z przesiadką na komunikację autobusową, zgodnie z opisanym poniżej:

  • Pociągi będą kończyć i rozpoczynać bieg w stacji Skoczów.
  • Zostanie uruchomiona komunikacja autobusowa kursująca po trasie obecnej linii czerwonej: Skoczów Dworzec Autobusowy – Skoczów Dworzec Kolejowy – Ustroń-…wszystkie przystanki pośrednie… – Wisła Głębce.
  • Uzupełniająco zostanie uruchomiona komunikacja autobusowa na trasie: Skoczów Dworzec Autobusowy – Skoczów Dworzec Kolejowy – Skoczów Bładnice – Goleszów – Goleszów Centrum, z możliwością przesiadki na autobusy regionalne w kierunku Ustronia i Wisły na przystanku Goleszów Centrum.

Ponadto od początku nowego rozkładu jazdy tj. od 13 grudnia będzie oddany do użytku nowy przystanek Skoczów Bajerki, który poprawi dostępność kolei w północnej części miasta. Weekendowy pociąg Kubalonka powróci natomiast na swoją stała trasę do Wisły Głębców przez Żory i Chybie. Również po wznowieniu modernizacji przewóz będzie realizowany w pełnej relacji z przesiadką na autobus komunikacji zastępczej w Skoczowie.

Ze względu na modernizację, niedostępna pozostanie infrastruktura przystankowa na stacjach Zabrzeg oraz Zabrzeg Czarnolesie. Dlatego też wszystkie pociągi linii S6 będą korsowały z pominięciem zatrzymań w tych miejscowościach. W zamian za pominięte postoje uruchomiona zostanie komunikacja autobusowa, która będzie częścią ciągu komunikacyjnego S61 Czechowice-Dziedzice – Cieszyn.

Linia S61
Modernizacja linii kolejowej na odcinku Zabrzeg – Czechowice-Dziedzice będzie oznaczała nie tylko brak możliwości obsługi przystanków Zabrzeg oraz Zabrzeg Czarnolesie, ale także także znaczne ograniczenie przepustowości infrastruktury. Pociągi będą poruszały się tylko po jednym, technicznym torze. Z tego względu uruchomienie pociągów Cieszyn – Czechowice-Dziedzice oraz Cieszyn – Katowice nie będzie możliwe. Organizacja przewozów na linii komunikacyjnej S61 będzie więc przebiegać według opisanego poniżej schematu:

  • Uruchomiona zostanie ekspresowa linia autobusowa Skoczów – Cieszyn skomunikowana z pociągami linii S6 do/z Katowie w stacji Skoczów. Autobusy będę kursowały 6 razy dziennie w każdym kierunku, przez 7 dni w tygodniu, a czas przejazdu z Cieszyna do Katowic wyniesie jedyne 1h 30 min co jest absolutnym rekoredm w wydaniu Kolei Śłąskich.
  • Pociągi relacji S61 zostaną skrócone do relacji Chybie – Cieszyn. Uruchomiona zostanie również autobusowa komunikacja zastępcza na odcinku Czechowice-Dziedzice – Chybie. W zamian za to rozkład jazdy pociągów zostanie rozszerzony o dodatkowe kursy, a także lepiej dostosowany do lokalnych potrzeb m.in. do cieszyńskich szkół – dzięki skróeceniu relacji, możliwe są częstsze kursy.

Równolegle, kontynuowana będzie modernizacja stacji Cieszyn, która wymaga znacznych przesunięć w rozkładzie jazdy zarówno polskich jak i czeskich pociągów oraz uniemożliwi skomunikowania pomiędzy nimi. W stacji Cieszyn pozostaje bowiem tylko jeden czynny tor.

Źródło: Koleje Śląskie

Polecane posty