Kontynuujemy serię poświęconą przeglądowi taboru przewoźników z terenu Podbeskidzia i Śląska Cieszyńskiego. Tym razem wizytę składamy w Powiecie Cieszyńskim.
ZGK Cieszyn sp. z o.o.
Ostatni nowy autobus trafił do Zakładu Gospodarki Komunalnej w Cieszynie sp. z o.o. w 2009 roku. Był nim Solaris Urbino 10 #172. Przez ostatnie cztery lata w cieszyńskim zakładzie nie zmieniło się praktycznie nic. W ubiegłym roku ZGK sprzedało jednego z dwóch eksploatowanych Autosanów H9-35.01 #149, który po remoncie trafił do firmy „DAS II” Karol Górniak. W 2013 roku ZGK wzbogaciło się o kolejny pojazd – wyprodukowany w 2007 roku Solaris Urbino 12LE #173, który wcześniej kursował w barwach Nettbuss Drammen.
Solaris Urbino 10 |
Solaris Urbino 10 |
Solaris Urbino 10 |
Solaris Urbino 10 |
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Cieszynie sp. z o.o. w likwidacji
PKS Cieszyn oficjalnie zakończył działalność przewozową 26 października 2012 roku. Spółka obsługiwała linie z cieszyńskiego i wiślańskiego dworca do: Chybia, Strumienia, Zarzecza, Gołysza, Gliwic, Cisownicy, Ustronia Lipowca, Wisły, Jaworzynki, Koniakowa, Bielska-Białej, Skoczowa, Szczyrku Białego Krzyża.
Degradacja cieszyńskiego przewoźnika odbywała się stopniowo. Od wakacji 2010 zarząd spółki postanowił obniżyć pracę przewozową poprzez zaprzestanie obsługiwania kursów weekendowych. Krytyczna sytuacja finansowa, coraz większe długi spowodowały likwidację linii min do Katowic i Ustronia Zawodzia. W lutym 2012 spółka została postawiona w stan likwidacji. Na przestrzeni kilku następnych miesięcy przewoźnik miał stopniowo redukować liczbę połączeń. Od marca zlikwidowano niedzielne kursy do Chybia oraz całotygodniowe z Wisły do Wisły Czarne, Jawornika, Łabajowa i Malinki. Od lipca PKS obsługiwał wyłącznie linie dalekobieżne do Krakowa, Krosna (przejęte w październiku 2012r. przez Traf-Line) i Kołobrzegu. W grudniu ubiegłego roku wyburzono dworzec PKS w Cieszynie, na miejscu którego powstanie galeria handlowa.
Prześledźmy losy pojazdów, które należały do PKS Cieszyn począwszy od 2011 roku. Sprzedanych zostało pięć pojazdów, a dwa zostały zezłomowane.
Pojazdy sprzedane:
Nr taborowy | Nr rejestracyjny | Model |
106 | BLC 8464 | Jelcz D120 Lux |
504 | BLC 8477 | Autosan H10-10.02 |
755 | BLC 8455 | Jelcz PR110D Lux |
801 | BLC 8514 | Autosan H10-11.21 |
864 | BLC 8528 | Ikarus-Zemun IK160P |
Pojazdy zezłomowane:
Nr taborowy | Nr rejestracyjny | Model |
661 | BLC 8519 | Ikarus-Zemun IK160P |
863 | BLC 8527 | Ikarus-Zemun IK160P |
Jelcz D120 Lux |
Autosan H10-10.02 |
Jelcz PR110D Lux |
Autosan H10-11.21 |
Ikarus-Zemun IK160P |
Ikarus-Zemun IK160P |
Ikarus-Zemun IK160P |
W 2012 roku z eksploatacji wycofano 42 pojazdy, 27 pojazdów zostało sprzedanych, a 15 zezłomowanych.
Pojazdy sprzedane:
Nr taborowy | Nr rejestracyjny | Model | Nabywca |
SCI 36195 | Renault Tracer | DAS II Gumna | |
SCI NH97 | Renault FR1 | Transkom Skoczów | |
SCI NC96 | Renault FR1 | ? Sobolew | |
SCI 36197 | Renault FR1 | Traf-Line Pszczyna | |
SCI 36198 | Renault FR1 | Traf-Line Pszczyna | |
RLA 94FJ | Solbus C10,5 | InterPalm Kraków | |
RLA 95FJ | Solbus C10,5 | Witkowski Szczecin | |
SCI 45240 | Autosan H7-10.06.01 | MZK Kęty | |
SCI 45241 | Autosan H7-10.06.01 | MZK Kęty | |
SCI 36194 | Renault FR1 | Traf-Line Pszczyna | |
040502 | SCI 51375 | Solbus C10,5 | Bujak Trzęsówka |
040503 | SCI 51642 | Solbus C10,5 | Bujak Trzęsówka |
151 | SCI M117 | Jelcz L100I | Trans-Bus Ustroń |
2-21299 | SCI HT03 | Autosan A1010M.08 | |
2-21303 | SCI HT10 | Autosan A1010M | PMKS Tarnobrzeg |
2-21304 | SCI HT02 | Autosan A1010M | PMKS Tarnobrzeg |
401 | SCI 54TW | Solbus C9,5 | B.B-Trans Trzęsówka |
413 | SCI 51WP | Autosan H10-10 | |
501 | BLC 8474 | Autosan H10-10 | |
502 | SCI 44556 | Autosan H10-10.02 | ? Włoszczowa |
503 | BLC 8476 | Autosan H10-10 | |
601 | BLC 8478 | Autosan H10-10 | |
701 | BLC 8515 | Autosan H9-21.41 | |
702 | BLC 8479 | Autosan H10-10 | |
703 | BLC 8480 | Autosan H10-10 | Trans-Bus Ustroń |
704 | BLC 8469 | Mercedes-Benz 614D | DAS II Gumna |
901 | SCI 21271 | Autosan H6-10.03 | WisPol Cieszyn |
Pojazdy zezłomowane:
Nr taborowy | Nr rejestracyjny | Model |
108 | BLC 8501 | Autosan H10-11 |
109 | SCI JP32 | Autosan H10-11 |
110 | BLC 8503 | Autosan H10-11 |
111 | BLC 8504 | Autosan H10-11 |
304 | BLC 8505 | Autosan H10-11 |
305 | BLC 8506 | Autosan H10-11 |
306 | BLC 8507 | Autosan H10-11 |
307 | SCI 93NH | Autosan H10-10 |
308 | BLC 8471 | Autosan H10-10 |
404 | BLC 8472 | Autosan H10-10 |
406 | BLC 8508 | Autosan H10-11 |
407 | BLC 8510 | Autosan H10-11 |
603 | BLC 8511 | Autosan H10-11 |
604 | BLC 8512 | Autosan H10-11 |
605 | BLC 8513 | Autosan H10-11 |
W 2013 roku wycofano 16 wozów. Dziewięć pojazdów zostało sprzedanych, a siedem zezłomowanych.
Pojazdy sprzedane:
Nr taborowy | Nr rejestracyjny | Model | Nabywca |
SCI 36193 | Renault FR1 | ||
00057089 | SCI WK98 | Kapena Thesi Intercity | Daltrans Bąków |
040501 | SCI 31844 | Irizar Century | Trans-Bus Ustroń |
152 | SCI N838 | Setra S315 GT-HD | Trans-Bus Ustroń |
2-21302 | SCI HT04 | Autosan A1010M | |
2-23943 | SCI HT07 | Autosan A1010T | |
2-23944 | SCI HT06 | Autosan A1010T | |
2-23945 | SCI HT05 | Autosan A1010T | |
903 | SCI 11331 | Setra S315 GT-HD | Kubala Travel Ustroń |
Pojazdy zezłomowane:
Nr taborowy | Nr rejestracyjny | Model |
2-21298 | SCI HT09 | Autosan A1010M |
2-21300 | SCI HT01 | Autosan A1010M |
2-21301 | SCI HT08 | Autosan A1010M |
201 | SCI 94HT | Volvo B10MA-55 / Aabenraa M85 |
303 | BLC 8470 | Scania K113 / Carrus Vector |
902 | BOE 9522 | Autosan A1010M |
904 | BOE 9523 | Autosan A1010M |
Autosan A1010M |
Autosan A1010M |
Volvo B10MA-55 / Aabenraa M85 |
Scania K113 / Carrus Vector |
Autosan A1010M |
Autosan A1010M |
Nieznane są losy sześciu pojazdów:
Renault FR1 #SCI NH98
Renault Tracer #SCI 36199
Renault Tracer #SCI 36196
MAN Lion’s Coach #SB 97916
Karosa C954E #SCI 38249
Karosa C954E #SCI 38250
Renault FR1 |
Renault Tracer |
MAN Lion’s Coach |
Karosa C954E |
Karosa C954E |