Czechowice-Dziedzice: Podsumowanie testów elektrycznego autobusu przegubowego

18 września czechowicki PKM zakończył trwające przez ponad tydzień testy elektrycznego autobusu przegubowego Solaris Urbino 18 Electric. Testy wypadły pomyślnie, a pojazd doskonale sprawdził się w czasie regularnej obsługi najbardziej obciążonej pasażerami linii do Bielska-Białej.

Ekologiczny, zeroemisyjny, cichy autobus elektryczny kursował na linii nr VII. Oprócz walorów ekologicznych, PKM wskazuje na następujące zalety pojazdu: niska podłoga na całej długości, zwrotność – dużo większa niż obecnie eksploatowanych przez PKM dwóch autobusów 15-metrowych, niska zabudowa (ważna, bo umożliwiającą bezproblemowy przejazd pod wiaduktem w Komorowicach), duża moc silnika, dobrze dobrana do pojemności baterii.

Przeprowadzone, kolejne już testy autobusu elektrycznego w Czechowicach-Dziedzicach, mają związek z planami gminy i czechowickiego PKM na pozyskanie dofinansowania na zakup dwóch przegubowych autobusów elektrycznych wraz z ładowarkami: zajezdniową i pantografową, tak by w niedalekiej przyszłości, takimi właśnie pojazdami zastąpić starsze, 15-metrowe Solarisy.

Autobus obsługiwał linię nr VII, w godzinach od godz. 5.00 do 10.25, a następnie był ładowany ładowarką zajezdniową (typu plug-in) i kontynuował pracę przewozową od godz. 13.00 do 21.30. W trakcie testów pokonał ponad 2 250 km. Celem wyeliminowania wskazanej przerwy na ładowanie, planowane jest posadowienie ładowarki pantografowej na przystanku autobusowym przy PG Silesia, gdzie autobus – jeśli gmina zakupi takie pojazdy – mógłby być doładowywany podczas przerw kompensacyjnych i w całości realizować przewidziane zadanie przewozowe wynikające z rozkładu jazdy.

W zależności od panujących warunków eksploatacyjnych autobus zużywał 1,2-1,5 kWh/km. Jak wynika z zebranych przez PKM danych eksploatacyjnych, koszt zużytej energii elektrycznej przez testowany autobus wyrażony w zł/km był dwukrotnie niższy niż koszt oleju napędowego zużytego w tym samym czasie przez autobus napędzany silnikiem spalinowym.

Kierowcy autobusu – testujący pojazd w trudnych warunkach miejskich – wśród zalet najczęściej wymieniali: dynamikę pojazdu, komfortowe zawieszenie, niski poziom hałasu, płynność jazdy i wysoką estetykę połączoną z funkcjonalnością. PKM bardzo pozytywnie ocenia parametry eksploatacyjne testowanego autobusu. Elektryczny, cichy i niezanieczyszczający powietrza pojazd, spotykał się również z uznaniem ze strony pasażerów.

– Gmina Czechowice-Dziedzice deklaruje gotowość do wprowadzenia do eksploatacji autobusów zeroemisyjnych, przy uzyskaniu środków zewnętrznych na ten cel. Uwzględniając potencjalne korzyści środowiskowe, ekonomiczne i społeczne dla mieszkańców, planowane jest przeprowadzenie modernizacji floty PKM Czechowice–Dziedzice w oparciu o autobusy elektryczne – akumulatorowe. Uzyskanie dofinansowania ze źródeł zewnętrznych zrekompensuje wyższe nakłady inwestycyjne w porównaniu do zakupu autobusów o napędzie konwencjonalnym – spalinowym – mówi Rafał Kupczak, Dyrektor ds. Organizacyjnych i Eksploatacji, Wiceprezes czechowickiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

Plany czechowickiego przewoźnika wpisują się w starania gminy, mające na celu poprawę jakości powietrza w mieście, obniżenie poziomu hałasu oraz podniesienie komfortu użytkowania komunikacji publicznej. Warto w tym miejscu przypomnieć, że PKM Czechowice-Dziedzice sp. z o.o., w ramach realizowanego projektu „Przyjazna komunikacja w Czechowicach-Dziedzicach” – dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej – już w 2017 roku zakupiło 4 autobusy Solaris Urbino 12 z nowoczesnymi, niskoemisyjnymi silnikami spełniającymi surową normę Euro 6, a następnie 3, jeszcze nowocześniejsze i jeszcze bardziej ekologiczne autobusy hybrydowe – Solaris Urbino 12 Hybrid, których eksploatację rozpoczął w kwietniu ubiegłego roku. Kolejnym krokiem ma być zakup pierwszych autobusów elektrycznych.

Polecane posty