Bielsko-Biała, Skoczów: Umowa na rewitalizację linii kolejowej podpisana

28 września podpisana została umowa dotycząca projektu rewitalizacji linii kolejowej nr 190. W jej wyniku w roku 2029 na odcinku Bielsko-Biała – Skoczów pojawią się pierwsze pociągi. Wartość tej ogromnej inwestycji szacowana jest na 350 mln zł netto. To bardzo wielkie wydarzenie dla Bielska-Białej i innych samorządów z regionu.

Pełna nazwa projektu brzmi Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn – Skoczów – Bielsko-Biała – Wadowice – Kraków) w ramach programu Kolej+.

W imieniu strony samorządowej podpis pod umową złożył prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski – lider projektu Aglomeracji Beskidzkiej, jednocześnie deklarując wkład finansowy samorządów w realizację inwestycji, w wysokości 52,5 mln zł. Ze strony PKP PLK dokument podpisał Ireneusz Merchel, prezes spółki PKP PLK.

  • To bardzo wielkie wydarzenie dla Bielska-Białej i samorządów, które partycypują w kosztach tej inwestycji. Takie mamy czasy, że inwestycje rządowe muszą być wspierane przez samorządy. Dla nas to duży wysiłek, ale decydujemy się na niego, bo – patrząc na wydarzenia na świecie – mamy świadomość, że druga taka szansa może się już nie zdarzyć. Nie możemy się więc nie zaangażować, bo mieszkańcy i potomni by nam tego nie wybaczyli. Dla Aglomeracji Beskidzkiej, dla Bielska-Białej i dla wszystkich, którzy działają w naszym regionie, jest to wyraz odpowiedzialności społecznej za cały ten kawałek naszej lokalnej ojczyzny – mówił prezydent Bielska-Białej.

Podpisanie umowy wieńczy wieloletnie starania lokalnych samorządów i organizacji pozarządowych o przywrócenie znaczenia linii nr 190 na kolejowej mapie regionu i kraju. Ostatnie pociągi regionalne kursowały na tym odcinku w roku 2009, wg coraz bardziej okrajanego rozkładu jazdy, który w żaden sposób nie mógł odpowiadać na oczekiwania mieszkańców.

Po latach w działania zmierzające do przywrócenia połączeń pomiędzy Skoczowem i Bielskiem-Białą, koordynowane przez Stowarzyszenie Aglomeracja Beskidzka, na podstawie zawartego porozumienia zaangażowały się: miasto Bielsko-Biała, powiat cieszyński, powiat bielski, gmina Skoczów, gmina Jasienica, miasto Cieszyn, miasto Wisła, gmina Goleszów oraz miasto Ustroń.

Samorządy wynegocjowały korzystne deklaracje marszałka województwa śląskiego dotyczące udziału w kosztach inwestycji oraz przyszłego uruchomieniu przewozów na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała (deklaracja dotyczy co najmniej 8 par połączeń na dobę). Na podstawie uchwały wojewódzkiego Sejmiku Samorządowego województwo śląskie dołoży do realizacji inwestycji 50 procent samorządowego wkładu.

28 września podpisana została umowa dotycząca projektu Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (…). Jej zawarcie oznacza, że nieczynny odcinek linii kolejowej pomiędzy Bielskiem-Białą a Skoczowem zostanie gruntownie zmodernizowany, zgodnie z założeniami studium planistyczno-prognostycznego, opracowanego na zlecenie Stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka. Proponowany przez PKP PLK S.A. harmonogram zakłada, że w latach 2024-2026 realizowane będą prace projektowe, po nich rozpoczną się roboty budowlane. Oczekuje się, że pierwsze pociągi pojawią się na odcinku Bielsko-Biała – Skoczów w roku 2029.

Prezydent Jarosław Klimaszewski tłumaczył, że ta linia jest niezbędna dla dalszego rozwoju naszego regionu, co wiąże się z budową nowoczesnego węzła przesiadkowego, jaki ma powstać w stolicy Podbeskidzia.

  • Dziękuję za wsparcie rządowe, bez niego tej inwestycji by nie było. Rozmowy czasami są długie i trudne, przy dobrej woli współpraca obu stron zawsze prowadzi do szczęśliwego finału – dodał prezydent.
  • Linia nr 190 jest jedną z wielu linii związanych z węzłem Bielsko-Biała, bardzo ważnym węzłem. Linia malownicza, kręta, dużo zakrętów. Dużych prędkości tu nie uzyskamy, ale 80-100 km/h jest wystarczające. 22 km, 11 przystanków, w tym 4 nowe. Średnio pociąg będzie zabierał pasażerów w obrębie Bielska-Białej co 2 km. To typowa kolej aglomeracyjna. Składy pociągów zależeć będą od organizatora transportu, którym jest marszałek województwa śląskiego. Żeby mieszkańcy mogli co 30-60 minut wsiąść do pociągów, musi ich być 15-20 – informował prezes spółki PKP Ireneusz Merchel, który kilkadziesiąt lat temu pracował na stacji kolejowej w Bielsku-Białej.

W studium planistyczno-prognostycznym zaplanowano wybudowanie praktycznie od nowa nawierzchni torowej, budowę lub modernizację kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych, przejazdów i przejść kolejowych, a także utworzenie nowych przystanków kolejowych – Skoczów Bajerki II, Bielsko-Biała Osiedle Polskich Skrzydeł, Bielsko-Biała Stare Bielsko, Bielsko-Biała Listopadowa. Konkurencyjność linii w transporcie ma przynieść korekta krzywych i łuków, dzięki której prędkość zostanie podniesiona do 100-120 km/h na odcinkach prostych i 60-70 km/h na łukach. Dzięki inwestycji przywrócona zostanie możliwość podróży koleją pomiędzy Bielskiem-Białą a Cieszynem czy Wisłą, ale powstanie też pełny kręgosłup infrastrukturalny, umożliwiający utworzenie na terenie subregionu południowego kolei aglomeracyjnej, co jest zgodne z założeniami opracowywanego równolegle Planu Zrównoważonej Mobilności dla Aglomeracji Beskidzkiej 2040+.

O społecznej potrzebie rewitalizacji linii nr 190 świadczy obecność przy podpisaniu umowy wielu przedstawicieli rządu i parlamentu z naszego regionu, zaangażowanych we wspieranie planowanego przedsięwzięcia.

Przy pisaniu artykułu skorzystano z materiałów Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego Aglomeracja Beskidzka z siedzibą w Bielsku-Białej.

Żródło: https://ms.bielsko-biala.pl/aktualnosci/1/koleja-do-cieszyna

Polecane posty