(22kB)

WSTECZ

NUMER 7, LISTOPAD 2003
(12. 12. 2003)


AKTUALNOŚCI

  • BIELSKO-BIAŁA

STAŁO SIĘ!
4. listopada wprowadzono ograniczenia w ruchu kołowym w związku z przebudową skrzyżowania na Hulance. Z centrum objazd poprowadzono ulicami Piastowską, Grodeckiego, Konopnickiej i Cieszyńską, natomiast w kierunku centrum ulicami Cieszyńską, Konopnickiej, E. Plater i Piastowską.
* trasy linii 2 i 32 zostały skrócone:
Linia 2 kursowała do 30. 11. na trasie Mikuszowice Stalownik - Dworzec,
Linia 32 kursuje na trasie Hałcnów - Dworzec.
Na przystankach wywieszono informacje o możliwości kontynuowania jazdy z Dworca.

* Linia nocna N została zawieszona do 30. 11..

* Linia 7 kursuje ulicami Cieszyńską, Konopnickiej, Sobieskiego (obowiązuje przystanek Konopnickiej Pawilon).

* Linie 23, Os. Langiewicza - CH Sarni Stok, Os. Langiewicza - Auchan kursują ulicami Cieszyńską, Szarotki, Babiogórską (autobusy nie zatrzymują się na przystankach na trasie objazdu).

Na liniach przebiegających przez Hulankę mogą wystąpić opóźnienia autobusów.
Bieżące informacje o zmianach w kursowaniu autobusów znajdziesz TUTAJ.
P. A.
IK280.37 #009, linia 6 na ul. Konopnickiej
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
IK280.70E #060, linia 28 na ul. Grodeckiego
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
IK415.14D #051, linia 2 skrócona do dworca
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
IK415.14D #046, linia 32 skrócona do dworca
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

26 ZIELONYCH.
W październiku nowe malowanie otrzymał Jelcz PR110 M #727 (to już trzeci "Berliet" w nowym malowaniu). Stało się to przy okazji Naprawy Bieżącej, podczas której zamontowano m. in. dużą kabinę kierowcy (od 2000 roku autobus posiadał małą kabinę oraz bramki ułatwiające kierowcy kontrolę biletów).
P. A.
Zielony Jelcz PR110M #727
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

PO CZĘSTOCHOWSKU X 5.
Piąty Ikarus 415 otrzymał dzieloną przednią szybę. Tym razem to wymyślone w MPK Częstochowa rozwiązanie zastosowano w autobusie o numerze 044.
P. A.

 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

ODBUDOWA W TYCHACH.
28. listopada do tyskiej firmy Truck Bus Service na odbudowę wysłano złamanego Ikarusa 280.26 #719. To pierwsza od wielu lat napawa całkowita autobusu MZK wykonywana poza Bielskiem.
P. A.

IK280.26 #719 udaję się na odbudowę do Tychów
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

IMITACJA TRAMPA.
PPKS Bielsko-Biała wyremontowało kolejnego Autosana H9-21 (BBC 499D). Autobus podobnie jak kilka poprzednio remontowanych "Dziewiątek" otrzymał przednią i tylną ścianę od modelu A0909 Tramp. Niestety nie zainstalowano pneumatycznych drzwi.
P. A.
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

TESTY WYŚWIELACZY W PPKS.
W dwóch autobusach PPKS Bielsko-Biała pojawiły się na próbę diodowe wyświetlacze firmy R&G. Zaletą wyświetlaczy jest ich znakomita czytelność w każdych warunkach. Być może wyświetlacze pojawią się w większej ilości autobusów PPKS, na razie zamontowano je w Autosanie A1010M #KBB 512Y oraz Autosanie A1112T #SB 02752.
P. A.

 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

ZEBRANIE NA DŁUGIEJ.
    27 listopada o godzinie 12:00 w świetlicy biurowca MZK przy ul. Długiej w Bielsku-Białej z inicjatywy nowego dyrektora firmy Krzysztofa Knapika, odbyło się zebranie informacyjne, na które zaproszeni zostali: prezydent miasta, radni, przedstawiciele wszystkich Rad Osiedlowych, lokalne media, oraz redakcja MIG-a, reprezentowana tam przez piszącego tą relację Zbigniewa Ząbka. Na spotkanie stawili się wszyscy zaproszeni goście, oprócz jednego... prezydenta Jacka Krywulta (lub choćby któregoś z jego zastępców), który dał tym samym dowód tego jak „głęboko” interesują go sprawy mieszkańców naszego miasta. W imieniu wszystkich zebranych, którzy oczekiwali przybycia Pana Prezydenta, chciałem z tego miejsca „bardzo serdecznie” podziękować, za zaprezentowaną postawę i wyrażoną „troskę” wobec problemów związanych z komunikacją miejską.
     Na wstępie zebrania ze swoją osobą i przebiegiem kariery zawodowej zapoznał wszystkich dyrektor Krzysztof Knapik, po czym przeszedł do omówienia spraw związanych z planowaną prywatyzacją firmy. W dalszej części swojego wystąpienia pan dyrektor omówił pokrótce propozycję nowych cen biletów miesięcznych (nie podaję ich tu z racji tego, że są to tylko propozycje i nie wiadomo, czy zostaną zaakceptowane przez Radę Miejską) i przedstawił nową ofertę biletową MZK Bielsko-Biała. W ofercie tej znalazły się bilety jednodniowe, oraz bilety na przejazd krótkich odcinków (1, 2 przystanki) w cenie 1 PLN za bilet cały i 50 gr. za bilet ulgowy. Poinformował również o stopniowym wprowadzaniu na niektóre linie do autobusów konduktorów.
    Następnie kierownictwo Działu Przewozów Pasażerskich podało kilka komunikatów dotyczących zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej począwszy od dnia 1 grudnia tego roku. Komunikaty te dotyczyły: powrotu linii nr 2 na osiedle Kopernika, uruchomieniu kursów nocnych opartych na bazie przewozów pracowniczych MZK i wprowadzeniu korekt (czyt. redukcji) w rozkładzie jazdy linii nr 7. W dalszej części spotkania pracownicy Działu Przewozów poinformowali zebranych o planach zmian na najbliższe tygodnie i miesiące. Do planowanych zmian należą:
- zmiana trasy linii 23 (proponowana trasa to: os. Langiewicza, os. Złote Łany, Szpital Wojewódzki, os. Karpackie, os. Beskidzkie i dalej ul. Konopnickiej i Grunwaldzką do Dworca Głównego).
- korekty rozkładów jazdy linii 4 i 24
- korekty rozkładów jazdy i trasy przejazdów linii 22 i 33
- planowane wprowadzenie letnich rozkładów jazdy
Z dumą możemy stwierdzić, że dwa ostatnie punkty są wynikiem sugestii, jakie złożyliśmy (redakcja MIG-a) pisemnie dwa tygodnie wcześniej na ręce dyrektora. Potwierdza to tym samym, że nowy dyrektor jest otwarty na sugestie i propozycję z zewnątrz.      W ostatniej części zebrania było miejsce na pytania i uwagi od zebranych, a skierowane do określonych osób w MZK.
     Na zakończenie zebrania pan Krzysztof Knapik podziękował wszystkim zebranym i zaprosił do współpracy, oraz zapowiedział następne tego typu spotkania (kolejne już w lutym). Oczywiście po oficjalnej części był jeszcze czas na indywidualne konsultacje.
    Redakcja MIG-a ma nadzieję, że takie spotkania staną się faktycznie tradycją i pozwolą one przyczynić się do wyraźnej poprawy funkcjonowania komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej. Już teraz czekamy z niecierpliwością na kolejne zebranie, które tym razem ma mieć bardziej formę narady.
Z. Z.

MZK - INFORMACJE TABOROWE.
* MALOWANIE MIEJSKIE:
  • 727 (PR110M)
* NOWE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 009 (IK280) - MB Renowacje (ex Daewoo)
  • 050 (IK415) - Okmar Plastik - nowa wersja (ex Okmar Plastik)
* NOWE TABLICE REJESTRACYJNE:
  • 709 (IK280) - SB 45197 (ex BLB 573B)
  • 012 (IK280) - SB 49143 (ex BBL 0502)
P. A.



* * * * * * * * *

  • OŚWIĘCIM

NAJPIERW KIBICE...
11 listopada, miała miejsce niecodzienna sytuacja. Po meczu hokejowym Unia Dwory Oświęcim - GKS Tychy, kierowca mający rezerwę odwoził kibiców GKS-u do Tychów. Oczywiście eskortowała go policja, po 3 radiowozy z przodu i z tyłu. Jakby tego było mało, to w środku jechało ok. 15 policjantów w pełnym umundurowaniu i oczywiście uzbrojonych. Autobus, który wiózł kibiców to Ikarus 280.26 #8 (skasowany w ostatnich dniach).
K. Lączak.

... PÓŹNIEJ KASACJA.
MZK Oświęcim skasowało Ikarusa 280.26 #8 z 1990 roku. W ten sposób w Oświęcimskim MZK pozostały już tylko dwa Ikarusy 280.26 (#6 i 7). Skasowany autobus przejeździł w oświęcimskim MZK 13 lat bez naprawy głównej.
L. M.

 Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Leszek Matula

NEWSY Z PKSiS.
Nowe malowania:
- Ostatni pomarańczowy Autosan H9-21 #BLZ 5200 w PKSiS Oświęcim uzyskał w ostatnich dniach niebieskie malowanie.
L. M.



* * * * * * * * *

  • ŻYWIEC

1 LISTOPADA.
Podobnie jak w latach ubiegłych w związku z organizacją obchodów dnia Wszystkich Świętych na odcinku od Targowicy do Góry Bułgarowskiej została zamknięta ulica Komonieckiego. Zezwalano jedynie na przejazd mieszkańcom, osobom dowożącym do cmentarza osoby starsze i autobusy MZK (7, 16, 17), które dodatkowo zatrzymywały się na tymczasowym przystanku dla wysiadających przy głównej bramie cmentarza. Niestety nie pomyślano o skierowaniu w te dni na tą trasę niskowejściowych Dabów.
R. B.

DŁUGI WEEKEND.
Nie chcąc być gorszymi od urzędników miejskich, którzy 10 listopada zafundowali sobie wolne, autobusy MZK kursowały tego dnia jak w soboty, a 11 listopada jak w niedziele i święta.
R. B.

REMONTY W CENTRUM.
21.11. w związku z kładzeniem nowej nawierzchni na ul. Komorowskich autobusy w kierunku Os. 700-lecia kursowały objazdem: ul. Komonieckiego i Al. Piłsudskiego. Żaden z przystanków nie został pominięty, jednakże skręcający na Rynek autobus powodował dezorientację jadących pasażerów.
R. B.

NOWE POŁĄCZENIA.
21. 11. żywiecki PKS uruchomił połączenie Bielska z Lasem/Ślemieniem/Korbielowem:
6:05 Las -> Żywiec -> Bielsko.
8:25 Bielsko -> Żywiec -> Korbielów.
13:25 Ślemień -> Żywiec -> Bielsko
15:10 Bielsko -> Żywiec -> Las
PPKS Bielsko-Biała nie wpuścił autobusów realizujących te połączenie na bielski Dworzec PKS. Autobusy rozpoczynają/kończą trasę na placu koło stacji benzynowej, na przeciw Dworca PKS (przystanek "Warszawska ARAL"). Podstawowy tabor na nowych połączeniach to niedawno zakupione Solbusy.
R. B. & P. A.
Solbus na początkowym przystanku
Fot. Paweł Adamus

REMONTY I MALOWANIA PPKS.
Wyremontowano własnym sumptem kolejnego H9 #SZY C396. Wymieniono przy tym ścianę przednią na trampopodobną. Niestety tylna pozostała bez zmian. Ponadto nowe malowanie zyskał Jelcz PR100D #SZY U268 Kolejnym, który uzyska nowe barwy jest również PR110D - #SZY L110.
R. B.

 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus



KALENDARIUM

25 lat temu – 15. listopada 1978 Z mostu w Wilczym Jarze w Oczkowie do Jeziora Żywieckiego wpadły dwa Autosany - H9 i H09 z żywieckiego PKSu, wiozące górników do kopalni. Ok. 5 rano autobus żywieckiego PKSu, wiozący ponad 30 pasażerów wpadł w poślizg na moście i spadł z 18m do jeziora. Kierowcy kolejnego pracowniczego autobusu udało się zatrzymać, jego pasażerowie rzucili się na ratunek. Niestety nie udało się zatrzymać kierowcy wracającego do bazy innego pracowniczego Autosana. Na szczęście jechało nim tylko kilka osób. Była to najtragiczniejsza katastrofa autobusowa w historii Polski - zginęło 30 osób 9 zostało rannych.
P. A.



DO POCZYTANIA

Zbigniew Ząbek
Nowa stara dwójka
     Linia nr „2” w Bielsku-Białej jest jedną z najstarszych, o ile nie najstarszą linią autobusową w mieście. Jej początki sięgają jeszcze czasów, kiedy to po mieście zupełnie swobodnie poruszały się tramwaje, a numer tej linii nie ma zupełnie nic wspólnego z tramwajem nr „2”, który to jeździł w Bielsku na trasie od Dworca Głównego do Hulanki do roku 1970. Nie oznacza to jednak, że w tym czasie w Bielsku obok tramwaju o tym numerze, był również autobus nr „2”, ponieważ w czasach, kiedy w mieście istniały tramwaje, to linie autobusowe były oznaczane literami, a obecna linia „2” to było „B”.
     Po uruchomieniu tej linii autobusy kursowały początkowo z placu Zwycięstwa do Mikuszowic Krakowskich Domu Ludowego ulicami: Piastowską, 3-Maja (Lenina**), Zamkową, Partyzantów, 1-Maja, PCK i Żywiecką (Greczki**). Dość szybko jednak końcowy przystanek z Placu Zwycięstwa przeniesiono na Oś. Piastowskie (ZOR VI*), gdzie umiejscowiono go na ulicy E. Plater na wysokości obecnego PUB-u „MAGNUM”. Po rozszerzeniu granic administracyjnych miasta wydłużono niektóre kursy „dwójki” do Mikuszowic Stalownika, a tablice z numerem linii do tych wydłużonych kursów dodatkowo oznaczono czerwonym paskiem. Następne wydłużenie linii odbyło się w drugą stronę do Oś. Kopernika (ZOR VII*). Początkowo autobusy do pętli dojeżdżały ulicami Brodzińskiego i Spółdzielców, a osiedle opuszczały ulicą Jesionową, ale po kilku latach zaczęły kursować w obu kierunkach ulicą Jesionową. IK415 #032 na pętli Os. Kopernika (VIII 2003)
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
     Przez około 30 lat „dwójka” nie ulegała większym zmianom. Dość szybko postanowiono, że kursy z „czerwonym paskiem” będą kursami docelowymi i do Stalownika jeździły już wszystkie autobusy.
     Największą zmianą na trasie przejazdu tej linii był objazd związany z przebudową ulicy Zamkowej. Wtedy to autobusy zostały skierowane w ulicę Wzgórze, Stojałowskiego, Plac Ratuszowy, Sempołowskiej, Kierową i Broniewskiego (Kosmonautów, Koniewa, Bohaterów Stalingradu**). Po zakończeniu objazdu trasa ta stała się już trasą właściwą i praktycznie to autobusy tak kursują już do dnia dzisiejszego z tą tylko różnicą, że po remoncie Placu Ratuszowego z ulicy Stojałowskiego „dwójka” zaczęła skręcać w ulicę Dmowskiego (Buczka**). Oczywiście w okresie, kiedy budowano osiedle Śródmiejskie autobusy okresowo kursowały również trasą objazdową; Wałową, Mostową, Piłsudskiego (Dymitrowa**), Wyzwolenia, Stojałowskiego, Żywiecką, ale to był tylko rozwiązanie tymczasowe.
    Linia nr „2” ostatnimi laty jest linią najczęściej dotykaną przez różnego rodzaju objazdy i nie inaczej jest teraz, ale o tym za chwilę.
     „Dwójka” przez cały okres swego istnienia „przeżywała” swoje lepsze i gorsze chwile. Przez szereg lat linia ta była obsługiwana przez 6 autobusów, z czego tylko 3 jeździły przez cały dzień, a pozostałe zasilały połączenie w godzinach szczytu. Po likwidacji linii nr „5” na „dwójce” przez cały dzień, aż do wieczora kursowało 6 pojazdów i to niejednokrotnie same przegubowce. Niestety po likwidacji szpitala „Stalownik” nadeszły gorsze czasy. Obecnie na linii nr „2” kursują 4 autobusy, z czego tylko 3 do późnego wieczora i również rzadkością jest tu teraz przegubowiec.
  Półtora roku temu rozpoczęto jakieś dziwne eksperymenty z rozkładem jazdy. Najpierw obcięto połowę kursów i zredukowano ilość autobusów z 6 do 3. Wywołało to ogólne niezadowolenie mieszkańców Mikuszowic Krakowskich, dla których jest to jedyny autobus. W MZK więc wymyślono wtedy, że zwiększy się częstotliwość po przez skrócenie trasy jedynie do Dworca Głównego. Niestety to rozwiązanie nie spodobało się dla odmiany mieszkańcom zachodniej części miasta, a głownie Oś. Kopernika i musiano się wtedy wycofać z tego pomysłu. Sprawę załatwiono po przez dołożenie do rozkładu jazdy jednego autobusu. Jak okazało się całkiem niedawno, pomysł skrócenia linii „2” do Dworca Głównego nie został zapomniany, a tylko czekano na nową okazję i pretekst, aby to uczynić. Na taki pretekst nie trzeba było długo czekać. Ponownie sprawa powróciła w tym roku, przy okazji rozpoczęcia przebudowy węzła Hulanka. Nowy dyrektor bielskiego MZK nieświadomy „wojny”, jaka może go czekać, a jaką już raz mieszkańcy Oś. Kopernika przy pomocy mediów, Rady Osiedla i Radnych, stoczyli z poprzednim kierownictwem firmy, uległ zdaje się namowie kogoś z Działu Przewozów Pasażerskich i zgodził się na skrócenie „dwójki’. Oczywiście na reakcję nie trzeba było długo czekać, ale na całe odkręcenie sytuacji było już za późno i w efekcie w dniu 3 listopada tego roku o godzinie 22:20 odjechała z pętli przy ul. Jesionowej ostatnia „dwójka” (nr boczny autobusu 036). Kilkanaście minut później o godzinie 22:31 na pętle zajechał ostatni autobus oznaczony numerem „2” (059), który wysadził ostatnich pasażerów, zgasił światła i smutno odjechał do zajezdni. W dniach 4-30. XI 2003 linia 2 rozpocznała swoją trasę przy Dworcu (IK415 #044 na ul. Piastowskiej)
Kliknij, aby powiększyć

W dniach 4-30. XI 2003 linia 2 rozpocznała swoją trasę przy Dworcu (MAN #077 koło Dworca PKS)
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
     Na skróconej trasie kursowało tylko 3 autobusy, ale za to według tego samego rozkładu jazdy, który obowiązywał wcześniej. Wszyscy zainteresowani nie dawali za wygraną i wojna o powrót autobusów toczyła się nadal - w czym ma swój udział również piszący te słowa. Mieszkańcom udało się uzyskać zapewnienie dyrektora Krzysztofa Kapnika, że linia powróci na osiedle tak szybko jak tylko będzie to możliwe i oto nagle w poniedziałek 1 grudnia, chwilkę przed godziną 5:00 na pętlę przy ul. Jesionowej cichutko z lekkim piskiem hamulców wtoczył się MAN (080), kierowca włączył oświetlenie we wnętrzu pojazdu, a następnie włączył wyświetlacz, na którym zdumionym oczom oczekujących pasażerów ukazał się napis: „2 Mikuszowice Stalownik”. Zdziwienie było ogromne, bo Dział Przewozów nie poinformował podróżnych o powrocie „dwójki” na Kopernika. Jednak mimo to o godzinie 5:05 MAN odjechał zabierając ze sobą, pierwszą po czterotygodniowej przerwie grupkę pasażerów, a kilkanaście minut później na pętlę zajechał kolejny autobus oznaczony, jako „2” (035), który to dla odmiany wykonał pierwszy pełny przejazd z Mikuszowic. Wraz z powrotem linii nr „2” na „pełną trasę”, powrócił również czwarty autobus.
    Dziś znowu możemy delektować się podróżą autobusem ze „Stalownika” na Kopernika i mamy nadzieję, że tym razem to już tak zostanie na zawsze i żadne objazdy nie staną na stałe na przeszkodzie strudzonej „dwójki”. Pierwszy, po przerwie, dzień linii 2 na os. Kopenika (IK415 #035 & IK412 #063) 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
     Na koniec pozostaje jeszcze tylko jedno; w imieniu wszystkich zainteresowanych: Panie dyrektorze DZIĘKUJEMY!
_____________________________________
* - w nawiasach podano nazwy osiedli przed nadaniem im nazw w połowie lat siedemdziesiątych
** - w nawiasach podano nazwy ulic obowiązujące przed zmianą nazewnictwa w latach dziewięćdziesiątych



WSZELKIE MATERIAŁY (TJ. INFORMACJE, ARTYKUŁY, ZDJĘCIA) SĄ CHRONIONE PRAWAMI AUTORSKIMI.
WYKORZYSTYWANIE MATERIAŁÓW BEZ ZGODY AUTORA JEST ZABRONIONE!

DO GÓRY
WSTECZ
Serwis utrzymywany na serwerach: World Hotels Directory