Upadek PKS Cieszyn


Bankructwo PKS Cieszyn
Spółka redukuje kolejne kursy, doprowadzając do całkowitej likwidacji firmy.
PKS Cieszyn w likwidacji Sp. z o.o. pokazało swoje oblicze bankruta. Likwidator postanowił zawiesić wykonywanie dość dużej ilości kursów oraz zmienić dni kursowania wybranych powiatowych linii. Najbardziej korekty dotkneły mieszkańców gmin powiatu cieszyńskiego – Cieszyn, Goleszów, Hażlach i Wisła. Zmiany nie omineły też pośpiesznych kursów z Cieszyna do Gliwic i Wrocławia czy linii z Wisły do Katowic. Pośpieszną linię komunikacyjną relacji Wisła – Katowice – Wisła przez Skoczów, Strumień, Żory, Mikołów obsługiwaną dotychczas przez spółkę PKS Cieszyn w likwidacji Sp. z o.o. przejęła firma P.K. TRANSKOM Skoczów Sp. z o.o. bez korekt kursów i zmian cen biletów.
Dalsze zmiany ku likwidacji spółki PKS Cieszyn w likwidacji Sp. z o.o. są nieuniknione. W ciągu najbliższych miesięcy (nawet tygodni) z dworców autobusowych w Cieszynie przy ul. Korfantego 23 i w Wiśle przy ul. Lipowej 4 odjadą ostatnie autobusy pod szyldem PKS CIESZYN. Pasażerowie są tym faktem zażenowani, że tak duża państwowa firma (gdyż cieszyński PKS należy “jeszcze” jako jednoosobowa spółka pod Skarb Państwa) zostanie całkowicie zlikwidowana i jej działalność zawieszona. Jest to, oprócz spółki ZGK  Cieszyn prowadzącej i utrzymującej komunikację miejsko-podmiejską, największy przewoźnik powiatu cieszyńskiego. Jest szansa, że po PKS-ie wybrane linie międzygminne powiatu cieszyńskiego przejmie właśnie ZGK.
PKS Cieszyn jest obecnie drugim po rybnickim PKS-ie postawionym w stan całkowitej likwidacji działalności. Wcześniej, z woj. małopolskiego, PKS Wadowice przejął pszczyński PKS, który również obsługuje przejęte rybnickie linie.

Czy miasto kupi dworzec autobusowy?
Do czasu całkowitego zakończenia działalności, firma PKS w Cieszynie w likwidacji Sp. z o.o. jest właścicielem budynków i nieruchomości dworca autobusowego przy ul. Korfantego 23 oraz zajezdni przy ul. Górnej 21. Co dalej? Cieszyn jest zainteresowany kupnem dworca autobusowego i przeniesieniem tam autobusów ZGK oraz prywatnych przewoźników z placu dworcowego z ul. Hajduka. Do skarbu państwa i ministerstwa transportu, budownictwa i gospodarki morskiej władze miasta zwróciły się z pomocą o darowiznę terenu i budynku dworca PKS. Jednak jak tłumaczą w Urzędzie Miejskim, podmiot jakim jest cieszyński PKS, jest zadłużony a majątek musi zostać poddany zaspokojeniu wierzytelności w drodze likwidacji spółki – mówił zastępca burmistrza Cieszyna.
Niestety istnieje realna groźba, że nowy właściciel może zamienić dworzec autobusowy na np. centrum handlowe czy supermarket. Tego boją się sami mieszkańcy i pasażerowie. Gdzie będziemy wsiadać do autobusów? Jak to możliwe, że w przyszłości miasto powiatowe Cieszyn, może być bez dworca autobusowego? To będzie ułomne miasto. Ze strony władz miasta i powiatu nikt się nie interesuje – skarżą się mieszkańcy. Nie brakuje również negatywnych komentarzy internautów na jednym z portali – Komentarze trafione, nie mijają się w większości z prawdą. Dodać należy że obecny poseł a niegdysiejszy Starosta wraz ze swoim zastępcą-obecnym Burmistrzem Cieszyna mieli od Ministra propozycję przejęcia PKS-u za darmo i oczywiście z niej nie skorzystali !. .A obecny Starosta -protegowany posła też nie robi nic dobrego dla tej sprawy. Zresztą Panowie już za późno, Wasze deklaracje i pisma to czysta kpina. – grzmi jedna z anonimowych osób.
Studium planu zagospodarowania przestrzennego terenu dworca jest tak szeroki, że praktycznie jest możliwe prowadzenie jakiejkolwiek działalności. Jednak burmistrz Cieszyna chce zmienić ten plan na jednoznaczną działalność. Miasto daje sygnał, że jest zainteresowane, aby przyszły nabywca utrzymał funkcję dworca. Jeśli skarb państwa nie wyrazi zgody na darowiznę miastu, postaramy się o zakup dworca i przywrócić mu dawne życie. Skarb państwa jak na razie nie odpowiedziało na pismo władz Cieszyna. Tymczasem bankrutujący PKS ogłosił ostatnio o likwidacji kolejnych połączeń.

Kursy do czerwca, co potem?
W ciągu ostatnich tygodni odbyło się spotkanie władz powiatu cieszyńskiego z Radą Przewoźników Powiatu Cieszyńskiego i likwidatorem cieszyńskiego PKS-u. Tematem spotkania była kwestia problemu zbankrutowanego PKS-u. Jak mówi starosta cieszyński Jerzy Nogowczyk, ma zapewnienie ze strony likwidatora PKS o realizowaniu kursów do końca czerwca 2012 roku, ale do tego czasu będą zawieszane stopniowo kolejne nierentowne połączenia. Dla władz powiatu jest najważniejsze, aby zagwarantować przewozy młodzieży szkolnej i sprzedaż biletów do końca roku szkolnego. Co nastąpi, jeśli faktycznie likwidator postanowi od lipca zawiesić wszystkie kursy? Starostwo jest po rozmowach z resztą przewoźników, którzy chętnie się podzielą i przejmą 40% powiatowych linii, które dotychczas obsługiwał PKS Cieszyn. Niewątpliwe jest, że racjonalizacja kursów autobusowych będzie mniejsza niż dotychczas.
Co z pośpiesznymi liniami np. relacji Cieszyn-Krosno czy Cieszyn-Kraków? Te linie pewnie zostaną zlikwidowane, gdyż do Krosna muszą jeździć autobusy o wysokim standardzie, których pozostali przewoźnicy nie mają. Sezonową linię z Cieszyna do Kołobrzegu i z powrotem może przejąć w całości kołobrzeski oddział Veolia Transport, który obsługuje naprzemiennie z cieszyńskim PKS-em. Natomiast linię do stolicy małopolski zapewne mogą przejąć dwie prywatne firmy oferujące przewozy BUS-ami – Interplam czy Comfortbus. W przypadku linii z Wisły do Katowic los podzielił skoczowski TRANSKOM, który od kwietnia 2012 r. w całości przejmuje kursy obsługiwane dotychczas przez PKS. Widać już skutki zawieszonych dalekobieżnych linii cieszyńskiego PKS-u. We wrześniu 2011 r. zlikwidowano linię Cieszyn-Katowice, później trasę Cieszyn-Warszawa, a teraz od 1 kwietnia b. r. zawiesza się linię z Cieszyna do stlolicy dolnego śląska – Wrocławia. Do Gliwic kurs w obu kierunkach ograniczono z wszystkich dni tygodnia do piątków, sobót i niedziel. Ze względu głównie na studentów linię do Gliwic nie zawieszono całkowicie.

Kto przejmie pustkę po PKS-ie?
Po informacji, która zszokowała mieszkańców regionu śląska cieszyńskiego, że PKS Cieszyn został w dniu 27 lutego postawiony w stan likwidacji, mieszkańcy i pasażerowie pytają jak będzie wyglądać w przyszłości zanikająca komunikacja cieszyńskiego PKS-u na terenie powiatu cieszyńskiego, gdzie to właśnie PKS obsługuje 40% linii naszego powiatu. Jak zapewnia likwidator spółki, Andrzej Sokulski w rozmowie z TV Silesia – procedura likwidacji PKS będzie polegała na sprzedaży majątku i sukcesywnym wygaszaniu transportu komunikacyjnego. Likwidator musi w ciągu 1,5 roku wykreślić funkcjonowanie PKS Cieszyn z rejestru spółek Skarbu Państwa. Pierwszy krok do likwidacji już zauważyliśmy 1 marca b. r. korektą rozkładu polegającą na zawieszeniu całkowitemu kursów na terenie Gminy Wisła i niektórych kursów w weekendy w Cieszynie. W ciągu najbliższych kilku miesięcy z dworca autobusowego w Cieszynie przy ul. Korfantego 23 odjadą ostanie autobusy. Dwie gminy powiatu cieszyńskiego – Chybie i Strumień, zdecydowały chęć dofinansowywania do kursów bielskiego PKS-u, aby ten nie likwidował nam trasy Bielsko-Strumień-Bielsko na naszym terenie. Czy takie rozwiązanie – w przypadku PKS-u z Cieszyna – też wchodzi w grę? – pytają mieszkańcy “żabiego kraju”. Na naszym rynku przewozowym w powiecie istnieją różne rozwiązania. Jednym z nich jest przejęcie linii PKS przez prywatnych przewoźników. Drugim, lepszym dla mieszkańców – aby to ZGK Cieszyn, który prowadzi i utrzymuje komunikację miejską, przejął linie międzygminne – do gmin których docierały by nasze autobusy linie były by współfinansowane – przekonuje Mieczysław Szczurek. Będziemy rozmawiać z likwidatorem PKS-u na temat dalszych rozwiązań. W najbliższym czasie odbędzie się spotkanie władz powiatu z likwidatorem – zapewnia burmistrz Cieszyna.
Warto zauważyć, że na liniach gdzie jeżdżą autobusy PKS od dość dłuższego czasu kursują również prywatni przewoźnicy, np.
– linie CIESZYN-KONIAKÓW OCHODZITA obsługuje PKS Cieszyn jak i zarówno WISPOL;
– linie CIESZYN-STRUMIEŃ-CHYBIE CENTRUM oprócz PKS Cieszyn obsługuje też firma LINEA TRANS;
– natomiast na linii CIESZYN-KRAKÓW kursuje już więcej przewoźników – firma INTER PALM czy COMFORT BUS.
Zdarzyło się nawet, gdzie przewoźnicy konkurując z cieszyńskim PKS-em przejęły całkowicie trasy obsługiwane kiedyś przez PKS: na linii Cieszyn-Leszna Podlesie-Cieszyn (obsługuje firma Jerzego Cieślara “TRANSBUS” z Ustronia), Cieszyn-Katowice-Cieszyn obsługiwanej przez BUS BROTHERS ze Szczejkowic k/Żor czy linię Cieszyn-Ustroń Zawodzie-Cieszyn obsługiwaną i tak na przedłużonej trasie Cieszyn-Ustroń Zawodzie-Wisła Malinka-Ustroń Zawodzie-Cieszyn przez WISPOL z Wisły.

Polecane posty