Transexpo 2018: EvoBus prezentuje Future Bus

Mercedes-Benz prezentuje spektakularną technikę w nie mniej spektakularnym opakowaniu: autobusie miejskim Mercedes-Benz Future Bus z CityPilot. Oba komponenty stanowią razem kamień milowy zarówno w kontekście historii autobusu jak i na drodze do autonomicznej i bezwypadkowej jazdy. Daimler jest wiodącym producentem pojazdów ze zautomatyzowanymi funkcjami jazdy.

Korzyści dla pasażerów, kierowcy i operatora

Mercedes-Benz Future Bus wyposażony w CityPilot jeszcze bardziej zwiększa atrakcyjność jazdy środkiem komunikacji publicznej, jakim jest autobus miejski. Dotyczy to przede wszystkim pasażerów, jednak zmiany przyniosły także korzyści kierowcom i operatorom. Wszystkie te trzy grupy zyskują na rewolucyjnym designie i nowatorskiej technice. Autobus wkomponowuje się w swoje środowisko, zarówno w sensie stylizacji zewnętrznej i wewnętrznej jak i techniki, dzięki której pojazd porusza się na swojej trasie i komunikuje z otoczeniem.

CityPilot: fascynująca technologia zwiększająca bezpieczeństwo, wydajność i komfort

Technologia CityPilot zastosowana w autobusach Mercedes-Benz Future Bus bazuje na zaprezentowanej przed dwoma laty autonomicznej ciężarówce Mercedes-Benz Actros z systemem Highway Pilot. Tu jednak została ona w znacznym stopniu udoskonalona i przystosowana do specyfiki autobusu miejskiego oraz uzupełniona o liczne funkcje. I tak oto CityPilot potrafi rozpoznawać sygnalizację świetlną i komunikować się z nią, dzięki czemu bezpiecznie pokonuje skrzyżowania ze światłami. Potrafi także rozpoznawać przeszkody, w szczególności zaś pieszych na jezdni, i samoczynnie inicjować manewr hamowania. Pojazd podjeżdża także automatycznie na przystanki, gdzie również sam otwiera i zamyka drzwi. Co więcej, radzi sobie także z pokonywaniem odcinków w tunelach.

Kilkanaście kamer skanuje jezdnię i otoczenie, systemy radarowe bliskiego i dalekiego zasięgu nieustannie monitorują odcinek drogi przed autobusem. Całość uzupełnia ponadto system GPS. Dzięki fuzji danych wszystkie zgromadzone informacje dają niezwykle precyzyjny obraz, umożliwiając ustalenie pozycji autobusu z dokładnością co do centymetra. Rozwiązania te funkcjonują już w praktyce i zostały przetestowane podczas światowej premiery CityPilot na trudnym, liczącym niemal 20 km odcinku obejmującym częściowo ciasne zakręty, tunele czy liczne przystanki i to przy dużych jak na autobus miejski prędkościach.

Poruszający się w sposób częściowo zautomatyzowany autobus miejski podnosi poziom bezpieczeństwa, ponieważ odciąża kierowcę, a czujne kamery i systemy radarowe dostrzegą każdy szczegół. System poprawia wydajność, gdyż delikatny i prognozujący sposób jazdy mniej eksploatuje układy mechaniczne, obniża zużycie paliwa a tym samym także poziom emisji. Dzięki równomiernej i płynnej jeździe autobus zapewnia także większy komfort pasażerom na pokładzie.

Mercedes-Benz Future Bus: spektakularna technologia w połączeniu z nowatorskim designem

Nośnikiem technologii, w którym zaprezentowano system CityPilot, jest Mercedes-Benz Future Bus. Licząca niemal dwanaście metrów długości jednoczłonowa wersja autobusu skonstruowanego na bazie światowego bestsellera Citaro zdradza zupełnie nowe trendy w stylizacji wnętrza i zewnętrznej części pojazdu. Jego harmonijne linie wzorowane są na asymetrycznych kształtach architektury miejskiej. Stylizacja, oświetlenie, rozmieszczenie drzwi czy systemy informatyczne – wszystko to sprawia, że niepowtarzalny Mercedes-Benz Future Bus bez wątpienia zasługuje na swą nazwę.

Dotyczy to również wnętrza, którego otwarta koncepcja wzorowana jest na placach i parkach. Już pierwsze spojrzenie na część pasażerską zdradza pieczołowitość, z jaką jej projektanci zadbali o potrzeby podróżujących. W zależności od długości czasu spędzonego w pojeździe przestrzeń tę podzielono na trzy strefy. Wzdłuż ścian zamontowane są w dość luźnym układzie designerskie siedzenia.

Nowatorskie poręcze nawiązują do koncepcji parku, rozchodząc się niczym gałęzie drzew ku górze w stronę dwukolorowego sufitu. Umieszczone w nim oświetlenie przypomina zadaszenie pergoli. Podróżujący mogą korzystać z dużych monitorów w środkowym segmencie przestrzeni pasażerskiej, na których znajdą potrzebne im informacje lub materiały o charakterze rozrywkowym. Opracowany zupełnie na nowo kokpit stanowi integralną część całego pomieszczenia. Kierowca odczytuje niezbędne dla niego informacje na dużym wyświetlaczu o innowacyjnej grafice.

20 km jazdy bez kierowania, bez wciskania pedału gazu czy hamulca

Swoją pierwszą jazdę w przestrzeni publicznej Mercedes-Benz Future Bus z CityPilot odbywa na odcinku najdłuższej w Europie linii BRT (BRT = Bus Rapid Transit) w Holandii. Linia ta łączy lotnisko Amsterdam Schiphol z miastem Harlem. Licząca niemal 20 km długości trasa stanowi dla Mercedesa Future Bus prawdziwe wyzwanie: Jest ona pełna zakrętów, prowadzi przez tunele i skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.

Jednak Mercedes-Benz Future Bus z CityPilot doskonale radzi sobie samodzielnie ze wszystkimi przeszkodami: po pustej drodze jedzie z prędkością do 70 km/h, potrafi rozpoznawać przeszkody takie jak piesi na jezdni, zatrzymuje się na przystankach z dokładnością do centymetra, otwiera i zamyka drzwi, rusza automatycznie i komunikuje się z sygnalizacją świetlną. Kierowca na całej trasie ani razu nie musi naciskać pedału gazu czy hamulca i tylko na odcinkach z ruchem dwukierunkowym musi przejąć kierownicę, by poprowadzić pojazd zgodnie z przepisami. W każdej chwili może też oczywiście interweniować i w razie potrzeby przejąć kontrolę nad pojazdem.

Mercedes-Benz Future Bus z CityPilot – tak zaczyna się przyszłość autobusu miejskiego. Technologia ta wręcz idealnie nadaje się do zastosowania w systemach BRT, dzięki którym możliwe jest rozwiązanie problemów komunikacyjnych aglomeracji miejskich i metropolii na całym świecie. Zapewnia efektywną jazdę, podnosi poziom bezpieczeństwa i odciąża kierowcę. Nowy produkt Daimler Buses stanowi tym samym system komunikacji autobusowej jutra.

Obok „futurystycznego” Mercedesa na targach można było zobaczyć także inne modele Mercedesa: Nowe Tourismo, Citaro C2 Hybryd z MPK Kraków, używane Tourismo oraz Intouro,

a także nowa Setrę S531DT, Setrę S517 HDH (z nowym logo Sindbadu) oraz Setrę S416 GT-HD/2.

Polecane posty