SilesiaKOMUNIKACJA 2013 – Od miejskiego do turystycznego – prezentacja pojazdów marki SOR – cz. 4

Na targach w Sosnowcu czeski producent autobusów – SOR Libchavy zaprezentował trzy modele: miejski SOR BN12, międzymiastowy CN 9,5 oraz turystyczny LH 10,5.

Model BN12
pojawił się na rynku stosunkowo dawno, w 2003 roku. Przez 9 lat jest zdecydowanym liderem czeskiego rynku autobusów miejskich. Posiada troje drzwi o układzie 1-2-2, niska podłoga jest dostępna w pierwszych dwóch drzwiach. Długość pojazdu wynosi 11790 mm, jest on dedykowany do transportu pasażerów na krótkich dystansach w ruchu stricte miejskim. Naprzeciwko drugich drzwi znajduje się miejsce specjalnie przystosowane na potrzeby osób niepełnosprawnych.
Standardowo jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów Allison z zintegrowanym zwalniaczem lub sześciobiegową, ręczną, w pełni zsynchronizowaną skrzynię biegów ZF.
Silnik marki Iveco Tector F4AE3682E ma wydajność 194 kW i spełnia normę emisji spalin EURO V.
Najwięcej pojazdów eksploatowanych jest w TQM Opava, Connex Morava. Na rynek polski pojazdy trafiły min do MZK Nysa (7sztuk), PK Racibórz (6 sztuk).

SOR LH10,5 jest typowym pojazdem turystycznym. Jego długość wynosi 10780 mm. Silnik i skrzynia biegów zostały zamieszczone w tylnej części pojazdu pod podłogą. Dwie pary jednoskrzydłowych, odskokowych drzwi zostały umieszczone z przodu i tyłu pojazdu. Siedzenia pasażerskie umieszczono na specjalnym podwyższeniu, co pozwoliło na zaprojektowanie większej przestrzeni bagażowej pod pokładem (7m3).
Autobus został zaprojektowany z myślą o międzymiastowych przewoźnikach, chcących zapewnić pasażerom lepszy komfort podróży. Może pomieścić 45 pasażerów, wszystkich na miejscach siedzących. Jest wyposażony w ręczną skrzynią biegów ZF. Silnik IVECO Tector NEF 185 kW mocy i emisji normy Euro V.
Na życzenie producent może zamontować przyciemniane, podwójne szyby, klimatyzację, odtwarzacz wideo, DVD, monitor LCD, ekspres do kawy oraz lodówkę.

Niskopodłogowy SOR CN9,5 wyposażony został w dwie pary drzwi, pierwsze – pojedyncze, odskokowe, drugie – podwójne, otwierane na zewnątrz. Długość pojazdu wynosi 9600 mm. Model został stworzony przez producenta z myślą o przewoźnikach wykonujących regularne kursy na krótkich dystansach w regularnej komunikacji międzymiastowej. We wnętrzu pojazdu zamontowano większe i wygodniejsze fotele w porównaniu do miejskiego modelu BN12. CN9,5 może przewieźć 29 pasażerów na miejscach siedzących i 42 stojących pasażerów. Jest on wyposażony w Silnik IVECO Tector NEF 185 kW mocy z norma emisji Euro V.

Polecane posty