SilesiaKOMUNIKACJA 2013 – Gazowe Citaro i Sancity 10LF dla Rzeszowa – cz. 3

Niewątpliwym hitem tegorocznych targów SilesiaKOMUNIKACJA były premiery gazowego Citaro i Sancity 10LF wyprodukowanych dla MPK Rzeszów w ramach przetargu obejmującego dostawę 80 nowych pojazdów.

Przypomnijmy –przetarg na zakup 80 autobusów rozpoczął się jeszcze we wrześniu 2011 r. i stanęło do niego aż sześć firm. Co rzadko spotykane w branży większość ofert została odrzucona. Rzeszowski przetarg po wielu sądowych perturbacjach wygrały ostatecznie dwie firmy:

– EvoBus Polska z autobusami Mercedes-Benz Citaro złożyła ofertę w zadaniu na dostawę 60 autobusów, w tym 30 szt. zasilanych ON i 30 szt. zasilanych CNG. Rzeszowskie  gazowce są debiutantami na polskim rynku autobusowym.

– Autosan z modelem Sancity 10 LF złożył ofertę na dostawę 20 szt. 10-metrowych autobusów klasy MIDI. Autobus miał premierę na ubiegłorocznych targach w Kielcach. Pasażerowie bielskiego PKS-u mieli możliwość podróżować testowanym pojazdem początkiem bieżącego roku.

Doświadczenie Mercedesa w rozwoju konstrukcji zasilanych tym rodzajem paliwa sięga początku lat 70. Opracowano wówczas autobus OG 305 (na bazie O 305), który napędzany był skroplonym gazem ziemnym. W 1994 roku do seryjnej produkcji wszedł zasilany sprężonym gazem ziemnym, niskopodłogowy autobus O405N, wyposażony w czujnik tlenu i trójdrożny katalizator spalin. W 1998 roku na rynek autobusów miejskich wszedł model Citaro, który od roku 2000 dostępny jest również w wersji napędzanej sprężonym gazem ziemnym.

Ekonomiczny, przyjazny dla środowiska z przetestowanym w najcięższych warunkach silnikiem, Mercedes Citaro z napędem gazowym spełnia najwyższe europejskie standardy i jest rekomendowany przez niemiecką Federalną Agencję Ochrony Środowiska. Pojazd został wyposażony w silnik o mocy 185 kW. Sześć do ośmiu zbiorników gazowych zamontowano na dachu pojazdu. Każdy z nich posiada objętość 190 litrów i jest zdolny do pokonania całodniowej trasy na linii.

Nadwozie autobusu Autosan Sancity 10LF oparte zostało na kratownicowej ramie przestrzennej, wykonane z rur o przekroju kwadratowym i prostokątnym łączonych ze sobą za pomocą spawania. Cały szkielet nadwozia budowany jest ze stali o podwyższonej odporności na korozję. Boczne poszycie zewnętrzne wykonano z blachy aluminiowej i laminatu poliestrowo-szklanego (ściany czołowa i tylna oraz dach), które mocowane są do kratownicowego szkieletu nadwozia za pomocą metody klejenia. Pojazd przystosowany został do przewozu 80-95 pasażerów, z czego 17-24 na miejscach siedzących. Do wykończenia ścian bocznych wnętrza oraz sufitu zastosowano płyty laminowane, natomiast podłogę pokryto wykładziną antypoślizgową. Oddzielone od przestrzeni pasażerskiej półpełną kabiną, stanowisko kierowcy wyposażone jest w regulowany w dwóch płaszczyznach razem z kierownicą pulpit francuskiej firmy ACTIA. Alternatywnie może być zastosowany pulpit Siemens VDO FAP.

Na zakup Autosana Sancity 10LF w Polsce zdecydował się do tej pory tylko Rzeszów (20 sztuk) i Sanok (1 sztuka). Premierowy film przedstawiający nowe Autosany można oglądnąć tutaj: LINK

Na targach przyznano tytuły i znak promocyjny „Produkt w komunikacji miejskiej przyjazny osobom z niepełnosprawnością”. W kategorii „Pojazdy” nagroda przypadła firmie AUTOSAN za AUTOBUS SANCITY 10 LF.

Polecane posty