Pszczyna: Centrum przesiadkowe otwarte

Nowoczesne centrum przesiadkowe, które integruje wszystkie środki transportu, zostało uruchomione w poniedziałek, 4 listopada. Codziennie będzie stąd odjeżdżać 178 autobusów w kierunku wszystkich gmin powiatu pszczyńskiego.

Zaledwie 16 miesięcy od wbicia pierwszej łopaty przy największej w historii powiatu pszczyńskiego inwestycji, oddane do użytku pasażerów zostało nowoczesne centrum przesiadkowego przy ul. Sokoła w Pszczynie. To ogromne ułatwienie dla osób, które chcą zmienić środek transportu. Pszczyńskie centrum znajduje się zaledwie kilkanaście metrów od dworca kolejowego.

W ramach inwestycji wybudowano obiekt do obsługi pasażerów z poczekalnią, pomieszczeniami do kierowania ruchem, ogólnodostępnymi toaletami i pokojem dla rodziców z dzieckiem. Z dworca kolejowego został tutaj przeniesiony powiatowy punkt informacji turystycznej. Przy budynku znajduje się wiata przystankowa z sześcioma stanowiskami, z których odjeżdżać będą autobusy 14 linii – powiatowych, gminnych, komercyjnych, a także dalekobieżnej do Zakopanego. Łącznie każdego roboczego dnia z obiektu przy ul. Sokoła odjeżdżać będzie 178 autobusów oraz po kilkadziesiąt w weekendy i dni wolne od nauki. Dla linii powiatowych działa system dynamicznej informacji pasażerskiej – na tablicach wyświetlany jest faktyczny, a nie planowany czas przyjazdu autobusu.

Przy centrum przesiadkowym wybudowano także parking dla rowerów na 180 miejsc, niemal 200 miejsc parkingowych dla samochodów, w tym osiem dla osób z niepełnosprawnościami oraz nowy, siedmiostanowiskowy postój taksówek. Gruntownie przebudowany został układ drogowy w rejonie ulic Sokoła, Plac Dworcowy i Kościuszki. Przebudowano instalacje, ulice oraz chodniki, powstały nowe ciągi pieszo-rowerowe i pieszo-jezdne.

– Powiat pszczyński jest jedynym powiatem ziemskim na Śląsku, który podjął się realizacji takiej inwestycji i który wziął na swoje barki organizację komunikacji w tej wersji. Od lat w Pszczynie nie ma dworca autobusowego. Ulokowanie inwestycji w XIX-wiecznej dzielnicy Pszczyny, która nie była przez lata zagospodarowana, w lokalizacji bliskiej dworca kolejowego, tworzy z niej centrum przesiadkowe, które będzie służyć mieszkańcom powiatu i wszystkim, którzy Pszczynę odwiedzać będą. To nowoczesny obiekt, a jednocześnie nawiązujący architekturą, stylem i materiałami do historii – mówił podczas otwarcia centrum przesiadkowego Paweł Sadza, pomysłodawca inwestycji, przewodniczący Rady Powiatu Pszczyńskiego. Przypomniał także, że kiedy powiat planował centrum przesiadkowe, PKP kreśliło plany przejazdu pod torami kolejowymi w ciągu ul. Dworcowej. – Mamy nadzieję, że uda się do tej inwestycji wrócić – dodał.

– Systemy mobilności miejskiej wymagają modyfikacji, aby były bardziej sprawne, nowoczesne, przyjazne dla podróżnych i środowiska oraz zintegrowane. Budowa nowoczesnej infrastruktury, zwiększenie atrakcyjności oraz upowszechnienie transportu publicznego, zmniejszenie emisji zanieczyszczeń na terenie powiatu, ułatwienie dostępu do środków transportu publicznego osobom z niepełnosprawnościami to główne cele tej inwestycji. To miejsce integruje wszystkie środki transportu: kolej, autobus, samochód i rower. Teraz pasażerowie w komfortowych warunkach mogą oczekiwać na transport oraz znacznie szybciej przesiadać się pomiędzy różnymi środkami lokomocji – mówiła Barbara Bandoła, starosta pszczyński.

Obiekt jest energooszczędny – na budynku oraz dachu peronów autobusowych zainstalowanych zostało ponad 200 paneli fotowoltaicznych i samoodśnieżających. Obiekt został wyposażony w elektroniczne rozkłady jazdy oraz tablice informacyjne, a także dwa infokioski, z których pasażerowie dowiedzą się najważniejszych informacji o powiecie i komunikacji. Na placu przed budynkiem został wyeksponowany fragment schronu przeciwlotniczego z czasów II wojny światowej.

Pomysł budowy centrum przesiadkowego pojawił się w starostwie w 2013 roku. W 2014 roku przelała go na papier pracownia Modulus z Goczałkowic-Zdroju w formie koncepcji. W 2016 r. wykupiono działki od PKP, niezbędne do realizacji inwestycji. W 2016 r. firma Szafron Szendzielorz Projekt ze Studzienic wykonała projekt centrum przesiadkowego. W listopadzie 2017 r. podpisana została umowa na dofinansowanie projektu ze środków unijnych. W czerwcu 2018 r. plac budowy został przekazany wykonawcy – konsorcjum firm, którego liderem było Przedsiębiorstwo Budowlane Mazur Sp. z o.o. Sp. k., a partnerami – Firma Budowlana „Mazur” Sławomir Mazur oraz PB Mazur Sp. z o.o. Inżynierem kontraktu była firma Sweco Consulting Sp. z o.o. z Poznania.

Budowa centrum przesiadkowego oraz prowadzący do niego układ drogowy, kosztowały ponad 17,8 mln zł. Jednak niemal 15,2 mln zł to środki pozyskane z funduszy europejskich. To część realizowana przez lidera projektu – powiat pszczyński

Partner projektu – gmina Pszczyna wykonuje system tras rowerowych o łącznej długości ponad 20 km oraz dwa mniejsze centra przesiadkowe w Wiśle Wielkiej oraz w Piasku. Koszt części realizowanej przez gminę Pszczyna to ok. 26 mln zł, z czego ok. 21,7 mln zł wynosi dofinansowanie unijne.

Wartość całego projektu – budowy centrum przesiadkowego, przebudowy prowadzącego do niego układu drogowego, parkingów oraz systemu tras rowerowych i dwóch mniejszych centrów przesiadkowych w sołectwach gminy Pszczyna wynosi ponad 44,6 mln zł, z czego unijna dotacja to ponad 36,7 mln zł.

Jest szansa na współpracę w zakresie komunikacji publicznej na terenie powiatu pszczyńskiego pomiędzy powiatem i gminą Pszczyna. – Wspólne organizowanie komunikacji to rozwiązanie zdecydowanie tańsze i efektywniejsze – mówiła starosta Barbara Bandoła. Burmistrz Pszczyny, Dariusz Skrobol zadeklarował, że gmina podejmie współpracę z powiatem pszczyńskim przy organizacji komunikacji autobusowej.


Powiatowe Centrum Przesiadkowe w Pszczynie 
– ul. Sokoła 10, tel. 32 449 23 20
Budynek obsługi pasażerów czynny jest od poniedziałku do piątku w godz. 6.00 – 21.00 oraz w soboty i niedziele w godz. 8.00 – 16.00. Obiekt jest monitorowany i wyposażony w rejestratory obrazu, a także chroniony. Cała infrastruktura – parkingi, toalety itp. udostępniane są bezpłatnie. W budynku centrum przesiadkowego pasażerowie linii powiatowych (U1 oraz U2) oraz Pszczyńskiej Komunikacji Gminnej (linie A, B, C, D oraz F) mogą kupować bilety miesięczne. Sprzedaż biletów na grudzień ruszy końcem listopada.

Ze stanowiska nr 1 będą odjeżdżały autobusy linii:

Pszczyna – Kobiór – Tychy,
Pszczyna – Goczałkowice – Czechowice Dz.
Pszczyna – Zakopane

Ze stanowiska nr 2 będą odjeżdżały autobusy linii:

Pszczyna – Wola
Pszczyna – Jawiszowice

Ze stanowiska nr 3 będą odjeżdżały autobusy linii:

U2 Pszczyna – Żory
U1 Pszczyna – Pawłowice
Pszczyna – Strumień
Pszczyna – Rybnik

Ze stanowiska nr 4 będą odjeżdżały autobusy linii:
„B” Pszczyna – Jankowice – Studzienice
181 Pszczyna – Bieruń

Ze stanowiska nr 5 będą odjeżdżały autobusy linii:
„F-1” Pszczyna – Złoty Kłos
„F-2” Pszczyna – Złoty Kłos
„A” Pszczyna – Wisła Mała
„A” Pszczyna Centrum Przesiadkowe – ul. Szymanowskiego

Ze stanowiska nr 6 będą odjeżdżały autobusy linii:
„C” Pszczyna – Rudołtowice – Ćwiklice
„C” Pszczyna – Polne Domy
„D-2” Czarków – Pszczyna CP – Pszczyna Szpital
„D-1” Pszczyna – Czarków Kościół – p. Starą Wieś
„D-2 ” Pszczyna – Czarków Skrzyżowanie – p. Piasek

Źródło: Powiat Pszczyński www.powiat.pszczyna.pl

Polecane posty