Premiera Citaro II generacji

W środę 21 marca 2012 r, odbyła się premiera polskiego nowego autobusu marki Mercedes-Benz Citaro G II generacji w ramach 4 edycji Targów Transportu Publicznego pod hasłem “SilesiaKOMUNIKACJA 2012″. Podczas imprezy w Expo Silesia zostało pokazanych łącznie 16 nowych miejskich autobusów.
Na targach w Sosnowcu mogliśmy zobaczyć również takie modele jak: Autosan Sancity 10LF, Autosan Tramp FL, MAN Lion’s City (w malowaniu MZK Opole), MAN Lion’s City CNG (w barwach zamojskiego MZK), MAZ 205 w wersji 5 drzwiowej, Scania Touring HD (PPKS Warszawa), Scania Rouring HD 6×2 oraz różne typy czeskiej marki SOR – C 9.5, BN 10,5, NB12. Zwiedzającym zaprezentowano także VDL Citea, VDL-Berkhof oraz dodatkowo dzięki uprzejmości gliwickiego PKM-u – Volvo 7700 Hybrid. Prezentację uzupełniły dwa Jelcze – PR110 i M11, należące do Klubu Miłośników Transportu Miejskiego z Chorzowa oraz szkoleniowy pojazd firmy Cargo na bazie MAN Lion’s Coach.
Najważniejszą premierą śląskich targów był oczywiście nowy niskopodłogowy Mercedes-Benz Citaro G II generacji. Pierwszym użytkownikiem nowego autobusu została niemiecka firma Lücke-Reisen. W Sosnowcu mogliśmy go zobaczyć po raz pierwszy podczas tegorocznych targów. Nowy mercedes oprócz świetnego desingu, jest dostosowany do wymagań silników Euro 6 i napędów alternatywnych. Można stwierdzić, że po sprzedaży 30 tys. egzemplarzy i 14 latach produkcji rodzina Citaro doczekała się nowego następcy. Ekspertów branży komunikacji miejskiej zachwyciły łagodne i płynne linie w zakresie zastosowanych technologii.
Drugiej generacji Mercedes Citaro G jest pierwszym autobusem miejskim, który został wyposażony w elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy – ESP. Nowe stanowisko pracy kierowcy (kabina) wraz ze specjalną klatką pochłaniającą energię podczas czołowego zderzenia zasługuje na pełne uznanie.
Nowego Mercedesa cechuje m. in.:
• nowy całkowity wygląd zewnętrzny od reflektorów po zderzaki;
• korzystniejszy rozkład nacisku na osie poprzez wydłużony zwis przedni i rozstaw osi. Łączna długość nowego Citaro G II wynosi teraz 12 105 mm;
• łączenie konstrukcyjne opierające się na laserowo wycinanych węzłach, co daje wytrzymałość szkieletu i większą sztywność;
• światła zewnętrzne i wewnętrzne o długowiecznych diodach LED;
• silniki Euro 6 o mniejszym zużyciu paliwa i Ad-Blue;
• boczne panele zapewniające ochronę przed bocznym zderzeniem;
• poszycie ścian bocznych oraz klapy wykonane z aluminium;
• nowy system drzwi, poręczy i szeroka skala dostępnych foteli;
• w zakresie bezpieczeństwa system EPS (zawierający układy ABS, ARS, EBS);
• przednie zawieszenie zapewniające płynną jazdę;
• większe bezpieczeństwo i komfort przez co kierowca siedzi 35 cm wyżej niż w przypadku pozostałych Mercedesów;
• nowa konstrukcja zgodna z europejską normą ECE R.66.1 w przypadku dachowania;
• kanały wentylacje zapewniające lepszą cyrkulację powietrza we wnętrzu autobusu.


W nowym pojeździe zastosowano oszczędne i trwałe silniki Euro V/EEV ze stworzoną przez Mercedes-Benz technologią Diesla BlueTec®. Ich niskie zużycie paliwa będzie w czasach utrzymujących się wysokich cen paliwa dzień w dzień opłacalne. Również środowisko naturalne odniesie korzyści ze względu na niską emisję substancji szkodliwych i cząsteczek. Mając do dyspozycji silniki od 210 kW (286 KM) do 260 kW (354 KM ) będziesz nie tylko oszczędny ale również sprawny w drodze.
Czyste linie i zamiłowanie do szczegółu charakteryzuje wnętrze nowego Citaro. Już wchodząc do pojazdu czujemy się dobrze. Zapewnia to zarówno jaśniejsze rozświetlenie obszaru wejścia jak również bardziej przyjaźnie rozplanowana przestrzeń pasażerska.
W celu zapewnienia lepszej widoczności dookoła pozycja fotela kierowcy została lekko podniesiona – znajduje się ona teraz bezpośrednio na wysokości wzroku pasażerów. Ponadto, poprzez wydłużenie frontu pojazdu, zwiększono przestrzeń w obszarze nóg (miejsce na nogi) – a uzyskano to nawet przy poprawionej ochronie antykolizyjnej. Dzięki temu stworzono optymalną pozycję siedzącą podczas długich dni pracy.
Nowy Citaro jest jeszcze bardziej charakterystyczny. Jego wyrazisty kształt podkreśliliśmy stosując wiele nowych szczegółów wzorniczych, takich jak osłona czołowa, podkreślone nadkola lub wypukły napis Citaro z tyłu pojazdu. Rzucają się w oczy również nowoczesne boczne okna z dynamicznie łukowatą dolną krawędzią. Już z zewnątrz przyciągają wzrok. Kolorystyczną odmianę zapewnia nowa tablica z wyświetlaczem wskazującym przystanek docelowy.
Również odczytywanie wskazań przyrządów oraz obsługa przełączników są w nowym Citaro bardzo proste. Ponieważ zoptymalizowano ich kształt i uszeregowanie, a prędkościomierz i obrotomierz wyróżniono kolorem. Nowością w Citaro jest również kierownica wielofunkcyjna. Menu jest teraz sterowane w bardzo prosty sposób za pośrednictwem przycisków funkcyjnych usytuowanych bezpośrednio na kierownicy. Czy to wskaźnik paska stanu (komunikat stanu) czy też wskaźnik pracy – na kolorowym wyświetlaczu wszystkie wskazania są wyraźnie czytelne i zrozumiałe.
Tablica przyrządów Citaro posiada tak stabilną konstrukcję, że zarówno z prawej jak i z lewej strony można instalować dodatkowe urządzenia o wadze z lewej strony 1,5 kg, a z prawej strony – 2,5 kg. Jako wyposażenie specjalne możliwe jest tutaj już fabryczne zainstalowanie przystawki do zamocowania oraz przeprowadzenia przewodów.
W nowym Citaro wszystko jest na swoim miejscu – oczywiście sam szofer też. Zapewniają to nowe drzwi ochronne kierowcy, które chronią kierowcę przed niespodziewanym atakiem. W zależności od celu zastosowania i pożądanego stopnia ochrony dostępne są cztery modularne stopnie rozbudowy.
Teraz drzwi posiadają ogranicznik ruchu z tyłu a otwierają się z przodu. Dzięki temu kierowca przechodzi bezpośrednio i szybko od przednich drzwi do swojego miejsca pracy lub odwrotnie. Nowe drzwi ochronne zapewniają kierowcy możliwość ucieczki w przypadku ataku. Przewidziano również nową szybę oddzielającą miejsce pracy kierowcy. Szyba jest większa i bardziej wybrzuszona. W miejscu dotychczas stosowanej poręczy przed szybą oddzielającą obecnie znajduje się boczny uchwyt. Stosując niezależne zawieszenie kół przy przedniej osi Citaro wyznaczył nowe standardy w komunikacji liniowej. Stabilna stateczność kierunkowa oraz doskonała zdolność kierowania w połączeniu z komfortową amortyzacją gwarantują spokojną i komfortową jazdę podobnie jak w autokarze.


Niskie stopnie i niska podłoga na całej powierzchni pojazdu wspierają wygodne wsiadanie i wysiadanie oraz szybki przepływ pasażerów. Szerokość pojazdu 2,55 m oraz zwiększony rozstaw kół dają we wnętrzu poczucie dużej i lekkiej przestrzeni. Do tego przyczyniają się również duże okna panoramiczne z mocno zaznaczoną linią okien. Przestrzeń pomiędzy głowami pasażerów a podsufitką zapewnia we wszystkich częściach zwiększony komfort – nawet dla bardzo wysokich osób.
Również osoby na wózkach inwalidzkich i z ograniczeniami ruchowymi dostaną się bez trudności na pokład. Odpowiadające potrzebom inwalidów wyposażenie zgodne z Dyrektywą UE jest oczywiście dostępne również dla nowego Citaro. Tutaj zastosowano również z wyprzedzeniem wymogi Dyrektywy ECE R107. Klimatyzacja w nowym Citaro prezentuje się ze swojej najprzyjemniejszej strony – i to o każdej porze roku. Regulowane termostatycznie grzejniki ścian bocznych zapewniają zimą temperaturę odpowiednią do dobrego samopoczucia. Perforowany sufit wewnętrzny wspomaga zautomatyzowane napowietrzanie i odpowietrzanie przestrzeni pasażerskiej. Wydajne urządzenie klimatyzacyjne w połączeniu ze zintegrowanym ogrzewaniem dachowym jeszcze bardziej zwiększy komfort Twoich pasażerów.

Polecane posty