(22kB)

WSTECZ

NUMER 9, STYCZEŃ 2004
(17. 02. 2004)


AKTUALNOŚCI

  • BIELSKO-BIAŁA

NOWE MALOWANIE MIEJSKIE MZK.
Od stycznia obowiązuje nowe malowanie miejskie autobusów MZK. Jest ono żółto-czerwono-białe i zastąpiło kontrowersyjne zielono-niebieskie barwy bielskich autobusów.
Więcej o nowym malowaniu piszemy w dziale DO POCZYTANIA.
P. A.
Pierwszy autobus w nowym malowaniu - IK280.37 #003
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

NOWA LINIA.
12. grudnia MZK uruchomił nową, podmiejską linię 50 Bielsko-Biała Dworzec ul. Podwale - Czechowice-Dziedzice Dworzec PKP. Autobusy kursują trasą Dworzec Podwale-Wałowa-3. Maja-Warszawska-Tesco-Katowicka-Legionów-Niepodległości- Czechowice-Dziedzice Dworzec PKP.
Na odcinku Katowicka Centrostal-Czechowice-Dz. Dworzec obowiązują bilety podmiejskie.
Od 10 lat linię VII o tej samej relacji, lecz kursującą inną trasą obsługuje PKM Czechowice-Dziedzice.
P. A.
Pierwszy dzień kursowania linii 50 i pierwszy dzień autobusów bielskiego MZK na Dworcu w Czechowicach-Dziedzicach.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

LINIA 30 BIS ZLIKWIDOWANA.
30. stycznia została zlikwidowana linia 30 BIS łącząca Bielsko z czechowickimi Świerkowicami. Autobusy kursowały tylko w dni robocze, wykonując po 4 kursy rano i po połuniu. Historia tej linii rozpoczęła się 15. grudnia o 5:00, kiedy to z przystanku Piastowska Dworzec do Świekowic odjechał Ikarus 415.14D #035, a zakończyła się 1,5 miesiąca poźniej, 30. stycznia o 17:00 kiedy to na przystanek Warszawska Dworzec podjechał wracający ze Świerkowic Ikarus 415.14B #022.
P. A.
30. 01. 2004, 17:00. Linia 30 BIS odjeżdża do historii...
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

NOWE WYŚWIETLACZE.
Początkiem stycznia kolejne dwa autobusy doposażono w wyświetlacze. Tym razem zdecydowano się na produkty firmy Pixel Bydgoszcz. W Ikarusach 415.14B #026 i 027 zainstalowano system informacji pasażerskiej składający się z 3 zewnętrznych wyświetlaczy diodowych, Wyświetlacza wewnętrznego oraz 3 kasowników Mikroelektronika znanych Z Solarisów.
P. A.

IK415.14B #026 - pierwszy dzień z diodowymi wyświetlaczami
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

ŻEGNAMY 686.
Skasowano pierwszego w tym roku Miga. Tym razem autobus o numerze 686 z 1988 roku. Liniowych Jelczy M11 zostało w MZK już tylko 18, na 133 autobusy MZK.
P. A.
M11 #686
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

ZMIANY.
Nowy Rok przyniósł zmiany w bielskiej komunikacji miejskiej.
Od 1. stycznia linia 1 wróciła na trasę koło Szpitala Wojewódzkiego.
Od 5. stycznia linia 23 kursuje trasą Os. Langiewicza-Bora Komorowskiego-Szpital Wojewódzki-os. Karpackie-os. Beskidzkie- Hulanka-Konopnickiej-Grunwaldzka-Piastowska-Dworzec ul. Warszawska.
Od 19. stycznia linia 22 kursuje do Bosmalu i Fiata wybranymi kursami.
Dodatkowo linia bzpłatna łącząca CH Sarni Stok z Wapienicą została skrócona do os. Polskich Skrzydeł
P.A.

NOWE AUTOBUSY w PPKS.
W styczniubielski PPKS wzbogacił się o dwa autobusy. Pierwszy z nich to już czwarty Mercedes Sprinter. W odróżnieniu od poprzednich najnowszy egzemplarz został wyposażony w klimatyzację przedziału pasażerskiego oraz panoramiczne szyby boczne. Autobus ten, podobnie jak pozostałe Sprintery najczęściej obsługuje połączenie turystyczne do Żywca. Drugi autobus, to zakupiony po przeprowadzonych w grudniu testach, niskopodłogowy Volvo 7000. Zakupiony autobus to znany z ulic wielu miast jasnozielony autobus testowy Volvo Polska o numerze rejestracyjnym WN 29204 (obecnie przerejestrowany na SB 50547). Jest to pierwszy autobus niskopodłogowy w przedsiębiorstwach PKS na Podbeskidziu, a warto dodać, że PPKS Bielsko-Biała nie wykonuje przewozów w ramach komunikacji miejskiej. Najnowszy MB Sprinter w PPKS B-B
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Najnowszy nabytek PPKS - Volvo 7000, jedyny niskopodłogowy autobus w przedsiębiorstwach PKS na Podbeskidziu
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

27 ZIELONYCH.
Zanim pojawiło się nowe malowanie na zielono-niebiesko przemalowano Ikarusa 280.26 #718. Autobus otrzymał malowanie a la Motoren, czyli z całym zielonym przodem i tyłem.
P. A.
IK280.26 #718
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

PO CZĘSTOCHOWSKU x 7.
W kolejnych dwóch Ikarusach 415 pojawiła się dzielona przednia szyba. Tym razem padło na autobusy 037 i 046.
P. A.
IK415 #037
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

PRZEGUBY DO REMONTU.
MZK ogłosił przetarg na wykonanie remontu 6 Ikarusów 280.26. Autobusy po remoncie mają wracać do MZK systematycznie do końca roku.
P. A.

POWRÓT TRAMWAJÓW?
W styczniu Bielskie Towarzystwo Tramwajowe wraz z grupą radnych rozpoczęło starania o przywrócenie trakcji tramwajowej w stolicy Podbeskidzia. Pieniądze miały by głównie pochodzić z funduszy Unii Europejskiej. Linia tramwajowa ma zostać otwarta w 2007 roku. BTT próbowało przywrócić tramwaje do Bielska w pierszej połowie lat 90-tych, lecz ta próba nie powiodła się. Jak będzie tym razem? Czy już nie będziemy oglądać bielskich tramwajów tylko w Muzeum Tramwajowym i na starych zdjęciach?

Więcej na temat planów BTT: www.tramwaje.bielskie.pl/html/whatbtt.html .
P. A.

MZK - INFORMACJE TABOROWE.
* MALOWANIE MIEJSKIE:
  • 718 (IK280.26) - zielono-niebieskie
  • 003 (IK280.37) - żółto-czerwono-białe
* NOWE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 030 (IK415) - Big Star (ex Henex)
* NOWE TABLICE REJESTRACYJNE:
  • 049 (IK415) - SB 49197 (ex BLU 0406)
P. A.



* * * * * * * * *

  • CIESZYN

MIESIĘCZNY? TYLKO Z PKS CIESZYN!
Decyzją władz PKS-u Cieszyn W autobusach tego przewoźnika nie są już honorowane bilety miesięczne z innych przedsiębiorstw PKS. Równocześnie PKSy które miały podpisaną umowę o wzajemnym honorowaniu biletów okresowych zapowiedziały że też nie będą w swoich autobusach honorować biletów okresowych PKS Cieszyn.
L. M.



* * * * * * * * *

  • CZECHOWICE-DZIEDZICE

U15 W PKM.
Do PKM Czechowice-Dziedzice dotarł nowy piętnastometrowy Solaris. Do zakupu autobusu doszło za drugim podejściem. Pierwszy przetarg na autobus 15-metrowy oraz 3 autobusy 12-metrowe został ogłoszony w czerwcu ub. Roku, jednak z powodu braku środków PKM wycofał się z przetargu. Drugi przetarg, tym razem tylko na autobus 15-metrowy, został ogłoszony w grudniu ub. Roku. Wybrana została oferta firmy Solaris Bus & Coach. Dostarczone Urbino 15 napędzane jest silnikiem MAN spełniającym normę Euro 3. Autobus wyposażono w diodowe wyświetlacze firmy Pixel Bydgoszcz oraz kasowniki firmy Mikroelektronika. Ciekawostką są zastosowane siedzenia pasażerskie - zamiast zarezerwowanych dla Solarisa siedzeń firmy Ster, autobus posiada siedzenia firmy Kiel Centra, znane m.in. z Solarisów dla Berlina. Autobus na stałe obsługuje linie VII, łączącą Czechowice z Bielskiem-Białą.
P. A.

 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus



* * * * * * * * *

  • KĘTY

KOREKTA ROZKŁADU JAZDY.
Z początkiem stycznia br. MZK Kęty wprowadziło nieznaczną korektę rozkładu jazdy linii nr 3.
L. M.



* * * * * * * * *

  • OŚWIĘCIM

ZAWIESZONY KURS.
PKSiS Oświęcim zawiesił kurs Oświęcim d.a. odj. 14:40 - Międzybrodzie Ponikiew oraz kurs powrotny.
L. M.

Z KRONIKI WYPADKOWEJ.
Wypadek z udziałem autobusu MZK Oświęcim miał miejsce 10 stycznia 2004. Autobus Autosan H7-20.02 #47 potrącił na przejściu dla piesych pieszego. Z ustaleń wynika, że kierowca się zagapił i uderzył pieszego lewym bokiem autobusu (piechur był w połowie przejścia!!!) Wszytko skończyłoby się najwyżej paroma złamaniami, gdyby nie to, że starszy pan dostał w następstwie uderzenia zawału serca. Dzięki szybkiej reakcji załog karetki reanimacyjnej przezył, ale jego stan nie jest najlepszy.
K. L.

 Fot.Krzysztof Lączak
Kliknij, aby powiększyć Fot. Krzysztof Lączak



* * * * * * * * *

  • WADOWICE

NOWA TARYFA PKS.
- Z dniem 5 stycznia 2003 PKS w Wadowicach wprowadził nową taryfę biletową obowiązującą w komunikacji zwykłej. Nowością są dwa rodzaje tabel z cenami biletów - tańszą i droższą. Tańsze ceny biletów obowiązują od poniedziałku do piątku w kursach rozpoczynających się od rana do godz. 19:30 oraz taryfę droższą obowiązującą w soboty, niedziele i święta przez cały dzień oraz w dni robocze w kursach rozpoczynających bieg po godz. 19:30 (tzw. "kursy nocne").
L. M.



DO POCZYTANIA

Zbigniew Ząbek
„Trójkolorowe”, czyli come-back „czerwonych” w Bielsku
     Od 26 stycznia tego roku w Bielsku-Białej pojawiło się nowe malowanie autobusów miejskich. Jeszcze nim pierwszy autobus w nowych barwach (003) opuścił zajezdnię, już wzbudzał liczne kontrowersję, a w Internecie pojawiły się rozmaite komentarze, najczęściej nieprzychylne i bardzo często od osób w żaden sposób niezwiązanych z Bielskiem-Białą, a więc zupełnie nierozumiejących problemu. Wśród wielu pytań, które padały, najczęściej pojawiały się następujące: Czemu odchodzi się od dopiero co wprowadzonego rok temu malowania?
Czemu akurat takie kolory?
Jaka jest pewność, że po roku znowu malowanie nie ulegnie zmianie?
Ile to będzie kosztowało i kto za to zapłaci?
Jako współautor projektu malowania postaram się pokrótce odpowiedzieć na zadane pytania i mam nadzieję, że tym samym rozwieję wszelkie wątpliwości.
Na początek wyjaśnię, iż nowe malowanie jest autorstwa „spółki”: Zbigniew Ząbek – kolorystyka i układ kolorów na pojazdach, Paweł Adamus – opracowanie graficzne projektu, oraz dyrektor MZK Bielsko-Biała Krzysztof Knapik – konsultacja, korekty i zatwierdzenie do wykonania.
     Na początek spróbuję wyjaśnić czemu kolory: biały, czerwony i żółty, a posłużę się tu przykładem. Wyobraźmy sobie, że od pewnego dnia nagle polska reprezentacja w piłce nożnej (bądź w jakiejkolwiek innej dyscyplinie sportu), zaczyna zawsze występować w strojach zielono-niebieskich. Na pewno budzi to u wszystkich ogromne zdziwienie i oburzenie, bo przecież wiadomo, że nie takie są barwy narodowe Polski i nie taka jest wieloletnia tradycja. Dokładnie tak się ma sprawa malowania autobusów w Bielsku-Białej. Kolorystyka zielono-niebieska, może nie jest faktycznie wcale brzydka (choć to akurat jest odczucie subiektywne i każdy może mieć na ten temat inne zdanie), ale dla komunikacji miejskiej w tym mieście jest nienaturalna i stanowi zamach na ponad stuletnią tradycję, którą należy szanować. Malowanie w kolory zielony i niebieski, jest tylko i wyłącznie czyimś widzi mi się i nikt w Bielsku nie umie logicznie wyjaśnić, czemu ponad rok temu rozpoczęto malować właśnie tak, a nie inaczej. Istnieje spora obawa, że być może kolor czerwony, komuś się źle kojarzył i postanowił to zmienić. Obawa ta nie jest bezzasadna, gdyż wszyscy w Bielsku-Białej pamiętamy jeszcze decyzję Rady Miejskiej z przed kilku lat (z okresu, kiedy to masowo w całej Polsce zmieniano nazwy ulic kojarzących się z okresem komunizmu), kiedy to postanowiono zmienić w pośpiechu, wraz z innymi, „źle kojarzącymi się nazwami”, nazwę głównej ulicy przebiegającej przez jedno z osiedli z Czerwonych Wierchów na Al. Gen. Andersa. Oczywiście nikt nie wątpił w to, że tak zasłużonemu Polakowi, jakim był gen. Anders należy się hołd w postaci nadania jego imienia jednej z ulic, ale czy to akurat powinno być na osiedlu... Karpackim??? Dodać tu również warto, że właśnie na tym osiedlu jest więcej nazw kojarzących się z Karpatami, a szczególnie z Tatrami np.: Morskie Oko, Doliny Miętusiej, Pięciu Stawów, czy Giewont. Decyzja ta wywołała wtedy w całej Polsce ogólne rozbawienie i naraziła Bielsko na śmieszność. Pamiętajmy więc, że kolor czerwony jest takim samym kolorem, jak każdy inny i nie dajmy się zwariować!
W Bielsku barwa czerwona od zarania dziejów komunikacji miejskie w tym mieście kojarzy się mieszkańcom z pojazdami komunikacyjnymi, a warto tu dodać, że to już bez mała 110 lat, a więc jak łatwo zauważyć pierwsze pojazdy, którymi były wówczas tramwaje, malowano na ten kolor jeszcze na grubo przed nastaniem komunistów w Polsce, lub przed masowym malowaniem w ten właśnie kolor autobusów miejskich w całym kraju. Pierwszy autobus w nowym malowaniu - IK280.37 #003
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
     Jak już wspomniałem, pierwszymi pojazdami miejskimi w Bielsku malowanymi na czerwono były tramwaje, których górna część była malowana na żółto. W późniejszym okresie do tramwajów dołączyły autobusy, również malowane na czerwono, ale dla odmiany ich górna część była malowana na biało (dokładnie tak jak w całej Polsce). Jak już widać z powyższego, to dobór kolorów nie jest przypadkowy, ale jest to tylko jedna część powodu, dla którego postanowiono zmienić malowanie. Druga część jest równie zasadna co pierwsza, gdyż kolory biały, czerwony i żółty to barwy miasta Bielska-Białej i można je zobaczyć na flagach miejskich wywieszonych, choćby na ratuszu. Faktem jest, że na wspomnianych flagach układ kolorów jest nieco inny i przedstawia się następująco: żółty, biały i czerwony.
     Rozważaliśmy różne układy kolorów na pojazdach w tym, także taki układ jak na flagach miejskich. Niestety kolejność barw na pojeździe: żółty-biały-czerwony, nie wyglądała zbyt ciekawie, więc ostatecznie zdecydowaliśmy się na układ podobny do tego, jaki do niedawna obowiązywał jeszcze w Bielsku-Białej (a jaki jeszcze można często zobaczyć na autobusach), to znaczy biały na górze i czerwony pod nim, a kolor żółty przenieśliśmy na sam dół. Dodatkowo nad oknami na białym tle umieściliśmy czerwony pasek.
     Jak teraz można już łatwo zauważyć, nowe, trójkolorowe malowanie nie jest dziełem przypadku. Zawiera ono w sobie: tradycję malowania bielskich autobusów i żółty pas upamiętniający, niestety nie istniejące już bielskie tramwaje, a całość na dodatek oparta jest na kolorach flagi miasta Bielska-Białej. Pierwszy autobus w nowym malowaniu - IK280.37 #003
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
    Oczywiście zupełnie oddzielną sprawą jest zagadnienie związane z wrażeniami estetycznymi. Tu trudno wyrokować co jest ładniejsze, a co brzydsze, bo odczucia estetyczne są odczuciami bardzo indywidualnymi i subiektywnymi. Zdajemy sobie doskonale sprawę, że „nowe” malowanie będzie się na jednych pojazdach prezentowało lepiej, a na innych gorzej, w zależności od typu, podobnie jest obecnie z malowaniem zielono-niebieskim. Niestety nie ma możliwości (i na dodatek byłoby to całkowicie pozbawione sensu), aby każdy typ pojazdu malowano w inne barwy.
     Tych, którzy zastanawiają się teraz, jaka jest pewność, że to malowanie nie zostanie za kilka miesięcy znowu zastąpione innym, pragnę uspokoić, iż nie będzie to miało miejsca prawdopodobnie przez szereg najbliższych lat, gdyż taki sposób malowania pojazdów komunikacji miejskiej zostanie zaprezentowany włodarzom miasta do zatwierdzenia, jako jedyny obowiązujący na pojazdach nieposiadających reklam. Zabieg ten ma na celu zabezpieczenie się na przyszłość, przed zwariowanymi pomysłami jakiegoś ewentualnego „szaleńca”, który będzie miał własną wizję upiększenia ulic miasta, po przez zmianę kolorystyki autobusów miejskich. Oczywiście w najbliższym czasie mogą nastąpić pewne drobne zmiany malowania, ale będą to raczej zmiany czysto kosmetyczne typu: zmiana szerokości poszczególnych pasów, zmiana kolorów zderzaków itp. Zmiany te będą miały na celu praktyczne dopracowanie jednolitego malowania, tak, aby stało się ono jedyne, wyjątkowe i w miarę najładniejsze. Chcielibyśmy, aby nasze autobusy miały malowanie charakterystyczne i rozpoznawalne w całej Polsce. Warto tu nadmienić, że autobus nr 003, który został pomalowany w te barwy jak pierwszy jest egzemplarzem próbnym
     Również mogę uspokoić tu tych wszystkich, którzy boją się, że na operację przemalowywania całej bielskiej „floty” zostaną wydane ogromne pieniądze z kieszeni podatników. Otóż tak się nie stanie. Jak uzgodniliśmy z dyrektorem Knapikiem, przemalowywanie będzie odbywało się sukcesywnie i nowe barwy będą otrzymywały tylko pojazdy remontowane, te na których właśnie skończyła się reklama i nie ma zlecenia na nową, oraz nowo zakupione, które przyjadą od wytwórcy już „trójkolorowe”. Dodatkowym ułatwieniem przy wprowadzaniu nowych barw jest to, że jest jeszcze dużo autobusów w „pierwotnym” malowaniu i wystarczy tylko niewielka modernizacja tego malowania, polegająca na domalowaniu żółtego pasa na dole, oraz czerwonego paska nad oknami.
Oceniamy, że w ciągu najdalej półtora roku z ulic miasta powinny zniknąć autobusy zielono-niebieskie, które w pierwszej kolejności będą przeznaczane pod reklamy. Całkowite zakończenie operacji przemalowania autobusów powinno nastąpić za około 3 lata. Niestety do tego czasu wśród bielskich autobusów będzie panował barwny bałagan. To również nie wydaje się większym problemem, gdyż nie ma co ukrywać, ale większości pasażerom nie sprawia różnicy jakiego koloru jest autobus, którym aktualnie jadą, a wiele osób, zwłaszcza starszych nawet nie zauważyło, że w Bielsku pojawiły się ostatnio autobusy o zielonym zabarwieniu, o czym przekonałem się osobiście całkiem niedawno podczas rozmowy z jedną z mieszkanek miasta. Osoba ta była przekonana, że po mieście jeżdżą głównie autobusy czerwone i co najwyżej niektóre z nich są przyozdobione reklamami. Powszechne jest również w dalszym ciągu wśród bielszczan powiedzenie: czekać na „czerwony” autobus, bądź jechać gdzieś „czerwonym” autobusem. Pierwszy autobus w nowym malowaniu - IK280.37 #003
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
Myślę, że w powyższym tekście udało mi się naświetlić całą sytuację i rozwiać wszelkie wątpliwości, jakie już nagromadziły się wokół nowego „trójkolorowego” malowania autobusów w MZK Bielsko-Biała. Jeśli komuś to malowanie się nie podoba, to trudno, jego sprawa. My (redakcja MIG-a) jednak, cieszymy się bardzo z powrotu „czerwonego” autobusu na ulicę Bielska-Białej, a jeszcze bardziej cieszy nas fakt, że to właśnie my mamy w tym swój skromny udział. Na zakończenie pozostaje mieć jeszcze nadzieję, że wraz z powrotem „czerwonych”, polepszy się również jakość świadczonych usług przez bielską firmę przewozową. Z tego miejsca również pragnę w imieniu swoim, całej redakcji MIG-a, a przede wszystkim w imieniu Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego z dyrektorem Krzysztofem Knapikiem na czele, zaprosić wszystkich do korzystania z nowych „trójkolorowych” autobusów i życzyć wszystkim:
PRZYJEMNEJ PODRÓŻY!



WSZELKIE MATERIAŁY (TJ. INFORMACJE, ARTYKUŁY, ZDJĘCIA) SĄ CHRONIONE PRAWAMI AUTORSKIMI.
WYKORZYSTYWANIE MATERIAŁÓW BEZ ZGODY AUTORA JEST ZABRONIONE!

DO GÓRY
WSTECZ
Serwis utrzymywany na serwerach: World Hotels Directory