(22kB)

WSTECZ

NUMER 8, GRUDZIEŃ 2003
(15. 01. 2004)


AKTUALNOŚCI

  • BIELSKO-BIAŁA

NOWA LINIA.
15. grudnia MZK uruchomił nową, podmiejską linię 30 BIS Dworzec - Czechowice-Dziedzice Świerkowice. Autobusy kursują rano i popołudniu trasą Piastowska Dworzec-Warszawska-Tesco-Katowicka-Czechowice Legionów-Lipowska-Brożyska-Świerkowice. Na odcinku Katowicka Centrostal-Świerkowice obowiązują bilety podmiejskie. Linię obsługują Ikarusy 415.
P. A.
Pierwszy dzień kursowania linii 30 BIS. Za chwilę, mimo niesprzyjających warunków, IK415 #035 
wyruszy w trasę do czechowickich Świerkowic
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

ATAK ZIMY.
Także 15. grudnia zima po raz kolejny zaskoczyła drogowców. Około godziny 14-tej nad Bielsko nadciągnęły obfite opady śniegu, który w ciągu godziny przykrył miasto grubą warstwą. Trudne warunki spowodowały, że kilkunastominotowe opóźnienia autobusów były normą. Największymi pułapkami dla kierowców były strome, oblodzone podjazdy, których jest w Bielsku niemało (np. przed podjazdem na al. Andersa na prawie godzinę został zablokowany autobus linii 21). Na szczęście następnego już można było się w miarę sprawnie poruszać po mieście.
P. A.
Autobus linii 21 (MAN NL222 #083) utknął w korku na al. Andersa
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

PRZEGUB Z WYŚWIETLACZAMI.
W MZK Bielsko-Biała pojawił się pierwszy Ikarus 280 z wyświetlaczami. Do Ikarusa 280.37 #004, przy okazji naprawy całkowitej, zainstalowano system informacji pasażerskiej firmy R&G, na który składa się komplet diodowych wyświetlaczy zewnętrznych (dwa wyświetlacze boczne), wyświetlacz wewnętrzny, oraz nowe wandaloodporne kasowniki. Diodowe wyświetlacze to nowość w MZK, także marka R&G jest nowa wśród producentów wyświetlaczy bielskich autobusów (dotychczas montowano wyswietlacze FOK-GYEM i PIXEL), za to niemal wszystkie autobusy posiadają kasowniki R&G róznych typów (jedynie w Solarisach zamontowane są kasowniki firmy Mikroelektronika).
P. A.

IK280.37 #004 z diodowymi wyświetlaczami
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

CIEKAWY MIG.
PPKS Bielsko-Biała wyremontowało Jelcza L11/2 (BBC 263C). Autobus upodobnił się do wyremontowanych Jelczy PR110 M i 120M. Główne zmiany w wyglądzie to przedni zderzak pochodzący z Jelcza 120M i tylna ściana z Jelcza L120. Ciekawostką jest to, że przednia szyba została wklejona do ndwozia.
P. A.
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

PODRÓBKA.
Karosa C734.00 #7 z firmy Sanbus, obsługującej linie bezpłatne na zlecenie na MZK, objawiła się w malowaniu bardzo podobnym do aktualnego malowania MZK. Jedyne różnice to ciemniejszy odcień zielonego i biała krawędź dachu.
P. A.

 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

KOLEJNY TEST VOLVO.
W grudniu bielskie PPKS testowało kolejny autobus Volvo - 100% niskopodłogowy autobus miejski Volvo 7000. Pozostaje mieć nadzieję, że wreszcie dojdzie do skutku zapowiadany zakup autobusów niskopodłogowych przez PPKS i, że będą to autobusy tego typu. 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

MZK - INFORMACJE TABOROWE.
* NaPRAWY CAŁKOWITE:
  • 004 (IK280)
* ZAKOŃCZONE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 030 (IK415) - żółty (ex Henex)
* NOWE TABLICE REJESTRACYJNE:
  • 004 (IK280) - SB 45191 (ex BBL 2944)
P. A.



* * * * * * * * *

  • KĘTY

PROMOCJA.
MZK Kęty od dnia 8 grudnia br. do dnia 29 lutego 2004 roku obowiązuje promocja w ramach której podróżujący w granicach jednego sołectwa płacą za bilet jak w strefie miejskiej czyli 1,90 zł za bilet normalny oraz 1,20 zł. za bilet ulgowy.
L. M.



* * * * * * * * *

  • SUCHA BESKIDZKA

CENY W DÓŁ.
PPKS Sucha Beskidzka obniżył ceny biletów w kursach pospiesznych na linii Zawoja Policzne/Maków Podhalański/Sucha Beskidzka - Katowice przez Wadowice, Kęty, Oświęcim, Mysłowice. I tak np. bilet z Oświęcimia d.a. do Katowic d.a. (40 km.) kosztuje teraz 7 zł. (studencki 4,90 zł.). Dla porównania bilet na tej samej trasie w autobusie PKS w Wadowicach S.A. kostuje 9 zł. (studencki 6,75 zł.). Ciekawe czy wadowicki PKS również zdecyduje się na podobne działanie?
L. M.



* * * * * * * * *

  • OŚWIĘCIM

PRYWATYZACJA PKSiS.
Minister Skarbu Państwa zaprosił do rokowań w sprawie kupna minimum 85% akcji Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej i Spedycji w Oświęcimiu. Resort zamierza sprzedać nie mniej niż 30,6 tys. akcji zwykłych imiennych, o wartości nominalnej 10 zł każda. Oferty można składać do 23 stycznia 2004 roku w siedzibie Ministerstwa Skarbu Państwa. Rokowania będą dotyczyć w szczególności liczby kupowanych akcji, ich ceny i programu rozwoju spółki. Uprawnionym pracownikom przysługuje prawo do nieodpłatnego objęcia do 15% akcji spółki. Skarb Państwa ma prawo zatrzymać 5% akcji na cele reprywatyzacji.
L. M.

ZMIANY W ROZKŁADZIE JAZDY.
Z dniem 1 grudnia wprowadzono następujące zmiany w rozkładzie jazdy PKSiS Oświęcim S.A.:
- kursy relacji Oświecim d.a. - Międzybrodzie Ponikiew odj. 16:50 oraz 18:30 skrócono do Kęt Lanckorony.
- kurs relacji Oświęcim d.a. - Międzybrodzie Ponikiew dotychczasowy odj. 13:40 przyspieszono o 5 minut na godz. 13:35.
- zawieszono poranny kurs Oświęcim d.a. (odj. 5:30) - Wilamowice przez Brzeszcze oraz kurs powrotny.
- zawieszono w soboty, niedziele i święta kursujący dotychczas codziennie ostatni kurs z Kęt d.a. (odj. 17:55) do Wilamowic
L. M.

Z KRONIKI WYPADKOWEJ.
W poniedziałek 1 grudnia 2003 roku Autosan H10-11.21 #BLJ 4479 miał niegroźny wypadek. W autobusie uszkodzeniu uległ prawy narożnik jednak po kilkunastu dniach postoju na zajezdni autobus naprawiono. Niestety nie udało się Redakcji ustalić miejsca zdarzenia oraz szczegółów dotyczących tego wypadku. W tych dniach również Zemun IK160P #BLE 7519 miał niegroźną stłuczkę ale w tym wypadku skończyło się jedynie na porysowanym lakierze.
L. M.

PEERA NA ZŁOM.
Pocięto na żyletki przedostatniego Jelcza PR110D Lux #BLZ 5989 ex. #BBC 709G. Autobus ten wyprodukowano w 1987 roku. W eksploatacji pozostał już tylko jeden Jelcz PR110D Lux #BLG 6051, który w dni nauki szkolnej wozi uczniów do Brzeszcz.
L. M.

PRZETARG ANULOWANY.
Ósmego grudnia br. PKSiS Oświęcim anulował przetarg ogłoszony kilkanaście dni wcześniej na zakup 17 autobusów miejskich z silnikami spełniającymi normę Euro 3. Powodem anulowania przetargu był brak zgody Ministerstwa Skarbu na zakup tylu autobusów. Zarząd PKSiS musiał mieć zgodę resortu ponieważ wartość zakupu przewyższała wartość księgową firmy. Jedynym kryterium wyboru oferty była cena, oprócz tego oferent musiał zapewnić kredytowanie 50% wartości dostawy.
L. M.

WYMIANA ROZKŁADÓW NA PRZYSTANKACH.
W dniu 1 grudnia 2003 roku wymieniono rozkłady jazdy na wszystkich przystankach PKSiS Oświęcim. Obecnie rozkłady drukowane są na drukarce atramentowej, czarną czcionką na żółtych kartkach, które przez powieszeniem są laminowane.
L. M.

AKCJA ZIMA.
Pierwszy atak zimy na liniach miejskich MZK Oświęcim nie spowodował większych opóźnień niż kilka minut. Gorzej było na liniach podmiejskich gdzie opóźnienia w niektórych przypadkach wynosiły kilkanaście minut.
L. M.

WIEŚCI z FRONTU.
Po południu 15 grudnia br. miał miejsce pierwszy w tym sezonie atak zimy, który jak zwykle zaskoczył drogowców.
Redaktor MIG-a miał okazję przekonać się o pracy drogowców podróżując autobusem PKSiS Oświęcim S.A.
z Krakowa do Oświęcimia kursem nr 1006 (Kraków Bosacka odj. 15:10). Do granicy miasta Krakowa ulice były czarne jednakże już od pierwszej wsi za Krakowem (Kryspinów) droga bardziej przypominała lodowisko. Autobus Autosan H9-21 #BLZ 4843 posuwał się do przodu w iście żółwim tempie jednakże panujące warunki nie pozwalały na szybszą jazdę. Podróż z Krakowa do Oświęcimia zajęła w sumie ponad 2 godz. 10 minut (normalnie ok. 1 godz. 30 minut). Taki w sumie niezły czas przejazdu, jeżeli popatrzeć no to co się działo na drodze to przede wszystkim jest zasługą kierowcy p. Żurka (na stałe ma przypisanego Jelcza T120 #BOC 0105), który rozważnie i pewnie prowadził autobus.
Następnego dnia we wtorek 16 grudnia 2003 r. w godzinach rannych sytuacja na drogach niewiele się poprawiła.
Prawie wszystkie autobusy jeździły poopóźniane i tak np.:
- autobus do Bielska Białej przez Kęty (PKSiS Oświęcim) planowy odjazd o godz. 7:05 odjechał z 25 minutowym opóźnieniem;
- autobus do Głębowic przez Osiek (PKSiS Oświęcim) planowy odjazd o godz. 7:30 odjechał z 20 minutowym opóźnieniem;
- pospieszny autobus z Makowa Podhalańskiego do Katowic (PPKS Sucha Beskidzka) planowy odjazd z Oświęcimia d.a. o godz. 8:00 odjechał z 15 minutowym opóźnieniem (przybył do Oświęcimia z 25 minutowym opóźnieniem);
- pospieszny autobus z Raciborza do Krakowa przez Kęty (TRAVEL-BUS Racibórz) planowy odjazd o godz. 8:05 odjechał z 10 minutowym opóźnieniem;
- autobus z Chrzanowa do Oświęcimia planowy przyjazd 7:29 przybył z 30 minutowym opóźnieniem;
- autobus z Bielska Białej do Oświęcimia (PPKS Bielsko Biała) planowy przyjazd 7:47 przybył z 40 minutowym opóźnieniem;
- autobus z Krakowa przez Kalwarię, Wadowice, Kęty (PKSiS Oświęcim) planowy przyjazd 10:56 przyjechał z 40 minutowym opóźnieniem.
Pospieszny, przelotowy autobus z Krynicy do Wrocławia przez Gliwice, Opole (PPKS Nowy Sącz) przybył do Oświęcimia z 70 miutowym opóźnieniem, wyjechał o 50 minut opóźniony (zamiast 30 minut planowego postoju stał tylko 10 minut).
Dopiero około południa 16 grudnia drogi stały się czarne i autobusy nie były zbytnio opóźnione, w następnych dniach przyszła odwilż.
L. M.

KŁADKA OTWARTA.
W związku z otwarciem kładki dla pieszych nad torami na stacji Oświęcim od dnia 15 grudnia zawieszone zostają dodatkowe kursy relacji Dworzec PKP - Brzezinka. Na linie 17 Oświęcim - Harmęże z powrotem powrócił najmniejszy tabor oświęcimskiego MZK.
L. M.

CHWILE GROZY.
W dniu 16 grudnia br. w godzinach porannych w miejscowości Skidziń miał miejsce niegorźny wypadek w którym uczestniczył autobus MZK Oświęcim Jelcz 120M #31. Na bardzo śliskiej jezdni pojazd wpadł w poślizg, stoczył się do rowu i oparł się na drzewie. Na szczęście nikomu z pasażerów ani kierowcy nic się nie stało. Autobus ma uszkodzony fragment dachu nad ostatnim bocznym oknem po stronie kierowcy.
L. M.

ZEFEKTOWAŁ.
W dniu 18 grudnia br zepsuł się na pętli "Zakłady Chemiczne" najnowszy nabytek oświęcimskiego MZK Autosan H7-20.02 #54. Awaria okazała się na tyle poważna, że autobus został odholowany przez pogotowie techniczne (Ikarus 280/A) na zajezdnię, gdzie dopiero po kilku dniach został naprawiony.
L. M.

ZMIANY W ROZKŁADZIE JAZDY.
Z dniem 15 grudnia br kurs linii 42 ze Stawów Monowskich zostaje przesunięty z godziny 5:10 na godz. 5:05 (tj. o 5 minut przyspieszone odjazdy na całej trasie przejazdu).
L. M.



* * * * * * * * *

  • WADOWICE

PKS W WADOWICACH W INTERNECIE.
PKS w Wadowicach uruchomił serwis internetowy, który jeszcze jest w budowie. Na stronie www.pkswadowice.com.pl będzie zamieszczony rozkład jazdy, Biuletyn Informacji Publicznej oraz inne informacje dotyczące tej firmy.
L. M.

PKS W WADOWICACH ZAWIESZA.
Zawieszono następujące kursy obsługiwane przez wadowicki PKS:
- Kraków d.a. (o. 20:35) - Lanckorona.
- Kraków d.a. (o. 6:25) - Jastrzębia zawieszony na odc. Kraków - Biertowice.
- w soboty Stanisław Dolny (o. 13:55) - Wadowice d.a.
- w niedziele Przytkowice (o. 4:40) - Wadowice d.a.
- Przytkowice (o. 6:30) - Wadowice d.a.
- Kęty d.a. (o. 6:45) - Kraków d.a. na odc. Wadowice d.a. - Kraków d.a.
- Wadowice d.a. (o. 16:10) - Kraków d.a.
- Wadowice d.a. (o. 18:25) - Kraków d.a.
- Wadowice d.a. (o. 11:20) - Kraków zawieszono kursowanie w niedziele i święta
L. M.

MIESIĘCZNE W POŚPIECHACH.
Bilety miesięczne PKS w Wadowicach S.A. są obecnie honorowane w kursach pospiesznych PKS w Wadowicach S.A. w miarę wolnych miejsc o ile trasa wypisana na bilecie miesięcznym pokrywa się z obowiązującymi przystankami w komunikacji pospiesznej.
L. M.

NAGRODY DLA WIERNYCH KLIENTÓW.
Trwa konkurs dla kupujących bilety szkolne miesięczne PKS w Wadowicach S.A. Każdy pasażer posiadający imienny, szkolny bilet miesięczny ma szanse co miesiąc wygrać atrakcyjne nagrody m.in. telefony komórkowe, discmany. Losowanie głównej nagrody zestawu kina domowego odbędzie się w czerwcu 2004 roku.
L. M.

PKS-EM NA MAŁYSZA.
Jak co roku PKS w Wadowicach organizuje wyjazd na Puchar Świata w skokach narciarskich, który odbędzie się na Wielkiej Krokwi w Zakopanem w styczniu 2004. Zapisy teoretycznie trwały do 16 grudnia 2004 jednak dużo wcześniej wykupiono wszystkie miejsca.
L. M.

DO KASACJI.
PKS w Wadowicach pozbył się poprzez zezłomowanie następujących autobusów:
- Jelcz PR110D #BLG 3850
- Autosan H10-12, który po wrześniowym pożarze silnika miał zostać odbudowany jednak przy próbie wyjęcia zniszczonego silnika zniszczeniu uległa część kratownicy, która jak się okazało była przegnita.
L. M.



* * * * * * * * *

  • ŻYWIEC

NOWY NABYTEK PPKS.
Do PPKS przybył kolejny Solbus C 9.5. na warszawskich numerach rejestracyjnych WI 88709. Żywiecki przewoźnik posiada już trzy te autobusy
R. B.

INFORMACJE KOLEJOWE

KŁADKA OTWARTA.
W dniu 15 grudnia 2003 roku została otwarta kładka nad torami stacji Oświęcim łącząca Oświęcim z Brzezinką. Prace trwały ponad 2 miesiące w tym czasie wykonano naprawę główną części kładki pomiędzy peronem drugim a zejściem od strony Oświęcimia. Wykonano również naprawę bieżącą pozostałej części przeprawy.
L. M.

NOWY ROZKŁAD PKP.
Od dnia 14 grudnia 2003 roku obowiązuje nowy rozkład jazdy PKP. Zmiany nie ominęły również Podbeskidzia. Oto najważniejsze z nich:

* Pociągi kwalifikowane:
- Z dotychczasowych 5 połączeń ekspresowych Bielska z Warszawą pozostały tylko trzy pary pociągów:
- O godz. 4:54 ekspres 4116 "Pilsko" Bielsko Biała - Warszawa Wschodnia (kursuje codziennie oprócz niedziel),
- o godz. 6:24 InterCity 4100 "Ondraszek" Bielsko Biała - Warszawa Wschodnia (kursuje codziennie oprócz niedziel),
- o godz. 14:24 ekspres 4110 "Beskidy" Bielsko Biała - Warszawa Wschodnia.
Z Warszawy Wschodniej do Bielska pociągi kwalifikowane odjeżdżają o godz. (w nawiasie godziny odjazdów ze stacji Warszawa Centralna):
- 6:16 (6:30) Ex 1411 "Beskidy" relacji Warszawa - Bielsko Biała,
- 16:16 (16:30) IC 1401 "Ondraszek" relacji Warszawa - Bielsko Biała (kursuje codziennie oprócz sobót), -
18:16 (18:30) Ex 1417 "Pilsko" relacji Warszawa - Bielsko Biała (kursuje codziennie oprócz sobót).
- Zlikwidowano pociąg ekspresowy 4510/5411 "Klimczok" Bielsko Biała - Gdynia - Bielsko Biała. W ten sposób Bielsko straciło jedyne dzienne połączenie z północną częścią naszego kraju.
- Pociąg EuroCity 205 "Sobieski" Kraków - Wien (łącznik do poc. EC 105 "Sobieski") oraz 204 "Sobieski" Wien - Kraków (łącznik od pociągu EC 104 "Sobieski") zmienił zasadniczo rozkład jazdy i w tym rozkładzie rano wyjeżdża z Wiednia a popołudniu wraca z Krakowa. W dalszym ciągu pociąg zestawiany jest z austriackich, klimatyzowanych wagonów).
- Pociąg ekspresowy "Wisła" z Warszawy do Wisły Głębce od nowego rozkładu jazdy kursuje z pominięciem stacji Czechowice Dziedzice oraz Bielsko Biała Główna. Od posterunku odgałęźnego Most Wisła pociag jedzie w kierunku Chybia a nie tak jak dotychczas w kierunku Czechowic Dziedzic. Stację Chybie ów ekspres omija obwodnicą pozostawiając ją po swojej prawej stronie i dalej kieruje się w kierunku Skoczowa gdzie ma postój. Od Skoczowa do Wisły Głębce pociąg kursuje po dotychczasowej trasie.

* Pociągi międzyregionalne (pospieszne)
- kursuje nowy pociąg pospieszny 41114/5 "Podlasie" rel. Bielsko Biała Gł. - Terespol przez Katowice, Częstochowę, Koluszki, Warszawę Centralną, Siedlce. Z Terespola do Bielska pociąg ten kursuje pod numerem 14114/5.
- Kursowanie pociągu pospiesznego 14101 (z powrotem jako 41106) "Soła" z Łodzi Fabrycznej zostało zawieszone na odc. Bielsko Biała Gł. - Żywiec - Bielsko Biała Gł.
- Pociag pospieszny 46100/1 oraz 64100/1 relacji Bielsko Biała Gł. - Wrocław Gł. - Bielsko Biała Gł. otrzymał nazwę "Szyndzielnia".

* Pociągi RegioPlus
- 43426 (w drugą stronę jako 34427) Bielsko Biała (o. 5:02) - Kraków Gł. (p. 7:28) przez Kęty, Wadowice, Kalwarię Zebrzydowską. Wyjazd z Krakowa Głównego do Bielska o godz. 15:15 przyjazd do stolicy Podbeskidzia o godz. 17:41 (obsługa trakcyjna: ezt serii ED72 z ZPR Kraków),
- 70012 (w drugą stronę 70013) Cieszyn (o. 6:18) - Katowice (p. 8:03) przez Zebrzydowice, Pszczynę, Tychy. Odjazd z Katowic do Cieszyna o godz. 16:15, przyjazd do Cieszyna o godz. 17:57 (obsługa trakcyjna: ezt EN57 z ZPR Katowice).
- 70014 (w drugą stronę jako 70011) Bielsko Biała Gł. (o. 16:10) - Katowice (p. 17:20). Odjazd z Katowic do Bielska o godz. 14:15, przyjazd do Bielska o godz. 15:21 (obsługa trakcyjna: ezt EN57 z ZPR Katowice).

* Pociągi regionalne
- Na większości linii kolejowych Podbeskidzia zmniejszono liczbę kursujących pociągów regionalnych. Zlikwidowano przede wszysykim pociągi w godzinach wczesnorannych oraz wieczornych. Jedyną linią gdzie zwiększono liczbę kursujących pociągów jest linia 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona - Bielsko Biała Gł. (tab. 139 w Sieciowym Rozkładzie Jazdy Pociągów) - co ciekawe jeszcze kilka lat temu istniało realne zagrożenie likwidacji tej linii.
- Całkowicie zawieszono kursowanie pociągów osobowych na odcinku Chybie - Pawłowice Śląskie przez Strumień. Na odc. Chybie - Strumień pozostał jedynie sezonowy pociąg pospieszny 44504/44507 Bielsko Biała - Świnoujście - Bielsko Biała.
- Całkowicie zawieszono kursowanie pociągów osobowych przez przejście graniczne Zebrzydowice - Petrovice u K. Natomiast w Cieszynie już tylko dwa pociągi osobowe przekraczają polsko-czeską granicę.
- Po kilku latach przerwy Czechowice Dziedzice uzyskały z powrotem bezpośrednie połączenie z Tarnowem. Pociąg 43132 wyjeżdża z Czechowic Dziedzic o godz. 6:10, jedzie przez Oświęcim (p. 6:46 o. 6:47), Trzebinię (p. 7:32, o. 7:33), Kraków Gł. (p. 8:17 o. 8:30), Bochnię (p./o. 9:17)), do Tarnowa przyjeżdża planowo o godz. 9:54. W drogę powrotną pociąg 34134 wyrusza z Tarnowa o godz. 11:02, Kraków Gł. (p. 12:33 o. 12:45), Oświęcim (p. 12:45 o. 12:46), do Czechowic Dziedzic przyjeżdża o godz. 13:23.
- Na linii Oświęcim - Katowice wszystkie pociągi obsługują obecnie już tylko ezt serii EN57 z ZPR Katowice. Ostatni pociąg zestawiony z lokomotywy (EU07-118 CM Katowice) oraz wagonów serii Bdhpumn został uroczyście pożegnany i uwieczniony na kliszy w Oświęcimiu przez redaktora MIG-a oraz grono miłośników kolei z Katowic i Oświęcimia.
- Na linii Kraków Płaszów - Oświęcim przez Skawinę, Spytkowice zlikwidowano wszystkie pociągi relacji Kraków Płaszów - Spytkowice - Kraków Płaszów.

* Inne zmiany
- Przetrasowano i zmieniono kategorię z pośpiesznego na przyspieszony pociągu "Ornak" rel. Katowice - Zakopane. W nowym rozkładzie pociąg jeździ przez Bielsko Białą, Wadowice, Kalwarię Zebrzydowską, Rabkę Zdrój. Pociąg ten jeździł tą trasą przez kilka miesięcy w 1997 roku z powodu powodzi jaka uszkodziła tory na linii Żywiec - Sucha Beskidzka. W kierunku Zakopanego pociąg ma numer 43221/0 a w kierunku Katowic 34220/1. W dalszym ciągu obsłgę zapewniają elektryczne zestawy trakcyjne serii EN57 z ZPR Katowice.
- Wszystkie pociągu osobowe relacji Zwardoń - Cadca - Zwardoń obsługiwane są przez elektryczne zespoły trakcyjne (ezt) serii EN57 z ZPR Katowice.
- Międzynarodowy pociąg przyspieszony 332/4412 "Goral" Bratislava hl.st. - Katowice oraz w drugą stronę jako 333/4411 "Goral" Katowice - Bratislava hl.st. jest prowadzony aż do Katowic słowacką lokomotywą serii 140 ("bobina"). Dotychczas na odcinku Zwardoń - Katowice pociąg prowadzony był przez lokomotywę EU07 z CM Katowice.
- pociąg przyspieszony 4420/1 Kędzierzyn Koźle - Bielsko Biała oraz 4422/3 Bielsko Biała - Kędzierzyn Koźle kursuje tylko w niedziele.
- Z Sieciowego Rozkładu Jazdy Pociągów zniknęła tablica 138 Trzebinia - Spytkowice - Wadowice. Jeszcze kilka lat temu po tej linii kursował pociąg pospieszny Gdynia/Łódź Kaliska - Zakopane a w latach siedemdziesiątych pociąg ekspresowy "Tatry". Niestety ruch pociągów pasażerskich zawieszono w 2001 roku. RIP
L. M.

STRAJK KOLEJARZY.
W dniu 16 grudnia br. kolejarze zorganizowali dwugodzinny strajk ostrzegawczy. Strajkujący domagali się dotacji do przewozów regionalnych oraz przywrócenia zlikwidowanych od nowego rozkładu pociągów regionalnych. Strajk choć bezpośrednio na Podbeskidziu nie odbył się (w godzinach 8-10 nie kursowały pociągi kursujące przez stację Katowice) to jednak skutki jego były odczuwalne na ciągach komunikacyjnych:
- Katowice - Tychy - Bielsko Biała - Żywiec - Zwardoń,
- Oświęcim - Mysłowice - Katowice,
- Katowice - Tychy - podg. Most Wisła - Zebrzydowice - Petrovice u. K.,
- Katowice - Tychy - podg. Most Wisła - Skoczów - Wisła Głębce.
Pociągi na tych liniach doznaly opóźnień do 120 minut z powodu strajku. Związkowcy zapowiadają, że jeżeli rząd nie spełni ich żądań to strajk się rozszerzy na całą sieć i będzie bezterminowy.
Groźba bezterminowego strajku generalnego pojawiła się już dwa dni później we czwartek 18 grudnia 2003 roku. Wtedy to jako pierwsi rozpoczęli o godz. 20:30 strajk kolejarze z Tarnowskich Gór. Już następnego dnia rano do protestu przyłączały się kolejne z godziny na godzinę liczniejsze grupy kolejarzy. Ten strajk nie ominął również Podbeskidzia. W godzinach porannych 19 grudnia 2003 wstrzymano całkowicie ruch pociągów na stacji Bielsko Biała Wapienica, Czechowice Dziedzice oraz Pszczyna w ten sposób paraliżując ruch pociągów na ciągach:
- Katowice - Tychy - Pszczyna - Zebrzydowice/Bielsko Biała - Zwardoń
- Bielsko Biała - Cieszyn.
Strajkujący kolejarze blokowali również wyjazd ze stacji Katowice w kierunku wschodnim (kierunek: Częstochowa, Kraków, Oświęcim, Sędziszów) co spowodowało znaczne opóźnienia lub skrócenie relacji niektórych pociągów na liniach:
- Oświęcim - Katowice,
- Zebrzydowice/Zwardoń - Bielsko Biała - Tychy - Katowice.
W godzinach wczesno popołudniowych dnia 19 grudnia 2003 r. strajkujący kolejarze przerwali akcję protestacyjną po tym jak posłowie uchwalili zmianę w budżecie na 2004 rok przyznającą PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. większą o 550 mln zł. dotację do przewozów regionalnych w przyszłym roku.
L. M.

KALENDARIUM

Rok temu – 23. grudnia 2002 Do bielskiego MZK dotarły nowe autobusy - 6 Solarisów Urbino 12. Były to pierwsze kupione autobusy od 3,5 roku i ostatnie, jak na razie, kupione przez MZK. Wraz z nimi wprowadzono nowe, zielono-niebieskie malowanie miejskie.
P. A.



DO POCZYTANIA

Zbigniew Ząbek
Ikarusy 200 – były, są, będą?
     Już od kilkudziesięciu lat mówiąc o komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej i bielskich autobusach, to jest tak jakby się mówiło o Ikarusach. Tak to prawda, przez cały szereg lat, aż po dzień dzisiejszy to właśnie ta marka była podstawą komunikacji w tym mieście. Owszem był bardzo krótki okres na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, kiedy to wszystkie miejskie połączenia zdominowały Jelcze i wtedy wydawało się już, że to koniec węgierskiej ekspansji na bielskie ulice. Sytuacja ta jednak trwała bardzo krótko i już począwszy od 1982 roku pozycja Ikarusa jako głównej „marki przewozowej” w mieście zaczęła się szybko odbudowywać.
     Bielska komunikacja miejska jest ściśle związana z Ikarusami już od „niepamiętnych” czasów, ale w roku 2004 mija 30 lat od momentu jak pojawiły się na ulicach miasta pierwsze Ikarusy serii 200.
     Przez szereg lat mieszkańcom grodu nad Białą były znane Ikarusy starszych typów, takich jak: 620, 556 i 66, a w roku 1974 dołączył do nich jeszcze jeden model i był to jeden z nowszych, na owe czasy produktów Ikarusa; model 260. Do zajezdni przy ulicy Długiej trafiło wtedy jednorazowo 20 sztuk tych pojazdów (nr boczne 151 do 170) i jak się później okazało, były to jedyne 260-tki, jakie kiedykolwiek trafiły do tej zajezdni. Autobusy te były pomalowane na biało-czerwono z pomarańczowymi zderzakami. Było to można powiedzieć klasyczne malowanie tego typu Ikarusów w Polsce, aż do końca lat osiemdziesiątych.
Bielskie 260-tki, podobnie z resztą, jak i wszystkie, które w tym czasie trafiły do Polski, różniły się nieco od tych, które masowo zaczęły się pojawiać w całym kraju w okresie późniejszym. Najbardziej widoczne różnice to: okna z małymi odsuwanymi lufcikami, jedno skrzydłowa, mała deska rozdzielcza w kabinie kierowcy i brak wejścia dla osób z wózkami dziecięcymi. Co prawda producent zostawił w tyle troszkę miejsca na ewentualne wózki, ale wejście tam utrudniała zamontowana na środku poręcz. Dodatkowo, najprawdopodobniej już w Bielsku, w tej właśnie pustej przestrzeni, zostały zamontowane trzy siedzenia pod tylnym oknem. Były to siedzenia w odróżnieniu od pozostałych, starego typu, to znaczy takie jak stosowane we wcześniejszych modelach Ikarusa.
IK260.04 #153 na placu Ratuszowym
 Fot. z archiwum Marcina Stiasnego
Kliknij, aby powiększyć
Z archiwum Marcina Stiasnego
     Opisane wyżej Ikarusy 260 były ostatnimi pojazdami tej firmy, jakie pojawiły się w ciągu kilku następnych lat, a przy sporych i częstych dostawach Jelczy doprowadziło to do wspomnianego już wcześniej, chwilowego zepchnięcia tej marki w Bielsku na dalszy plan. Na następne Ikarusy przyszło bielszczanom czekać aż do 1982 roku, kiedy to po wielomiesięcznych zabiegach władz miasta, dostarczono do MPK pierwsze przegubowce i były to właśnie Ikarusy 280. Momentu tego doczekał już tylko jeden Ikarus 260 (nr 153), który zaraz potem został przekształcony w Naukę Jazdy, a dwa lata później definitywnie skasowany.
     Pierwszych 18 sztuk przegubowców dotarło do Bielska w czerwcu 1982 roku i były to Ikarusy 280.02 w tzw. wersji „enerdowskiej”. Pojazdy te charakteryzowały się małą ilością otwieranych okien (tylko dwa), miejscem na wózki dziecięce w samym tyle, dodatkowymi lampami halogenowymi w zderzaku i brakiem zabudowy kabiny kierowcy. Malowanie tych autobusów było dość typowe dla przegubowych Ikarusów jak na tamten czas, czyli białe z czerwonym pasem pod oknami. Pojazdy otrzymały odpowiednio numerację od 574 do 591.
     W grudniu tego roku przyjechało do Bielska kolejnych 10 280-tek, ale tym razem były to już autobusy w „polskiej wersji standardowej”, czyli 280.26. Od wcześniej dostarczonych do MPK różniły się tym, że miały miejsce na wózki przy drugich drzwiach, prawie wszystkie okna otwierane i zabudowaną kabinę kierowcy, tak jak w Ikarusach 260. Pojazdy te otrzymały numery od 595 do 604. IK280.26 #599
 Fot. MIK
Kliknij, aby powiększyć
Fot MIK
    W roku 1983 na ulice miasta wyjechały kolejne przegubowce, a były to dostarczone w sierpniu 10 sztuk i we wrześniu 5 sztuk. W obu przypadkach były to autobusy w wersji 280.26, ale co ciekawe te z dostawy wrześniowej posiadały w zderzakach przednich dodatkowe halogeny podobnie jak te z wersji „enerdowskiej”. Pojazdy te otrzymały odpowiednio numerację od 611 do 620 i od 621 do 625.
     Następne Ikarusy 280 były dostarczane do Bielska regularnie w miesiącu sierpniu w latach:
1984 – 5 sztuk (636-640),
1985 – 5 sztuk (646-650)
i 1986 – 3 sztuki (658-660).
IK280.26 #637
 Fot. MIK
Kliknij, aby powiększyć
Fot MIK
     Wszystkie dostarczone w tym okresie autobusy to były podobnie jak wcześniej Ikarusy 280.26, z tą tylko różnicą, że posiadały nową kabinę kierowcy z drzwiami odsuwanymi, a dostarczone w latach 1985 i 1986 były pierwszymi z wentylowaną kabiną i ze zmienionym malowaniem. Zmiana malowania polegała na wprowadzeniu układu jak w Ikarusach 260 tj. biało-czerwonym z pomarańczowymi zderzakami. IK280.26 #646
 Fot. Marcin Stiasny
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Marcin Stiasny
     Kolejne przegubowce tej marki zakupiono dopiero w 1990 roku i dotarły one do MPK w październiku tego roku. Było to 13 sztuk modelu 280.26 i były to ostatnie pojazdy w tej wersji, jakie się znalazły na wyposażeniu tej firmy. Autobusy te oznaczono odpowiednio numerami od 708 do 720. IK280.26 #717 w oryginalnym malowaniu
 Fot. z archiwum ZMA
Kliknij, aby powiększyć
Z archiwum ZMA
    W styczniu 1993 roku na ulice miasta wyjechały nowe, znacznie zmodernizowane przegubowe Ikarusy. Były to dopiero co dostarczone pojazdy (10 sztuk, numeracja od 001 do 010) o oznaczeniu 280.37. Autobusy te różniły się od poprzednich zmienionym układem drzwi, jak również samymi drzwiami (dwuskrzydłowe, nie łamane jak wcześniej), dużą, kabiną kierowcy (pozbawioną drzwi do części pasażerskiej), oraz jednostką napędową i skrzynią biegów. Pojazdy te wyposażono w silnik MAN D2865 i automatyczną skrzynię biegów ZF. Malowanie tych przegubów było żółto-czerwone z pomarańczowymi zderzakami. IK280.37 #008 w oryginalnym malowaniu
 Fot. Marcin Stiasny
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Marcin Stiasny
    W maju i wrześniu 1994 roku do MZK trafiło kolejnych 10 przegubowych Ikarusów (po 5 sztuk, numeracja odpowiednio 011-015 i 016-020). Tym razem były to autobusy w wersji 280.37B, które różniły się tym od wcześniejszych, że posiadały silnik MAN D2866 i siedzenia takie jak w Ikarusach typu 400. Przegubowce te miały zmienione również malowanie, były pomalowane na biało-czerwono z białymi zderzakami, a dostarczone we wrześniu miały jeszcze ponadto srebrne felgi. Cała dostarczona grupa autobusów była składana w firmie JamnaBus w Mikołowie. IK280.37B #012 w oryginalnym malowaniu
 Fot. MIK
Kliknij, aby powiększyć
Fot. MIK
     Ostatnimi Ikarusami 280 jakie się znalazły na wyposażeniu MZK są Ikarusy 280.70E, które w ilości 10 sztuk (nr 053-062) przyjechały do Bielska w sierpniu 1997 roku. Te pojazdy dla odmiany złożono w MPK Częstochowa i wyglądem znowu bardziej przypominają starsze wersje. Autobusy te posiadają drzwi w układzie „klasycznym” i zabudowę kabiny również, jak w modelu 280.26. Ponadto wyposażono je w silnik typu RABA D10 UTS, uchylne okna, oświetlenie wnętrza pojazdu jak dla Ikarusów 400, a także plastikowe siedzenia w układzie jak dla 280.89 z Koszyc (w Polsce taki układ posiada jeszcze tylko jeden Ikarus 280.70E z MZA Warszawa). Przegubowce te pierwotnie były pomalowane na biało z czerwonym pasem na wysokości kół i z również czerwonymi pasami nad drzwiami. IK280.70E #055 w nowym malowaniu miejskim MZK
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
     W całej historii bielskiego przewoźnika miejskiego przewinęło się przez zajezdnię 20 sztuk Ikarusów 260 i 99 sztuk Ikarusów 280, z czego nadal w ruchu pozostaje jeszcze 42 sztuki Ikarusów 280. Do ogólnej liczby należy jeszcze dodać jeden pojazd Pogotowia Technicznego (nr 704), który został do Bielska zakupiony już jako wóz techniczny i dołączył do drugiego tego typu (nr 582), który jednak wcześniej był jednym z bielskich przegubów (czyli łączna liczba to 120 Ikarusów typu 200).
     To, że już od połowy lat osiemdziesiątych bielskie MZK nie ma na wyposażeniu Ikarusów 260, nie oznacza wcale, że takiego pojazdu nie można spotkać w komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej. „Solówki” po kilkuletniej przerwie powróciły na ulicę miasta, a stało się to w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych za sprawą dwóch firm; prywatnego przewoźnika z firmy Sanbus, który właśnie takim autobusem obsługiwał połączenie podmiejskie do Jaworza, oraz za sprawą PKM Czechowice-Dziedzice, który to w roku 1994 uruchomił linię nr „VII” z Czechowic do Dworca Głównego w Bielsku. W chwili uruchomienia tej linii, czechowicki PKM posiadał jeszcze 4 wysłużone 260-tki (nr boczne 3664, 3717, 3920, 4148) i to właśnie je można było wtedy często spotkać w centrum Bielska. Z czasem jednak pojazdy te uległy kasacji (za wyjątkiem 4148 który został przerobiony na Pogotowie Techniczne, dziś ma nr 10) i zostały zastąpione przez nowsze, głównie marki Solaris, ale także Jelcz i jednego nowego Ikarusa 260.59E (nr 09), którego dziś można zobaczyć w Bielsku na dwóch liniach, wspomnianej już „VII” i „podciągniętej” w granice miasta stosunkowo niedawno „5”. Do niedawna na „VII” można było jeszcze dodatkowo spotkać czechowickiego „jedynaka”, to znaczy przegubowego Ikarusa 280.26 (nr 06, a wcześniej 638), ale niestety kilka miesięcy temu i on podzielił los 260-tek i został skasowany. IK280.26 #06 PKM Czechowice-Dziedzice, skasowany w lutym 2003 r.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
IK260.59E #09 PKM Czechowice-Dziedzice, jedyny w Polsce Ikarus 260.59.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
     Oprócz przegubów z bielskiego MZK i czechowickiego PKM, na ulicach miasta można było również swego czasu dostrzec 280-tki z firmy DAS (3 sztuki – autobusy bez czwartych drzwi w samym tyle), która nimi obsługiwała połączenie do Cieszyna, oraz jeden zakupiony na początku lat dziewięćdziesiątych Ikarus 280.26 (nr BB 20010) od zakładów JamnaBus przez PPKS Bielsko-Biała. Autobus należący do PPKS był pomalowany na biało-czerwono tak jak autobusy miejskie w Bielsku, a dla odróżnienia od miejskich pomalowano mu przód i tył na niebiesko. Przegub ten obsługiwał linie podmiejskie, a głównie można go było zobaczyć na liniach do Szczyrku. Niestety wygląda na to, że i ten autobus zniknął już na dobre z ulic Bielska. IK280.26 z PPKS Bielsko-Biała
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
     Mimo iż pierwsze „dwusetki” na ulicę stolicy Podbeskidzia wyjechały już prawie 30 lat temu, to nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie miało ich zabraknąć. MZK Bielsko-Biała nie spodziewając się w najbliższym czasie możliwości zakupu nowych autobusów przegubowych innego typu, przystąpiło do generalnych remontów posiadanych Ikarusów 280, co wróży jeszcze co najmniej kilkuletnią obecność tych pojazdów na ulicach miasta. Czy dociągną do 40-tki? Zobaczymy. Jest to wielce prawdopodobne, bo znając obecne polskie realia to autobusy pozostają w ruchu po kilkanaście lat, a tu najmłodsze 280-tki mają „dopiero” troszkę ponad sześć lat.



WSZELKIE MATERIAŁY (TJ. INFORMACJE, ARTYKUŁY, ZDJĘCIA) SĄ CHRONIONE PRAWAMI AUTORSKIMI.
WYKORZYSTYWANIE MATERIAŁÓW BEZ ZGODY AUTORA JEST ZABRONIONE!

DO GÓRY
WSTECZ
Serwis utrzymywany na serwerach: World Hotels Directory