AKTUALNOŚCI
PRZYJECHAŁY!
|
We wtorek 6 czerwca 2006 roku we wczesnych godzinach rannych dotarło do zajezdni MZK przy ul. Długiej dziewięć z dziesięciu tak długo
oczekiwanych w Bielsku-Białej nowych autobusów (jeden przyjechał poprzedniego dnia wieczorem).
Pojazdy te to Solarisy Urbino III 12 i są one autobusami 12-metrowymi (tzw. krótkie), a zostały wyprodukowane przez firmę Solaris Bus & Coach.
Dostawca autobusów został wyłoniony w niedawnym przetargu jaki zorganizował MZK.
W przetargu udział wzięli wszyscy liczący się na polskim rynku producenci autobusów miejskich.
Nowe bielskie Solarisy podobnie jak poprzednie posiadają klimatyzację w kabinie kierowcy,
ale mają inny silnik niż ich starsi bracia (DAF PE183C, współpracujący ze skrzynią Voith Diwa D854.3), oraz głosowy system zapowiedzi przystanków firmy Pixel. Autobusy te mają też stabilniejsze zawieszenie, gdyż specjalnie na zamówienie bielskiego odbiorcy zostały wyposażone w stabilizatory. Od wcześniej zakupionych różnią się także diodowymi wyświetlaczami, kształtem dachu, oraz malowaniem, gdyż cała dziesiątka została pomalowana w obecnie obowiązujące trójkolorowe malowanie miejskie i w ciągu najbliższych 2-3 lat nie zobaczymy na tych autobusach żadnych reklam, co oczywiście bardzo cieszy. Ciekawostką natomiast jest oświetlenie zewnętrzne nad każdymi drzwiami. Już od początku rozwiązanie to zyskało uznanie w oczach kierowców. Oświetlenie to jak do tej pory Solaris stosował tylko dla niektórych odbiorców zagranicznych. W Polsce bielskie autobusy są pierwszymi z tego typu oświetleniem.
Pojazdy zostały zakupione w systemie ratalnym w cenie po 692 tys. zł netto za sztukę.
Pozostaje mieć nadzieję, że Solarisy będą spisywały się równie dobrze jak wyglądają i będą świetnie służyły mieszkańcom Bielska-Białej,
oraz przyjezdnym przez kilkanaście najbliższych lat.
Z. Z.
Fot. marcin_1062, Paweł Adamus
|
KOLEJNE "PRZEGUBY" PO REMONCIE
|
W ostatnim czasie do MZK przybyły kolejne dwa Ikarusy 280 remontowane w ZNA Biskupice. Jako pierwszy przyjechał Ikarus 280.37 o numerze 009, który otrzymał malowanie miejskie,
a kilka tygodni później Ikarus 280.37B numer 017, który podobnie jak autobus z numerem 016 otrzymał reklamę należącej do MZK stacji kontroli pojazdów.
Szkoda jedynie, że zdecydowano się na malowanie przednich atrap na czerwono, zamiast na czarno, co na pewno nie poprawia estetyki autobusu.
P. A.
|
Fot. Paweł Adamus
|
KASACJA JELCZY
|
Do kasacji zostały skierowane dwa autobusy Jelcz M11 numer 690 z 1988 roku oraz Jelcz PR110M numer 729 z roku 1991. Tym samym w MZK pozostało jeszcze
13 Jelczy M11 oraz 8 Jelczy PR110M. Są to pierwsze skasowane w tym roku
autobusy, ale na pewno nie ostanie. W związku z dostawą nowych Solarisów do kasacji zostanie skierowanych około 10-13 najstarszych krótkich autobusów.
P. A.
|
Fot. Paweł Adamus
|
PRAWIE 50...
|
W ostatnich tygodniach w MZK przemalowano kolejne cztery autobusy w trójkolorowe barwy miejskie, dzięki czemu łącznie z nowymi Solarisami w chwili obecnej jest już 49 pojazdów biało-czerwono-żółtych. Przemalowane autobusy to Ikarusy 415 o numerach 028, 048, 066 i 073.
Niestety znów usunięto reklamę z autobusu nie przemalowując go od razu w barwy miejskie. Tym razem na ulicach Bielska-Białej straszyć zaczął przegubowy Ikarus 280.37B #012, na którym jedynie przód wygląda przyzwoicie (barwy miejskie), a reszta pozostała w czerwono-białym podkładzie po reklamie.
KaWa
|
Fot. Paweł Adamus
|
ZMIANY W ROZKŁADACH JAZDY
|
MZK skorygował niedzielne rozkłady jazdy na kolejnych liniach. Od 23. kwietnia zmieniono rozkłady linii nr 4 i 28, a od 21. maja rozkłady linii nr 15 i 23. W obu przypadkach rozkłady jazdy ułożono tak, by linie się ze sobą uzupełniały na wspólnych odcinkach trasy.
Od 3. czerwca na okres próbny linia nr 2 została wydłużona w weekendy do os. Polskich Skrzydeł. Co ciekawe nie pociągnęło to za sobą zmiany rozkładu jazdy.
P. A.
|
Fot. Paweł Adamus
|
OBJAZDY
|
Na przełomie kwietnia i maja zamknięta była ul. Lenartowicza, w związku z tym autobusy linii nr 4, 15, 19, 20, 21 i 22 do osiedla Złote Łany kursowały ulicą Łagodną, pomijając przystanki
oraz Jutrzenki "Sam". Dodatkowo autobusy linii nr 15 i 21, 22 pomijały przystanek os. Złote Łany pętla, a autobusy linii nr 21 takze przystanek Żywiecka "Magura"
.
27. maja w związku z obchodami jubileuszu 100-lecia Ochotniczej Straży Pożarnej w Straconce na dwie godziny zamknięta została ul. Górska na wysokości strażnicy.
Objazd został poprowadzony wąskimi, bocznymi drogami, na których nie zmieściłyby się autobusy, dlatego autobusy linii nr 11 zawracały w nietypowym dla
siebie miejscu - na parkingu pod kościołem w Straconce.
P. A.
|
Fot. Paweł Adamus
|
DZIEŁO SZTUKI NA AUTOBUSIE
|
Na Solarisie o numerze 091 pojawił się niecodzienny busboard. Autobus nie wozi reklamy, lecz fotografię przedstawiającą osoby, które 28. kwietnia
o godz. 10.17 czekały na przystanku na przeciwko hotelu Prezydent. Autorką tej fotografii jest Małgorzata Łuczyna, studentka poznańskiego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Fotografie ludzi czekających na przystankach pozwoliły Małgorzacie Łuczynie zostać laureatką ogólnopolskiego konkursu Samsung Art Master.
P. A.
|
Fot. Paweł Adamus
|
WRÓCIŁY
|
Po pięciu miesiącach do PKS Bielsko-Biała wróciły autobusy wypożyczone do PKM Tychy - Jelcz 120M numer BOB 7639 oraz jedyny
niskopodłogowy autobus w PKS, Volvo 7000 numer SB 50457. Co ciekawe autobusy nadal jeżdżą z naklejonymi oznaczeniami tyskiego przewoźnika.
P. A.
|
Fot. Paweł Adamus
|
ODMŁODZONE
|
Warsztaty PKS Bielsko-Biała opuścił wyremontowany 19-letni, jedyny w PKS Bielsko-Biała, Autosan H9-20 numer BBC 499D. Podczas remontu autobus otrzymał plastikowe ściany przednią i tylną znane z modelu Tramp I,
oraz otrzymał obecnie obowiązujące malowanie PKS Bielsko-Biała. Podczas remontu charakterystyczne dla modelu H9-20 szerokie otwierane okna zostały
zastąpione zwykłymi.
Wyremontowano także Jelcza PR110D Lux nr BLB 435B z 1990 roku. Autobus otrzymał plastikową ścianę tylną i przednią wzorowaną na nowszych modelach T120, plastikowe nadkola i wklejaną przednią
szybę. Zlikwidowano takze drzwi dla kierowcy.Autobus ten był ostatnim autobusem wożącym krótko stosowane srebne malowanie. Obecnie pomalowany jest oczywiście w obecnie obowiązujące malowanie.
Odświeżono także wygląd najstarszego Jelcza T120 - BLM 0013. Autobus po wypadku otrzymał przednią ścianę identyczną jak w Jelczu nr BLB 435B, oraz wklejaną przednią szybę.
Przy okazji wymieniono także tylną ścianę na plastikową.
Niestety nie zdecydowano na przemalowanie autobusu w barwy PKS.
Malowanie PKS otrzymał natomiast najstarszy z posiadanych przez PKS, wcześniej biały, Mercedes-Benz Sprinter (SB 45235).
P. A.
|
Fot. Paweł Adamus
|
MZK - INFORMACJE TABOROWE
|
* NAPRAWY CAŁKOWITE:
- 009 (IK280.37) - ZNA
- 017 (IK280.37B) - ZNA
* MALOWANIE MIEJSKIE:
- 028 (IK415.14B)
- 048 (IK415.14D)
- 066 (IK415.14D)
- 073 (IK415.14D)
* NOWE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
- 017 (IK280.37B) - Stacja Kontroli Pojazdów, ex Renault, Pers
- 034 (IK415.14D) - Azaleia/Zebra, ex Górażdże, Bolix, Wind, Delma
- 077 (NL222) - Ceramed, ex zielono-niebieski, EFL, TP SA
- 081 (NL222) - BWSBiI, ex Orange, Idea, kremowo-czerwony, TP SA
- 083 (NL222) - WSBiF, ex Castorama, zielono-niebieski, PTK, TP SA
- 086 (U12) - Combikol, ex zielono-niebieski
* USUNIĘTE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
- 012 (IK280.37B) - czerwono-biały
* NOWE TABLICE REJESTRACYJNE:
- 052 (IK415.14D) - SB 79018 (ex BLU 0418)
P. A.
|
SPROSTOWANIE
|
W poprzednim numerze MIG-a z dnia 1 kwietnia 2006 roku ukazała się informacja jakoby po powrocie ze Śląska do Bielska-Białej należący do PKS Bielsko-Biała S.A. Volvo 7000, a wypożyczony czasowo do PKM Tychy, miał zostać odsprzedany po wcześniejszym remoncie i przemalowaniu do MZK Bielsko-Biała. Oczywiście informacja ta była tylko zwykłym żartem primaaprilisowym.
Oczywiście również żartem był artykuł Karola Wawrzaszka o powrocie tramwajów do Bielska-Białej.
Co bystrzejsi czytelnicy z całą pewnością zauważyli, że w roku 2006 nie było dnia 29 lutego, a co za tym idzie nie mogła mieć miejsca opisywana w tekście sesja Rady Miejskiej. Mamy nadzieję, że oba żarty nie naraziły nikogo na przykrości, a co najwyżej wywołały uśmiech.
Z. Z.
|
* * * * * * * * *
WRESZCIE WYJECHAŁ...
|
Początkiem maja na ulice Czechowic wyjechał, po trwającym 1,5 roku remoncie Jelcz L11/2 o numerze 04.
Autobus ten przeszedł istną metamorfozę, gdyż wstawiono środkowe drzwi, plastikową ścianę tylną oraz obudowę przedniego świetlika.
Zastosowano wyświetlacze mozaikowe, turystyczne siedzenia zastąpiono klasycznymi. Nowo wyremontowany autobus czechowickiego przewoźnika otrzymał
malowanie w barwy miejskie ale o nowatorskim schemacie, a także żółte poręcze. Gruntownej zmianie poddano jedynie nadwozie,
gdyż jednostka napędowa pozostała w pierwotnej postaci. Warto zaznaczyć,
iż wspomniany autobus obsługuje obecnie wszystkie linie, a nie jak było dotychczas wyłącznie linię 1s i 4.
T. S.
|
Fot. Paweł Adamus
|
* * * * * * * * *
MERCEDESY Z DEMOBILU
|
Kęckie MZK sprowadziło z niemieckiej armii pięć piętnastoletnich autobusów
marki Mercedes-Benz 0303-11R. Po przemalowaniu, instalacji kasowników i
wyświetlaczy ruszyły po kolei na trasy. Otrzymały numery boczne od 28 do
32. Widać, że MZK jest z nich zadowolone, ponieważ ostatnio
sprowadzono jeszcze dwa autobusy tego typu. Jeden z nich otrzymał numer
boczny 33 i ostatnio wyjechał z zajezdni w trasę. Teraz w warsztacie
znajduje się jeszcze jeden mercedes, który prawdopodobnie w krótkim czasie
wyjedzie na linie i otrzyma numer boczny 34. Warto również
wspomnieć o tym, że pierwszy z tych autobusów o numerze bocznym 28 został
wyróżniony i otrzymał biały kolor przeciwieństwie reklamę, w przeciwieństwie do reszty Mercedesów, które są malowane na zielono tak jak dotychczas były malowane tylko autokary wycieczkowe MZK Kęty i jeden Jelcz M081MB.
W związku z zakupem Mercedesów skasowano pięć autobusów - Autosany H9-35 o numerach 148, 152 i 153 oraz Jelcze PR110M o numerach 15 i 16.
K. T.
|
* * * * * * * * *
PKSiS SPRZEDANY
|
Ministerstwo Skarbu Państwa poinformowało, że 19. maja 2006 roku została sfinalizowana transakcja sprzedaży 85% akcji
Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej i Spedycji. Spośród sprzedanych akcji 95% zostało zakupionych przez PPHU EDPOL z Koziegłów, zajmujące się transportem ciężarowym oraz handlem opałem, a 5%
przez TransVobis Sp. z o.o. z Oświęcimia, gdzie udziałowcami są pracownicy PKSiS.
P. A.
|
* * * * * * * * *
UŻYWANE AUTOSANY W TRANSKOMIE
|
Transkom Skoczów wzbogacił się ostatnio o dwa używane Autosany A1010M Medium, odkupione od firmy Meteor Jaworzno. Jeden z autobusów jest dwudrzwiowy, podobnie
jak już wcześniej zakupione jako nowe, inne Autosany A1010M posiadane przez Transkom, natomiast drugi został wyposażony w troje drzwi. Autobusy wcześniej nosiły numery 844 i 848.
Transkom nie przemalował swoich nowych nabytków i autobusy nadal jeżdżą w
charakterystycznym, zółto-bordowym malowaniu Meteora, które najprawdopodniej posłuży za podkład pod reklamy.
P. A.
|
Fot. Paweł Adamus
|
* * * * * * * * *
"NOWA" DZIEWIĄTKA
|
PKS Beskidus Sucha Beskidzka sprowadził z Przedsiębiorstwa Naprawy Taboru PKS w Woli Dalszej koło Łańcuta używanego Autosana H9-21. Autobus został wyprodukowany
w 1991 roku, ale przeszedł w PNT PKS gruntowną odbudowę. Jest to drugi używany autobus sprowadzony z PNT PKS. W 2004 sprowadzono innego Autosana H9-21, pomalowanego
w charakterystyczne biało-niebiesko-grantowe malowanie.
P. A.
|
Fot. Paweł Adamus
|
* * * * * * * * *
NOWE SOLARISY W MZK
|
Żywiecki MZK wzbogacił się o pierwsze na Podbeskidziu Solarisy Urbino III generacji. Dwa nowe Solarisy Urbino III 12 pomalowano tym razem na czerwono.
Nowe autobusy napędza silnik DAF PE183C o mocy 249 KM, który współpracuje z 6 biegową skrzynią ZF 6HP502. Nowe autobusy posiadają standardowe wyposażenie, rozszerzone jedynie
o szerokie odsuwane okna. Wewnątrz znajduje się 31 foteli pasażerskich (w tym dwa "półtoraki") firmy STER. W autobusach zastosowano wyświetlacze oraz kasowniki firmy R&G Plus z Mielca.
Oprócz dwóch nowych Solarisów Urbino III 12, MZK Żywiec posiada jeszcze po dwa Solarisy Urbino 10 i Urbino 12.
P. A.
|
Fot. Paweł Adamus
|
POPRAWA WIZERUNKU PKS
|
PKS Żywiec systematycznie poprawia swój wizerunek, m. in. poprzez systematyczne przemalowywanie autobusów w swoje charakterystyczne malowanie. Ostatnio zabieg ten spotkał dwa, przebudowane na
dwudrzwiowe, odkupione od Bohurexu, Jelcze M11 o numerach KAG 471U oraz KBH 862G, a także wyremontowanego Autosana H9-21 numer SZY C909.
P. A.
|
Fot. Paweł Adamus
|
DO POCZYTANIA
Leszek Matula
OSIEMNASTKĄ DO PORĘBY
|
Dzisiejszą wyprawę do Poręby rozpoczynamy na dworcu PKP w Oświęcimiu. Już po dwóch minutach jesteśmy na Niwie.
Po lewej stronie mijamy piękny budynek z czerwonej cegły, w którym mieści się Liceum Ogólnokształcące im. Ks. Stanisława Staszica.
Jest to najstarsze liceum w Oświęcimiu. Następny przystanek to świeżo przebudowana zatoka przy sklepie Lidl.
Ten nowopowstały supermarket współfinansował przebudowę pobliskiego układu drogowego, przez co i zmienił się wygląd przystanku.
Jedziemy dalej. Po minięciu Ronda im. Kazimierza Płonki wjeżdżamy na Most Piastowski na rzece Sole.
Most kilka lat temu wyremontowano, więc przejazd przez niego nie jest już chwilą grozy.
Zaraz za mostem po lewej mijamy Zamek Piastowski, który należy do czołowych zabytków średniowiecznej architektury obronnej.
Zachowała się średniowieczna wieża z XIII wieku należącą do najwcześniejszych budowli ceglanych w Małopolsce.
Konfiguracją wzgórza zamkowego stanowi dobry przykład powiązania architektury obronnej z miastem.
Obecnie w jego części południowej znajduje m.in. muzeum zawierające Zbiory Historyczno - Etnograficzne Ziemi Oświęcimskiej.
|
Fot. Leszek Matula
|
Kolejny przystanek przy ul. Dąbrowskiego przy kościele Wniebowzięcia NMP, którego powstanie datowane jest na lata 1325-1327.
Do dnia dzisiejszego jednak nie przetrwała pierwotna budowla. Następny przystanek przy ul. Dąbrowskiego w pobliżu cmentarza parafialnego.
Na tym zabytkowym cmentarzu nie buduje się już nowych grobów. Nowe mogiły są stawiane na nowym cmentarzu komunalnym.
Kolejny przystanek również znajduje się przy cmentarzu. Tym razem jest to zabytkowy cmentarz żydowski.
Żydzi w przedwojennym Oświęcimiu stanowili znaczną część mieszkańców miasta i jak możemy przeczytać w materiałach historycznych żyli z Polakami w zgodzie.
|
Skręcamy w ul. Śniadeckiego. Po chwili po prawej mijamy kościół Św. Maksymiliana Kolbego.
Starania o budowę tego kościoła rozpoczęto w latach pięćdziesiątych XX w.
Jednak władza komunistyczna skutecznie blokowała budowę świątyni tak, że udało się ją wybudować dopiero w latach 80. XX wieku.
Przejeżdżając ulicę Olszewskiego i Słowackiego dojeżdżamy do skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego.
Patrząc na wprost widzimy Hotel Galicja.
W tym budynku pierwszej oświęcimskiego poczty urządzono chyba najlepszy oświęcimski hotel.
Kilkaset metrów dalej dojeżdżamy do dworca autobusowego.
Budynek dworcowy rozdziela plac betonowy jak popularnie to miejsce nazywają mieszkańcy miasta na dwie części.
Na większej, wschodniej swoje miejsce mają autobusy PKSiS Oświęcim a na mniejszej zachodniej przystają pojazdy MZK Oświęcim.
Zaraz za dworcem rozpoczyna się teren Firmy Chemicznej Dwory dawne Zakłady Chemiczne Oświęcim.
Osiemnastka z ulicy Dąbrowskiego wjeżdża w ul. Chemików mijając oświęcimski basen (o wymiarach olimpijskich) oraz lodowisko.
Dojeżdżając do kolejnego ronda przejeżdżamy je na wprost zbliżając się do granicy miasta Oświęcimia.
|
Fot. Leszek Matula
|
Ostatni przystanek na terenie miasta znajduje się przy rozdzielni gazu. Zaraz po ruszeniu z przystanku autobus skręca w lewo kierując się wprost do Poręby.
Jadąc wijącą się drogą, zatrzymując się po drodze na kilku przystankach dojeżdżamy do zabytkowej remizy.
Tutaj na przystanku Poręba Remiza zwykle wsiada i wysiada spora ilość osób.
|
Skręcając w prawo zaraz po skrzyżowaniu patrząc w lewą stronę widzimy zabytkowy, drewniany kościół parafialny Św. Bartłomieja
zbudowany w pierwszym ćw. XVI wieku, drewniany, późnogotycki, kryty gontem, z trzech stron otoczony otwartymi drewnianymi sobotami.
Ołtarze: główny, dwa boczne, ambona oraz organy wykonane są w stylu rokoko. Wieża kościoła pochodzi sprzed 1644 roku, zakończona jest nadwieszoną izbicą,
zwieńczoną cebulastym hełmem z ostrosłupem. W otoczeniu kościoła znajduje się cmentarz oraz starodrzew. Ochronie konserwatorskiej na podstawie wpisu
do rejestru zabytków (nr A - 364/78/) podlega budynek kościoła w całości wraz z najbliższym otoczeniem tj. cmentarz wraz ze
starodrzewem oraz wyposażenie kościoła (objęte ochroną na podstawie odrębnego wpisu do rej. nr B-68).
|
Kilkaset metrów od drewnianego kościoła, ale niestety nie przy trasie osiemnastki znajduje się pałac w stylu neogotycko-mauretańskim. Oprócz licznych pisarzy i artystów przebywał tu Artur Grottger, który w Porębie namalował swój słynny cykl "Wojna" poświęcony Powstaniu Styczniowemu.
Obecnie w przebudowanym budynku pałacu mieści się szkoła podstawowa otoczona pięciohektarowym parkiem.
|
Fot. Krzysztof Lączak
|
W Porębie Wielkiej stoi unikatowy, modrzewiowy kościółek z 1509 roku otoczony drewnianymi otwartymi sobotami oraz drewnianym parkanem.
Jest tu zabytkowa kapliczka we wnętrzu starego dębu.
|
Kilka przystanków dalej osiemnastka dojeżdża do pętli końcowej we wsi Poręba. Naprawdę warto wybrać się do Poręby i zwiedzić zabytkową świątynię, która jest na Szlaku Architektury Drewnianej w Województwie
Małopolskim oraz inne zabytki znajdujące się w tej wsi zamieszkiwanej przez prawie dwa tysiące osób.
|
Fot. Krzysztof Lączak
|
Linia 18 posiada 6 wariantów kursów, głównym wariantem jest trasa opisana w tym artykule wiodąca z przystanku Oświęcim Dworzec PKP do pętli Poręba Granica. Prawie wszystkie kursy obecnie obsługuje na stałe Autosan H7-20.02 #48.
W dni nauki szkolnej w godzinach rannych jedną parę kursów obsługuje przegubowy Ikarus 280.26 #6.
|
Bibliografia:
www.um.oswiecim.pl
www.spwlosienica.webpark.pl
Rozkład Jazdy Autobusów MZK Oświęcim
|
WSZELKIE MATERIAŁY (TJ. INFORMACJE, ARTYKUŁY, ZDJĘCIA) SĄ CHRONIONE PRAWAMI AUTORSKIMI.
WYKORZYSTYWANIE MATERIAŁÓW BEZ ZGODY AUTORA JEST ZABRONIONE!