DO POCZYTANIA
Karol Wawrzaszek
Tramwaje w Bielsku-Białej
|
Wreszcie po wielu latach starań na sesji Rady Miejskiej z dnia 29 lutego 2006 roku zapadła tak długo oczekiwana przez wszystkich bielszczan decyzja o powrocie tramwajów do Bielska-Białej. Wniosek o przywrócenie komunikacji tramwajowej w mieście, oraz stosowny projekt został złożony przez Bielskie Towarzystwo Miłośników Tramwajów (BTMT). Wiele lat trwały debaty nad zasadnością przywrócenia komunikacji szynowej. Projekt poddano różnym ekspertyzą i ostatecznie zwyciężył zdrowy rozsądek. Przed głosowaniem radnych nad podjęciem uchwały, mowę uzasadniającą celowość przywrócenia komunikacji szynowej w Bielsku-Białej wygłosił sam prezydent miasta pan Jacek Krywult, który jest znany z tego, że już od lat jest gorącym orędownikiem tramwajów w mieście. Po przemówieniu pana prezydenta odbyło się głosowanie na którym wniosek wraz z projektem przeszły jednogłośnie. Zdecydowano również, że miasto z własnych funduszy wyłoży na ten cel około 15% potrzebnych środków, a resztę pozyska odpowiednio: 75% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Komunikacji Tramwajowej i 40% ze Światowego Funduszu Ochrony Środowiska w Miastach.
|
Projekt zakłada stworzenie w Bielsku-Białej czterech bardzo nowoczesnych, superszybkich linii tramwajowych. Aby móc zrealizować
projekt linie te będą musiały częściowo biec na estakadach nad ulicami, a nawet w niektórych miejscach nad domami,
a na innych odcinkach tramwaje pomkną niczym metro w kilkusetmetrowych tunelach, kilkanaście metrów pod najruchliwszymi ulicami.
Projekt wydaje się szalony, ale jak zapewniają jego autorzy z BTMT z całą pewnością zostanie zrealizowany. Wszystkie planowane linie będą dwutorowe i w pełni zelektryfikowane. Tramwaje dodatkowo będą wyposażone w akumulatory, oraz silniki Diesla, tak, aby w razie awarii zasilania sieci zapewnić pełną komunikację w mieście. W przyszłości natomiast planowane jest wprowadzenie tramwajów bez trakcji elektrycznej, a napędzanych silnikami elektrycznymi. Silniki owe czerpałyby energię z małych reaktorów atomowych, w które wyposażone byłyby wszystkie bielskie tramwaje. Niestety z powodu przeciągających się prac badawczych nad tego typem pojazdem szynowym w Instytucie Komunikacji Jądrowej i Ekstremalnej, zdecydowano się na pierwszych czterech planowanych liniach na wprowadzenie tramwajów hybrydowych. Bardzo poważnie jest natomiast brana pod uwagę możliwość napędzania silników Diesla w tramwajach gazem.
|
A oto jak według projektu mają przebiegać cztery pierwsze linie:
- 1. Poldisneyland pod Szyndzielnią - Szpital Wojewódzki - Dworzec Główny - Pełnomorski Port Rzeczny w Komorowicach.
- 2. Międzynarodowy Port Lotniczy im. Franciszka Kępki w Aleksandrowicach - Dworzec Główny - Szpital Wojewódzki - Obserwatorium Astronomiczne im.
Jana Heweliusza w Straconce.
- 3. Wytwórnia Promów Kosmicznych w Wapienicy - Szpital Wojewódzki - Dworzec Główny - Centrum Kontroli Lotów Międzygalaktycznych -
Kosmodrom im. Mirosława Hermaszewskiego w Lipniku.
- 4. Wioska Olimpijska w Starym Bielsku - Stadion Olimpijski - Dworzec Główny - Szpital Wojewódzki - Kompleks Skoczni Narciarskich
(K-90, K-120, K-185, K-225) im. Piotra Fijasa na Błoniach.
|
Jak widać przy planowaniu linii tramwajowych brano pod uwagę długofalowy rozwój miasta Bielska-Białej i tak pierwsza linia
(oznaczona w projekcie jako "1") ma być oddana do użytku na miesiąc przed planowanym otwarciem Poldisneylandu, a ostatnia (oznaczona jako "4") nie później niż na trzy miesiące przed otwarciem Zimowo-Letnich Igrzysk Olimpijskich w Bielsku-Białej.
|
Bielska część redakcji MIG-a jako mieszkańcy tego miasta nie może się już doczekać pierwszej przejażdżki tym szynowym cudem techniki. Wszystkim oczekującym w Bielsku na tramwaj, życzymy przyjemnej podróży.
|
WSZELKIE MATERIAŁY (TJ. INFORMACJE, ARTYKUŁY, ZDJĘCIA) SĄ CHRONIONE PRAWAMI AUTORSKIMI.
WYKORZYSTYWANIE MATERIAŁÓW BEZ ZGODY AUTORA JEST ZABRONIONE!