(22kB)

NUMER 27
1. 04. 2006



OD REDAKCJI

Szanowni Czytelnicy!

W Wasze ręce oddajemy kolejny, długooczekiwany numer MIGa. Już niemal trzy lata przybliżamy Wam wydarzenia komunikacyjne, historię, a także perspektywy komunikacji publicznej na Podbeskidziu.
Najnowszy numer zawiera zebrane przez nas informacje z regionu, a także bardzo interesujący artykuł poświecony przyszlości komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej.
W imieniu całej redakcji MIG-a i współpracowników życzę przyjemnej lektury.
Paweł Adamus

AKTUALNOŚCI

  • BIELSKO-BIAŁA
BĘDĄ KOLEJNE SOLARISY W MZK
Ogłoszony w styczniu przetarg na dostawę 10 autobusów niskopodłogowych wygrała firma Solaris Bus & Coach z modelem Urbino III 12. Nowe autobusy mają być dostarczone do połowy września.
P. A.

KOLEJNE "PRZEGUBY" PO REMONCIE
W styczniu powrócił wreszcie do MZK ostatni auobus przechodzący naprawę główną w Kapenie - Ikarus 280.37 numer 003. Dwa miesiące później dotarł do MZK drugi przegubowiec wyremontowany w ZNA Biskupice - Ikarus 280.37B numer 016. Autobus od, wcześniej wyremontowanego, 020 odróżnia przede wszystkim umieszczona na autobusie reklama stacji kontroli pojazdów. Zmieniono także malowanie przodu, gdzie pojawiła się, gorzej wyglądająca, czerwona atrapa. Główną różnicą wewnątrz jest zastosowanie wykładziny antypoślizgowej.
P. A.

 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

CORAZ WIĘCEJ TRÓJKOLOROWYCH...
... a także autobusów w podkładzie po reklamach. Przez ostatnie miesiące autobusy, na których kończyła się ekspozycja reklam były przemalowywane na bierząco, jednak w ostatnim czasie na bielskich ulicach pojawiły się cztery, wyglądające bardzo nieestetycznie, autobusy "obdarte" z reklam - Ikarusy 415 o numerach 070, 071 i 073 oraz MAN NL222 numer 083. Do czasu zamknięcia numeru przemalowany został tylko autobus o numerze 070, który otrzymał barwy miejskie.
Oprócz Ikarusa 415 numer 070, przybyło jeszcze 6 autobusów w malowaniu miejskim, których łącznie jest już 35. Nowe barwy otrzymały Ikarusy 280 o numerach 004, 010, 013 i 056, Ikarus 415 numer 025 oraz MAN NL222 numer 084.
Pojawił się także pierwszy Solaris z reklamą całopojazdową. Na autobusie numer 088 pojawiła się reklama wykonana bez podkładu lakierniczego, w związku z czym przód autobusu pozostał w barwach zielono-niebieskich.
P. A.

 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

VOLVO W MZK!
Jak udało się dowiedzieć w MZK Bielsko-Biała to w tym roku firma ta ma zostać zasilona 11 pojazdami. 10 z nich to nowe Solarisy, a jedenasty to autobus Volvo 7000 będący w posiadaniu PKS Bielsko-Biała SA, a wypożyczony ostatnio do PKM Tychy (piszemy o tym w dalszej części numeru). Po powrocie do PKS pojazd ten ma zostać odkupiony na korzystnych warunkach do MZK. Wiadomości tej nie potwierdzono, ale i nie zaprzeczono w PKS. Jak udało się również ustalić, autobus ten ma najpierw przejść naprawy w jednym z warsztatów - odbudowa przestrzeni pasażerskiej (PKS, MZK, bądź w serwisie Volvo) i zostać pomalowany w barwy MZK. Tak więc być może już w lecie na ulicach Bielska-Białej ponownie pojawi się Volvo, tym razem na liniach miejskich.
KaWa

ZMIANY W ROZKŁADACH JAZDY
Od 13. marca zostały zmieniona trasa i rozkład jazdy linii nr 29. Autobusy tej linii z Dworca do Komorowic Sosny kursują ulicami Piastowską, Warszawską, Kwiatkowskiego, Grażyńskiego, Mazańcowicką, Komorowicką, Olimpijską, Daszyńskiego i Bestwińską.
Od 26. marca zmieniony został rozkład jazdy linii nr 1 na niedziele i święta. Obecnie w niedzielę ta linia obsługiwana przez 3 słuzby z częstotliwością 20/30/20 minut (rano i wieczorem dwie służby, częstotliwość 30 minut). Dodatkowo wszystkie kursy wykonywane są koło Szpitala Wojewódzkiego, jako 1s.
P. A.

 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

NOWA STRONA INTERNETOWA MZK
W marcu w Internecie pojawiła się nowa strona MZK Bielsko-Biała. Strona jest przygotowana dość ciekawie graficznie i posiada zmyślnie rozwiązane Menu. Można się z niej dowiedzieć wiele ciekawych rzeczy o pracy tej przewozowej firmy. Jak dowiedzieliśmy się w MZK jest to na razie wersja testowa strony, stąd też występują na niej pewne braki (do rozkładu jazdy jesteśmy odsyłani na zupełnie inną stronę) i niedociągnięcia (stary schemat linii komunikacyjnych, nieaktualny już od kilku lat). Nie mniej jednak w imieniu redakcji MIG-a i kierownictwa MZK zapraszamy do odwiedzenia wspomnianej strony www.mzk.wizja.net.
Z. Z.

Kliknij, aby powiększyć

NOWE WZORY BILETÓW
Od kilku tygodni można nabyć w Bielsku-Białej zupełnie nowe bilety jednorazowe. Bilety są oczywiście w cenie dotychczasowej i posiadają podobne zabezpieczenia jak stare bilety, ale posiadają zupełnie inną grafikę, a co szczególnie ważne nadruk z ceną biletu jest znacznie większy niż w starych biletach, co jest istotne, dla osób słabo widzących. Rewers biletu tak jak poprzednio jest pusty, lub zadrukowany reklamami.
KaWa

PRZEGUBOWCE W KAMIENICY
W sobotę 18.02.2006r. na ul. Karpackiej można było zobaczyć niecodzienny widok. Pięć przegubowców (numery boczne 005, 008, 006, 053, 056) pojawiło się w Kamienicy po raz pierwszy około godziny dziewiątej rano. Następnie autobusy pojechały po uczestników ceremonii pogrzebowej i po 11-stej pojawiły się w Kamienicy ponownie. Autobusy zaparkowały na ulicy Karpackiej w rejonie parkingu, na którym zwykle 1-go listopada usytuowany jest dodatkowy przystanek siódemki. W tym miejscu pasażerowie opuścili autobusy. Przegubowce natomiast ulicami Karpacką i Gościnną odjechały do zajezdnii. Fakt ten jest o tyle ciekawy, że linia nr 7, a tym bardziej linia nr 18 są obsługiwane wyłącznie przez krótkie autobusy. Z tego powodu pojawienie się przegubowców w Kamienicy rodzi ciekawość nie tylko sympatyków komunikacji miejskiej, ale też zwykłych mieszkańców tej dzielnicy Bielska-Białej.
Ł.K.
Fot. Fot. Łukasz Knapik

KOLEJNE BIELSKIE AUTOBUSY W PKM TYCHY
Od 1. stycznia PKM Tychy dzierżawi od PKS Bielsko-Biała kolejne dwa autobusy. Tym razem wypożyczono Jelcza 120M numer BOB 7639 oraz... Volvo 7000 numer SB 50457. Dziwi fakt, że bielski PKS wypozyczył swój najlepszy miejski i w dodatku jedyny niskopodłogowy autobus przewoźnikowi, który oddawał autobusy w, delikatnie mówiąc, nienajlepszym stanie. Dotychczas w PKM Tychy można było spotkać już Jelcza L11 numer BBC 502D (skasowany), Jelcza 120M numer BOB 1289 (po naprawie głównej) oraz Ikarusy IK-160P o numerach BBC 279D, BBC 548D, BBC 857D i BBC 180C (skasowane lub odstawione).
P. A.

 Fot. Jacek Sobota
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Jacek Sobota
Kliknij, aby powiększyć Fot. Jacek Sobota

WYREMONTOWANY
Warsztaty PKS BIelsko-Biała opuścił wyremontowany 14-letni Autosan H10-12.09 numer BLM 4514. Podczas remontu autobus otrzymał plastikowe ściany przednią i tylną, co upodobniło go do najnowszych Autosanów H10-12.16, a nadwozie autobusu pomalowano w obecnie obowiązujące malowanie PKS Bielsko-Biała.
P. A.

 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

"NOWE" AUTOBUSY NA LINIACH DO AUCHAN
Na liniach do Auchan pojawiły się dwa "nowe" autobusy. W przypadku pierwszego z nich można mówić o powrocie na tą linię, gdyż jest to Karosa C734.00, odkupiona od Sanbusa (gdzie jeździła z numerem 2), który wcześniej obsługiwał tą linię. Drugim autobusem jest sprowadzony z Niemiec średniopodłogowy, podmiejski Mercedes O405.
P. A.

 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

MZK - INFORMACJE TABOROWE
* MALOWANIE MIEJSKIE:
  • 016 (IK280)
* NAPRAWY CAŁKOWITE:
  • 003 (IK280.37) - KAPENA
  • 016 (IK280.37) - ZNA
* MALOWANIE MIEJSKIE:
  • 004 (IK280.37)
  • 010 (IK280.37)
  • 013 (IK280.37B)
  • 025 (IK415.14B)
  • 056 (IK280.70E)
  • 070 (IK415.14D)
  • 084 (NL222)
* NOWE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 016 (IK280.37) - Stacja Kontroli Pojazdów, ex miejskie, FPC, Viessmann
  • 088 (U12) - Combikol, ex zielono-niebieski
* USUNIĘTE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 071 (IK415.14D) - żółto-niebieski
  • 073 (IK415.14D) - zielony
  • 083 (NL222) - czerwono-niebieski
P. A.



* * * * * * * * *

  • CIESZYN

ZGK KUPI KOLEJNY NOWY AUTOBUS
W lutym ogłoszono kolejny przetarg na zakup nowego autobusu. Wszystko wskazuje na to, że ZGK wzbogaci się o kolejnego Jelcza M121I.
P. A.

KAROSY W PKS
Cieszyński PKS wzbogacił się w ostatnim czasie o dwa autobusy Irisbus Karosa C954E. Autobusy te, bardzo popularne po drugiej Olzy, po raz pierwszy zawitały na Podbeskidzie. Nowe autobusy zostały wykonane w wersji lokalnej i, co ciekawe, nie otrzymały charakterystycznego malowania PKS Cieszyn, lecz są całe białe.
P. A.

PKS TESTUJE
Na przełomie lutego i marca w PKS Cieszyn przebywał testowy autobus Volvo 9700H. Co ciekawe był to autobus testowy czeskiego przedstawiciela producenta.
P. A.

 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus



* * * * * * * * *

  • CZECHOWICE-DZIEDZICE

IVECO W PKM
Tuż przed świętami Bożego Narodzenia do czechowickiego PKMu przyjechał zamówiony miesiąc wcześniej minibus marki Iveco. Jest to model Turbodaily 50C15. Pojazd ten otrzymał numer taborowy 19 i służy nie tylko do przewozu pracowników, ale również w weekendy obsługuje linię nr 3.
T. S.
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

NOWA STRONA INTERNETOWA PKM
W lutym PKM Czechowice-Dziedzice zaprezentował swoją nową stronę internetową. Nowa strona jest bardziej funkcjonalna i ciekawsza graficznie od poprzedniej. Jedyne co może dziwić, to zastosowanie w bannerze zdjęć Solarisa Urbino 12 z Ostravy oraz słupka przystankowego KZK GOP. Nowa strona founkcjonuje pod niezmienionym adresem www.pkm.bls.pl.
P. A.

Kliknij, aby powiększyć



* * * * * * * * *

  • ŻYWIEC

LINIA NR 10 ZAWIESZONA
Żywiecki MZK zawiesił kursowanie linii nr 10 do Kocurowa. Jej zadanie przejęła wydłużona do Kocurowa linia nr 12, dotychczas kursująca na trasie Dzielnica Przemysłowa - Fabryka Śrub. Wraz ze zmianą trasy linia nr 12 kursuje także w dni wolne, rozpoczynając każdy kurs do Kocurowa z Dworca MZK.
P. A.

 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

NOWY SOLBUS W PKS
PKS Żywiec wzbogacił się o kolejny autobus marki Solbus. Tym razem zdecydowano się na podmiejską wersję B9,5. Zakupiony autobus to odkupiony od FA Solbus biało-czerwony autobus testowy, który przebywał w PKS Żywiec końcem ubiegłego roku. Przed dostarczeniem do Żywca autobus został przemalowany w biało-zielone barwy. Jest to już dziewiąty Solbus w PKS Żywiec.
P. A.

 Fot. Szymon Mrowiec
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Szymon Mrowiec, Paweł Adamus



INFORMACJE KOLEJOWE

REMONT LINII WADOWICE-KALWARIA
Od 20 marca bieżącego roku trwa remont linii Wadowice - Kalwaria planowane zakończenie prac nastąpi 17 maja . Na czas remontu powyższy odcinek jest wyłączony z ruchu całodobowo pociągi regionalne mają zapewnioną zastępczą komunikacje autobusową natomiast pociągi do Zakopanego kursują drogą okrężną . Zakres remontu to wymiana całkowita nawierzchni oraz odbudowa urządzeń SKR dzięki czemu pociągi na tym odcinku będą jeździć z prędkością 70 – 80 km/h. To nie koniec inwestycji jakie są planowane na całej linii Bielsko - Wadowice - Kalwaria . Podobny remont ma przejść odcinek Bielsko Biała Wadowice odbudowana ma zostać łącznica omijająca Kalwarie Lanckoronę oraz stacja Klecza . Po zakończeniu wszystkich etapów prac czas przejazdu pociągów Bielsko Biała- Kraków Powinien spaść poniżej dwóch godzin planowane jest również zwiększenie ilości pociągów.
R. W.
CIĘŻSZE POCIĄGI PRZEZ ZWARDOŃ
Na początku stycznia oddano do użytku Kabinę Sekcyjna na stacji Zwardoń jest ona swego rodzaju łącznikiem między trakcja Polską i Słowacką. Dzięki temu na całym szlaku sieć trakcyjna jest zasilana z obu stron odcinka. Do tej pory ostatnim punktem zasilania na tej linii była podstacja Rycerka usytuowana około 12 km od granicy w Zwardoniu wpływało to bardzo niekorzystnie na napięcie w końcowej części trasy przed stacja Zwardoń gdzie miarodajne nachylenie trasy wynosi prawie 36 promili. Efektem tych niekorzystnych warunków było ograniczenie tonażu pociągów do 900 ton . Po połączeniu sieci Polskiej ze Słowacką zwiększono ciężar pociągów towarowych do 1300 ton oraz przeprowadzono próby w pierwszych tygodniach stycznia z obciążeniem 1800 ton. Wynik testów jest pozytywny jednak tak ciężkie pociągi zobaczymy dopiero po wydłużeniu Stacji Rajcza i Sól. Terminy tych prac na razie jednak nie są bliżej znane .
R. W.

ZMIANY W KKA
Od nowego roku obsługę Kolejowej Komunikacji Autobusowej na odcinku Bielsko-Biała - Jaworze-Jasienica przejął PKS Bielsko-Biała zastępując Dal-Trans ze Strumienia. Bielski PKS KKA obsługuje autobusami bardziej dostosowanymi do potoków pasażerskich na tej linii czyli Autosanami H7, Kapeną Thesi Intercity lub Mercedesami Sprinter. Czasami mozna też spotkać większego Autosana H9-21.
P. A.

 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus



NOWOŚCI WYDAWNICZE

KASOWNIK
W Internecie ukazało się kolejne czasopismo komunikacyjne - "Kasownik" pod redakcją Tomasza Szymczyszyna. Wydawane ono jest przez wrocławski Klub Miłośników Komunikacji Zbiorowej i porusza zagadnienia związane głownie z dolnośląską komunikacją pasażerską, ale także przybliza funkcjonowanie transportu zbiorowego w Polsce i zagranicą.
Internetowa wersja czasopisma dostępna jest na stronach Klubu Miłośników Komunikacji Zbiorowej pod adresem www.wkmkz.boo.pl/kasownik.html.

Kliknij, aby powiększyć



DO POCZYTANIA

Karol Wawrzaszek
Tramwaje w Bielsku-Białej
Wreszcie po wielu latach starań na sesji Rady Miejskiej z dnia 29 lutego 2006 roku zapadła tak długo oczekiwana przez wszystkich bielszczan decyzja o powrocie tramwajów do Bielska-Białej. Wniosek o przywrócenie komunikacji tramwajowej w mieście, oraz stosowny projekt został złożony przez Bielskie Towarzystwo Miłośników Tramwajów (BTMT). Wiele lat trwały debaty nad zasadnością przywrócenia komunikacji szynowej. Projekt poddano różnym ekspertyzą i ostatecznie zwyciężył zdrowy rozsądek. Przed głosowaniem radnych nad podjęciem uchwały, mowę uzasadniającą celowość przywrócenia komunikacji szynowej w Bielsku-Białej wygłosił sam prezydent miasta pan Jacek Krywult, który jest znany z tego, że już od lat jest gorącym orędownikiem tramwajów w mieście. Po przemówieniu pana prezydenta odbyło się głosowanie na którym wniosek wraz z projektem przeszły jednogłośnie. Zdecydowano również, że miasto z własnych funduszy wyłoży na ten cel około 15% potrzebnych środków, a resztę pozyska odpowiednio: 75% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Komunikacji Tramwajowej i 40% ze Światowego Funduszu Ochrony Środowiska w Miastach.
Projekt zakłada stworzenie w Bielsku-Białej czterech bardzo nowoczesnych, superszybkich linii tramwajowych. Aby móc zrealizować projekt linie te będą musiały częściowo biec na estakadach nad ulicami, a nawet w niektórych miejscach nad domami, a na innych odcinkach tramwaje pomkną niczym metro w kilkusetmetrowych tunelach, kilkanaście metrów pod najruchliwszymi ulicami. Projekt wydaje się szalony, ale jak zapewniają jego autorzy z BTMT z całą pewnością zostanie zrealizowany. Wszystkie planowane linie będą dwutorowe i w pełni zelektryfikowane. Tramwaje dodatkowo będą wyposażone w akumulatory, oraz silniki Diesla, tak, aby w razie awarii zasilania sieci zapewnić pełną komunikację w mieście. W przyszłości natomiast planowane jest wprowadzenie tramwajów bez trakcji elektrycznej, a napędzanych silnikami elektrycznymi. Silniki owe czerpałyby energię z małych reaktorów atomowych, w które wyposażone byłyby wszystkie bielskie tramwaje. Niestety z powodu przeciągających się prac badawczych nad tego typem pojazdem szynowym w Instytucie Komunikacji Jądrowej i Ekstremalnej, zdecydowano się na pierwszych czterech planowanych liniach na wprowadzenie tramwajów hybrydowych. Bardzo poważnie jest natomiast brana pod uwagę możliwość napędzania silników Diesla w tramwajach gazem.
A oto jak według projektu mają przebiegać cztery pierwsze linie:
  • 1. Poldisneyland pod Szyndzielnią - Szpital Wojewódzki - Dworzec Główny - Pełnomorski Port Rzeczny w Komorowicach.
  • 2. Międzynarodowy Port Lotniczy im. Franciszka Kępki w Aleksandrowicach - Dworzec Główny - Szpital Wojewódzki - Obserwatorium Astronomiczne im. Jana Heweliusza w Straconce.
  • 3. Wytwórnia Promów Kosmicznych w Wapienicy - Szpital Wojewódzki - Dworzec Główny - Centrum Kontroli Lotów Międzygalaktycznych - Kosmodrom im. Mirosława Hermaszewskiego w Lipniku.
  • 4. Wioska Olimpijska w Starym Bielsku - Stadion Olimpijski - Dworzec Główny - Szpital Wojewódzki - Kompleks Skoczni Narciarskich (K-90, K-120, K-185, K-225) im. Piotra Fijasa na Błoniach.
Jak widać przy planowaniu linii tramwajowych brano pod uwagę długofalowy rozwój miasta Bielska-Białej i tak pierwsza linia (oznaczona w projekcie jako "1") ma być oddana do użytku na miesiąc przed planowanym otwarciem Poldisneylandu, a ostatnia (oznaczona jako "4") nie później niż na trzy miesiące przed otwarciem Zimowo-Letnich Igrzysk Olimpijskich w Bielsku-Białej.
Bielska część redakcji MIG-a jako mieszkańcy tego miasta nie może się już doczekać pierwszej przejażdżki tym szynowym cudem techniki. Wszystkim oczekującym w Bielsku na tramwaj, życzymy przyjemnej podróży.



WSZELKIE MATERIAŁY (TJ. INFORMACJE, ARTYKUŁY, ZDJĘCIA) SĄ CHRONIONE PRAWAMI AUTORSKIMI.
WYKORZYSTYWANIE MATERIAŁÓW BEZ ZGODY AUTORA JEST ZABRONIONE!

DO GÓRY
WSTECZ
Serwis utrzymywany na serwerach:
World Hotels Directory