(22kB)

NUMER 26
24. 12. 2005



OD REDAKCJI

Szanowni Czytelnicy!

I wreszcie jest! Po długim okresie oczekiwania w końcu pojawił się nowy numer MIG-a. To już jest jego wydanie nr 26. Staraliśmy się, aby numer trafił do Was jeszcze przed świętami i abyście przekonali się, że warto było czekać, bo w niniejszym numerze oprócz tego, co zwykle, czyli bieżących informacji z regionu, znajdziecie równie obszerny tekst poświęcony autobusom testowym, jakie można było w ostatnich tygodniach spotkać na ulicach Bielska-Białej. Artykuł ten jest wspólnym opracowaniem Pawła Adamusa i piszącego te słowa, a przygotowanym specjalnie do świątecznego numeru MIG-a. Zapraszając do lektury, chciałbym w imieniu całej redakcji MIG-a, oraz wszystkich współpracowników życzyć wszystkim Czytelnikom zdrowych i pogodnych Świąt Bożego Narodzenia, oraz samych radości i wiele pomyślności w nadchodzącym Nowym Roku 2006.
Zbigniew Ząbek

AKTUALNOŚCI

  • BIELSKO-BIAŁA
BĘDĄ NOWE AUTOBUSY!
W przyszłym roku największy podbeskidzki przewoźnik - MZK Bielsko-Biała wzbogaci się o nowe niskopodłogowe autobusy. Pierwotnie zakładano zakup 20 sztuk autobusów 12-metrowych, jednak w połowie listopada, podczas prac nad budżetem miasta na 2006 rok, zdecydowano, że liczba nowych autobusów będzie o połowę mniejsza. Przetarg na dostawę autobusów zostanie ogłoszony początkiem roku, a nowych autobusów można spodziewać się latem 2006 roku.
W związku z planowanym zakupem nowych pojazdów od września do grudnia 2005 roku MZK przeprowadził testy eksploatacyjne dostępnych w Polsce autobusów, o czym piszemy w dalszej części numeru.
P. A.
Testowe autobusy Scania CL94UB OmniLink i Jelcz M125M Vecto podczas prezentacji zorganizowanej dla przedstawicieli Rad Osiedli.
 Fot. Paweł Adamus, 18. XI 2005
Kliknij, aby powiększyć

JAKOŚĆ UDOWODNIONA
W listopadzie Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej uzyskał trzy certyfikaty jakości: ISO 9001, ISO 1401 oraz Polską Normę 1801, jednocześnie wprowadzając Zintegrowany System Zarządzania. Zdobyte certyfikaty dotyczą zarządzania jakością, środowiskowego oraz bezpieczeństwem i higieną pracy.
P. A.

PIERWSZY TAKI PRZEGUB
W połowie listopada do MZK przyjechał pierwszy wyremontowany w słupskiej Kapenie Ikarus 280.37 - 008. Zakres remontu autobusu był taki sam jak w przypadku wcześniej wyremontowanych Ikarusów 280.26. Autobus ten odróżnia od wcześniej remontowanych autobusów, oprócz układu i typu drzwi, przednia atrapa (nazywana protezą) pomalowana na żółty kolor. Co ciekawe jest to pierwszy w Polsce przypadek zastosowania tego typu atrapy do Ikarusa 280.37. Miesiąc później z Kapeny przyjechał drugi Ikarus 280.37, wysłany w sierpniu, 005. Od 008 odróżnia go głównie pomalowana na czerwono przednia atrapa. W Kapenie pozostaje jeszcze wysłany w październiku ostatni autobus - 003. Autobusy te dotarły do MZK z kilkutygodniowym opoźnieniem, gdyż w czasie remontu wynikły problemy z tym nietypowym dla Kapeny modelem (w Kapenie nigdy wcześniej nie przeprowadzano remontu Ikarusa 280.37) i w związku z tym do Bielska-Białej przysłany został zastępczy autobus, o którym można przeczytać poniżej.
P. A.
Wyremontowany Ikarus 280.37 #008.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

ERZAC
Ze względu na opóźnienia w dostarczaniu przez Kapenę wyremontowanych autobusów firma ta przysłała do Bielska-Białej autobus zastępczy. Była to przegubowa Karosa B961E z MPK Wałbrzych, gdzie jest oznaczona numerem 257. Mimo, że autobus posiada widoczny numer taborowy, niepokrywający się z żadnym numerem bielskiego autobusu, w dokumentacji MZK autobus otrzymał numer 600. Autobus przebywał w Bielsku-Białej od połowy października do połowy grudnia.
P. A.
Zastępcza Karosa B961E.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

KOLEJNE IKARUSY 280 DO REMONTU
Ogłoszony został kolejny przetarg na remont Ikarusów 280. Tym razem planowany jest remont 9 sztuk Ikarusów 280.37. Zwycięzcą zostały Zakłady Naprawy Autobusów w Biskupicach pod Poznaniem, znane z remontów autobusów dla MPK Poznań i PKM Sosnowiec. Jako pierwszy do Biskupic został odprowadzony początkiem października Ikarus 280.37B #020. Autobus ten wrócił do MZK początkiem grudnia (wcześniej niż wysłany w sierpniu do Kapeny 005!). Zakres remontu w ZNA jest taki sam jak w przypadku wcześniej remontowanych autobusów. 020 różni się od autobusów remontowanych w Kapenie, charakterystyczną dla Ikarusów remontowanych w Biskupicach, przednią atrapą, podobną do oryginalnej oraz pomalowanymi na żółto poręczami. Niestety wewnątrz oryginalne, bardzo wygodne siedzenia (nowszego typu) zastąpiono siedzeniami AM 2000 City, znanymi z wcześniej remontowanych Ikarusów.
P. A.
Ikarus 280.37B #020 - pierwszy bielski autobus po remoncie w ZNA Biskupice
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus
ZIELONE ZNIKAJĄ
W ostatnim czasie z bielskich ulic znikły kolejne autobusy w zielono-niebieskim malowaniu. Ikarus 280.70E o numerze 057 otrzymał reklamę całopojazdową i oczywiście przód w barwach miejskich (taką samą reklamę otrzymał także IK28070E #059), a Jelcz M11 o numerze 703, po naprawie blacharskiej, otrzymał barwy miejskie.
Można zauważyć, że malowanie przednich ścian w barwy miejskie, oprócz poprawy wizerunku i identyfikacji przewoźnika, niesie za sobą także oszczędności. W przypadku Ikarusa 415 o numerze 074 nie trzeba było malować ściany przedniej, pomalowanej w barwy miejskiej przy nakładaniu poprzedniej reklamy, a w autobusie 046 pomalowano jedynie przedni zderzak, który wcześniej był czarny.
W grudniu pojawił się pierwszy MAN NL222 w malowaniu miejskim. Nowe barwy otrzymał autobus o numerze 078. Wcześniej pojawił się pierwszy MAN NL222 z przodem w barwach miejskich - 081. Identyczną reklamę jak 081 otrzymał także Ikarus 415.14D #043. Pojawił się także kolejny Ikarus 415, w którym oklejono szyby folią one-way-look - nową reklamę otrzymał autobus numer 052.
P. A.
Ikarus 280.70E #057 w nowym malowaniu.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Ikarus 415.14D #074 w nowym malowaniu.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć MAN NL222 #078 w nowym malowaniu.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć MAN NL222 #081 w nowym malowaniu.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Jelcz M11 #703 w nowym malowaniu.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

DIODOWE WYŚWIETLACZE
W połowie grudnia do kolejnych Ikarusów 280 zainstalowano diodowe wyświetlacze Pixel LED. Tablice świetlne otrzymały Ikarusy 280.37B o numerach 012 i 014, oraz Ikarusy 280.70E 059-062. Tym samym większość przegubowych Ikarusów posiada diodowe wyświetlacze. Do pozostałych Ikarusów 280 wyświetlacze będą montowane podczas przeprowadzanych remontów.
P. A.
Ikarus 280.70E #060 z diodowymi wyświetlaczami
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

KOLEJNE NOWE AUTOSANY W PKS
Niedługo po zakupie Autosanów H7-10.05 PKS Bielsko-Biała wzbogaciło się o trzy miejskie Autosany H7-20.05. Nowozakupione autobusy to wersja po faceliftingu, różniąca się od posiadanych przez PKS Autosanów H7, nową ścianą przednią z soczewkowymi reflektorami, oraz tylną, w której zastosowano okrągłe lampy. Co ciekawe nowo zakupione autobusy różnią się nieco między sobą malowaniem. Nowe nabytki PKSu otrzymały numery rejestracyjne SB 73372, SB 73731 i SB 73732.
P. A.
Jeden z nowych Autosanów H7-20.05
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Jeden z nowych Autosanów H7-20.05
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Jeden z nowych Autosanów H7-20.05
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Jeden z nowych Autosanów H7-20.05
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

KOMUNIKACJA MIEJSKA 1. LISTOPADA
Jak co roku w okresie Święta Zmarłych MZK Bielsko-Biała wprowadził zmiany na liniach kursujących w okolice cmentarzy by ułatwić pasażerom dostęp do nich. W tym okresie najbardziej obleganą przez pasażerów jest linia nr 7. W tych dniach, jak co roku, została ona zasilona dodatkowym taborem. 31. października została wzmocniona dodatkowymi autobusami (7BIS). Uruchomiono także linię nr 18, mimo iż tego dnia autobusy kursowały jak w soboty, a linia nr 18 kursuje tylko w dni robocze. 1. listopada w godzinach od 9 do 17 linia nr 7 kursowała średnio co 15 minut, w większości po dwa autobusy na każdy kurs. Tak samo jak przed laty uruchomiono dodatkową linię 7BIS kursującą na trasie Kamienica - Dworzec - Kamienica. Warto zaznaczyć, iż autobusy były wysyłane w miarę potrzeb, a nad wszystkim na miejscu czuwali przedstawiciele MZK. Także 2. listopada na "siódemce" pojawiły się dodatkowe autobusy, kursowała także "osiemnastka". W dniach 29. X - 2. XI 2005r. czynny był dodatkowy przystanek ulokowany na ulicy Karpackiej, w pobliżu bramy cmentarza, natomiast 1. XI uruchomiono punkt sprzedaży biletów na przystanku Karpacka Dom Kultury w kierunku miasta.
W tych dniach wzmocniono taborem przegubowym linię nr 15, a 1. listopada, po raz pierwszy od kilku lat, autobus przegubowy pojawił się na linii nr 23.
P. A. & Ł. K.
Autobusy linii nr 7 i 7Bis oczekujące na odjazd z pętli w Kamienicy
 Fot. Łukasz Knapik, 1. XI 2005
Kliknij, aby powiększyć Odjazdami z pętli w Kamienicy kierowali pracownicy MZK
 Fot. Łukasz Knapik, 1. XI 2005
Kliknij, aby powiększyć 1. XI linia nr 23 obsługiwana była autobusem przegubowym
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Łukasz Knapik, Paweł Adamus

REMONT "DZIEWIĄTKI"
Po dłuższej przerwie warsztaty PKS Bielsko-Biała opuścił kolejny Autosan H9-21. Wyremontowano autobus o numerze BBC 124D z 1987 roku. Otrzymał on przednią i tylną ścianę z modelu Tramp I oraz nowe malowanie. Odświeżone zostało także wnętrze autobusu.
P. A.
Autosan H9-21 #BBC 124D przed remontem...
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć ... i po
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

NOWE POŁĄCZENIE
PKS w Tomaszowie Mazowieckim uruchomiło nowy kurs pospieszny relacji Tomaszów Mazowiecki - Bielsko-Biała przez Piotrków Trybunalski, Częstochowę i Katowice. Nowe połączenie obsługiwane jest przez minibusy AMZ Iveco TurboDaily.
P. A.
Minibus AMZ Iveco Turbo Daily obsługujący kurs Tomaszów Mazowiecki - Bielsko-Biała
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Minibus AMZ Iveco Turbo Daily obsługujący kurs Tomaszów Mazowiecki - Bielsko-Biała
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot.Paweł Adamus

ZMIANY NA KURSACH DALEKOBIEŻNYCH
Od 7. listopada na trasie Bielsko-Biała- Jelenia Góra autobusy będą kursować tylko w soboty i niedziele.
Od 10. listopada ograniczono kursowanie autobusów na trasie Bielsko-Biała - Darłówko. Autobusy będą jeździć na trasie Bielsko-Biała - Koszalin tylko od czwartku do niedzieli.
PKS Warszawa zawiesił kursowanie pospiesznego autobusu Warszawa - Zakopane przez Częstochowę, Katowice, Bielsko Białą, Żywiec oraz jego powrót.
P. A.

MZK - INFORMACJE TABOROWE
* NAPRAWY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 005 (IK280) - Kapena
  • 008 (IK280) - Kapena
  • 020 (IK280) - ZNA
* MALOWANIE MIEJSKIE:
  • 703 (M11)
  • 005 (IK280)
  • 008 (IK280)
  • 020 (IK280)
  • 078 (NL222)
* NOWE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 021 (IK415) - Jarmark, ex: Profireal, Metalplast, Bakoma
  • 043 (IK415) - Orange, ex: Idea (2 wersje), CH Sarni Stok, Utex
  • 046 (IK415) - Teatr Polski, ex: PDK, Ceramed
  • 052 (IK415) - Pilch, ex: Axiom, Beckers (2 wersje), Unia Wolności
  • 057 (IK280) - Roca, ex: zielono-niebieski, Delfin, Radio Flash, Avia-Daewoo
  • 059 (IK280) - Roca, ex: Profireal, Euroregion, Omega
  • 074 (IK415) - Castorama, ex: Azaleia/Zebra, CH Sarni Stok, kremowo-czerwony, Dulux
  • 081 (NL222) - Orange, ex: Idea, kremowo-czerwony, TP SA
P. A.



* * * * * * * * *

  • CIESZYN

NOWY NABYTEK ZGK
Zakład Gospodarki Komunalnej zakupił nowego niskowejściowego Jelcza M121I. Nowy autobus, oznaczony numerem 168, napędzany jest silnikiem Iveco Euro 3, który współpracuje z automatyczną skrzynią biegów firmy Voith.
P. A.
Fot. Krzysztof Lączak
Kliknij, aby powiększyć Fot. Krzysztof Lączak

NOWE SOLBUSY W PKS
Cieszyński PKS wzbogacił się o kolejne dwa autobusy Solbus C10,5. W porównaniu z poprzednio zakupionymi autobusami tego typu, nowozakupione różnią się zmodernizowaną ścianą przednią i tylną oraz brakiem diodowych wyświetlaczy.
P. A.
Fot. Krzysztof Lączak
Kliknij, aby powiększyć Fot. Krzysztof Lączak

POŻAR AUTOBUSU PKS
2. grudnia 2005 roku na dworcu PKS w Cieszynie spłonął przegubowy Ikarus-Zemun IK-160P należący do PKS Cieszyn. Jak udało się nam ustalić, był to najprawdopodobniej autobus o numerze BLC 8529.
P. A.



* * * * * * * * *

  • CZECHOWICE-DZIEDZICE

PKM KUPI MINIBUSA
W połowie listopada czechowicki PKM ogłosił przetarg na dostawę jednego minibusa (powyżej 14 miejsc), który ma zastąpić wycofanego z eksploatacji, służącego wcześniej do zaopatrzenia i przewozu pracowników Forda Transita o numerze taborowym #01. Być może nowozakupiony minibus będzie obsługiwał także jedną z linii. W chwili zamknięcia bieżącego numeru przetarg nie został rozstrzygnięty.
T. S.



* * * * * * * * *

  • OŚWIĘCIM

PKSiS ZAWIESZA
PKSiS zawiesił następujące kursy:
- w dni świąteczne Oświęcim d.a. - Kraków przez Żarki odj. 14:10 oraz jego powrót,
- w dni robocze oraz w soboty Oświęcim d.a. - Kraków przez Żarki odj. 15:10 oraz jego powrót,
- całkowicie kurs Oświęcim Muzeum - Kraków przez Zator odj. 13:00 oraz jego powrót o godz. 15:30,
- kurs Oświęcim Muzeum - Piotrowice Granica odj. 9:15 oraz jego powrót,
L. M.

WYPADKI
W miejscowości Skidzin doszło do zderzenia Jelcza L100I #50 z Fiatem Cinquecento. Na szczęście nikomu nic się nie stało a autobus miał jedynie uszkodzony lewy przedni narożnik. Autobus naprawiono a pamiątką po zdarzeniu jest inny odcień koloru zderzaka.
Natomiast w połowie listopada wypadkowi uległ Jelcz L11 #BLZ 5112. Autobus ma uszkodzony prawy przedni narożnik. W dniu 2.12.2005 autobus nie został jeszcze naprawiony.
L. M.

OBNIŻKA
Obniżono ceny biletów na linii Oświęcim - Kraków zarówno przez Żarki jak i przez Zator. Cena biletu nie zależnie od trasy przejazdu w relacji Oświęcim - Kraków wynosi 7.00 zł. Ulga handlowa studencka 30% obowiązuje dla biletów normalnych powyżej 4.00 zł.
L. M.

NOWE WIATY
W Oświęcimiu pojawiły się nowe wiaty przystankowe. Zamontowano kilkanaście nowych, estetycznych zadaszeń którymi zastąpiono stare aluminiowe wiaty, którymi ostatnio co raz częściej interesowali się złodzieje.
L. M.



* * * * * * * * *

  • SKOCZÓW

NOWE AUTOSANY
Skoczowski Transkom wzbogacił się o dwa nowe Autosany A1012T Lider 2. Jest nowa wersja znanego modelu, którą głównie charakteryzuje zmieniony układ drzwi pasażerskich (1-2-0 zamiast 1-0-1) oraz zmodernizowane ściany przednia i tylna (stosowane także w modelach A1010T i A1112T). Spośród innych autobusów Transkomu nowe nabytki wyróżnia oryginalne niebiesko-granatowe malowanie.
P. A.
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus



* * * * * * * * *

  • SUCHA BESKIDZKA

OGRANICZONY KURS
PKS Lubin ograniczył terminy kursowania pospiesznego autobusu Polkowice - Zakopane przez Wrocław, Katowice, Suchą Beskidzką. Autobus do Zakopanego kursuje od czwartku do niedzieli a w powrotną drogę wyrusza od piątku do niedzieli oraz w poniedziałek.
L. M.



* * * * * * * * *

  • ŻYWIEC

NOWE AUTOBUSY W PKS
Żywiecki PKS wzbogacił się o cztery nowe autobusy. Zakupiono 3 zmodernizowane Solbusy 9,5C (numery rejestracyjne WOT 01NF, WOT 02NF, WOT 03NF), które od juz posiadanych autobusów różnią się m. in. zmodernizowaną ścianą przednią i tylną, oraz inaczej otwieranymi oknami. Drugi autobus to lokalna Karosa C955 o numerze WOT 75MX. Jest to drugi autobus tej marki w PKS. Wcześniej zakupiono model C956, który różni się wyposażeniem przystosowanym do pokonywania dłuższych dystansów.
P. A.
Nowa Karosa C955
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Nowy Solbus C9,5
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus



INFORMACJE KOLEJOWE

ZDERZENIE POCIĄGÓW W ŚWINNEJ
19. grudnia doszło do zderzenia dwóch zestawów trakcyjnych EN57 na trasie Żywiec - Sucha Beskidzka. W składzie jadącym z Suchej Beskidzkiej doszło do awarii hamulców. Maszynista tego składu od razu powiadomił o tym fakcie dyżurną ruchu. Dzięki tej informacji maszynista składu jadącego z Żywca natychmiast zatrzymał pociąg i zaczął go wycofywać. Niestety nie udało się mu uciec - składy zderzyły się na granicy Świnnej i Żywca. Na szczęście dzięki przytomności pracowników kolei w wyniku tego zderzenia nikt nie zginął, jedynie sześć osób zostało rannych.
P. A.



NOWOŚCI WYDAWNICZE

110 LAT KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ W BIELSKU-BIAŁEJ
Z okazji przypadającej w tym roku 110. rocznicy uruchomienia komunikacji miejskiej nad Białą, została przez MZK Bielsko-Biała wydana publikacja pt. "110 lat Komunikacji Miejskiej w Bielsku-Białej 1895-2005". 60-stronicową broszurę, wydaną na kredowym papierze, podzielono na trzy rozdziały: "110 lat Komunikacji Miejskiej", "Miejski Zakład Komunikacyjny" oraz "Informacje i zestawienia".
Część historyczna (dotycząca lat 1895-1991) została opracowana przez znanego bielskiego historyka i miłośnika tramwajów doktora Jerzego Polaka. O ile część poswięcona tramwajom została przygotowana bardzo rzetelnie, o tyle nie da się odeprzeć wrażenia, że część dotycząca autobusów, zwłaszcza od lat 70-tych została potraktowana po macoszemu. Świadczy o tym na przykład fakt, że autor nie sprawdził nawet jaką strukturę organizacyjną miało WPK Bielsko-Biała i napisał, że w skład WPK wchodziły tylko zakłady w Bielsku-Białej i Żywcu, a w 1982 roku zmieniona została jedynie nazwa na MPK. Ten sam błąd z resztą można było znaleźć w broszurze wydanej 10 lat temu z okazji 100 rocznicy.
Część informacyjną opracował sam dyrektor MZK, Krzysztof Knapik. W części tej zaprezentowano MZK, informując m. in. o strukturze organizacyjnej zakładu, polityce kierownictwa, czy perspektywach MZK (m. in o planach wymiany taboru autobusu). Zawarto w niej także informacje o pracownikach Zakładu, liniach obsługiwanych przez MZK, obowiązujących na nich opłatach, czy autobusach posiadanych przez MZK. Co ciekawe, w części prezentującej tabor MZK możemy zobaczyć autobusy MAN NL222 i Solaris Urbino 12 "ubrane" w barwy miejskie przez grafika komputerowego.

Kliknij, aby powiększyć
Całość publikacji ilustrują zdjęcia, zarówno historyczne jak i aktualne. Część z nich została wykonana przez znanego fotografa Andrzeja Macurę.
Ogólnie broszura ta sprawia bardzo dobre wrażenie i jest znakomitą wizytówką MZK Bielsko-Biała. Niestety jej wadą jest bardzo ograniczona dostępność.
P. A.

BIELSKI KURIER KOMUNIKACYJNY
W pierwszych dniach października w Internecie ukazało się najnowsze wydawnictwo Bielskiego Towarzystwa Tramwajowego pt. "Bielski Kurier Komunikacyjny" pod redakcją Maksymiliana Wiencka. Kurier w swoim założeniu ma zajmować się nie tylko tematyką związaną z tramwajami, ale z ogólnie pojętą komunikacją w regionie całego Podbeskidzia, a nie tylko samego miasta Bielska-Białej jak to może sugerować nazwa. W pierwszym numerze, w dziale pod szumnym tytułem "Aktualności Komunikacyjne z regionu", niestety trudno jest się doszukać czegoś więcej, spoza powiatu bielskiego, poza jedną skromną informacją z Żywca. Same informacje z Bielska-Białej i okolic też są reprezentowane dość skromnie.
Najwięcej miejsca w pierwszym numerze zajmuje ze zrozumiałych względów tematyka tramwajowa. Są tam dwa krótkie artykuły poświęcone odpowiednio bielskim i cieszyńskim tramwajom. W pierwszym, zatytułowanym "Z ciekawostek tramwajowych" dr Jerzy Polak w ciekawy sposób opisuje rozwiązaną przez siebie sprawę zagadkowego tramwaju widniejącego na zdjęciu z chwili uruchomienia linii nr 2.
Natomiast w drugim, nieco dłuższym artykule, Maciej Dembiniok opisuje historię tramwajów w Cieszynie w latach 1911- 1921.
Najdłuższy tekst do pierwszego numeru "Kuriera" użyczył nasz kolega redakcyjny Paweł Adamus, a jest on poświęcony podbeskidzkiemu Sierpniowi '80, ze szczególnym uwzględnieniem tego co w tym czasie działo się w komunikacji w tym regionie. Szkoda tylko, że tekst ten, mimo iż najdłuższy, został podobnie jak i te krótsze zilustrowany tylko jedną fotografią i to na dodatek zupełnie nieprzystającą czasowo i tematycznie do opisanych wydarzeń.
Całe wydawnictwo jest może i ciekawe, ale czytanie Internecie jest dość utrudnione i może troszkę zniechęcić, gdyż zostało przygotowane w wersji dwukolumnowej (chyba specjalnie dla wersji papierowej), co nie ułatwia czytania, szczególnie dla posiadaczy mniejszych monitorów.
KaWa



DO POCZYTANIA

Paweł Adamus, Zbigniew Ząbek
Jaki autobus dla Bielska-Białej?
Tegoroczna jesień w komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej okazała się wyjątkowo atrakcyjna, a stało się to za sprawą zorganizowanych przez dyrekcję bielskiego MZK testów autobusów. Do miasta zjechały więc kolejno: Mercedes Citaro, Irisbus Citelis, Volvo 7700, Jelcz M125M Vecto, Scania CL94UB OmniLink, MAN NL283 Lion's City, oraz Solaris Urbino 12 III.
Mercedes-Benz O530 Citaro został zaprezentowany na kongresie UITP w Stuttgarcie w roku 1997 jako następca popularnego modelu O405N. Wówczas wyznaczył nowe standardy. Autobus ten, od czasu swojej prezentacji przed ponad ośmioma laty, zwraca uwagę poprzez swój spokojny i ponadczasowy design. Autobus tego typu był pierwszym z testowanych w tym roku przez MZK Bielsko-Biała. Przedstawiciel producenta, firma EvoBus Polska dostarczyła do przeprowadzenia testów autobus w podstawowej, na polskim rynku, 3-drzwiowej wersji z silnikiem zabudowanym pionowo w tylnej części. Testowany egzemplarz znany jest już z polskich ulic, gdyż przez 1,5 roku gościł w wielu przedsiębiorstwach komunikacyjnych. Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus
Fot. Karol Wawrzaszek
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Karol Wawrzaszek, Paweł Adamus Premiera autobusu Irisbus Citelis odbyła się pod koniec maja 2004 roku w Paryżu. Jest to następca autobusu znanego jako, w zależności od rynku, Renault (Irisbus) Agora lub Karosa City Bus. Zewnętrzne zmiany jakie zaszły w konstrukcji autobusu w porównaniu z poprzednikiem są własciwie kosmetyczne. Zmieniono wystrój ściany przedniej stosując soczewkowe światła zabudowane w charakterystycznych trójkątnych panelach. Tylna ściana pojazdu praktycznie nie uległa zmianie poza wprowadzaniem nowych okrągłych świateł. Co ciekawe przedstawiciel producenta - Kapena Słupsk przysłał na testy dwa autobusy tego typu. Pierwszy z nich to fabrycznie nowy egzemplarz przeznaczony dla DP Karlovy Vary, a drugi to testowy autobus, który podróżuje po Europie Środkowej, a jego docelowym odbiorcą jest DP Praha. Autobusy te różniły się jedynie wyposażeniem.
Volvo 7700 premierę swoją miało podczas targów w Kortrijk w 2003 roku, trudno jest odróżnić ten model od starszej wersji, oznaczonej jako Volvo 7000. Wprowadzone modyfikacje, wynikające głownie z wymagań dyrektyw unijnych, dotyczą głównie wnętrza autobusu i rozmieszczenia wybranych podzespołów. Zmieniono rozmieszczenie siedzeń, poręczy i uchwytów, pochylenie podłogi itp. Zmiana nazwy wynika także z unifikacji nazw stosowanych przez Volvo Bus Corporation. Do Bielska-Białej został dostarczony autobus jeżdżący od roku w barwach PKM Gdynia z numerem 2089, dodatkowo przywieziono, jedynie na prezentację, fabrycznie nowy egzemplarz przeznaczony dla MPK Wrocław. Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus
Jelcz M125M został po raz pierwszy pokazany publiczności w 1998 roku. Był to pierwszy polski całkowicie niskopodłogowy autobus, z którym wiązano wielkie nadzieje. Był to także pierwszy zbudowany w Polsce autobus ze stali nierdzewnej. W ciągu pierwszych pięciu lat wykonano zaledwie 19 sztuk tego modelu, a właścicielom Jelczy M125M mocno dały się we znaki usterki tych autobusów. Wzrost sprzedaży zanotowano dopiero końcem 2003 roku, kiedy to PKM Gliwice i PKM Katowice zamówiły łącznie 16 sztuk Jelczy M125M. Później do grona odbiorców tego modelu dołączyło także MPK Poznań. Przedstawiciel Jelczańskich Zakładów Samochodowych, firma Polskie Autobusy do testów przekazała dwuletni autobus wypożyczony z PKM Gliwice, gdzie jeździ z numerem 27. Fot. Karol Wawrzaszek
Kliknij, aby powiększyć Fot. Karol Wawrzaszek
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus Scania CL94UB OmniLink to przedstawiciel zaprezentowanej już w 1996 roku rodziny autobusów. Oprócz ciekawej i nowatorskiej stylistyki, autobusy te wyróżnia fakt, że do produkcji pojazdu zostały użyte materiały o trwałości sięgającej 30 lat, w tym głównie aluminium, które dodatkowo w większości mogą zostać zutylizowane i ponownie wykorzystane. Poszycie zewnętrzne wykonano ze znanych od wielu lat z autobusów DAB profili aluminiowych AluSuisse. Pierwsze autobusy tego typu pojawiły się w Polsce dość późno, bo dopiero początkiem 2005. 10 sztuk zostało zakupione przez MPK Olsztyn. Właśnie z MPK Olsztyn pochodził autobus z numerem 905 udostępniony przez firmę Scania Production Słupsk.
Fot. Karol Wawrzaszek
Kliknij, aby powiększyć Fot. Karol Wawrzaszek W 2004 roku, w 7 lat od debiutu niskopodłogowych autobusów trzeciej generacji, MAN zdecydował się poddać je modernizacji, przy okazji nazywając tą rodzinę autobusów Lion's City. Zmiany najbardziej widoczne są na zewnątrz autobusu oraz na stanowisku kierowcy. Zmieniono wystrój przedniej ściany i tylnej ściany, którym nadano bardziej obłe i ciekawe kształty. Z boku rzuca się w oczy, modna ostatnio, znacznie większa powierzchnia oszklona, sięgająca teraz dachu, co nadaje autobusowi bardziej lekkiego i nowoczesnego wyglądu. Autobusy Lion’s City otrzymały prestiżowy tytuł Bus of The Year 2005. Doceniono także wygląd i ergonomię tych autobusów honorując je nagrodą IF Design Award 2005 w kategorii transport. Firma MAN Polska do MZK przysłała swój testowy autobus, który można było już spotkać na ulicach wielu polskich miast.
Także w 2004 roku w Hanowerze miała miejsce światowa premiera trzeciej generacji autobusów Solaris Urbino, po raz pierwszy zaprezentowanych pięć lat wcześniej w Poznaniu. Zmiany widać głównie zewnątrz. Zgodnie z obowiązującymi trendami zaokrąglone linie zastąpiono ostrymi. Dzięki temu sylwetce nadano bardziej dynamiczny kształt. Przednia część pojazdu nawiązuje teraz stylem do turystycznej Vacanzy. Zmieniono także kształt pasa nadokiennego tak, aby umożliwić montaż tablicy kierunkowej poza płaszczyzną szyb bocznych. Zmianie uległa także tylna ściana, gdzie wprowadzono szybę sięgającą aż po dach, nowy pas tylnych świateł i łatwo zdejmowany zderzak, ułatwiający demontaż silnika. Na testy do MZK Bielsko-Biała firma Solaris Bus & Coach przysłała egzemplarz przeznaczony dla firmy Verkehrsunternehmen Ludwig Kroiss KG z Rosenheim Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus
Korzystając z okazji jaka się trafiła, autorzy niniejszego artykułu postanowili poddać ocenie sprowadzone do miasta autobusy, a z wynikami kilkutygodniowych badań zapoznać czytelników MIG-a w poniższym opracowaniu.
Oceniając autobusy testowe poszczególne elementy postanowiliśmy podzielić na dwie kategorie. W pierwszej znalazły się elementy oceniane z punktu widzenia pasażera, a w drugiej kierowcy.
Zacznijmy jednak od ocen pasażerów, którymi byli piszący te słowa. Pierwszym ocenianym elementem był wygląd zewnętrzny autobusu. Staraliśmy się tutaj obiektywnie ocenić ogólny wygląd zewnętrzny autobusu, zwracając uwagę na takie szczegóły jak spójność stylistyczna elementów, proporcje czy samo wykonanie nadwozia.
W tej dziedzinie najlepszym autobusem okazała się Scania OmniLink, która otrzymała od nas komplet punktów. Mimo iż autobus ten jest dość wysoki projektantom udało się świetnie wyważyć jego proporcje. Tuż za Scania uplasowały się Volvo 7700, MAN NL283 i Solaris Urbino III 12, w których można zauważyć drobne niedociągnięcia. Następne miejsce zajął Mercedes Citaro, głownie z racji tego, że autobus ten, mimo iż jest niskopodłogowy, jest bardzo wysoki, a do tego jego wygląd sprawia wrażenie przyciężkawego. O wiele gorzej wypadł tutaj Jelcz M125M, który stracił punkty za nieciekawie wykonane nadwozie o przyciężkawej i niespójnej stylistyce oraz Irisbus Citelis, który punkty stracił przede wszystkim za nieciekawy projekt tylnej ściany, nie pasujący do reszty, oraz za ogólne wykonanie nadwozia. Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus
Wnętrze Scani
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Wnętrze Mana
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus Najważniejsze dla pasażerów są funkcjonalność i ergonomia przedziału pasażerskiego. Zacznijmy od funkcjonalności. Najlepiej wypadł tutaj Man NL283, który zyskał sobie dodatkowe punkty za mieszane oświetlenie przedziału pasażerskiego i możliwość zamknięcia okien "na kwadrat", mimo że w autobusie nie zastosowano klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej. Niestety stracił punkty za brak wizualnej sygnalizacji zamykania drzwi. Z tego samego powodu punkty stracił Solaris Urbino 12, który uplasował się zaraz za Manem. Dalej znalazły się Mercedes Citaro i Volvo 7700, które straciły punkty za brak wizualnego i dźwiękowego sygnału zamknięcia drzwi, oraz Irisbus Citelis, któremu odjęliśmy punkty za panującą wewnątrz ciasnotę. Na końcu uplasowała się Scania CL94UB m. in. ze względu na otwierane na zewnątrz drzwi, oraz Jelcz M125M za brak wizualnego sygnału zamknięcia drzwi i brak szyb przy drzwiach.
Najbardziej ergonomicznym autobusem okazał się Jelcz, który stracił punkty jedynie za schody przy tylnych siedzeniach. Drugie miejsce w tej konkurencji przyznaliśmy dwóm autobusom. Scania straciła punkty za typowe dla niskowejściowych autobusów stopnie w przejściu, Man za wysokie stopnie przy tylnych siedzeniach oraz małą ilość poręczy w tylnej części autobusu. Kolejne miejsce zajęły Mercedes i Volvo ze względu na zastosowaną wieżową zabudowę silnika. Był to także jeden z powodów, ze względu na który następne miejsce zajął Solaris. Na końcu, wraz z Solarisem, uplasował się Irisbus, który stracił punkty głównie za zabudowę silnika w przestrzeni na tylnym zwisie. Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus
Mimo że przeciętna podróż miejskim autobusem trwa zaledwie kilka minut, ważne jest w jakich warunkach ona upływa. Postanowiliśmy także zbadać autobusy pod kątem odczuć pasażera dotyczących wrażeń z jazdy, głównie różnego rodzaju dźwięków wydawanych przez autobus podczas jazdy. Ocenialiśmy tu zarówno wyciszenie silnika, jak i wszelkich niepożądanych dźwięków docierających do uszu pasażerów. W tej dziedzinie najlepsze okazały się świetnie wykonane i wyciszone Scania i Man. Niewiele ustępował im Mercedes. Następne okazały się Jelcz, Solaris i Volvo, które podczas jazdy emitowały różnego rodzaju stuki i trzaski, a najgorszy okazał się Irisbus, wewnątrz którego wszelkie niepożądane dźwięki były najbardziej uciążliwe dla pasażerów.
Wnetrze Mercedesa
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus Następnie skupiliśmy się na estetyce wykonania przedziału pasażerskiego. Tutaj maksymalną notę otrzymały aż cztery autobusy: Mercedes, Volvo, Scania i Man, do których nie mieliśmy żadnych zastrzeżeń. Niewiele gorszy okazał się Solaris, gdzie doszukaliśmy się drobnych niedociągnięć. Najgorsze oceny otrzymały Irisbus i Jelcz za fatalnie wykonane wnętrze pełne różnego rodzaju niedociągnięć, do wykonania, którego użyto materiałów bardzo niskiej jakości. Irisbus uplasował się nieco wyżej tylko dlatego, że jego wnętrze wizualnie sprawia nieco lepsze wrażenie.
Druga część oceny, to jak już wspomnieliśmy, ocena wydana przez kierowców. Tu zwróciliśmy się z prośbą o pomoc i ocenę do kierowców, którzy testowanymi autobusami jeździli. Kierowcy ci oceniali autobusy pod względem warunków pracy kierowcy, bezpieczeństwa i zachowania się pojazdu na drodze w warunkach miejskich. Oceniając warunki pracy kierowcy mieli zwrócić uwagę na takie elementy jak: ergonomia kabiny kierowcy, ogrzewanie i wentylacja kabiny, oraz przedziału pasażerskiego, a także oświetlenie.
Przy ocenianiu nie były zupełnie brane pod uwagę takie rzeczy jak: zabudowa kabiny, czy wyposażenie w radio, bądź lodówkę. Te elementy potraktowaliśmy jako wyposażenie dodatkowe, które można zamówić jako opcję dodatkową do każdego autobusu. Innymi elementami o ocenę których poprosiliśmy były takie ważne rzeczy jak: hamulce, zawieszenie pojazdu, oraz łatwość prowadzenia autobusu i jego zachowanie się podczas hamowania, wchodzenia w zakręty, oraz jazdy po nierównościach. Ten ostatni element był istotny ze względu na stan polskich dróg, szczególnie w okresie wiosennym. W tej części przedstawimy wyniki nie kategoriami, tak jak to uczyniliśmy opisując oceny z punktu widzenia pasażera, a całościowo. Robimy to ze względu na to iż nie jesteśmy kierowcami i nie do końca umiemy się obiektywnie odnieść do wszystkich branych pod uwagę elementów. Dodatkowo za takim sposobem przedstawienia oceny kierowców przemawia to, że do niektórych autobusów cześć kierowców miało tak dużo uwag, że nie sposób byłoby je tu wszystkie tak pokrótce omówić.
Po zakończeniu testów i podsumowaniu wszystkich punktów, okazało się, że najwyższe uznanie w oczach bielskich kierowców uzyskał autobus firmy MAN. Pojazd ten zdobył prawie najwyższą możliwą do zdobycia ilość punktów, a jedynym zastrzeżeniem jakie mieli do niego panowie prowadzący pojazd była mało czytelna i niewygodna "komputerowa" deska rozdzielcza. Być może wynikało to z pewnego konserwatyzmu kierowców i braku przyzwyczajenia do tego typu deski, a być może faktycznie częściowo z jej małej funkcjonalności, oraz niewygodnego rozmieszczenie wskaźników znajdująch się na niej. Na pocieszenie dla firmy MAN, można tu dodać, iż identyczne zastrzeżenia kierowcy mieli też do kilku innych autobusów wyposażonych w podobne tablice rozdzielcze. To tyle jeśli idzie o wady MAN-a, a co kierowcy ocenili najwyżej? W przypadku tego pojazdu najbardziej panom prowadzącym spodobały się skuteczne hamulce, świetnie spisujące się na naszych wymagających drogach zawieszenie, oraz bardzo wydajne ogrzewanie. Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus
Miejsce pracy kierowcy Scani
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus Tylko nieco gorzej został oceniony przez kierowców produkt firmy Scania. Tu również chwalone były hamulce, zawieszenie i jak to w każdym skandynawskim produkcie tego typu, również ogrzewanie. W odróżnieniu od MAN-a, jednak tu bardzo podobała się deska rozdzielcza, a jako największe wady wskazywano drzwi otwierane na zewnątrz, oraz stopnie w przejściu, co przy większym tłoku w autobusie, a nie jest to u nas niestety rzadkością, oraz przy gwałtownym hamowaniu, co również często się zdarza, nie poprawia bezpieczeństwa osób dla których zabrakło miejsc siedzących, lub co jeszcze gorzej, udających się właśnie do wyjścia przed zbliżającym się przystankiem.
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus Również dobrze w oczach kierowców wypadły Mercedes i Volvo.
Pierwszy z nich zachwycił zautomatyzowanym systemem ogrzewania przedziału pasażerskiego, oraz typowym dla niemieckich produktów niezawodnym zawieszeniem i równie sprawnymi hamulcami. Niestety podobnie jak w MAN-ie nie przypadła tu również do gustu deska rozdzielcza, oraz nie spodobał się brak sterowania elektrycznego luster zewnętrznych, co przy autobusie tej klasy powinno być raczej standardem. W pojeździe tym zabrakło również sygnałów zamykania drzwi (wizualnego, lub przynajmniej dźwiękowego).
Volvo natomiast podobnie jak wcześniej opisana Scania spodobał się, ze względu na bardzo funkcjonalną deskę rozdzielczą, oraz skuteczne ogrzewanie, co jak widać jest zaletą wszystkich najlepszych autobusów. Niestety autobus ten zaskoczył wszystkich dość słabym zawieszeniem i kiepską jak na tą markę jakością wykonania, co się ujawniało na najmniejszych nawet nierównościach w jezdni wszelkiego rodzaju stukami i piskami. Mimo to przez samych kierowców pojazd ten i tak został lepiej oceniony niż przez pasażerów.
Pozostałe trzy autobusy wypadły niestety poniżej oczekiwań.
Wszyscy dużo sobie obiecywali po najnowszym produkcie firmy z Bolechowa, ale niestety w Solarisie III nie dość, że nie usunięto wad znanych już wcześniej z autobusów tej marki jeżdżących od trzech lat po ulicach Bielska-Białej, to na dodatek sam test wypadł fatalnie. Do autobusu będącego w MZK na testach tylko 7 dni, aż trzykrotnie musiał przyjeżdżać firmowy serwis!!! To niestety wydaje się być oceną samą w sobie.
Gorzej od Solarisa wypadły tylko Jelcz i Irisbus.
W przypadku Jelcza do jego nielicznych zalet kierowcy zaliczyli: dobrze wyciszoną kabinę, oraz mocne, odporne na dziury zawieszenie, które zarazem jest też i wadą tego autobusu, gdyż jest wymieniane jako mało stabilne, co sprawia, iż przy ostrzejszych skrętach podczas podjazdu pod górę, lub zjeżdżania z góry autobus zaczepia przodem o asfalt. Niestety zawieszenie ma to jeszcze jedną wadę, która przejawia się ścinaniem przednich opon. Do pozostałych największych "grzechów" tego autobusu kierowcy zaliczyli: słabe ogrzewanie i podobnie jak w autobusach niemieckich deskę rozdzielczą. Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus Jeśli idzie natomiast o Irisbusa to ciężko było doszukać się jakiś większych zalet, ale w końcu po dłuższym namyśle wymieniano sygnał zamykania drzwi, oraz wysoką pozycję kierowcy, która jak się później okazywało przy złym umieszczeniu luster stawała się też wadą, gdyż kierowcy nie byli w stanie dostrzec całego lustra. Lista wad była zresztą znacznie dłuższa. Wymieniano tu jeszcze m.in. słabe hamulce, twarde zawieszenie, deskę rozdzielczą, paliwożerny silnik, a nawet brak możliwości zmiany natężenia oświetlenia w przedziale pasażerskim.
To tyle jeśli idzie o wyniki. A jak wyglądała punktacja? Każdy pojazd mógł maksymalnie zdobyć 6,0 pkt. Za poszczególne dostrzeżone wady można było odjąć od 0,1 pkt za jakieś drobiazgi (np. brak sygnału dźwiękowego zamykania drzwi) do 0,5 pkt za poważne braki i uchybienia (np. słabe hamulce). Podobnie było z dodawaniem punktów, minimalnie za drobiazgi można było dodać 0,1 pkt, a maksymalnie 0,3 za jakieś bardzo przydatne nowinki.
Bazą wyjściową punktacji była nota maksymalna, czyli 6,0 pkt, od której najpierw odejmowaliśmy wszystkie punkty ujemne, a dopiero później doliczaliśmy punkty dodatnie, tak, aby nie przekroczyć wyznaczonej noty maksymalnej.
A oto jak przedstawiła się punktacja końcowa, która powstała po wyliczeniu średniej z wszystkich ocen:
1. MAN - 5,8 pkt
2. Scania - 5,5 pkt
3. Mercedes - 5,2 pkt
4. Volvo - 5,0 pkt
5. Solaris III - 4,9 pkt
6. Jelcz - 4,5 pkt
7. Irisbus - 4,1 pkt
Dla porównania ocenie poddaliśmy też autobusy niskopodłogowe i niskowejściowe wchodzące już w skład taboru MZK Bielsko-Biała.
Oto jak przedstawia się punktacja:
1. MAN NL222 - 4,7 pkt
2.Solaris II - 4,5 pkt
3. Ikarus 412 - 4,3 pkt
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus Na internetowej stronie Bielskiego Forum Komunikacyjnego przeprowadzono wśród użytkowników ankietę w której również typowano najlepszy autobus testowy. Oto jak tam przedstawiła się klasyfikacja końcowa:
1. MAN - 38 pkt
2. Scania - 34 pkt
3. Mercedes - 27 pkt
4. Volvo - 20 pkt
5. Solaris - 18 pkt
6. Jelcz - 10 pkt
7. Irisbus - 0 pkt



WSZELKIE MATERIAŁY (TJ. INFORMACJE, ARTYKUŁY, ZDJĘCIA) SĄ CHRONIONE PRAWAMI AUTORSKIMI.
WYKORZYSTYWANIE MATERIAŁÓW BEZ ZGODY AUTORA JEST ZABRONIONE!

DO GÓRY
WSTECZ
Serwis utrzymywany na serwerach:
World Hotels Directory