(22kB)

NUMER 25
28. 09. 2005



OD REDAKCJI

Szanowni Czytelnicy!

Oddajemy w Wasze ręce kolejny, jubileuszowy - 25. numer MIGa. Już od ponad dwóch lat staramy się Wam przybliżać wydarzenia komunikacyjne oraz historię komunikacji publicznej na Podbeskidziu. Tak jest i tym razem. W najnowszym numerze zawarliśmy najnowsze aktualności komunikacyjne oraz dwa artykuły. Obydwa "na czasie". Pierwszy z nich dotyczy kampanii wyborczej w komunikacji miejskiej, a drugi opisuje 25-letnią historię komunikacji miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach. Autorzy tych artykukułów debiutują na łamach MIGa.
W imieniu całej redakcji MIG-a i współpracowników życzę przyjemnej lektury.
Paweł Adamus

AKTUALNOŚCI

  • BIELSKO-BIAŁA
30 + 50 = 50
Z dniem 1.09.2005 w Bielsku-Białej uległa likwidacji linia nr 30 relacji osiedle Karpackie - Czechowice-Dziedzice Zakłady Mięsne. Linia ta na odcinku od dworca do osiedla Karpackiego została zastąpiona linią nr 50, która do tego czasu kursowała na trasie Czechowice-Dziedzice KWK Silesia - Bielsko-Biała Dworzec ul. Podwale, a po zmianie rozpoczyna trasę tak jak do tej pory w Czechowicach-Dziedzicach przy KWK Silesia i jedzie do Bielska-Białej, aż do osiedla Karpackiego. Częstotliwość kursowania nowej linii 50 jest wypadkową kursowania zlikwidowanej linii 30 i linii 50 przed zmianą trasy.
KaWa

Ostatni dzien kursowania linii nr 30.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
Ostatni dzien kursowania linii nr 30.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
Ostatni dzien kursowania linii nr 30.
 Fot. Tomasz Skrzela
Kliknij, aby powiększyć 
Jeden z pierwszych kursów linii nr 50 w nowym wcieleniu.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus, Tomasz Skrzela

K JAK CARREFOUR
16. sierpnia została uruchomiona nowa linia bezpłatna do hipermarketu Carrefour, oznaczona literą K. Linia ta kursuje średnio co pół godziny, tylko w dni robocze, na trasie Dworzec ul. Piastowska - Carrefour. Do obsługi tej linii skierowany został Ikarus 405.03 #039, który otrzymał całopojazdową reklamę hipermarketu. Jest to pierwsza w historii reklama na Ikarusie 405 bielskiego MZK.
P. A.
Ikarus 405.03 #039 na bezpłatnej linii hipermarketu Carrefour.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Ikarus 405.03 #039 na bezpłatnej linii hipermarketu Carrefour.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

KASACJE MIGÓW
W ostatnich tygodniach MZK Bielsko-Biała pozbyło się dwóch kolejnych Jelczy. Tym razem były to dwa Jelcze M11 nr 684 i 691. Autobusy zostały skasowane. Ciekawostką jest to, że autobus o numerze 691 jest pierwszym autobusem w nowym, trójkolorowym malowaniu jaki został skasowany.
Z. Z.
Jelcz M11 #684
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Jelcz M11 #684
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

"MALUCHY" NA 21
W lipcu w MZK postanowiono "zatrudnić" małe Ikarusy także w weekendy. Zostały one przydzielone do obsługi linii 21. Dla autobusu o numerze 040 koncepcja ta okazała się pechowa, gdyż pierwszego dnia kursowania małych Ikarusów uległ on kolizji, która wiązała się z ponadmiesięcznym odstawieniem autobusu. Jak na razie Ikarusy 405 zniknęły z linii nr 21 w związku ze skierowaniem autobusu 039 do obsługi linii K.
P. A.
Ikarus 405.03 #039 na linii 21
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus
MNIEJ ZIELONYCH
W ostatnim czasie z bielskich ulic zniknęły dwa autobusy w zielono-niebieskim malowaniu. Ikarusy 280 o numerach 007 i 055 otrzymały reklamy eksponowane dotychczas na Ikarusach 280.37 #005 i 008, które zostały wysłane do remontu. Przemalowane autobusy posiadają przody w barwach miejskich.
Pojawił się także kolejny, 25-ty autobus w malowaniu miejskim. Nowe barwy otrzymał Ikarus 280.37B #016. Autobusów trójkolorowych, niestety, nadal jest 24, gdyż skasowano Jelcza M11 o numerze 691.
P. A.
Ikarus 280.37 #007 w nowym malowaniu.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Ikarus 280.70E #055 w nowym malowaniu.
 Fot. Zbigniew Ząbek
Kliknij, aby powiększyć Ikarus 280.37 #016 w nowym malowaniu.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus, Zbigniew Ząbek

NOWE AUTOBUSY W PKS
PKS Bielsko-Biała wzbogaciło się o dwa turystyczne Autosany H7-10.05. Autosan H7-10.05 to wersja turystyczna autobusu Autosan H7-20.05, którego dwa egzemplarze PKS eksploatuje od roku, a kolejne 3 egzemplarze mają się pojawić w PKS w najbliższym czasie.
P. A.
Nowy Autosan H7-10.05 #SB 72225
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Nowy Autosan H7-10.05 #SB 72662
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Nowy Autosan H7-10.05 #SB 72662
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

PKS TESTUJE
W PKS Bielsko-Biała na testach przebywał nowy produkt Fabryki Autobusów Solbus - Solbus LH10,5. Autobus ten to podwyższona wersja modelu C10,5, którego jeden egzemplarz PKS Bielsko-Biała eksploatuje od grudnia ubiegłego roku.
P. A.

 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

"DZIEWIĄTKA" PO REMONCIE
W warsztatach PKS Bielsko-Biała wyremontowano kolejnego Autosana H9-21. Autobus o numerze BLL 4690 otrzymał przednią i tylną ścianę z modelu Tramp oraz nowe malowanie. Odświeżono takze wnętrze autobusu. jest to standardowy zakres remontu przeprowadzanego w warsztatach PKS.
P. A.
Autosan H9-21 #BLL 4690 przed remontem...
 Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć ... i po
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Leszek Matula, Paweł Adamus

MZK W TELEWIZJI
W sierpniu br. bielski MZK dość często gościł na szklanym ekranie. Pierwszy raz w Aktualnościach TVP3 Katowice 12. sierpnia. Materiał telewizyjny dotyczył kary, jaką na miasto nałożył Urzad Ochrony Konkurencji i Konsumentów za pobieranie opłat za wydanie legitymacji uprawniającej do korzystania z biletów miesięcznych. W materiale pokazano autobusy bielskiego przewoźnika na przystankach przy placu Żwirki i Wigury. 24.sierpnia na ogólnopolskiej antenie TVP3 wyemitowano reportaż pt.: "Solidarność Podbeskidzia". Przedstawiono w nim historię strajku z sierpnia 1980 roku (opisywanego szerzej w poprzednim numerze MIG-a), który zapoczątkowali pracownicy Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Bielsku-Białej, a do którego później przyłączały się następne zakłady. Zdjęcia do reportażu wykonano m.in w zajezdni MZK przy ulicy Długiej oraz na bielskim dworcu PKS. O tamtych wydarzeniach opowiadali ich uczestnicy, m.in. Marcin Tyrna, Grażyna Staniszewska. Całość wzbogacały fotografie dokumentujące strajk na Podbeskidziu.
Ł. K.

NOWA STACJA PALIW
1. września 2005 roku do użytku została oddana nowa stacja paliw na terenie zajezdni MZK Bielsko-Biała. Dawna stacja paliw powstała wraz zajezdnią autobusowa przy ul. Długiej, dokładnie 30 lat temu. Była ona obiektem przestarzałym i nie dość, że nie spełniała warunków określanych przez akty prawne dotyczące eksploatacji stacji paliw, to można uznać, że była to potencjalna "bomba ekologiczna". Problem modernizacji stacji paliw był najbardziej palącym tematem, przed którym stanął w końcu 2003 r. nowy Zarząd MZK.
Nowa stacja paliw została wybudowana w okresie od 01.07 do 31.08.2005 r. przez firmę "Raab Karcher - technika stacji paliw" z Warszawy. Obiekt cechują następujące parametry eksploatacyjno-użytkowe:
1. Budynek magazynowo-socjalny o pow. 93,3 m2 zawierający centrum sterowania, pomieszczenia socjalne i sanitarne, magazyn olejów i smarów, magazyn płynu hamulcowego i pochodnych alkoholu metylowego, magazyn pustych beczek oraz magazyn podręczny.
2. Wiata stalowa nad dystrybutorami o wymiarach 14 x 8 m.
3. Dwa zbiorniki dwupłaszczowe na olej napędowy o pojemności 50 m3 każdy, wyprodukowane przez firmę CGH International z Bydgoszczy. Wykonane ze stali kwasoodpornej w konstrukcji dwupłaszczowej, objęte 20-letną gwarancją.
4. Jeden zbiornik dwupłaszczowy na płyn niezamarzający o pojemności 20 m3 firmy CGH International o takich samych parametrach jakościowych i gwarancyjnych.
5. Cztery wysokowydajne dystrybutory oleju napędowego typ 397 firmy Gilbarco-Salzkotten Tankaniagen o wydajności 120 dm /min.
6. Dystrybutor płynu chłodniczego firmy Gilbarco-Salzkotten Tankaniagen o wydajności 45dm/min.
7. Sterowanie dystrybutorami realizuje elektroniczny system zarządzania dystrybucją paliw, którego „mózgiem" jest wolnostojący automat tankujący typu TA 2331 firmy Hecktronic GmbH. System ten zapewnia całkowitą bezobsługowość procesu tankowania.
8. Proces przyjmowania paliwa i kontrola jego stanu ilościowego odbywa się także bezobsługowo przy pomocy elektronicznego systemu pomiarowego firmy PetroYend z odczytem bezpośrednio w centrum sterowania.
W zmodernizowanej stacji paliw przyjęto rozwiązania techniczne zabezpieczające środowisko naturalne przed szkodliwym oddziaływaniem paliw płynnych. Rozwiązania te są zgodne z polskimi przepisami ochrony środowiska oraz ze standardami Unii Europejskiej. Najważniejsze z tych systemów to przede wszystkim stały monitoring przestrzeni międzypłaszczowej zbiorników przed rozszczelnieniem, urządzeniami kontrolno-pomiarowymi. Każdy zbiornik wyposażony jest w 2 końcówki z instalacją uziemiającą. Proces spuszczania paliwa jest w pełni hermetyczny poprzez zastosowanie tzw. wahadła gazowego przetłaczającego opary paliwa ze zbiorników do cysterny. Przewody oddechowe zbiorników zakończone są zaworami nadciśnieniowo-podciśnieniowymi, co powoduje zmniejszenie częstotliwości otwierania zaworów w czasie eksploatacji stacji. Wszystkie zbiorniki są dodatkowo zabezpieczone przed korozją elektrochemiczną i uszkodzeniem przez tzw. prądy błądzące przy pomocy sieci ochrony katodowej (pierwszy tego typu system na terenie miasta Bielska-Białej). Dodatkowo cały obszar stacji paliw w przekroju gruntowym jest okresowo monitorowany przez sieć 4 tenzometrów mierzących zmiany tła gruntu, jakie mogłyby wystąpić w przypadku powstania wycieku. Zmodernizowana stacja paliw MZK w Bielsku-Białej jest obiektem nnowoczesnym, całkowicie spełniającym standardy europejskie w zakresie zastosowanej techniki, technologii, oprogramowania i minimalizacji negatywnego oddziaływania obiektu na środowisko. Jest to najnowocześniejszy obiekt tego typu w południowej Polsce.

Na podstawie materiałów dostarczonych przez MZK Bielsko-Biała.
P. A.

 Fot. Archiwum
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Archiwum, Paweł Adamus

MZK - INFORMACJE TABOROWE
* MALOWANIE MIEJSKIE:
  • 016 (IK280)
* NOWE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 007 (IK280) - Komes, ex zielono-niebieski, Dziennik Zachodni, Warta
  • 039 (IK405) - Carrefour, ex biało-czerwony
  • 055 (IK280) - Komes, ex zielono-niebieski, Carman, Car Max
* KASACJE:
  • 684 (M11)
  • 691 (M11)
P. A.



* * * * * * * * *

  • KĘTY

MERCEDESY Z DEMOBILU
Do kęckiego MZK dotarło 5 Mercedesów O303-11R zakupionych z niemieckiej armii. Autobusy pomimo kilkudziesięcioletniego wieku mają bardzo niewielki przebieg i według zapewnień szefostwa kęckiego MZK będą służyć mieszkańcom przez co najmniej 10 lat. Na ulicach Kęt można spotkać już jednego Mercedesa (#28), pozostałe wyjadą jak dokończone zostaną ich remonty. Całkowity koszt zakupu wyniósł 500 000 zł.
L. M.

ZMIANY W ROZKŁADZIE JAZDY
Z dniem 1 września br nastąpiły zmiany w rozkładzie:
Linia 1 - kursy z Kęt o godz. 8:00, 17:20, 18:37 skrócone zostają do Witkowic, Kurs o godz. 22:15 do Osieka będzie wykonywany przez Nidek,
Linia 2 - kursy: 11:00 Andrychów - Kęty, 11:00, 13:20 Kęty - Andrychów oraz 14:10 Andrychów - Czaniec będą wykonywane tylko w dni nauki szkolnej,
Linia 3 - zawieszone zostają kursyL: 14:10 ZML - Nowa Wieś, 23:15 Kęty - Nowa Wieś,
Linia 4 - kursy 15:45, 17:35 Podlesie - Kęty wykonywane będą z pominięciem Kobiernic,
Linia 6 - kursy 20:25 Andrychów - Nidek oraz 20:45 Nidek - Andrychów wykonywane będą tylko w dni nauki szkolnej
Linia 9 - kursy 8:05 Kęty - Wielka Puszcza, 8:35 Wielka Puszcza - Kęty, 17:25 Kęty - Porąbka DWD oraz 18:05 Porąbka DWD - Kęty będą wykonywane tylko w dni nauki szkolnej
Linia 12 - kursy 15:20 oraz 16:20 Andrychów - Roczyny oraz 15:40 Roczyny - Andrychów wykonywane będą tylko w dni nauki szkolnej. Zawieszone zostają kursy 13:35 Osiedle - WSW oraz 14:10 WSW - Osiedle
Linia 14 - kurs 22:15 Andrychów - Zagórnik wykonywany będzie z pominięciem WSW.
Linia 16 - zawieszone zostają kursy: 11:40 Os. Lenartowicza - Os. Żwirki i Wigury, 12:00 Os. Żwirki i Wigury - Os. Lenartowicza, 21:05 Andrychów - Brzezinka oraz 21:20 Brzezinka - Andrychów,
Linia 22 - zawieszone zostają kursy: 14:20 Andrychów - Rzyki oraz 14:50 Rzyki - Andrychów.
Linia 24 - zawieszone zostają kursy: 6:07, 7:25, 21:00 Osiedle - Dzielec, 6:30, 7:45, 21:20 Dzielec - Osiedle. Kurs 16:10 Osiedle - Cmentarz odjazd zostaje przyspieszony o 10 minut na godz. 16:00.
L. M.



* * * * * * * * *

  • OŚWIĘCIM

"NOWE" DABY
Do MZK Oświęcim dotarły już dwa, używane DABy 12-1200B. Po przybyciu do kraju, a przed przekazaniem użytkownikowi autobusy te zostały wyposażone w wyświetlacze diodowe PIXEL Bydgoszcz oraz pomalowane w barwy zakładowe. Autobusy otrzymały numery 55 oraz 56. Z zezwnątrz różnią się jedynie innymi płatami drugich i trzecich drzwi. W MZK Oświęcim autobsuy mają obsługiwać służby robotnicze.
W związku z przybyciem nowych DABów na złom trafi najprawdopodobniej DAB #19 który od kilku tygodni stoi bezczynnie przy warsztatach i sprawia wrażenie opuszczonego. Nie sprwadziły się pogłoski, że skasowane zostaną ostatnie oświęcimskie migi 209 i 216. Oba do dzisiaj jeżdżą liniowo.
L. M.
DAB 12-1200B #55.
 Fot. Krzysztof Lączak
Kliknij, aby powiększyć DAB 12-1200B #56.
 Fot. Krzysztof Lączak
Kliknij, aby powiększyć Fot. Krzysztof Lączak

PKSiS ZAWIESZA
Zawieszono kursy:
- wszystkie kursy na linii Oświęcim - Głębowice przez Tarniówkę, Osiek,
- kurs Oświęcim (6:25) - Osiek Górny RSP oraz jego powrót,
- wszystkie kursy Oświęcim - Smolice Lipowa oraz Smolice Lipowa - Oświęcim,
- od poniedziałku do czwartku zawieszono kursowanie autobusu przyspieszonego Oświęcim (7:20) - Zakopane przez Kęty, Wadowice, Rabkę (kursuje w 5-7). To samo dotyczy powrotu z Zakopanego o 12:15. Na dzień obecny jedyne codzienne połączenie z Zakopanem zapewnia PKS Żary (kurs pospieszny Żary - Zakopane),
- zawieszono kurs Oświęcim - Cieszyn o godz. 10:00 oraz jego powrót z Cieszyna o 13:30
- zawieszono kurs Oświęcim - Kęty o godz. 7:50 oraz jego powrót o godz. 9:20,
- zawieszono kurs Oświęcim d.a. - Wola odj. 15:20.
L. M.

NOWE POŁĄCZENIE
Oświęcimski PKS uruchomił nową linię Oświęcim - Gliwice przez Tychy, Mikołów. Odjazdy z Oświęcimia: 5:50, 6:50, 8:25A, 12:00, 13:50 (A- kursuje od poniedziałku do soboty oprócz świąt).
L. M.
Fot. Paweł Słowik
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Słowik

Z ZAJEZDNI PKSiS
Nowe malowanie otrzymały:
Autosan H9-21 #BLG 7292,
Autosan H9-21 #BLZ 5992,
Autosan H9-21 #BLZ 1836,
Autosan H10-11.21 #BOA 2173,
Autosan H10-11.21 #BLJ 2162,
Ikarus-Zemun IK160P #KWZ 4570,
Jelcz L11 #KOS K232.
L. M.
JELCZ L11 #KOS K232
 Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć IKARUS-ZEMUN IK-160P # KWZ 4570.
 Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć Fot. Leszek Matula

NOWE WIATY
W Oświęcimiu pojawiły się nowe wiaty przystankowe. Zamontowano kilkanaście nowych, estetycznych zadaszeń którymi zastąpiono stare aluminiowe wiaty którymi ostatnio co raz częściej interesowali się złodzieje.
L. M.



* * * * * * * * *

  • SUCHA BESKIDZKA

"NOWE" BUSY
Beskidus wzbogacił się o cztery używane Mercedesy. T rzy z nich to modele O309 a jeden to O409. Trzy pierwsze wyglądają na ponad dwudziestoletnie pojazdy natomiast 409 jest zdecydowanie nowszym pojazdem.
L. M.
Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć Fot. Leszek Matula



* * * * * * * * *

  • WADOWICE

PKS ZAWIESZA
Wadowicki PKS zawiesił kursy: - wszystkie kursy na linii Wadowice - Jaszczurowa, - w dni wolne od pracy kursy Wadowice - Oświęcim odj. 6:15, 10:50, 13:35 i powroty z Oświęcimia o 8:00, 12:30, 15:30, - niedzielny kurs Wadowice - Katowice przez Zator odj. 15:25 oraz jego powrót. - Wadowice (11:45) - Sucha Beskidzka, - Wadowice (5:20) - Kraków przez Zator, - Wadowice (12:00) - Kraków Dębniki przez Grabie, - Wadowice (15:25) - Katowice przez Zator, Oświęcim, - Andrychów - Kraków (16:20), od 1.08 kursuje tylko w niedziele, - Kraków - Andrychów (18:35), od 1.08 kursuje tylko w niedziele, - Wadowice (10:50, 13:35) - Oświęcim przez Kęty, zawieszony w soboty, niedziele i święta.
L M.

NOWA LINIA
Uruchomiono nową linię Wadowice - Kaczyna przez Chocznię Wieś. W dni robocze kursuje 10 par kursów, część kursów obsługiwana jest również w soboty.
L M.



* * * * * * * * *

  • ŻYWIEC

MZK KUPUJE...
Żywiecki MZK wzbogacił się o dwa 11-letnie autobusy DAB 12-1200B. Są to pierwsze od dwóch lat autobusy tej marki kupione przez MZK Zywiec. Jako ciekawostkę warto dodać, że autobusy te zostały wyprodukowane w 1994 roku na zamówienie polskiego przewoźnika, lecz nie zostały przez niego odebrane, jednak po 11 latach służby w Kopenhadze trafiły w końcu do kraju swojego przeznaczenia.
Na zdjęciach nowe nabytki żywieckiego MZK w drodze do Polski.
P. A.
Fot. Kim Lovenskjold
Kliknij, aby powiększyć Fot. Kim Lovenskjold
Kliknij, aby powiększyć Fot. Kim Lovenskjold

... A PKS ODDAJE
PKS Żywiec zakończył eksploatację trzech Jelczy M11, które zostały w 2000 roku wzięte w leasing od firmy Pol-Car. Autobusy o numerach SK 11928, SK 11929 i SK 14331 zostały oddane leasingodawcy. Jak udało się dowiedzieć redakcji autobusy trafiły do zajezdni chorzowskiej firmy przewozowej Henryka Polaka. Nie wiadomo jednak czy zostały one przez tą odkupione.
P. A.

NOWA LINIA
Miejski Zakład Komunikacji uruchomił nową linię, oznaczoną numerem 14. Autobusy tej linii kursują między Dworcem MZK a Rychwałdem.
P. A.



INFORMACJE KOLEJOWE

PRACE NA LINII BIELSKO-ŻYWIEC
Od lipca bieżącego roku wznowiono prace modernizacyjne na linii Bielsko-Biała - Żywiec - Zwardoń. W tym roku jeszcze zostaną zlikwidowane wszystkie przejazdy strzeżone przez dróżników na odcinku Bielsko-Biała Lipnik – Żywiec i zastąpione (SSP) samoczynną sygnalizacją przejazdową. Dzięki najnowszej technologii dostarczonej przez firm Bombardier Przejazdy będą bezpieczniejsze i tańsze w utrzymaniu dodatkowo znacznie skróci się czas zamknięcia przejazdu, co powinno znacznie usprawnić ruch samochodowy. Równocześnie rozpoczęto prace przygotowawcze do wdrożenia systemu zdalnego sterowania na Linii Bielsko Biała - Żywiec - Zwardoń. W ramach tych robót przebudowano układ torowy Stacji Wilkowice Bystra i Bielsko Biała Leszczyny dostosowując go do obecnych potrzeb eksploatacyjnych a także na całym odcinku układane są kable światłowodowe, które są niezbędne do pracy systemu. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2006 roku i wtedy też całym odcinkiem Bielsko Biała Lipnik - Węgierska Górka będzie sterowała centralna nastawnia w Żywcu. Sterowanie to będzie odbywało się w pełni automatycznie pod nadzorem jednego dyżurnego ruchu. Dokładne działanie systemu zdalnego sterowania i SSP i jego zalety opiszemy w następnych numerach MIG-a.
R. W.

KOLEJOWA KOMUNIKACJA AUTOBUSOWA
W związku z opisanymi wyżej pracami na linii Bielsko-Żywiec w dniach 5., 6., 12. i 13. września wprowadzona została Kolejowa Komunikacja Autobusowa na odcinku Bielsko-Biała Główna - Żywiec. Co ciekawe komunikację zastępczą obsługiwało PKS Cieszyn swoimi autobusami przegubowymi Ikarus-Zemun IK-160P oraz Volvo B10MA-55 Aabenraa. Autobusy te widziane w Bielsku-Białej czy Żywcu były nie lada gratką dla Miłosników Autobusów.
P. A.

 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus



DO POCZYTANIA

Łukasz Knapik
Autobusem po wygraną
Rok 2005 upływa pod znakiem wyborów - zarówno prezydenckich jak i parlamentarnych. Poprzedza je kampania wyborcza nie tylko w radiu, telewizji czy prasie, ale również w środkach komunikacji miejskiej.
Z transportu publicznego korzysta codziennie wiele osób - o różnych poglądach, czasem niezdecydowanych na kogo oddać głos. Jest to więc miejsce idealne na kampanie. Do swojej promocji politycy najczęściej wykorzystują plakaty. Dlatego przed wyborami tak wiele ich pojawia się na przystankach i w autobusach. Jednak nie zawsze korzystano z tego szablonu prowadzenia kampanii wyborczej. W Bielsku-Białej pojawiło się kilka innych, ciekawych realizacji.
Najbardziej widoczna była kampania Unii Wolności. Partia promowała się za pomocą reklam całopojazdowych na autobusach. Wtedy na trasach bielskiego MZK kursowały cztery niebieskie Ikarusy (nr 048, 049, 051 i 052) z dużymi hasłami wyborczymi: "Będzie jak zechcesz" oraz "Wybierz Unię Wolności" (gdzie wyróżniono celowo literę "ś"). W podobny sposób promował się Mirosław Styczeń z AWS-u, który w 1997 roku zachęcał do głosowania na swoją kandydaturę przy pomocy banerów reklamowych umieszczonych z tyłu lub z boku autobusu.
Inny sposób to reklama na biletach. W taki sposób promowali się: na biletach jednorazowych - Przemysław Koperski z SLD i Dariusz Moskała z Samoobrony a na biletach miesięcznych wspólnie: Marcin Tyrna z Bloku Senat 2001 i Stanisław Szwed z AWS Prawicy. Dariusz Moskała poszedł jednak dalej niż inni kandydaci i po wyborach umieścił jeszcze na biletach kolejne reklamy, w których dziękował swoim wyborcom oraz składał życzenia z okazji Świąt Wielkanocnych. Kliknij, aby powiększyć
W kampaniach wyborczych nie są jednak tylko wykorzystywane autobusy transportu publicznego. We wrześniu 2002 roku na Podbeskidzie przyjechał specjalny Eurobus. Jego załoga miała misję - przekonać Polaków do głosowania za Unią Europejską w zbliżającym się wówczas referendum akcesyjnym. Fot. Łukasz Knapik
Kliknij, aby powiększyć Fot. Łukasz Knapik
Jak widać politycy w różny sposób przekonują nas do swoich racji. Według specjalistów polityk to taki sam produkt jak proszek do prania. Trzeba go więc dobrze wypromować. Oby tylko wyborcy dobrze kupili - przepraszam - wybrali.

Tomasz Skrzela
25 lat komunikacji miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach
1 czerwca 1980 r. to data rozpoczęcia działalności komunikacji miejskiej w Czechowicach - Dziedzicach. Do 1993 roku komunikacja miejska nie była obsługiwana przez samodzielne przedsiębiorstwo, lecz zakład wchodzący w skład siódmego Oddziału Autobusowego Tychy Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Katowicach.
Początkowo tabor czechowickiego przedsiębiorstwa składał się z jednego autobusu. Był to Jelcz 043, obsługujący linię osiedle Żebracz (dzisiejsze Północ) z Zakładami Mięsnymi. W krótkim okresie stan taboru był sukcesywnie zwiększany tak, by pod koniec 1980 roku liczyć 6 sztuk. Były to Ikarusy 260.04, kolejno o numerach bocznych: 978, 3445, 3446, 3447, 3498, 3522, które przekazano do obsługi nowych linii.
Powstało wówczas 5 linii, które oznaczono kolejno numerami od 545 do 549, które kursowały na trasach:
545 - Zabrzeg Urząd Gminy – Czechowice Zakłady Mięsne
546 - KWK Silesia - Czechowice Świerkowice
547 - KWK Silesia - Czechowice Górne
548 - KWK Silesia - Czechowice Górne
549 - Os. Północ - Zakłady Mięsne
W kolejnych latach nastąpiło kolejne zwiększenie liczebności taboru tak, że w 1984 roku stan taboru liczył 10 szt. Został powiększony o Ikarusy 260.04 o numerach 3664, 3717, 3920, 4148. Spowodowało to zwiększenie kursów na linii 549 oraz uruchomienie nowej linii: 547bis - KWK Silesia - Burzej Szkoła. Fot. Marcin Stiasny
Kliknij, aby powiększyć Fot. Marcin Stiasny
Od 1985 roku do WPK Katowice zaczęły napływać Jelcze M11,co rzecz jasna miało miejsce również w czechowickim przedsiębiorstwie. Dziś może to się wydawać dziwne, ale w poprzednim ustroju politycznym najdłuższy wiek eksploatacji autobusów komunikacji miejskiej wynosił 10 lat, a nierzadko dochodził do 8 lat, dlatego od 1988 roku czechowickie Ikarusy zostały powoli wypierane przez zdobywające coraz większą popularność “migi”, które to do 1989 roku trafiły do Czechowic w liczbie 7 sztuk, kolejno o numerach 2041, 2069, 2209, 2211, 2312, 2313, 2437, jednak z powodu kilkuletniej eksploatacji taboru, stan liczebności przypadający na rok 1989 to nadal 10 autobusów. Fot. Marcin Stiasny
Kliknij, aby powiększyć Fot. Marcin Stiasny
Warto wspomnieć tutaj o powstaniu w tym okresie linii 545s, której trasa przebiegała jak trasa dzisiejszej linii 1 i 6. Autobusy na tej linii kursowały wyłącznie w dni świąteczne: 545s Polfa - Miliardowice.
Wzrastająca popularność linii 549 wymusiła na czechowickim przedsiębiorstwie podjęcia odpowiednich kroków, mających poprawić komfort podróżujących tą linią i w 1991 roku WPK Katowice przekazało do czechowickiego oddziału używany autobus przegubowy Ikarus 280.26 o numerze taborowym 638, przeznaczony tylko do obsługi wspomnianej linii 549. Fot. Tomasz Skrzela
Kliknij, aby powiększyć Fot. Tomasz Skrzela
Początek lat 90-tych to również początek zmian politycznych w kraju, co zaowocowało zmianami w strukturach przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji przestało istnieć jako pojedyncza komórka i zostało podzielone na przedsiębiorstwa, funkcjonujące w danym mieście jako samodzielne Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. Ostateczne zmiany organizacyjne struktur WPK przeprowadzono w 1993 roku.
Rok 1994 to pierwszy rok funkcjonowania PKMu Czechowice–Dziedzice w nowej strukturze. W tymże roku został zakupiony nowy Jelcz 120MM/1 a także 2 szt. używanych Jelczy L11/2 eksploatowanych w PKS Wodzisław Śląski W ten sposób tabor PKMu został zwiększony do 14 sztuk. Ostatecznie zmieniono numerację linii, jak również numery boczne autobusów ze starej WPK-owskiej na nową. Nowo zakupiony Jelcz otrzymał numer taborowy 02 (numer 01 został zarezerwowany dla Forda Transita służącego do przewozu pracowników), natomiast Jelcze L11/2 otrzymały numery taborowe 04 i 05. Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus
Rok 1994 to również data powstania linii dziś najbardziej popularnej wśród pasażerów, łączącej Czechowice - Dziedzice z sąsiednim Bielskiem. Linia ta otrzymała numer 7 (niedługo zmieniony na VII ze względu na powtarzalność z bielską "siódemką").
Oto wykaz linii przypadających na 1994 rok:
Linia 1 - Zakłady Mięsne - Zabrzeg
Linia 1s - Polfa - Miliardowice
Linia 2 - KWK Silesia - Świerkowice
Linia 3 - KWK Silesia - Czechowice Górne
Linia 4 - KWK Silesia - Czechowice Górne
Linia 5 - Zakłady Mięsne - Os. Północ
Linia 6 - Bronów - Czechowice Dworzec
Linia 7 - Czechowice Dworzec - Bielsko Biała ul. Podwale
W 1997 roku do PKMu przybył kolejny nowy autobus, a był to Ikarus 260.59E, jedyny tego typu autobus w Polsce. W związku z zakupem nowego autobusu skasowano Ikarusa 260.04 o numerze taborowym 3717, dlatego liczebność taborowa w tym okresie nie zmieniła się. Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus
Rok 2000 to data kolejnych zmian w taborze PKMu. Zakupiono 3 nowe Solarisy Urbino 12 o numerach taborowych 14 i 16 natomiast trzeci Solaris o numerze taborowym 15 został dostarczony w 2001 roku. Jest to pierwszy autobus w nowym malowaniu miejskim czechowickiego przewoźnika. W tym czasie skasowano Ikarusa 3920, natomiast drugi z Ikarusów 260.04 o numerze taborowym 4148 został przebudowany na pogotowie techniczne i otrzymał numer taborowy 10. Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus
Dzięki nowo zakupionym Solarisom tabor PKMu został zwiększony do 15 sztuk. W tym okresie swoje początki uświetnia nowa linia: Linia 8 - Miliardowice - KWK Silesia.
Wcześniej zmodernizowano dotychczasowe linie, mianowicie linia nr 1 rozpoczęła kursy od Miliardowic do zakładów Polfa, natomiast linia nr 5 została wydłużona do KWK Silesia. Niedługo potem z pętli "Silesia" będą odjeżdżać autobusy linii nr VII, cieszącej się z roku na rok coraz większą popularnością, dlatego na przełomie 2001/2002 obsadzono na tej linii jedyny przegubowy autobus PKMu, kursujący wcześniej na linii 5. Kolejne lata to okres świetności wspomnianej wcześniej linii VII do Bielska. Niestety w 2003 roku okres eksploatacji "przegubowca" dobiegł końca i autobus ten został skasowany. PKM ogłosił wówczas przetarg na dostawę 1 autobusu 15 metrowego na potrzeby linii VII, a także na dostawę 3 sztuk autobusów 12 metrowych, jednak z powodu kłopotów finansowych przetarg anulowano. Pod koniec 2003 roku ogłoszono kolejny przetarg, tym razem tylko na dostawę wspomnianego wcześniej autobusu 15 metrowego. W ten sposób w styczniu 2004 do Czechowic trafił Solaris Urbino 15, pierwszy i jedyny, jak na razie, na Podbeskidziu autobus 15 metrowy. Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus
Rok 2004 to także pierwszy rok funkcjonowania PKMu na nowej bazie, mieszczącej się przy ulicy Drzymały. Stara lokalizacja przy Legionów od początku miała charakter tymczasowy, jednak budowę nowej bazy rozpoczęto dopiero na początku 2000 roku.
Niestety dziś PKM Czechowice - Dziedzice boryka się z ogromnymi problemami finansowymi. Przestarzały tabor, wysoka cena paliw i coraz mniej dofinansowania ze strony Urzędu Miasta stawiają pod znakiem zapytania przyszłość czechowickiego przedsiębiorstwa, jednak redakcja Miga życzy PKM-owi Czechowice - Dziedzice 100 lat istnienia!!!



WSZELKIE MATERIAŁY (TJ. INFORMACJE, ARTYKUŁY, ZDJĘCIA) SĄ CHRONIONE PRAWAMI AUTORSKIMI.
WYKORZYSTYWANIE MATERIAŁÓW BEZ ZGODY AUTORA JEST ZABRONIONE!

DO GÓRY
WSTECZ
Serwis utrzymywany na serwerach:
World Hotels Directory