(22kB)

NUMER 24
24. 07. 2005



OD REDAKCJI

Szanowni Czytelnicy!

I wreszcie po dłuższym niż zwykle okresie oczekiwania trafia w Wasze ręce kolejny numer MIG-a (nr 24). Numer ten już tradycyjnie obfituje w najnowsze informacje dotyczące komunikacji na Podbeskidziu z ostatnich tygodni. Również jak zwykle oprócz suchych tekstów podziwiać możecie najnowsze zdjęcia wykonane specjalnie dla Was. Całość numeru dopełnia artykuł Pawła Adamusa, a zatytułowany "Podbeskidzki Sierpień". Tekst ten jest poświęcony wydarzeniom o znaczeniu historycznym, które miały miejsce 25 lat temu, w sierpniu 1980 roku w całym kraju. Autor naszego artykułu w odróżnieniu od wielu opracowań, które pojawiają się tu i ówdzie, a dotyczą wspomnianych wydarzeń, skoncentrował się głównie na faktach i wydarzeniach, które miały miejsce tu w naszym regionie i dotyczyły firm komunikacyjnych właśnie z tego regionu.
W imieniu całej redakcji MIG-a i współpracowników życzę miłej lektury.
Zbigniew Ząbek

AKTUALNOŚCI

  • BIELSKO-BIAŁA
ŻEGNAMY 734
W maju został skasowany najstarszy autobus MZK Bielsko-Biała Mercedes-Benz O305G, wyprodukowany w 1979 roku. Do MZK trafił on końcem 1992 roku wraz drugim Mercedesem O305G (#733 z 1983 roku, skasowany w 2002) oraz dwoma krótkimi Mercedesami O305 (#731 i 732 z 1985 roku), które obecnie są najstarszymi autobusami w MZK. Od czasu kasacji przegubowego Mercedesa, po 15 latach przerwy, jedynymi autobusami przegubowymi w MZK są Ikarusy 280. Numer taborowy tego Mercedesa - 734 to najwyższy numer taborowy w historii MZK.
P. A.

MB O305G #734 w lipcu 2002 roku
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć 
MB O305G #734 w trakcie kasacji, maj 2005
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć

WAKACYJNY ROZKŁAD JAZDY MZK I PKS
W związku z okresem wakacyjnym zostały wprowadzone wakacyjne, nieco okrojone rozkłady jazdy autobusów MZK i PKS. Wakacyjny rozkład jazdy MZK obowiązuje od 1. lipca do 31. sierpnia, natomiast letni rozkład PKS od 27. czerwca do 28. sierpnia.

ZAWIESZONE BEZPŁATNE LINIE DO CH SARNI STOK
Od 28. czerwca zlikwidowane zostały bezpłatne linie autobusowe dowożące klientów do CH Sarni Stok. Linie z os. Langiewicza i os. Polskich Skrzydeł, podobnie jak inne bielskie bezpłatne linie, były obsługiwane przez Sanbus Skoczów. Obecnie do CH Sarni Stok docierają wariantowe kursy linii 8, 16, 33, 51 oraz czechowickiej linii nr 5. Koło CH Sarni Stok zatrzymuje się także bielska linia nr 22.
P. A.
Karosa C734.00 #1 na bezpłatnej linii CH Sarni Stok
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

KOLEJNE PRZEGUBY PO REMONCIE
Do MZK przyjechały kolejne wyremontowane Ikarusy 280. Autobus o numerze 715 przyjechał w maju, natomiast 719 w czerwcu. Między sobą autobusy te różnią się jedynie szczegółami. Co ciekawe po przyjeździe autobusu 715 nie został odprowadzony do Słupska żaden inny autobus. Dzień po przyjeździe 719 do remontu został odprowadzony pierwszy Ikarus 280.37 - 008.
P. A.
Wyremontowany Ikarus 280.26 #715
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Wyremontowany Ikarus 280.26 #719
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus
WIĘCEJ TRÓJKOLOROWYCH
Oprócz dwóch wyremontowanych Ikarusów 280.26 w ostatnim czasie na bielskich ulicach pojawiły się kolejne dwa trójkolorowe autobusy. Nowe barwy otrzymał jeżdżący od dłuższego czasu w podkładzie pozostałym po reklamie Ikarus 280.70E #053 oraz Ikarus 415.14D #069, na którym zakończono ekspozycje reklamy centrum handlowego. Niestety zauważyliśmy, że jakość wykonania malowania i dobór kolorów na autobusach malowanych w barwy miejskie przez firmę zajmującą się ekspozycją reklam stale się pogarsza.
P. A.
Ikarus 280.70E #053 w nowym malowaniu.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Ikarus 415.14D #069 w nowym malowaniu.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

REMONTY AUTOBUSÓW PKS
W warsztatach PKS Bielsko-Biała powstał drugi już, upodobniony do Jelcza L11/2 wyremontowany Ikarus-Zemun IK-160P. Przebudowany został, odstawiony od kilku lat, autobus o numerze BBC 856D.
Wyremontowano także kolejnego Jelcza 120M. Autobus o numerze BLO 6134 był ostatnim Jelczem 120M w PKS Bielsko-Biała, posiadającym oryginalne kremowo-czerwone malowanie.
P. A.
Zemun #BBC 856D przed remontem...
 Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć ... i po
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Jelcz 120M #BLO 6134 przed remontem...
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć ... i po
 Fot. 
Kliknij, aby powiększyć Fot. Leszek Matula, Paweł Adamus

"NOWA" LINIA
Przy okazji wprowadzania zmian w rozkładzie linii nr 9 od 6. czerwca ujednolicono oznaczenie linii dowożącej studentów na ATH, kursującej na trasie Lotnisko - Błonia. Linia otrzymała oznaczenie 24 BIS. Na przystankach pojawiły się także rozkłady jazdy tej linii (wcześniej były dostępne wyłącznie w Internecie). P. A.

NOWE POŁĄCZENIA MIĘDZYMIASTOWE
W tym roku mamy prawdziwy urodzaj nowych połączeń dalekobieżnych PKS na Podbeskidziu. Przez Bielsko-Białą w sumie przejeżdża 8 par nowych połączeń (uruchomionych w 2005 roku):
1. Bielsko Biała - Darłówko (nocny) przez Poznań, Koszalin, Dąbki (PKS Bielsko Biała/ PKS Koszalin),
2. Lublin - Wisła (nocny) przez Rzeszów, Tarnów, Kraków, Katowice (PKS Lublin),
3. Cieszyn - Kołobrzeg (nocny) przez Bielsko Białą, Katowice, Poznań (PKS Cieszyn/PKS Connex Kołobrzeg),
4. Cieszyn - Ustka (nocny) przez Bielsko Białą, Słupsk (PKS Cieszyn/PKS Słupsk),
5. Bielsko Biała - Jelenia Góra przez Racibórz, Kłodzko (PKS Bielsko Biała),
6. Dzierżoniów - Kraków przez Bielsko Białą, Kęty, Wadowice (PKS Dzierżoniów),
7. Warszawa - Żywiec przez Częstochowę, Katowice, Bielsko Białą (PKS Mława),
8. Warszawa - Zakopane (nocny) przez Częstochowę, Katowice, Bielsko Białą, Żywiec, Suchą Beskidzką, Nowy Targ (PKS Warszawa)
L. M.

MZK - INFORMACJE TABOROWE
* MALOWANIE MIEJSKIE:
  • 715 (IK280)
  • 719 (IK280)
  • 053 (IK280)
  • 069 (IK415)
* NAPRAWY CAŁKOWITE:
  • 715 (IK280)
  • 719 (IK280)
* NOWE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 711 (IK280) - Ceramed, ex kremowo-czerwony, Syriusz, Tyskie
  • 076 (IK415) - Telegrosik, ex Lebex
P. A.



* * * * * * * * *

  • CIESZYN

NOWE AUTOBUSY W PKS CIESZYN
PKS Cieszyn wzbogacił się w ostatnim czasie o trzy nowe autobusy. Pierwszy z nich to Scania Irizar Eco Century (#WPR 61YT). Nieco później do hiszpańskiego autokaru dołączyły dwa Solbusy C10,5 (#RLA 05ES i RLA 06ES), wyposażone w diodowe wyświetlacze Pixel, będące nowością w PKS Cieszyn.
P. A.
Scania Irizar Eco Century #WPR 61YT
 Fot. PKS Cieszyn
Kliknij, aby powiększyć Solbus c10,5 #RLA 05ES
 Fot. PKS Cieszyn
Kliknij, aby powiększyć Fot. PKS Cieszyn

NOWE POŁĄCZENIE MIĘDZYNARODOWE
PKS Cieszyn uruchomił międzynarodowe połączenie Warszawa Dworzec Zachodni - Bratislava. Autobus wyjeżdża z Warszawy w czwartek o 17:15 (do Cieszyna przyjeżdża o 23:05, odjazd 23:30), a do Bratislavy przyjeżdża w piątek o 5:50. W drogę powrotną autobus wyjeżdża tego samego dnia o 21:20 (do Cieszyna przyjeżdża w sobotę o 3:40, odjazd 4:10). Do Warszawy przyjeżdża w sobotę o 10:00.
Szczegółowy rozkład jazdy tego połączenia znajduje się na stronie www.pkscieszyn.pl.
P. A.



* * * * * * * * *

  • KĘTY

KĘCKI AUTOBUS W JAWORZNIE
Jelcz PR110M #16 z MZK Kęty został wypożyczony do, borykającej się z problemami taborowymi, firmy Meteor z Jaworzna, gdzie kursuje z tymczasowym numerem taborowym 848. Nie jest to pierwszy autobus MZK Kęty w Meteorze. W 2002 roku zostały tam wypożyczone dwa Jelcze PR110U o numerach 136 i 138.
P. A.
Jelcz PR110M #16 MZK Kęty wypozyczony do Meteor Jaworzno.
 Fot. Jacek Sobota
Kliknij, aby powiększyć Jelcz PR110M #16 MZK Kęty wypozyczony do Meteor Jaworzno.
 Fot. Jacek Sobota
Kliknij, aby powiększyć Fot. Jacek Sobota



* * * * * * * * *

  • OŚWIĘCIM

PRZEMALOWANY DAB
Nowe malowanie otrzymał DAB 7-1200B #12. Obecne żółte barwy zastąpiły reklamę całopojazdową. Jednocześnie przerejestrowano autobus. Nowe numery rejestracyjne to #KOS 62TS (poprzednie to BLN 8403).
L. M.
DAB 7-1200B #12 w nowych barwach.
 Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć Fot. Leszek Matula

PKSiS ZAWIESZA
Z dniem 1. lipca 2005 roku wszedł w życie nowy rozkład jazdy PKSiS Oświęcim. Po raz kolejny dokonano cięć w komunikacji lokalnej. Np. w okresie wakacji nie kursuje żaden autobus do Głębowic, a w kierunku Kęt zostało praktycznie tylko kilka kursów.
L. M.

NOWE POŁĄCZENIE
Oświęcim zyskał kolejne dalekobieżne połączenie autobusowe. Od 1 lipca kursuje autobus w relacji Żary - Zakopane przez Żagań, Wrocław, Opole, Gliwice, Oświęcim, Wadowice, Nowy Targ. Co ciekawe z Oświęcimia do Wadowic autobus jedzie przez Zator. Z Oświęcimia do Żar odjazd jest o godz. 12:29, do Zakopanego o godz. 13:26.
L. M.

NEWSY Z ZAJEZDNI PKSiS
Skasowano Autosana H10-11.09 #BLE 5403 wyprodukowanego w 1991 roku.
Nowe malowanie otrzymały Jelcz L11 #KOS K232 oraz Autosan H10-11.11 #BLG 6275 * * *
L. M.

MZK - INFORMACJE TABOROWE
* MALOWANIE MIEJSKIE:
  • 12 (7-1200B)
L. M.



* * * * * * * * *

  • SUCHA BESKIDZKA

H9 PO REMONCIE
Kolejny Autosan H9-21 będący własnością PKS Beskidus Sucha Beskidzka przeszedł generalny remont. Autobus o numerze KSU H117 od poprzednio remontowanych wyróżnia przede wszystkim ściana przednia wzorowana na tej z Autosana Lider/San. KSU H117 jest także pierwszym autobusem, na który pojawiło się nowe logo firmy.
P. A.
KSU H117 przed remontem...
Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć ... i po
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Leszek Matula, Paweł Adamus



* * * * * * * * *

  • ŻYWIEC

MZK SPRZEDAŁ KOLEJNE MIGI
Żywiecki MZK sprzedał kolejne dwa Jelcze M11. Tym razem były to autobusy o numerach 297 i 336. Jak udało nam się dowiedzieć autobus o numerze 336 trafił do firmy przewozowej Haliny Jarosz z Lublina, gdzie dołączył do ex żywieckich 294 i 295. Niestety nie posiadamy informacji kto został nowym właścicielem autobusu o numerze 297.
P. A.
336 jeszcze w Żywcu...
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć ... i już w Lublinie 
Fot. Michał Ratyna
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus, Michał Ratyna



INFORMACJE KOLEJOWE

KOMUNIKACJA ZASTĘPCZA
W związku z budową wiaduktu kolejowego na odcinku Bielsko-Biała Gł. - Jaworze-Jasienica od 10. lipca wstrzymany został ruch pociągów i wprowadzona została zastępcza komunikacja autobusowa, obsługiwana przez firmę Daltrans ze Strumienia. Ruch pociągów na tym odcinku ma zostać przywrócony 7. listopada.
P. A.
 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus



DO POCZYTANIA

Paweł Adamus
PODBESKIDZKI SIERPIEŃ
Wakacje 2005 roku upływają pod znakiem dwudziestej piątej rocznicy powstania "Solidarności" oraz poprzedzających je strajkach. Mówiąc o strajkach w 1980 roku większość ma na myśli lipcowe strajki na Lubelszczyźnie oraz sierpniowe na Wybrzeżu. Fala sierpniowych strajków nie ominęła Podbeskidzia, a ważną rolę podczas tych strajków odegrali kierowcy komunikacji autobusowej.
Pierwszym impulsem była zapewne informacja o rozpoczętych 1 lipca 1980 roku strajkach na Lubelszczyźnie. Wzbudziło to zainteresowanie kierowców Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Bielsku-Białej, którym coraz bardziej dawała się we znaki ich praca. Nie dość, że ich firma borykała się z problemami taborowymi - wiele autobusów było unieruchomionych z powodu słynnych braków dętek i akumulatorów, to jeszcze pasażerowie obwiniali ich za jakość usług świadczonych przez WPK.
Początkiem lipca Roman Walczak, kierowca WPK w Bielsku-Białej stworzył listę postulatów i rozpoczął zbieranie podpisów pod nią. Spotkało się to od razu z szykanami ze strony dyrekcji WPK. 13 sierpnia podpisana petycja została przekazana na ręce dyrektora naczelnego WPK Bronisława Banota oraz sekretarza Podstawowej Organizacji Partyjnej. Dyrekcja WPK zgodziła się na powołanie specjalnej komisji, której każdy zainteresowany mógł zgłosić swoje postulaty. Takich postulatów w ciągu zaledwie jednego tygodnia wpłynęło 170. Jednak nie przystano na zorganizowanie spotkania z pracownikami.
22 sierpnia 1980 roku po mieście rozeszła się informacja o postulatach załogi WPK. Także tego dnia jeden z kierowców bielskiego oddziału PKS przywiózł do Bielska informację o wysuniętych w Gdańsku 21 postulatach. Wówczas na zajezdnię WPK zaczęli przychodzić pracownicy innych bielskich zakładów, m. in. bielskiego oddziału PKS, Apeny i Befamy. Pracownicy WPK do gdańskich postulatów dodali jeszcze zmianę składu dyrekcji, wybór nowych władz związków zawodowych, podwyżkę płac oraz realizację wysuniętych wcześniej 170 postulatów. W ślad za pracownikami WPK swoje postulaty wysunęli także pracownicy bielskich Śląskich Zakładów Przemysłu Tłuszczowego oraz Befamy. Dodatkowo pracownicy bielskich zakładów domagali się przekazania w środkach masowego przekazu wyrazów poparcia dla strajkujących robotników Wybrzeża.
W nocy z 25 na 26 sierpnia doszło do spotkania Romana Walczaka, po raz kolejny zastraszanego przez dyrekcję bielskiego WPK, z kilkoma innymi pracownikami WPK. Mimo wielu obaw, podczas tego spotkania jego uczestnicy wstępnie ustalili organizacje i różne służby strajku, który planowany był na 28 sierpnia.
W nocy z 26 na 27 sierpnia w autobusie jadącym do zajezdni WPK toczyły się rozmowy kierowców dotyczące aktualnej sytuacji. Roman Walczak powiedział: "Słuchajcie, niczego nam nie załatwiono, trzeba ogłosić strajk". W autobusie rozpoczęły się dyskusje. Coraz więcej osób popierało strajk. Mimo, że autobus dotarł już do zajezdni nikt z niego wysiadł, co więcej do kierowców dołączyli mechanicy. Po gorącej dyskusji wybrano Komitet Strajkowy, na czele którego stanął Roman Walczak. W skład Komitetu weszli m. in. bracia Z. A. Paterkowie, J. Marcinek, J. Berezowski, S. Wajdzik, G. Batelt, i A. Wichura. Dyrekcja WPK zgodziła się na rozmowy z Komitetem Strajkowym, pod warunkiem, że pozostali pracownicy powrócą do pracy, jednak Komitet Strajkowy zażądał przybycia do WPK I sekretarza KW PZPR, dyrektora zjednoczenia Wiesława Zulaufa i przedstawiciela Wojewódzkiej Rady Związków Zawodowych.
27 sierpnia na ulice Bielska-Białej nie wyjechał z zajezdni żaden miejski autobus. Jak później pisał Roman Walczak "Ludzie przyjęli to najpierw z niedowierzaniem. Stali na przystankach i czekali, aż wreszcie ruszyli jeden za drugim na nogach do pracy. Nikt jednak się nie złościł. Był to nasz pierwszy sukces".
Około godziny 8:00 do zajezdni WPK przy ul. Długiej przyjechał I sekretarz KW PZPR Józef Buziński wraz z wicewojewodą i przedstawicielem CRZZ. I sekretarz wygłosił do załogi przemówienie, w którym mówił, że sam był robotnikiem. Mówił o odpowiedzialności, oraz obiecywał osobiście załatwić wszystkie postulaty płacowe, powołując się na rozmowę z premierem. Jednocześnie próbował przekonać pracowników, że jest po ich stronie i sam jest w trudnej w sytuacji. Na żądanie przejścia do rzeczy zaoferował pięć milionów złotych, co przez strajkujących pracowników WPK zostało odrzucone. Zażądali oni spełnienia wszystkich postulatów, łącznie z postulatami gdańskimi, oraz łączności ze Stocznią Gdańską. Odpowiedzią na żądania załogi WPK była oferta dodatkowych dwóch milionów złotych, złożona przez przedstawiciela WRZZ. "My tych pieniędzy między dwie suche kromki nie włożymy" odparł na to inż. Patrycjusz Kosmowski, pracownik zaplecza technicznego WPK. Niebawem Patrycjusz Kosmowski został wybrany wice przewodniczącym Komitetu Strajkowego.
Do strajkującej załogi WPK dołączyli pracownicy bielskiego oddziału PKS, przez co całkowicie zamarła komunikacja autobusowa w Bielsku-Białej. Nadal pracowała służba zdrowia, służby komunalne oraz placówki handlowe. Jednak dało się w mieście zauważyć atmosferę poruszenia. Przed stacjami benzynowymi zaczęły ustawiać się kolejki.
28 sierpnia pracę przerywają załogi bielskiej Befamy i Transbudu nr 2. W oświęcimskim oddziale WPK pracę przerwali pracownicy zaplecza technicznego, natomiast kierowcy po złożeniu swoich postulatów przystąpili do pracy.
W tym samym czasie w Bielsku-Białej zostaje utworzony Międzyzakładowy Komitet Strajkowy, którego siedzibą była zajezdnia autobusowa WPK przy ul. Długiej. Przewodniczącym MKS został wybrany Patrycjusz Kosmowski.
Mieszkańcy miasta spontanicznie wyrażali swoją solidarność ze strajkującymi przynosząc im na ul. Długą żywność, napoje, kwiaty, czy papierosy. W tym samym czasie I sekretarz Józef Buziński i dyrektor WPK Bronisław Banot przekonywali strajkujących do powrotu do pracy, używając różnych argumentów. I sekretarz KW PZPR Józef Buziński zorganizował sztab antystrajkowy, który miał zażegnać protesty przy użyciu siły. Pomysł Buzińskiego był popierany przez dwóch sekretarzy KW PZPR - Apoloniusza Kuliga i Stanisława Szczepanika. Nie doszło jednak do takiego rozwiązania, gdyż, ku zdziwieniu wielu osób, na rozwiązania siłowe nie zgodził komendant MO.
Wobec niemożności stłumienia strajku przy użyciu siły rozpoczęła się akcja szkalowania przywódców strajku. Ofiarami tej akcji byli m. in. Patrycjusz Kosmowski i Roman Walczak. Przygotowywano specjalny, antystrajkowy numer Kroniki, który w założeniu miał oczernić przywódców strajku i pokazać, że przywódcy strajku wiodą społeczeństwo do nieodwracalnej katastrofy. Dodatkowo w tym numerze planowano zamieścić wywiad, w którym prokurator miał przedstawić przepisy prawa, za złamanie których grozi przywódcom strajku odpowiedzialność karna. Do publikacji tego, specjalnego wydania Kroniki nie doszło ze względu na odmowę dziennikarzy Kroniki.
29 sierpnia dnia strajk rozpoczął się żywieckich oddziałach WPK, PKS i Transbudu nr 2. Do strajku przyłączyły się także załogi oddziałów towarowych PKS w Oświęcimiu i Kętach oraz oddziału PKS w Cieszynie. Strajki te miały już wyłącznie charakter solidarnościowy, gdyż do rozpatrzenia przyjęto wszystkie postulaty, złożone przez załogi tych przedsiębiorstw. Także w bielskiej Fabryce Samochodów Małolitrażowych ogłoszono rozpoczęcie strajku solidarnościowego. Wiele załóg zakładów pracy nie przerywając pracy opracowuje i przedkłada listy swoich postulatów.
30 sierpnia załogi wielu zakładów pracy podjęły decyzje o zakończeniu strajków. Były wśród nich m. in. załogi oświęcimskiego oddziału towarowego PKS, żywieckich oddziałów WPK, PKS i Transbudu nr 2 oraz pracownicy zaplecza technicznego WPK. Pracownicy oddziału towarowego PKS w Kętach zadeklarowali, że powrócą do pracy w poniedziałek 1 września.
Strajk trwał nadal wśród kierowców bielskiego WPK, oraz wśród załóg Fabryki Samochodów Małolitrażowych, Transbudu nr 2 i oddziału PKS w Cieszynie. Z załogami tych zakładów cały czas były prowadzone rozmowy.
Z uwagą śledzone były komunikaty radiowe i telewizyjne. Z ulgą i zadowoleniem przyjęto komunikat o przerwaniu akcji strajkowej w Szczecinie. Z ogromnym zainteresowaniem śledzono relację z podpisania porozumień w Szczecinie. Oczekiwano także sprecyzowania wyników obrad V Plenum KC PZPR.
31 sierpnia, nazajutrz po podpisaniu porozumień w Szczecinie i tuż przed podpisaniem porozumień w Gdańsku, o godzinie 8:06, Patrycjusz Kosmowski poinformował telefonicznie I sekretarza KW PZPR Józefa Buzińskiego, że strajk kierowców WPK został zakończony i autobusy wyjeżdżają na miasto. Niedługo później na trasy wyjechały autobusy bielskiego oddziału PKS. W całym województwie normalnie funkcjonowała komunikacja pasażerska.
Tym samym zakończone zostały strajki solidarnościowe pracowników komunikacji autobusowej na Podbeskidziu. Nie był to jednak ostatni strajk w tamtym okresie. Po raz kolejny autobusy pozostały w zajezdniach niecałe 4 miesiące później, podczas strajku generalnego w województwie bielskim, nazywanego strajkiem o wojewodę. Jest to jednak temat na osobny artykuł.
___________
BIBLIOGRAFIA:
  1. R. Walczak: "Sierpień '80 na Podbeskidziu", Solidarność Podbeskidzia nr 17, 27. 08. 1981
  2. "Kalendarium Trudnego czasu", Kronika nr 35/1980, 4. 09. 1980
  3. "Kalendarium Trudnego czasu cz. 2", Kronika nr 36/1980, 11. 09. 1980
  4. Kalendarz Beskidzki 1981
  5. J. Kamieniecki: "Bielski Sierpień", Kronika nr 34/1981, 27. 08. 1981



WSZELKIE MATERIAŁY (TJ. INFORMACJE, ARTYKUŁY, ZDJĘCIA) SĄ CHRONIONE PRAWAMI AUTORSKIMI.
WYKORZYSTYWANIE MATERIAŁÓW BEZ ZGODY AUTORA JEST ZABRONIONE!

DO GÓRY
WSTECZ
Serwis utrzymywany na serwerach:
World Hotels Directory