NUMER 20 26. 01. 2005
OD REDAKCJI
Szanowni Czytelnicy!
Nowy, 2005 rok przynosi jubileuszowy, już dwudziesty numer MIG-a. Zdawać by się mogło, że całkiem niedawno był czerwiec 2003 roku, kiedy to
oddaliśmy w Wasze ręce pierwszy numer naszego miesięcznika. "Dwudziestkę" MIG-a W dalszej części numeru podsumuje Leszek Matula w swoim
artykule, do lektury którego serdecznie zapraszam.
Przyjemnej lektury!
Paweł Adamus
AKTUALNOŚCI
CHWILA GROZY
W środę, 1. XII ok. godziny 15:45 na ul. Wyzwolenia (skrzyżowanie z Witosa) miał miejsce wypadek Mercedesa O305 o numerze 732. W wyniku zasłabnięcia kierowcy autobus na linii 56 (planowa podmiana z rezerwy) nie zatrzymał się na przystanku "Wyzwolenia - Witosa", otarł się o stojącą na skrzyżowaniu Skodę Fabia i wjechał do rowu. Kierowca autobusu, oraz kierująca Skodą (w szoku) zostali odwiezieni do szpitala.
O niebywałym szczęściu mogą mówić pasażerowie autobusu. Gdyby autobus odbił w lewo spadłby ze skarpy. Bardzo niebezpiecznie byłoby także gdyby kierowca zasłabł podczas powrotu z Bestwiny, gdy autobus zjeżdżał z góry...
P. A.
|
713 PO REMONCIE
Z naprawy głównej w zakładach Kapena w Słupsku powrócił ostatni z szóstki, remontowanych w ramach pierwszego przetargu,
Ikarusów 280.26 - autobus o numerze 713. Autobus ten różni się nieco od poprzednich. Z zewnątrz odróżniają go czerwone felgi,
natomiast wewnątrz fotele pasażerskie AM2000 City firmy Astromal, które co ciekawe zostały zamontowane już w MZK.
Transport tego autobusu do Bielska-Białej nie obył się bez przeszkód, po drodze do MZK, już w Bielsku, z powodu problemów z układem
pneumatycznym dwa razy interweniowało pogotowie techniczne MZK.
P. A.
|
Fot. Paweł Adamus
|
15 TRÓJKOLOROWYCH
Dwudziesty numer MIG-a to nie jedyny jubileusz w tym numerze. W grudniu pojawił się 15. autobus w nowym malowaniu miejskim.
Trójkolorowe malowanie otrzymał Ikarus 280.70E o numerze 062. Autobus ten prezentuje się bardzo ładnie, jednak nie da się nie
zobaczyć pewnych niedoróbek, takich jak pomalowane nakładki na zderzakach, brak czerwonego pasa przed trzecimi drzwiami, czy
zbyt ciemny odcień czerwonego lakieru. Szkoda także, że nie pomalowano felg, a jedynie nakładki na szpilki.
P. A.
|
Fot. Paweł Adamus
|
NOWE WYŚWIETLACZE
W połowie grudnia w kolejnych sześciu autobusach przegubowych zamontowano wyświetlacze.
Dostawca wyświetlaczy został wyłoniony w drodze niedawno rozpisanego przetargu. Zwycięzcą tym razem okazała się firma
Pixel. Wyświetlacze zostały zainstalowane w Ikarusach 280.70E o numerach od 053 do 058.
Uwagę zwraca tu zupełnie inny sposób mocowania, niż w autobusach, do których wyświetlacze firmy Pixel zakładano wcześniej.
Inne są mocowania tablic bocznych, ale i co najważniejsze przednich. O ile wcześniej przednie wyświetlacze były montowane w
dość dużej odległości od przedniej szyby, to teraz zamontowano je dość blisko,
co powinno wyeliminować nieprzyjemne odbicia, mogące utrudniać pracę kierowców.
Z. Z.
|
Fot. Paweł Adamus
|
HULANKA OTWARTA
W godzinach wieczornych 23 grudnia został otwarty dla ruchu kołowego górny odcinek ulicy Piastowskiej i
nowo wybudowane rondo na Hulance. Pozwoliło to na przywrócenie zaraz po świętach na właściwą trasę linii nr 7,
wraz ze wszystkimi obowiązującymi przystankami na odcinku Cieszyńska - Browarna, oraz na ponowne wydłużenie trasy
linii 32, o odcinek z Dworca do osiedla Karpackiego.
Oprócz tych dwóch linii skończył się również uciążliwy objazd na wszystkich pozostałych liniach przejeżdżających przez
Hulankę.
KaWa
|
Fot. Paweł Adamus
|
MANIA ZDZIERANIA
W grudniu na pięciu autobusach zakończona została ekspozycja reklam całopojazdowych, lecz zaledwie jeden z nich (opisywany wyżej IK280.70E #062)
został przemalowany, natomiast z autobusów 022, 023 (IK415.14B), 053 i 061 (IK280.70E) ściągnięto jedynie grafiki reklamowe (w niektórych miejscach wraz z lakierem),
pozostawiając te autobusy w podkładach po reklamach.
Trzeba przyznać, że autobusy pozbawione reklam i nieprzemalowane wyglądają mało estetycznie i na pewno nie wpływają pozytywnie na wizerunek miasta, jak i samego MZK.
P. A.
|
Fot. Paweł Adamus
|
NOWE AUTOBUSY
Końcem grudnia PKS Bielsko-Biała wzbogaciło się o dwa nowe autobusy.
Pierwszy autobus to Solbus 10,5C (nr SB 63273). Jest to pierwszy autobus marki Solbus w PKS Bielsko-Biała
i pierwszy Solbus 10,5C na Podbeskidziu (Solbusy 9,5C można spotkać w PKSach Cieszyn i Żywiec).
Drugi nabytek to Autosan A0808T Gemini (nr SB 63646). Jest to także pierwszy autobus tego typu w bielskim PKSie.
Obydwa autobusy zostały zakupione w wersji turystycznej i są wyposażone m. in. w klimatyzację.
P. A.
|
Fot. Paweł Adamus
|
LIDEROMANIA
Warsztaty remontowe PKS Bielsko-Biała opuścił kolejny Autosan H9-21. Od pozostałych "Dziewiątek" remontowanych w PKSie
odróżnia go ściana przednia pochodząca z Autosanów Lider i San, a także wklejane okna w tylnych słupkach wzorowane na
modelu Tramp.
Autobus ten nie jest pierwszym autobusem, któremu "przeszczepiono" przód Lidera - wcześniej taki otrzymał Autosan H10-11.01
#BLB 293B.
Autosan "po tunningu" jest pierwszym autobusem PKS Bielsko-Biała, który został przerejestrowany. Jego obecny numer to SB 62290, a poprzedni to najprawdopodobniej
BBC 205D.
P. A.
|
Fot. Paweł Adamus
|
NOWE POŁĄCZENIA
Z dniem 15. grudnia PKS Bielsko-Biała uruchomiło nowe kursy do Szczyrku Salmopola.
Obecnie częstotliwość autobusów PKS Bielsko-Biała na trasie Bielsko-Biała-Szczyrk Salmopol sięga 20 minut, a doliczając jeszcze
kursy do innych przystanków w Szczyrku autobusy do tej miejscowości z bielskiego dworca odjeżdżają nawet co 10 minut!
P. A.
|
MZK - INFORMACJE TABOROWE
* MALOWANIE MIEJSKIE:
* NAPRAWY CAŁKOWITE:
* USUNIĘTE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
- 022 (IK415) - zielono-szary, ex Idea, Big Star, Plus GSM
- 023 (IK415) - granatowy, ex Baren, Karcher
- 053 (IK280) - kremowo-granatowy, ex The Top, Omega
- 061 (IK280) - biało-czarny, ex Ceresit
* NOWE TABLICE REJESTRACYJNE:
- 713 (IK280) - SB 59163 (ex BLB 570B)
P. A.
|
<
* * * * * * * * *
KONIEC REKLAM
Z autobusów MZK Oświęcim znikają reklamy. Czyste już jeżdżą DABy #18 oraz #10.
Docelowo prawie wszystkie autobusy MZK mają zostać pozbawione reklam.
L.M.
|
KOLEJNA PODWYŻKA
Oświęcimski PKS po raz kolejny podniósł ceny biletów. Np. bilet do 20 km kosztuje 3,40 zł.
(dotychczas 3,20 zł) a bilet relacji Oświęcim - Kraków 9,00 zł (dotychczas 8,00 zł).
L.M.
|
KOLEJNE CIĘCIA
PKSiS zawiesił następujące kursy:
- Oświęcim d.a. (14:20) - Kraków d.a. przez Kęty, Wadowice, Kalwarię Zebrzydowską
- w soboty, niedziele i święta kurs Oświęcim d.a. - Wadowice d.a. przez Kęty, Andrychów oraz jego
powrót o 12:20 z Wadowic.
L.M.
|
NOWE KURSY
PKSiS uruchomił następujące kursy:
- Oświęcim d.a. (14:20) - Kęty ZML
- Kęty ZML (15:30) - Oświęcim d.a.
- Oświęcim Muzeum (13:00) - Kraków d.a. przez Zator, Alwernię, Brodła.
L.M.
|
NEWSY Z ZAJEZDNI PKSiS
Nowe malowania:
- Autosan H9-21 #BLZ 1894,
- Autosan H9-21 #BLZ 2083,
- Autosan H10-12 #BLG 6651 naprawiony po wypadku (przemalowany przód pojazdu).
Skasowane autobusy:
- Zemun Ikarus IK160P #BLE 5960,
- Zemun Ikarus IK160P #BLE 5916,
- Autosan H9-21 #BBC 759G,
- Autosan H9-21 #BLZ 5113,
- Jelcz L11.3 #KOS R710.
L.M.
|
DRUGI PRZETARG
W grudniu 2004 r. Ministerstwo Skarbu Państwa ogłosiło drugi przetarg na sprzedaż akcji PKSiS Oświęcim.
Chętny może kupić od 10 do 85% akcji przedsiębiorstwa. Termin składania ofert mija 23 stycznia 2005 r.
L.M.
|
NOWE AUTOBUSY I BUSY
Firma BAKO z Zatora obsługująca m.in. połączenie Oświęcim - Zator - Grodzisko/Palczowice/Spytkowice zakupiła
nowe autobusy: Setrę S208 oraz bardzo starego Mercedesa O390.
Firmy obsługujące połączenie busowe Oświęcim - Kraków przez Żarki,
Alwernię, Brodła wzbogaciła się o nowe Mercedesy Sprintery.
Trzeba uczciwie przyznać, iż wyglądają bardzo elegancko (m.in. wklejane szyby boczne).
Jednak w dalszym ciągu we wnętrzu jest bardzo ciasno.
L.M.
|
NOWA LINIA
Busiarze ze Śląska uruchomili nową linię Oświęcim -
Katowice przez Imielin, Mysłowice. Zapewne przez "przypadek" większość kursów jedzie 5 minut
bądź też o godzinie, o której jedzie autobus PKS po tej samej trasie.
Linia obsługiwana jest starym Fordem Transitem oraz Iveco TurboDaily.
L.M.
|
* * * * * * * * *
LIDEROMANIA II
Nie tylko w warsztatach PKS Bielsko-Biała "przeszczepiane" są do różnych Autosanów przednie ściany pochodzące z modelu Lider.
W wyniku naprawy powypadkowej Autosan H10-10.02 #BOA 3557 z PKS Żywiec otrzymał przód pochodzący z Autosana Lider. Żywieccy
mechanicy poszli jednak dalej niż ich koledzy z Bielska i autobus otrzymał także panoramiczną przednią szybę.
P.A.
|
Fot. Leszek Matula
|
INFORMACJE KOLEJOWE
NOWY ROZKŁAD JAZDY
W dniu 12 grudnia 2004 r. wszedł w życie nowy rozkład jazdy PKP. Na obszarze Podbeskidzia
największe zmiany w stosunku do poprzedniego rozkładu to:
- likwidacja 6 par pociągów na linii Oświęcim - Zator - Skawina - Kraków Płaszów,
- likwidacja pociągu przyspieszonego Kraków Główny - Bielsko Biała Gł., Bielsko Biała Gł. - Kraków Główny,
- likwidacja 2 par pociągów Żywiec - Sucha Beskidzka,
- zmiana nazwy pociągu pospiesznego "Podlasie" na "Narew" i relacji na Bielsko Biała Gł. - Białystok.
- Bielsko uzyskało bezpośrednie połączenia z Mazurami poprzez pociągi "Wigry" Bielsko Biała Gł. - Suwałki
oraz "Pogoria" Bielsko Biała Gł. - Ełk.
L. M.
|
POWRÓT Z DELEGACJI
Z Mazowieckiego ZPR powróciły z delegacji do Małopolskiego ZPR (PRST Sucha Beskidzka) 2 jednostki EN57: 1239 oraz 1510.
L. M.
|
KOLEJNE MODERNIZACJE
Pod koniec roku powrócił z nowosądeckiego ZNTK do PRST Sucha Beskidzka (Małopolski ZPR) elektryczny zespół trakcyjny EN57-1256 po naprawie głównej połączonej z modernizacją. W jednostce zmodernizowano wózki, wnętrze wagonów (wreszcie ZNTK Nowy Sącz zamontował wysokie siedzenia) oraz aparaturę elektryczną. Zamontowano zewnętrzne wyświetlacze diodowe (4 szt.), nie zamontowano reflektorów halogenowych.
W grudniu 2004 r. do Śląskiego ZPR (PRST Katowice) powróciła EN57-1466 po modernizacji wraz z naprawą główną wykonaną w ZNTK Mińsk Mazowiecki (15.12.2004 r.). Nowością w porównaniu z innymi modernizacjami wykonanymi w ostatnim czasie w ramach pierwszych napraw głównych jest inna kolorystyka obić foteli (niebieska).
Również pod koniec roku powrócił do PRST Sucha Beskidzka z naprawy rewizyjnej w ZNTK Nowy Sącz ezt EN57-858.
L. M.
|
Fot. Leszek Matula
|
DO POCZYTANIA
Leszek Matula DWUDZIESTY NUMER MIG-a
Dwadzieścia numerów MIG-a już za nami. Dany nam czas biegnie coraz szybciej w takich czasach przyszło nam żyć.
Te prawie dwa lata odkąd trójka podbeskidzkich miłośników postanowiła wydawać miesięcznik o komunikacji
pasażerskiej na Podbeskidziu nazwany MIG minęło tak szybko, iż wydaję się, że było to zaledwie wczoraj.
|
|
Dobrze, że przyszło nam żyć w światowej wiosce.
Że możemy się komunikować nie tylko przez telefon czy pocztę, ale przez Internet
czy telefonię komórkową. I my właśnie istniejemy dzięki internetowi. Staramy się być cząstką tej wielkiej światowej kopalni wiedzy, jaką jest sieć oplatająca cały świat, choć nasz zasięg mieści w granicach powiatów:
- bielskiego (powiaty grodzki oraz ziemski),
- cieszyńskiego,
- oświęcimskiego,
- suskiego,
- wadowickiego,
- żywieckiego.
|
Pierwszym artykułem zamieszczonym w MIG-u była historia Jelczy M11 autorstwa Zbigniewa Ząbka. Warto to odnotować
bo przecież nazwa naszego czasopisma MIG wzięła się od przezwiska
popularnej krzyżówki Ikarusa z Jelczem czyli Jelcza M11. Ten sympatyczny autobus do dzisiaj jeszcze można spotkać na
ulicach Bielska, Oświęcimia i Żywca. Niestety dni tych autobusów są policzone
przestarzała konstrukcja oraz niemłody już wiek robią swoje.
|
Paweł Adamus
|
Przez ten krótki czas w którym wydaliśmy już dwadzieścia numerów MIG-a w naszej
branży wydarzyło się tak wiele. Przedsiębiorstwa kasowały stare i kupowały nowe autobusy,
wchodziły w życie kolejne rozkłady jazdy,
które niestety w większości przewoźników (nie tylko kolejowych) oznaczały cięcia w pracy
przewozowej. Informacje przekazywane w MIG-u są zawsze świeże i fachowe.
Staramy się informować o wszystkim, co się dzieje w komunikacji pasażerskiej na tym terenie.
Zawsze tym wydarzeniom towarzyszyliśmy i oczywiście będziemy nadal przy tym wszystkim.
|
Redakcja MIG-a ma również osiągnięcia nie tylko w słowie pisanym.
To przecież nasi redaktorzy przy współpracy z władzami bielskiego MZK są autorami nowego typu malowania
bielskich autobusów miejskich. Myślę, że to jest dopiero
pierwszy z wielu owoców kooperacji MIG-a z firmami transportowymi z Podbeskidzia.
|
Paweł Adamus
|
Korzystając z okazji pragniemy zaprosić do współpracy wszystkich chętnych. Wiemy, że jest wielu Miłośników Komunikacji na Podbeskidziu. Liczymy na Waszą pomoc poprzez nadsyłanie informacji o wszystkim, co się dzieje w komunikacji wokół Was. Zarówno o tym, że gdzieś pojawi się nowy autobus albo, że zmieniono rozkład jazdy na jakiejś linii. Gdy zaczniemy razem pracować w większym gronie, nasz miesięcznik kiedy, będziemy świętować 40 numer, będzie jeszcze ciekawszy i doskonalszy.
|
|
WSZELKIE MATERIAŁY (TJ. INFORMACJE, ARTYKUŁY, ZDJĘCIA) SĄ CHRONIONE PRAWAMI AUTORSKIMI.
WYKORZYSTYWANIE MATERIAŁÓW BEZ ZGODY AUTORA JEST ZABRONIONE!
|
DO GÓRY
|
WSTECZ
|