(22kB)

WSTECZ

NUMER 2, CZERWIEC 2003 (03. 07. 2003)


AKTUALNOŚCI

  • BIELSKO-BIAŁA

NOWA LINIA MZK.
Od 1 czerwca MZK uruchomił kolejną bezpłatną linię - "C.H. Sarni Stok - Wapienica Giełda" z przystankami: Wapienica Giełda, Wapienica Osiedle, Wapienica Centrum, Szarotki Cieszyńska, Michałowicza Czarneckiego, Warszawska Dworzec, CH Sarni Stok. Co ciekawe linię na zlecenie MZK obsługuje podwykonawca - firma Sanbus ze Skoczowa, obsługująca bezpłatne linie na zlecenie Auchan. Na linii głownie pojawia się podstawowy tabor Sanbusa, czyli Karosy C734, czasami można spotkać najnowszy nabytek tego przewoźnika - Jelcza 080.
P. A.
Drugi dzień kursowania linii 
Wapienica Giełda - CH Sarni Stok.
Karosa C734 #1 na ul. Babiogórskiej
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć

8 I 16 PO (DROBNYCH) ZMIANACH.
1 czerwca wprowadzono korekty do rozkładów jazdy linii 8 i 16. W przypadku linii 8 nieco zmieniono kursy wariantowe do CH Sarni Stok i Tesco, a w przypadku linii 16 zlikwidowano kursy do Tesco.
P. A.

BEZROBOTNI ZA DARMO.
Rada Miejska uchwaliła, że od 1 czerwca bezrobotni aktywnie poszukujący pracy mogą za darmo jeździć autobusami MZK, jednak tylko od poniedziałku do piątku w godzinach od 8. do 16.
P. A.

WIELKI KOREK.
15 czerwca odbył się w Bielsku-Białej coroczny Bieg Fiata. W związku z tym ulice na trasie biegu zostały okresowo zamknięte, co spowodowało ogromne kilkumetrowe korki, w których utknęły także autobusy MZK. By jak najszybciej nadrobić opóźnienia część autobusów po przyjeździe na przystanek końcowy udawała się pustym przelotem na drugą pętlę, skąd kontynuowały jazdę z pasażerami. Pasażerowie oczekiwali na autobus czasami nawet trzy kwadranse .
P. A.

16 ZIELONYCH.
Kolejny autobus otrzymał nowe malowanie miejskie. Tym razem padło na poczciwą peerkę #728.
Na pierwszy autobus, który został przemalowany na zielono-niebiesko - IK415 #028 naklejono reklamę. Co ciekawe nie są to bannery reklamowe, lecz malowanie miejskie jest tłem dla prezentowanych na autobusie napisów i grafik. Podobne rozwiązanie od wielu lat można spotkać w Czechowicach-Dziedzicach. A wracając do bannerów - na piękne czerwone malowanie IK415 #027 naklejono reklamę Big Stara. Na szczęscie tylko na 1,5 miesiąca...
P. A.
Pierwszy (jak na razie jedyny) zielony Ikarus 415 - 
#028 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć

SANBUS NA HP1 I HP2.
Od 27 czerwca obsługę linii "Os. Langiewicza - CH Sarni Stok" (wewnętrzne oznaczenia HP1 oraz HP2) MZK zlecił firmie Sanbus Skoczów, obsługującej już dla MZK linię "Wapienica Giełda - CH Sarni Stok". Linia obsługiwana podstawowym taborem Sanbusa - Karosami C734. Rozkład jazdy linii nie uległ zmianie.
P. A.
Autobusy MZK na linii 
Os. Langiewicza - CH Sarni Stok przeszły, jak na razie, 
do historii, mimo że linia nadal należy do MZK.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Linia HP2.
Karosa C734 #1 na al. Andersa
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć

KOLEJNY TRAMPOPODOBNY.
W warsztatach PPKS Bielsko-Biała wyremontowano kolejnego Autosana H9-21 - BLB 180B. Autobus wyposażono w przednią i tylną ścianę z tworzywa sztucznego z modelu A0909L Tramp. Niestety nie zdecydowano się (jak ma to miejsce w PPKS Żywiec) na zamontowanie drzwi sterowanych pneumatycznie.
P. A.
Wyremontowany Autosan H9-21 #BLB 180B
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć

NOWY AUTOBUS W PPKS.
Do PPKS Bielsko-Biała trafił nowy autobus. Jest to 3-osiowe Volvo 9700 6x2 #SB 43700. Jest to pierwszy 3-osiowy, jednoczłonowy autobus w PPKS Bielso-Biała. Autobus pomalowany jest w malowanie firmowe PPKSu, z tym że kolor biały zastąpiono srebrnym (identycznie pomalowane jest drugie Volvo z PPKS - V9900 #SB 28300). W styczniu tego roku na testach w PPKSie przebywało Volvo 9700 w wersji dwuosiowej, wypożyczone z PKS Bydgoszcz (#B211).
P. A.

MZK - INFORMACJE TABOROWE.
* MALOWANIE MIEJSKIE:
  • 728 (PR110)
* NOWE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 027 (IK415) - Big Star *) (ex stare malowanie miejskie; exex Centrum Łazienek)
  • 028 (IK415) - BPBP *) - (ex nowe malowanie miejskie; exex Podłogi; RIK)
  • 056 (IK280) - Armax - nowa wersja (ex Armax; exex ???)
*) - reklama naklejona na malowanie miejskie

* ZAKOŃCZONE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE (bez zmiany lakieru):
  • 048 (IK415) - niebieski
  • 049 (IK415) - niebieski
P. A.

  • CIESZYN

WAKACYJNE ZMIANY.
Na wakacji wprowadzone zostaną ograniczenia w kursowaniu autobusów ZGK, oraz zostaną zawieszone linie nr 2 i 4.
P. A.

  • OŚWIĘCIM

PRZEGUBY DO REMONTU.
MZK Oświęcim Remontuje Ikarusy 280.26 pochodzące z sierpnia 1990 roku. Na pierwszy ogień poszedł Ikarus nr 6 W lipcu do remontu trafią kolejne dwa Ikarusy #7 i #8. W zakres prac remontowych wchodzi naprawa blacharki, silnika i wzmocnienie kratownicy. Niestety aubousy stracą bezpowrotnie swoje piękne klasyczne malowanie
L. M.
IK280.26 #7 Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć

ŻEGNAMY HEWELIUSZA.
W czerwcu br. został skasowany jedyny Autosana H10-11.01 w PKSiS Oświęcim. Autobus był nazywany przez oświęcimskich kierowców i miłośników "Heweliuszem". Do oświęcimskiego PKS-u trafił w 1988 roku i od razu wzbudzał wśród kierowców respekt swoim specyficznym zachowaniem podczas pokonywania zakrętów. Autobus po prostu kładł się na bok na łukach. Na szczęście nie wywrócił się ani razu, ale za to na początku lat 90. XX wieku przeżył ciężki wypadek w Żarkach koło Libiąża na linii Oświęcim - Kraków. Samochód ciężarowy z węglem zjechał nagle na lewy pas jezdni wprost pod pędzącego Heweliusza. Kierowca, aby uniknąć czołowego zderzenia zjechał na pobocze, wpadł do rowu i uderzył w drzewo. Cudem nikt nie zginął, skończyło się na obrażeniach ciała kierowcy i kilkunastu pasażerów. Po wypadku autobus przewieziono do Sanoka gdzie "przeszczepiono" mu cały przód. Z opowiadań kierowców, którzy jeździli na stałe tym autobusem wynika, iż Heweliusz był pojazdem specjalnej troski. Potrafił rozkraczyć się w najmniej spodziewanym momencie, nie raz trzeba było z nim porozmawiać, poprosić go żeby jechał dalej, bo inaczej nie chciało mu się pracować. Specyfiki dodawał jeszcze brak turbodoładowania w silniku, co szczególnie było odczuwalne na linii o profilu górzystym Oświęcim - Kęty - Bielsko - Skoczów - Cieszyn gdzie bardzo często ten autobus kursował. W ostatnich latach autobus zaniedbano, zlikwidowano dachowe łapacze powietrza do nawiewów, blacha trzymała się praktycznie na lakierze, niektóre szyby zastąpiono elementami plastikowymi - wygląd autobusu był po prostu obrzydliwy. Trudno się temu dziwić - autobus przejeździł 15 lat bez naprawy głównej, co w przypadku ówczesnych produktów Sanockiej Fabryki Autobusów jest i tak nie jako cudem. Z zalem żegnamy jeden z ciekawszych i mimo wszystko sympatyczniejszych autobusów oświęcimskiego PKS-u. RIP.
L. M.
Heweliusz jeszcze na trasie. Fot. Leszek Matula II 2003
Kliknij, aby powiększyć

Heweliusz w trakcie postępowania kasacyjnego. Fot. Leszek Matula II 2003
Kliknij, aby powiększyć

NOWY NABYTEK BUSIARZA.
Busiarze na linii Oświęcim - Kraków wzbogacili się o używanego Mercedesa Vario o pojemności 22 miejsc siedzących. Jest to jak dotąd największy pojazd kursujący na tej linii.
L. M.

BLZ 2122 ZNOWU W AKCJI
Po ponad roku postoju "w krzakach" PKSiS Oświęcim uruchomił Autosana H10-10 #BLZ 2122. W związku z tym w oświęcimskim PKS-ie obecnie w ruchu są 4 Autosany H10-10. Najczęściej można je spotkać na liniach Oświęcim - Zakopane oraz Kęty - Katowice.
L. M.
Autosan H10-10 #BLZ 2122 Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć

NOWY ROZKŁAD JAZDY PKSiS.
z dniem 15.06.2003 wszedł w życie nowy rozkład jazdy autobusów PKS. Oświęcim zyskał w niedziele nowe połączenie z Katowicami (odjazd 16:10) obsługiwane przez wadowicki PKS (odjazd z Wadowic o godz. 15:25) i powrót do Wadowic z Katowic o godz. 18:00, z Oświęcimia o godz. 19:00. Na linii Oświęcim - Kraków doszła nowa para kursów przez Żarki, Brodła. W komunikacji lokalnej połączono wieczorne kursy do Osieka Domu Ludowego i Głębowic. W okresie wakacji mocno ograniczono kursowanie autobusów na linii Oświęcim - Kęty.
L. M.

NASTĘPNY MIG W NOWYM MALOWANIU
Kolejny Jelcz L11 dostał malowanie a'la MAN SL. Tym razem padło na Jelcza L11.2 #BLZ5103. Na zdjęciu autobus Jelcz L11.3 #BLZ 5112 w takim malowaniu.
L. M.
Jelcz L11 #BLZ 5112 Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć

KIEROWCY PKSiS TAKŻE W MUNDURKACH.
Zarząd PKSiS Oświęcim postanowił nie być gorszym od dyrekcji MZK Oświęcim i również zafundował kierowcom mundurki. Na komplet ubioru składa się seledynowa koszula i ciemny krawat. Obiektywnie rzecz ujmując ubiór szoferów MZK Oświęcim prezentuje się lepiej od pekaesowskich.
L. M.

  • WADOWICE

PKS JUŻ BEZ SANOSÓW.
Wadowicki PKS sprzedał ostatniego Sanosa w swoich barwach - Sanosa S415. W związku z tym na Podbeskidziu w PKS-ach został już tylko jeden Sanos (PKS Cieszyn - Sanos S415 #BLC 8468).
L. M.

WAKACYJNE CIĘCIA W PKS.
PKS w Wadowicach S.A. na okres wakacji (lipiec, sierpień) zawiesił kursowanie ponad 100 kursów lokalnych. Część z tych kursów prawdopodobnie nie będzie przywrócona po wakacjach.
L. M.

  • ŻYWIEC

PPKS MA LIDERA.
PPKS Żywiec wzbogacił się o Autosana A10-10T Lider 3 w klasycznym żywieckim malowaniu. Niestety autobus nie posiada klimatyzacji wnętrza pojazdu. Pojazd je?dzi na warszawskich numerach rejestracyjnych #WI 77359. Jest to pierwszy Autosan A10-10T Lider 3 w przedsiębiorstwach PKS byłego województwa bielskiego.
L. M.



KALENDARIUM

21 lat temu – w czerwcu 1982 po wielomiesięcznych staraniach do Bielskiego MPK trafiły pierwsze autobusy przegubowe. Było to 18 sztuk IKARUSÓW 280 przyznanych miastu z centralnego rozdzielnika (jak to zwykle w tym okresie bywało). Owe autobusy to były IKARUSY 280.02 w rzadko spotykanej w Polsce wersji tzw. „enerdowskiej”, to znaczy przystosowane jak na potrzeby komunikacji miejskiej NRD. Autobusy te nie posiadały np. kabiny kierowcy, co w wersjach polskich było standardem, oraz miały nieco inny układ siedzeń. Była to jedyna dostawa pojazdów tego typu do Bielska-Białej w takiej wersji, następne dostawy tych popularnych przegubów obejmowały już autobusy w „tradycyjnych” polskich odmianach. Numery boczne jakie otrzymały pierwsze przeguby zamknęły się w zakresie od 574 do 591.

16 lat temu – w czerwcu 1986 do Bielskiego MPK zupełnie nieoczekiwanie trafiły pierwsze JELCZE M11 popularnie nazwane MIG-ami. W chwili gdy pierwszych pięć sztuk (cała pierwsza dostawa) trafiła na ulicę miasta, była to mało komu znana konstrukcja. Autobusy wzbudziły wśród znawców tematu powszechne zainteresowanie, gdyż łatwo dało się zauważyć, że jest to krzyżówka IKARUSA z JELCZEM. Numery boczne jakie otrzymały pierwsze JELCZE M11 to zakres od 653 do 657. (Red. przypomina że szerzej pisaliśmy o bielskich JELCZ-ach M11 w poprzednim numerze „MIG-a”)
Z. Z.



DO POCZYTANIA

Zbigniew Ząbek - Nie taka stara „jedynka”.
Bielska linia nr „1” wbrew temu co sądzi wielu młodszych pasażerów i mieszkańców miasta, a także znaczna część starszych ludzi związanych z miastem, nie pamiętających już dawnych czasów, nie jest wcale najstarszą linią autobusową w Bielsku-Białej. Owszem, jeżeli traktować obecną jedynkę jako kontynuację zlikwidowanej linii tramwajowej o tym samym numerze, to faktycznie jest to najstarsza linia w mieście, ale jeżeli rozpatrywać ją jako linię autobusową, to w mieście jest kilka linii starszych od „jedynki” Mig w pięknej, zimowej scenerii - Jelcz M11 #684 na pętli w Cygańskim Lesie.
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Niewielu już dziś pamięta że w Bielsku przez pewien czas obok komunikacji tramwajowej funkcjonowała również komunikacja autobusowa. Autobusy w odróżnieniu od tramwajów miały oznaczenia linii literowe i tak obecna linia „2” to było np. „B”, a obecna linia „4” to było „D”. Starsze od „jedynki” są również linie „6” i „7”, które również miały wtedy swoje odpowiedniki literowe.
Linia numer „1” w Bielsku-Białej jako linia autobusowa zaczęła funkcjonować w 1973 roku, a więc dopiero po likwidacji obu linii tramwajowych (najpierw linia nr „2”, a następnie linia nr „1”) i pokryła dokładnie całą trasę jaką wcześniej pokonywały tramwaje na obu liniach łącznie tj. z Cygańskiego Lasu po przez dworzec, aż do Hulanki w Aleksandrowicach.
Łatwo daje się więc zauważyć, że linia ta w tym roku obchodzi dokładnie 30 lecie swego istnienia. Jak już wspomniałem linia ta pokryła całą trasę obu zlikwidowanych linii tramwajowych i wiodła z Cygańskiego Lasu*, z dawnej mini zajezdni tramwajowej, gdzie została usytuowana pętla autobusowa, ulicami: Olszówka, Kustronia, Partyzantów, Zamkową, 3 Maja**, Piastowską, Grodeckiego i Konopnickiej, gdzie mieściła się końcowa zatoka przystankowa. W trasę powrotną autobus ruszał skręcając od razu w ulicę Piastowską.
Po wybudowaniu nowej dużej zajezdni autobusowej przy ulicy Długiej „jedynka” stała się linią całodobową, z tą tylko różnicą że pomiędzy godzinami 5, a 23 miała końcowe przystanki we wspomnianych już miejscach, a w godzinach nocnych trasa tej linii ulegała nieznacznie zmianom i rozpoczynała się przed zajezdnią przy Długiej, a z drugiej strony była wydłużona do osiedla Kopernika*** i miała pętlę przy ulicy Jesionowej. Taki stan utrzymywał się przez kilka lat, aż do chwili kiedy to została powołana do życia pierwsza w Bielsku linia nocna oznaczona jako „N”. Z początku owe „N” nie było niczym innym jak tylko nocną wersją „jedynki” i kursowało po wspomnianej już trasie.
Ikarus 415.14D #031 na pętli Osiedle Beskidzkie.  Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Po rozpoczęciu zasiedlania nowo budowanego osiedla Beskidzkiego linię „1” przedłużono z Hulanki do właśnie tego osiedla. Początkowo przez kilka lat autobusy kursowały ulicą Orzeszkowej i dalej Babiogórską, ale już w połowie lat osiemdziesiątych zmieniono ten fragment trasy i „jedynka” zaczęła jeździć ulicami Cieszyńską i Szarotki do Babiogórskiej.
Po otwarciu Szpitala Wojewódzkiego przy al. Armii Krajowej doszło do kolejnej zmiany trasy tej linii, tak aby mogła ona przebiegać koło nowego szpitala i tak właściwa trasa „jedynki” na tym odcinku już od półtora roku wiedzie z ul. Olszówka ulicami: Długą, Boboli, al. Armii Krajowej, al. Andersa do ul. Partyzantów.
Oczywiście w całej 30-letniej historii tej linii nie mogło się obyć bez objazdów i tak pierwsze miały miejsce już na samym początku, a wiązały się one właśnie z likwidacją tramwajów i poszerzaniem ulic w centrum miasta. Najpierw poszerzano ulicę Zamkową, tak więc autobusy kursowały od ul. Partyzantów ulicami: 1 Maja, Sempołowskiej, Dmowskiego, Stojałowskiego i Wzgórze**** do ul. 3 Maja. Następny objazd był związany z przebudową ulicy Partyzantów i wtedy trasa przebiegała od ul. Olszówka ulicami: Bystrzańską, Maczka*****, Leszczyńską, Sempołowskiej i 1 Maja do ul. Partyzantów.
Teraz na trasie „jedynki” również jest usytuowany jeden objazd powodowany przebudową al. Armii Krajowej i co się z tym wiąże autobusy kursują chwilowo starą trasą z pominięciem Szpitala Wojewódzkiego.
679 - w związku z zamknięciem al. Armii Krajowej autobusy linii 1
zarzymują się na przystanku >>Partyzantów Belos<<. Normalnie zatrzymywały się tu do 1. VIII 2001
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
W najlepszych latach linia ta była obsługiwana przez 6 autobusów kursujących co 11 min. i w dużej mierze były to autobusy przegubowe. Niestety w chwili obecnej na linii tej w szczytowym momencie znajduje się tylko 5 pojazdów i tylko czasami trafia się przegubowiec, a częstotliwość spadła do 15 min. Biorąc pod uwagę wydłużenie trasy i zmniejszenie ilości autobusów o bsługujących tą linię, to różnice czasowe w częstotliwości kursowania są niewielkie (tylko 4 min.), ale jest to spowodowane skróceniem do minimum postoju autobusów na końcowych przystankach. Niestety ta metoda się nie sprawdza w godzinach szczytu, kiedy to w mieście tworzą się liczne korki i autobusy tej linii jeżdżą znacznie spóźnione, gdyż kierowcy nie mają możliwości zniwelowania opóźnienia kosztem skrócenia postoju na pętli. 019 - Przegubowy autobus (zwłaszcza czerwony) to obecnie rzadki widok
na >>jedynce<<. Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
041 - Pierwszy autobus niskopodłogowy w Bielsku od razu pojawił się na linii 1.
Fot. Marcin Stiasny
Kliknij, aby powiększyć Linia nr „1” od początku swego istnienia była jedną z najpopularniejszych linii w mieście i taki stan utrzymuje się do dnia dzisiejszego. Wywołane jest to połączeniem miejskiej sypialni, jaką są niewątpliwie osiedla mieszkaniowe w zachodniej części miasta z centrum i dalej kilkoma istniejącymi jeszcze zakładami przemysłowymi, oraz terenami rekreacyjnymi na końcu trasy. „Jedynka” była również pierwszą linią w mieście, gdzie na stałe pojawiły się w rozkładzie jazdy autobusy niskopodłogowe. W chwili obecnej, gdy trasa przebiega dodatkowo obok Szpitala Wojewódzkiego (red. przypomina że chwilowo jednak nie - ze względu na objazd), gdzie mieszczą się liczne przychodnie, ma to szczególne znaczenie, gdyż z autobusów o tym numerze często korzystają osoby starsze i niepełnosprawne. Pozostaje mieć nadzieję, że mimo licznych przeszkód i trudności linia ta będzie nadal jedną z podstawowych linii w mieście i będzie nadal rozwijała się bardzo dynamicznie, a na trasę będą wyjeżdżały coraz to nowocześniejsze pojazdy w tym także liczniej niż obecnie autobusy przegubowe.
__________________________
W publikacji posłużono się aktualnym nazewnictwem w mieście i tak:
* - Cygański Las nosił w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych nazwę Parku Ludowego i tak nazwa też widniała na tablicach z numerami linii
** - ul. 3 Maja dawniej ul. Lenina
*** - osiedle Kopernika dawniej VII ZOR (Zarząd Osiedli Robotniczych)
**** - ul. Dmowskiego dawniej ul. Buczka, ul. Stojałowskiego dawniej ul. Koniewa, a ul. Wzgórze dawniej ul. Kosmonautów
***** - ul. Gen. Maczka dawniej ul. Nad brzegiem
Niskopodłogowy Man NL222 na przystanku >>Piastowska Dworzec<<
Fot Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć



SPROSTOWANIE

Do Informacji Taborowych w poprzednim numerze wkradł się błąd - skasowano Jelcza M11 #682, a nie jak podaliśmy 680. Przepraszamy!
P. A.

DO GÓRY
WSTECZ