(22kB)

WSTECZ

NUMER 19
14. 12. 2004


OD REDAKCJI

Szanowni Czytelnicy!

Minął już listopad, miesiąc, któremu poświęcamy ten numer, mamy już grudzień. Większość z nas odlicza już dni dzielące nas od Bożego Narodzenia czy Nowego Roku. Mamy nadzieję, że Nowy Rok przyniesie wiele pozytywnych wydarzeń, nie tylko w świecie komunikacyjnym. Już w styczniu pojawi się jubileuszowy, 20. numer MIGa. W bieżącym numerze zamieściliśmy ciekawy artykuł Karola Wawrzaszka poświęcony planom przywrócenia komunikacji tramwajowej w stolicy Podbeskidzia. Oprócz tego artykułu najnowszy MIG wypełniony jest aktualnościami komunikacyjnymi z naszego regionu.
Zapraszam do lektury!
Paweł Adamus

AKTUALNOŚCI

  • BIELSKO-BIAŁA

WSZYSTKICH ŚWIĘTYCH W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
W okresie Dnia Wszystkich Swiętych tradycyjnie wprowadzono zmiany w komunikacji miejskiej.
1. listopada autobusy kursowały tak jak w niedzielę, z wyjątkiem linii nr 7, która między godziną 9. a 17. kursowała co 15 minut, czyli częściej niż w dni robocze. Na tej linii w ramach jednej służby kursowały dwa autobusy. Uruchomiono także dodatkową linię 7 BIS na trasie Dworzec - Kamienica. By ułatwić pasażerom dotarcie do największej bielskiej nekropolii wprowadzono dodatkowy przystanek dla wysiadających przy ul. Karpackiej.
Na pozostałych liniach przebiegających koło cmentarzy wprowadzono autobusy przegubowe.
P. A.
Ikarus 415.14D #038 na linii 7 BIS, ul. Partyzantów. 
 Fot. Paweł Adamus, 1. XI 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

MZK KĘTY NA LINII NR 5
8. listopada na linię nr 5 po raz pierwszy wyjechał podwykonawca. Przetarg na jej obsługę wygrał Międzygminny Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. w Kętach, który do przetargu wystawił swój, wówczas, najnowszy autobus, rocznego Autosana H7-20.02 nr 25. MZK Bielsko-Biała i MZK Kęty łączy wspólna historia, gdyż kęcki przewoźnik, jako Zakład nr 4 w Kętach, do 1982 wchodził w strukturę WPK Bielsko-Biała. Pierwotnie autobus MZK Kęty miał wyjechać dwa tygodnie wcześniej, jednak protest złożył także startujący w tym przetargu PKS Bielsko-Biała, który to kupił ostatnio dwa Autosany H7-20.05. MZK Kęty zaoferował stawkę 2,78 zł za wozokm, a bielski PKS aż 3 złote. Na linii 5 można było spotkać, oprócz na stałe obsługującego tą linię Autosana #25, także jego brata bliźniaka #24, oraz niskowejściowego Jelcza M081MB #23.
Jako ciekawostkę należy dodać, że autobus obsługujący obecnie linię nr 5 jest pierwszym Autosanem w historii komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej.
P. A.
Autosan H7-20.02 #25 pierwszy dzień na bielskiej linii 5.
 Fot. Paweł Adamus, 8. XI 2004
Kliknij, aby powiększyć Autosan H7-20.02 #25 na pętli przy ul. Wielkopolskiej.
 Fot. Paweł Adamus, XI 2004
Kliknij, aby powiększyć Przysłany w zastępstwie Jelcz M081MB #23 na ul. ks. Brzóski.
 Fot. Paweł Adamus, XI 2004
Kliknij, aby powiększyć Przysłany w zastępstwie Autosan H7-20.02 #24 na ul. Warszawskiej.
 Fot. Paweł Adamus, XI 2004
Kliknij, aby powiększyć

Fot. Paweł Adamus

DWA W JEDNYM
Wydawało się niemożliwe by autobus MZK Bielsko-Biała był pomalowany jednocześnie w barwy miejskie i reklamę całopojazdową. Jednak pojawił się pierwszy autobus z reklamą całopojazdową, w którym przednią ścianę pomalowano w barwy miejskie. Autobusy pomalowane tak jak Ikarus 415 #043 będą na pewno od razu rozpoznawane jako należące do MZK. Pozostaje mieć nadzieję, że za niedługo wszystkie autobusy należące do MZK będą wozić barwy miejskie przynajmniej na przedniej ścianie.
P. A.
Ikarus 415.14D #043 na ul. Warszawskiej. 
 Fot. Paweł Adamus, XI 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

ZMIANA TRASY LINII NR 29
Od. 15. listopada, na wniosek mieszkańców Komorowic, zmieniono trasę linii nr 29. Obecnie autobusy w trasę wyruszają z przystanku "Piastowska Dworzec", skąd jadą ulicami Warszawską, Kwiatkowskiego i dalej starą trasą do Komorowic Sosny. W drodze powrotnej autobusy kończą trasę przy ul. Warszawskiej.
P. A.

NIECODZIENNE ZDARZENIE
Do dość niecodziennego zdarzenia doszło we wtorek 30. listopada około godziny 9:30 w Bielsku-Białej na ulicy Piastowskiej. Z parkingu znajdującego się przy tej ulicy zupełnie nieoczekiwanie wytoczył się pozostawiony tam bez włączonego biegu i zaciągniętego hamulca ręcznego Opel Vectra B (kombi). Samochód stoczył się wprost na przejeżdżający prawie tamtędy autobus MZK linii 4 (Jelcz M11 #701). W całym tym zajściu oczywiście najbardziej ucierpiał samochód osobowy, w którym została mocno zdewastowana tylna klapa i rozbite lampy. W autobusie natomiast zostały oderwane tylko dwa nity z listwy za ostatnimi drzwiami.
Kierowca Opla, niemłody już pan, wykazał się wyjątkową lekkomyślnością, lub roztargnieniem, za co przyjdzie mu słono zapłacić.
Z. Z.
Jelcz M11 #701 chwilę po kolizji
 Fot. Paweł Adamus, 31. XI 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

ŻEGNAMY 667.
Ze stanu taboru MZK Bielsko-Biała zmniejszył o kolejnego Jelcza M11. Skasowany został najstarszy, ostatni z wyprodukowanych w 1987 roku, Mig o numerze 667. W MZK Bielsko-Biała zostało już tylko 16 z 48 Migów dostarczonych w latach 1986-1989. Aktualnie MZK Bielsko-Biała posiada 130 autobusów.
P. A.
JELCZ M11 #667 na ul. Piastowskiej 
 Fot. Paweł Adamus, 31. VII 2002
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

NOWE POŁĄCZENIA
Z dniem 2. listopada PKS Bielsko-Biała uruchomiło 14 nowych kursów do Kęt przez Kozy i Kobiernice. Podstawowym taborem na tych połączeniu są nowozakupione Autosany H7-20.05, sporadycznie można spotkać Mercedesy Sprintery lub Kapenę Thesi.
P. A.
Autosan H7-20.05 #SB 59561 Dworcu PKS w Bielsku-Białej. 
 Fot. Paweł Adamus, X 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

KASACJE W PKS
W listopadzie w bielskim PKS skasowano aż cztery autobusy. Wśród nich znalazł się odstawiony od kilku lat Autosan H9-21 #BBC 249D, nieco krócej odstawione Ikarusy IK-160P ##BBC 854D i BBC 856D, oraz trzydrzwiowy Jelcz L11 #BBC 502D, którego jeszcze kilka tygodni wcześniej można było spotkać na trasie.
P. A.
Jelcz L11 #BBC 502D 
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć IK-160P #BBC 854D 
 Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć IK-160P #BBC 856D 
 Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus, Leszek Matula

MZK - INFORMACJE TABOROWE
* MALOWANIE MIEJSKIE: * NOWE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 043 (IK415) - Idea (nowa wersja), ex Idea, CH Sarni Stok, Utex
  • 068 (IK415) - Dewalt (nowa wersja), ex Dewalt
P. A.



* * * * * * * * *

  • KĘTY

NOWE AUTOBUSY
Międzygminny Zakład Komunikacyjny w Kętach Sp. z o.o. dokonał zakupu dwóch autobusów Autosan A0909L Tramp. Jeden z pojazdów został wykonany w wersji lokalnej z twardymi miejskimi siedzeniami, wyświetlaczami diodowymi natomiast drugi zakupiony autobus wykonany jest w wersji międzymiastowej wyposażonym w wysokie sztywne indywidualne fotele. Pojazdy pomalowano w analogiczny sposób jak są pomalowane kęckie Autosany H9-35.
L.M.
Autosan A0909L #27
 Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć Autosan A0909L #27
 Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć Fot. Leszek Matula

PRZETARG NA OBSŁUGĘ LINII
Międzygminny Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. w Kętach postanowił pójść w ślady MZK Bielsko-Biała, dla którego obsługuje linię nr 5 i 5. listopada ogłosił przetarg na roczną obsługę linii nr 24 relacji Andrychów - Sułkowice Dzielec - Targanice. Przetarg został unieważniony, a ponowny został rozpisany 30. listopada
L.M.



* * * * * * * * *

  • OŚWIĘCIM

BAŁAGAN KOMUNIKACYJNY
Przez cały listopad autobusy MZK jeździły objazdami, o których MIG pisał w zeszłym miesiącu. Wg inwestora remontującego skrzyżowanie ul. Nojego/Dąbrowskiego/Wysokie Brzegi ruch ma zostać przywrócony 7 grudnia.
L.M.

ZŁAMAŁ SIĘ
W listopadzie br. w Ikarusie 280.26 #7 złamał się przegub. Pojazdowi groziła kasacja, ale z braków pojazdów wóz na szczęście jest naprawiany.
L.M.

NOWE POŁĄCZENIE.
TravelBus Racibórz obsługujący dotychczas jedną parę kursów pospiesznych Racibórz - Kraków przez Pszczynę, Oświęcim, Chrzanów uruchomił drugą parę połączeń tej samej relacji. Autobus do Krakowa odjeżdża z Oświęcimia o 13:50 natomiast do Raciborza odjazd z oświecimskiego dworca zaplanowano na godz. 17:50. Autobus kursuje w sobotę, niedzielę i święta.
L.M.



* * * * * * * * *

  • ŻYWIEC

MZK KUPI KOLEJNE SOLARISY
MZK Żywiec ogłosił wynik przetargu na dostawę fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów 12-metrowych. Podobnie jak w przypadku autobusów 10-metrowych wybrana została oferta firmy Solaris Bus & Coach.
P.A.

AUTOSAN PO REMONCIE
Ostatni biało-pomarańczowy Autosan H9-21 w PKS Żywiec stracił swoje klasyczne barwy na rzecz malowania PKS Żywiec. Stało się to przy okazji remontu przeprowadzonego w PKS. Podczas remontu autobus, wzorem innych "Dziewiątek" PKSu otrzymał plastikową ścianę przednią wzorowaną na tej z Autosana A0909L.
P.A.
Wyremontowany Autosan H9-21 #SZY V039 na Dworcu PKS w Bielsku-Białej. 
 Fot. Paweł Adamus, XI 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus



DO POCZYTANIA

Karol Wawrzaszek
Bielskie Tramwaje II?
Od kilku lat do Bielska-Białej jak bumerang powraca temat przywrócenia komunikacji tramwajowej w mieście. Ostatnio znów było głośniej w tym temacie, a stało się to za sprawą Bielskiego Towarzystwa Tramwajowego, które to stara się nakłonić władze miasta do podjęcia starań o przywrócenie komunikacji szynowej w Bielsku-Białej. O ile radni są podzieleni w opiniach, to prezydent miasta Jacek Krywult, wydaje się być stanowczy i nieugięty, twierdząc jednoznacznie, że na tramwaje w Bielsku miejsca nie ma i o ich powrocie mowy być nie może.

Tramwaj Konstal 5N na ul. Lenina (ob. 3. Maja), lata 60/70-te XX w.
Kliknij, aby powiększyć
Fot. z archiwum ZMA
Również mieszkańcy miasta zdają się nie prezentować jednolitego stanowiska w tej kwestii. Czytając prasę i wsłuchując się w wypowiedzi bielszczan, to można odnieść wrażenie, że większość mieszkańców grodu nad Białą jest wręcz przeciwna powrotowi tramwajów. Myślę, że wynika to z tego, iż znaczna część tych przeciwników kojarzy tramwaj ze środkiem lokomocji przestarzałym, hałaśliwym i uciążliwym dla innych użytkowników drogi. Niewątpliwie na taką opinię ma wpływ obraz starych bielskich tramwajów, jaki pozostał w pamięci starszych bielszczan, oraz widok w innych miastach Polski (zwłaszcza na Górnym Śląsku), trakcji tramwajowej niewiele nowocześniejszej, niż tej, jaką w Bielsku-Białej zlikwidowano początkiem lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku.
Wydaje mi się, że jeśli BTT myśli powrócić do walki o tramwaje po zmianie władzy w mieście, to czas w oczekiwaniu na tą zmianę powinni poświęcić na prowadzeniu kampanii propagującej ten rodzaj komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem rozbudzenia w społeczeństwie świadomości na czym polega "zjawisko" pt. "Szybki i nowoczesny tramwaj". Oczywiście zakładam w tym momencie, że mowa w planach BTT jest tylko o takim tramwaju, a nie jak to wcześniej przewidywały jakieś projekty, stworzenia linii o charakterze retro. Sama kampania powinna być zwrócona głównie do zwykłych mieszkańców. Jeśli ich uda się przekonać, to logicznym wydaje się, że ewentualni przyszli kandydaci na włodarzy miasta wezmą pod uwagę oczekiwania mieszkańców i wtedy jest ewentualnie bardziej realna szansa wywalczyć w Ratuszu zielone światło dla tramwajów.
Nie jestem specjalistą w temacie tramwajów, ale odnoszę wrażenie, że łatwiej byłoby przekonać władze miasta i mieszkańców do tramwajów, które nie wjeżdżają do ścisłego centrum. Wiem, że to brzmi dość dziwnie, gdyż na całym świecie to właśnie do centrum wprowadza się tramwaje, a na obrzeżach autobusy. W Bielsku-Białej niestety w centrum na tramwaje nie ma miejsca i z tym trzeba się pogodzić. Nie można na siłę forsować nierealnego pomysłu wprowadzenia komunikacji szynowej do ścisłego centrum, bo w ten sposób zamiast zyskać sprzymierzeńców, powiększy się grono przeciwników. Trzeba sobie zdać sprawę, że budowa trakcji szynowej w mieście musi się wiązać z ogromnymi kosztami i kilkuletnimi utrudnieniami w ruchu. Bielscy kierowcy już teraz mają dość utrudnień związanych z przebudową, remontami i objazdami. Wąskie ulice Bielska-Białej nie są absolutnie przygotowane na przyjęcie komunikacji tramwajowej. Inwestycja instalacji trakcji tramwajowej w centrum musiałaby się wiązać nie tylko z przebudową samych ulic i skrzyżowań, ale także, a może nawet przede wszystkim, z przebudową wszystkiego, co się pod tymi ulicami mieści, a więc wszystkich instalacji: kanalizacyjnych, burzowych, wodociągowych, energetycznych, ciepłowniczych, gazowych i telekomunikacyjnych. Niewykluczone, że być może byłyby konieczne także jakieś wyburzenia i chwilowa, bądź nawet stała dewastacja niektórych terenów zielonych, co mogłoby sprawić, że przychylni tej inwestycji ekolodzy, mogliby również w pewnym momencie stać się jej przeciwnikami.
W tej sytuacji jedynym logicznym wyjściem wydaje się być zaprojektowanie linii tramwajowych tak, aby połączyć dzielnice peryferyjne i okoliczne miejscowości z jakimiś punktami przesiadkowymi możliwie najbliżej centrum, skąd już w dalszą drogę podróżni mogliby się udawać nowoczesnymi autobusami o napędzie ekologicznym. Oczywiście w przyszłości można również dążyć do wyeliminowania autobusów z centrum, po przez zastąpienie ich trolejbusami. Same autobusy, również ekologiczne, mogłyby pozostać już tylko w minimalnej ilości i to na liniach łączących te dzielnice, oraz miejscowości w okolicach Bielska-Białej, gdzie nie opłaca się, lub nie jest możliwe z przyczyn technicznych wprowadzenie trakcji tramwajowej, bądź trolejbusowej.
Podsumowując, myślę, że przed Bielski Towarzystwem Tramwajowym jeszcze jest daleka droga do osiągnięcia celu, którego jednak samodzielnie nie osiągną. W chwili obecnej BTT wbrew wszystkiemu i wszystkim dąży do swego mglistego celu, który jest mieszkańcom miasta bliżej nieokreślony. To wygląda tak, jakby garstka zapaleńców chciała na siłę uszczęśliwić 200 tyś. ludzi i to nie tylko wbrew ich woli, ale nawet bez ich wiedzy. Drodzy Państwo z BTT, czy Wy poważnie myślicie o przywróceniu komunikacji tramwajowej w tym mieście? Jeśli tak, to czemu nie myślicie o wciągnięciu społeczności miejskiej do działania? Przy dobrze przemyślanych planach organizacji nowego systemu komunikacji miejskiej moglibyście liczyć na poparcie społeczne. Myślę, że wtedy byłoby Wam znacznie łatwiej i takie działanie miałoby szansę powodzenia. 
Eksponaty Muzeum Tramwajowego
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus



WSZELKIE MATERIAŁY (TJ. INFORMACJE, ARTYKUŁY, ZDJĘCIA) SĄ CHRONIONE PRAWAMI AUTORSKIMI.
WYKORZYSTYWANIE MATERIAŁÓW BEZ ZGODY AUTORA JEST ZABRONIONE!

DO GÓRY
WSTECZ
Serwis utrzymywany na serwerach: World Hotels Directory