(22kB)

WSTECZ

NUMER 18
14. 11. 2004


OD REDAKCJI

Szanowni Czytelnicy!

Październik już za nami, jednak w tym numerze powrócimy do tego miesiąca. Obfitował on na Podbeskidziu w wiele wydarzeń komunikacyjnych, które, tradycyjnie, staraliśmy się Wam jak najdokładniej przedstawić. Oprócz aktualności komunikacyjnych w bieżącym numerze zamieściliśmy dwa interesujące artykuły. Zbigniew Ząbek przedstawi suplement do naszego cyklu "Czerwonym za miasto", a Maciej Dembinok przybliży Wam krótką, niemniej bardzo ciekawą historię tramwajów w Cieszynie.
Zapraszam do lektury!
Paweł Adamus

AKTUALNOŚCI

  • BIELSKO-BIAŁA

13 TRÓJKOLOROWYCH.
W październiku przybyły nam kolejne dwa autobusy w nowym malowaniu miejskim. Pierwszy to wyremontowany Ikarus 280.26 #717, o którym piszemy w dalszej części numeru, a drugi to Ikarus 280.37 #009. Autobus ten został pomalowany w barwy miejskie po zakończonej reklamie. Osoba malująca ten autobus widać wzięła obie do serca to, że zderzaki mają być żółte i tylny zderzak został pomalowany razem z gumowymi nakładkami!
W październiku podjęto także decyzję, że logo MZK Bielsko-Biała nie będzie naklejane na bokach, lecz na przednią ścianę z lewej strony. Tak umieszczone logo posiadają już wszystkie wyremontowane w tym roku Ikarusy 280.
P. A.
IK280.37 #009 na pętli os. Karpackie
 Fot. Paweł Adamus, 8. XI 2004
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

717 PO REMONCIE.
Z remontu w zakładach Kapeny w Słupsku powrócił Ikarus 280.26 #717. Jest to już piąty Ikarus przechodzący tam odbudowę. Obecnie w Słupsku przebywa IK280.26 #713 - ostatni remontowany w ramach pierwszego przetargu.
Kolejny przetarg na remont Ikarusów 280 (pozostałe 6 szt. 280.26 i 2 szt. 280.37) także został wygrany przez Kapenę. Odprowadzony został już pierwszy autobus, który będzie remontowany w ramach drugiego przetargu - IK280.26 #718.
P. A.
Ikarus 280.26 #717 na ul. Partyzantów. 
 Fot. Paweł Adamus, X 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

ŻEGNAMY 688.
Stan taboru MZK Bielsko-Biała zmniejszył o kolejnego Jelcza M11. Skasowany został 16-letni autobus o numerze 688. W MZK Bielsko-Biała zostało już tylko 17 "Migów".
P. A.
JELCZ M11 #688 na ul. Piastowskiej 
 Fot. Paweł Adamus, II 2003
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

UTRUDNIENIA NA AL. ARMII KRAJOWEJ.
Rozpoczął się remont kolejnego odcinka alei Armii Krajowej. W związku z tym pojawiły się utrudnienia w ruchu. Na remontowanym odcinku objazd wyznaczono prowizoryczną trasą przez parking osiedlowy, następnie betonowymi płytami, a w kierunku centrum, przez teren Szpitala Wojewódzkiego.
Nie mogło się obyć bez utrudnień w ruchu autobusów. Wprowadzono następujące zmiany:
- zamknięto przystanek pod Szpitalem Wojewódzkim. Autobusy linii 21 kursują jak dawniej al. Armii Krajowej i od razu ul. Boboli, natomiast autobusy linii 23 kończą trasę na ul. Boboli, następnie jadą zawrócić na zajezdnię i zabierają pasażerów z al. Armii Krajowej.
w związku z zamknięciem przystanku "al. Armii Krajowej - Gościnna" wyznaczono tymczasowy przystanek na parkingu osiedlowym.
P. A.
Ikarus 280.26 #714 na objeździe al. Armii Krajowej 
 Fot. Paweł Adamus, XI 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

NOWE POGOTOWIE TECHNICZNE.
Końcem października do MZK dotarł nowy pojazd Pogotowia Technicznego - czerwony Lublin 3 w wersji Furgon 3,5t.
Na razie samochód oczekuje na rejestrację i montaż specjalistycznego wyposażenia.
P. A.


Lublin 3 na terenie zajezdni MZK Bielsko-Biała
 Fot. Paweł Adamus, XI 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

NOWE WYŚWIETLACZE W AUTOBUSACH MZK...
Kolejne dwa autobusy wyposażono w nowe diodowe wyświetlacze. Ikarusy 415.14B o numerach 024 i 025 zostały wyposażone w produkty mieleckiej firmy R&G. Wyświetlacze te są nieco mniejsze i gorzej czytelne niż produkty Pixela zamontowane w pozostałych Ikarusach 415.14B (021-023, 026-030). Na dodatek już pierwszego dnia wyświetlacze w autobusie 025 odmówiły posłuszeństwa i przez kilka dni autobus ten jeździł oznaczony tradycyjnymi "deskami".
P. A.
IK415.14B #024 na al. Andersa - pierwszy dzień z nowymi wyświetlaczami 
 Fot. Paweł Adamus,25. X 2004
Kliknij, aby powiększyć IK415.14B #025 na os. Złote Łany - pierwszy dzień z nowymi wyświetlaczami, już niedziałającymi. 
 Fot. Paweł Adamus,25. X 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

... I PKS.
Także dwa autobusy bielskiego PKSu wzbogaciły się o wyświetlacze. Wyświetlacze R&G (montowane tylko z przodu) znane już z Autosanów A1010M i A1112T zamontowano w najnowszych nabytkach PKSu, Autosanach H7-20.05
P. A.
Autosan H7-20.05 #SB 59561 Dworcu PKS w Bielsku-Białej. 
 Fot. Paweł Adamus, X 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

BOB 1289 PO REMONCIE.
W październiku wyjechał na trasy wyremontowany Jelcz 120M #BOB 1289. Autobus ten powrócił w marcu z PKM Tychy, przez który był dzierżawiony od marca 2001 roku. Autobus ten powrócił w fatalnym stanie, o czym szerzej pisaliśmy w 11. numerze MIGa.
Po remoncie autobus ten otrzymał plastikowy przedni zderzak (znany z nowszych wersji 120M), plastikową ścianę tylną pochodzącą z Jelczy L120/T120, zaślepiony świetlik przedniej tablicy kierunkowej oraz typową dla autobusów remontowanych w PKS Bielsko-Biała wklejaną szybę przednią.
P. A.
Wyremontowany Jelcz 120M #BOB 1289 na Dworcu PKS w Bielsku-Białej. 
 Fot. Paweł Adamus, X 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

MZK - INFORMACJE TABOROWE.
* MALOWANIE MIEJSKIE:
  • 717 (IK280.26)
  • 009 (IK280.37)
* NOWE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 021 (IK415) - ProfiReal, ex Metalplast, Bakoma
  • 059 (IK280) - ProfiReal, ex Euroregion, Omega
* NAPRAWA GŁÓWNA:
  • 717 (IK280.26)
* NOWE TABLICE REJESTRACYJNE:
  • 717 (IK280.26) - SB 53145 (ex BLB 403B)
P. A.



* * * * * * * * *

  • OŚWIĘCIM

BAŁAGAN KOMUNIKACYJNY
W związku z remontem ulicy Dąbrowskiego i zamknięciem fragmentu ulic Nojego i Wysokie Brzegi powstał w Oświęcimiu bałagan komunikacyjny. Z tego powodu co chwila zmieniane są przebiegi linii autobusowych. Utrudnienia mają potrwać do końca listopada.
Linia nr 4 kursuje od ulicy Dąbrowskiego ulicą Szpitalną i dalej ul. Wysokie Brzegi (z pominięciem przystanków: "Szpital" oraz "Bacutil" oraz dodatkowym przystankiem "Szpitalna Pętla").
Linie nr 5, 9, 42, 43 kursują ul. Dąbrowskiego, Śniadeckiego, Tysiąclecia, Nojego z dodatkowym przystankiem "Dąbrowskiego Szpital" i z pominięciem przystanku "Nojego".
Linia nr 8 kursuje od przystanku "Szpitalna Pętla" ul. Dąbrowskiego z dodatkowym przystankiem "Dąbrowskiego Szpital" a z pominięciem przystanków "Bacutil" oraz "Szpital".
L.M.
Autosan H6-20 #41 linii 4 na trasie objazdowej (ul. Szpitalna).
 Fot. Leszek Matula, X 2004
Kliknij, aby powiększyć Autosan H6-20 #41 linii 4 na trasie objazdowej (ul. Szpitalna).
 Fot. Leszek Matula, X 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Leszek Matula

NOWI KIEROWCY.
MZK Oświęcim przyjęło do pracy po raz pierwszy od dłuższego czasu nowych kierowców w liczbie dwóch osób. Jeden z kierowców przeszedł z PKSiS Oświęcim, a drugi najprawdopodobniej dopiero zaczyna karierę kierowcy autobusu.
L.M.

PKSIS KUPI NOWY AUTOBUS.
Oświęcimski PKSiS ogłosił przetarg na zakup autobusu turystycznego 12-metrowego. Z SIWZ oraz z informacji własnych wiadomo, że będzie to Scania Irizar Century 12.35.
L.M.

SPÓR W PSZCZYNIE.
Trwa spór pomiędzy PKSiS a Starostwem Powiatowym w Pszczynie. Oświęcimski przewoźnik chciał ograniczyć liczbę kursów w dni wolne od pracy na linii 520 oraz 521 ale pszczyński samorząd nie wyraził na to zgody. W tym momencie PKSiS zawiesił w całości kursowanie autobusów na tych liniach.
L.M.



* * * * * * * * *

  • SKOCZÓW

NOWY AUTOSAN W TRANSKOMIE.
Transkom Skoczów wzbogacił się o nowy autobus - Autosana A1010T Lider 3 w wersji turystycznej, wyposażonej m. in. w klimatyzację. Skoczowski przewoźnik jest wierny produktom sanockiej fabryki, gdyż autobusy te stanowią trzon jego floty. Jedynie kilka autobusów pochodzi od innych producentów.
P.A.
Autosan A1010T Lider 3 #SCI 62UN na Dworcu PKS w Bielsku-Białej. 
 Fot. Paweł Adamus, X 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

  • ŻYWIEC

PKS KUPUJE AUTOBUS.
PKS Żywiec ogłosił przetarg na dostawę fabrycznie nowego autobusu 12-metrowego. Wszystko wskazuje na to, że zostanie zakupiony produkt czeskiej Karosy.
P.A.



INFORMACJE KOLEJOWE

NOWY ROZKŁAD JAZDY.
Pomimo iż PKP odwleka podanie nowego rozkładu jazdy to jednak Redakcja MIGa dotarła do informacji o kursowaniu pociągów po 12.12.2004. W naszym regionie prawie same cięcia:
- nie ma przyspieszonego Bielsko - Kraków przez Wadowice.
- Sucha - Żywiec dwie pary pociągów mniej,
- Oświęcim - Kraków Płaszów 6 par (!!!) pociągów mniej (zostaje 5 par),
- Oświęcim - Katowice, Trzebinia - Czechowice po jednej parze pociągów mniej. Jest też jedna pozytywna wiadomość: będzie z Bielska nowy pociąg pospieszny "POGORIA" do Ełku i Suwałk. Mam nadzieję, że informacje odnośnie likwidacji kursów nie sprawdzą się w 100% i część z w/w pociągów pozostanie.
L. M.



DO POCZYTANIA

Maciej Dembiniok
Tramwaje w Cieszynie 1911-1921.
Linia tramwajowa w Cieszynie była jedną z ostatnich, która powstała w monarchii Austro-Węgierskiej; jest także najkrócej działającą.
Na początku XX wieku Cieszyn liczył ok. 19000 obywateli i był żywym centrum kulturalnym i społecznym, wówczas austriackiego, Śląska Cieszyńskiego. Wg spisów ludności mieszkało tu 53% Niemców, 42% Polaków i 5% Czechów.
Powstanie linii tramwajowej związane było z rozwojem lewobrzeżnej części miasta (obecnie Czeski Cieszyn) spowodowanej budową kolei koszycko-bogumińskiej i chęcią połączenia historycznego centrum miasta (obecnie Cieszyn) z nowopowstałym dworcem kolejowym. Budowy podjęła się firma AEG z Wiednia w roku 1910.
Regularny przewóz pasażerów rozpoczęto 12 lutego 1911 roku. Trasa o łącznej długości 1793 metrów wiodła od ul.Bielskiej przez Rynek i ul.Głęboką (Cieszyn), następnie mostem na Olzie i obecną ul.Hlavni (Czeski Cieszyn) aż do stacji kolejowej. Na Rynku oraz przed mostem zbudowano mijanki. Na ul.Zamkowej odchodziła bocznica do zajezdni (o długości 630 metrów). Zajezdnia była mała, z trzema torami, na których mogły stać po 2 wozy, i kanałem naprawczym.
Tabor składał się z 4 wozów silnikowych firmy Ringhoffer z Pragi. Każdy wagon miał 8100 mm długości, 2050 mm szerokości i 3250 mm wysokości. Rozstaw osi wynosił 1000 mm. Wóz ważył 10800 kg. Skrzynia wagonu była drewniana, do połowy wykończona blachą. Przedział pasażerski był oddzielony od motorniczego odsuwanymi drzwiami. Wewnątrz ustawiono dwa rzędy miejsc siedzących - z jednej strony podwójne, z drugiej pojedyncze. Napięcie trakcji wynosiło 500 V, druty trakcji umieszczono na wysokości 5-5,5 metra nad torowiskiem. Na osiach pod wagonem zainstalowano 2 silniki elektryczne (marki AEG) - każdy o mocy 22 kW. Zasilanie zapewniał lirowy pantograf. Wagonów holowniczych nie używano. Jednorazowo na trasie znajdowały się 3 wozy - czwarty rezerwowy czekał w zajezdni. Wozy kursowały co 10-12 minut, czas jazdy w jedną stronę wynosił 12 minut. Tabliczki z oznaczeniem kierunku jazdy (tekst niemiecki) umieszczono na przodzie wozu oraz w oknach.
Wagony pomalowane były początkowo na biało-czerwono. Po I Wojnie Światowej zmieniono kolor na ciemnozielony i zlikwidowano niemi eckojęzyczne tabliczki (nie zastosowano żadnych ze względu na spory co do języka). Kliknij, aby powiększyć
Po podziale miasta w roku 1920 na część polską (Cieszyn) i czechosłowacką (Czeski Cieszyn) tramwaj kursował dalej, ale wzmożone kontrole na moście granicznym (prócz pasażerów sprawdzano także wnętrze wozu oraz podwozie) uniemożliwiały płynną komunikację. Rozdzielenie miasta pomiędzy dwa państwa spowodowało, że postanowiono zlikwidować komunikację tramwajową. Nastąpiło to 2 kwietnia 1921 roku. Wagony odstawiono do zajezdni po polskiej stronie i ostatecznie sprzedano w latach 1922-23 do Łodzi (jeden wóz eksploatowany był przejściowo w Bielsku). Torowisko i trakcja była likwidowana do roku 1923.
W Czeskim Cieszynie chciano założyć własną linię tramwajową, jednakże do tego nie doszło. Obecnie w Czeskim Cieszynie działa miejska komunikacja autobusowa na 4 liniach, w Cieszynie autobusy kursują na 12 liniach.
W Łodzi wagony przenumerowano (nr 39-42) i zmieniono zupełnie zewnętrzny wygląd wozów. Jeździły one na liniach podmiejskich. W roku 1949 znów zmieniono numery (tym razem na 1039-1042). W roku 1956 dwa wozy zlikwidowano, a pozostałe dwa zamieniono na holownicze. Ostatni wagon holowniczy wycofano z użytkowania 9 maja 1959 roku.
Do dziś w Cieszynie zachowała się dawna zajezdnia (obecnie znajduje się tu introligatornia) oraz 2 rozetki do zawieszania trakcji na ul. Głębokiej. Żaden z wagonów nie przetrwał do naszych czasów.
_____________________
Więcej informacji oraz galerię zdjęć i pocztówek z cieszyńskimi tramwajami można znaleźć na stronie http://www.tramwajewcieszynie.prv.pl



* * * * * * * * *

  • SUPLEMENT

Zbigniew Ząbek
Czerwonym za miasto.
Gdy kilkanaście lat temu w Bielsku-Białej likwidowano linię nr 51, to zastąpiono ją skróconą wersją tej linii, ale nadano jej wtedy numer 33. Kilka lat później na krótko przywrócona kursowanie linii 51, ale dla odmiany wtedy zawieszono linię 33, którą znów przywrócono do kursowania, po nieudanej próbie przywrócenia linii 51.
Dziś jednak jesteśmy świadkami współistnienia w Bielsku obu tych linii jednocześnie. Stało się tak z dniem 1.09.2004, kiedy to po kilkunastoletniej przerwie na trasę po raz pierwszy wyjechał autobus oznaczony numerem liniowym 51. Jest to możliwe za sprawą zainteresowania władz Mazańcowic przywrócenia stałego połączenia z Bielskiem-Białą "czerwonym" autobusem. IK411.08 #042. Po kilkunastoletniej przerwie powróciła linia 51.
 Fot. Paweł Adamus, IX 2004
Kliknij, aby powiększyć
Taka sytuacja stała się doskonałą okazją, aby wreszcie rozwiązać narastający konflikt, między mieszkańcami Komorowic Krakowskich i Komorowic Śląskich w sprawie przebiegu trasy linii nr 33. Przypomnę tu, że linia 33 biegła niektórymi kursami po wydłużonej trasie przez Komorowice Krakowskie, na co nie zgadzali się pasażerowie mieszkający w Komorowicach Śląskich, twierdząc, że linia ta jest niepotrzebnie wydłużana.
W związku z tą sytuacją, teraz postanowiono, że kursy pomijające ul. Piekarską, Wyzwolenia, Niepodległości i Czerowną zostaną oznaczone jako 51 i dodatkowo część z nich będzie wydłużona, tak jak przed laty do Mazańcowic Ośrodka Zdrowia.
Niestety, tak jak wspomniałem, linia ta na razie tylko wybranymi kursami dojeżdża do Mazańcowic Ośrodka Zdrowia, a pozostałe kończy podobnie jak linia 33 na pętli Mazańcowice Osiedle. Dodatkowo jeszcze linia ta również, choć w mniejszym wymiarze (bo z pomięciem wspomnianego fragmentu) wjeżdża do Komorowic Śląskich.



WSZELKIE MATERIAŁY (TJ. INFORMACJE, ARTYKUŁY, ZDJĘCIA) SĄ CHRONIONE PRAWAMI AUTORSKIMI.
WYKORZYSTYWANIE MATERIAŁÓW BEZ ZGODY AUTORA JEST ZABRONIONE!

DO GÓRY
WSTECZ
Serwis utrzymywany na serwerach: World Hotels Directory