(22kB)

WSTECZ

NUMER 17, WRZESIEŃ 2004
(21. 10. 2004)

OD REDAKCJI

Szanowni Czytelnicy!

Lato mamy już za sobą, a wraz z jesienią nadszedł czas zmian, które w tym roku, wyjątkowo licznie wystąpiły w komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej o czym informujemy Was w bieżącym numerze. W dalszej części MIG-a czytelnicy dowiedzą się kiedy i gdzie na Podbeskidziu pojawiały się kolejne autobusy miejskie, znanej już w całej Europie polskiej marki Solaris, a stanie się to za sprawą artykułu Pawła Adamusa. Całość oczywiście jak zwykle uzupełniają jeszcze aktualności z regionu.
Zapraszam do czytania i życzę przyjemnej lektury!
Zbigniew Ząbek

AKTUALNOŚCI

  • BIELSKO-BIAŁA

INWAZJA MOCY.
1. września rozpoczęła się swoista inwazja mocy - w rozkładzie jazdy pojawiły się dwie nowe linie autobusowe, na kolejnych siedmiu wprowadzono mniejsze lub większe zmiany, dodatkowo tego dnia za kierownicami miejskich autobusów zasiadło dwudziestu nowych kierowców. Ale po kolei:
Utworzono nową linię nr 5, obsługiwaną przez minibusy (Ikarusy 405, docelowo autobusy podwykonawcy wyłonionego w przetargu), na trasie Lipnik ul. Wielkopolska - Dworzec ul. Warszawska, oraz, poza szczytem, Szpital Wojewódzki - Dworzec ul. Warszawska (przez Kamienicę). Z linii tej niewątpliwie ucieszyli się mieszkańcy Lipnika, zabiegający o połączenie w tej części dzielnicy od 13 lat. Natomiast wariant linii 5 kursujący do Szpitala Wojewódzkiego nie zyskał sobie uznania i ze względu na niską (by nie powiedzieć zerową) frekwencję od 20. września został zawieszony.
Następna uruchomiona linia to 51, na trasie Dworzec ul. Warszawska - Mazańcowice. Tak na prawdę linia ta nie jest nowa, lecz powraca po 12 latach przerwy. Linia ta została otwarta na mocy porozumienia komunalnego z gminą Jasienica i oprócz komunikacji dla Mazańcowic wraz z linią 33 porządkuje komunikację w Komorowicach.
Pozostałe zmiany to:
linia nr 3 została wydłużona do pętli Komorowice Sosna,
linia nr 11 - dopasowano rozkład jazdy ldo warunków drogowych wprowadzając czwarty autobus,
linia nr 12 została odwieszona, zamiast do Mikuszowic Śląskich kursuje na Błonia,
linia nr 14 została odwieszona, będzie kursować zmienioną trasą koło Szpitala Wojewódzkiego, wprowadzono dodatkowe kursy w międzyszczycie południowym
linia nr 21 kursuje po nowej trasie (zamiast ul. PCK kursuje ul. Bora Komoroskiego, na Błonia i dalej wg dwanej trasy), zmieniono rozkład jazdy (kursy także w dni wolne)
linia nr 29 kursuje tylko w szczycie
linia nr 23 powraca na starą trasę, wydłużoną do Szpitala Wojewódzkiego
linia nr 33 - został zmieniony rozkład jazdy
P. A.
IK405.03 #039 na pętli przy ul.  Wielkopolskiej
 Fot. Paweł Adamus, 10. IX 2004
Kliknij, aby powiększyć IK405.03 #039 na ul. E. Orzeszkowej podczas ostatniego kursu do Szpitala Wojewódzkiego
 Fot. Paweł Adamus, 17. IX 2004
Kliknij, aby powiększyć IK415.14D #031 na ul. Warszawskiej. Mimo że linia 5 jest linią minibusową, jednorazowo pojawił się na niej IK415.
 Fot. Paweł Adamus, 3. IX 2004
Kliknij, aby powiększyć Dwie nowe linie na jednym zdjęciu - MAN NL222 #083 na linii 53 i IK405.03 #039 na linii 5.
 Fot. Paweł Adamus, 7. IX 2004
Kliknij, aby powiększyć IK411.08 #042 na linii 51.
 Fot. Paweł Adamus, 3. IX 2004
Kliknij, aby powiększyć JELCZ M11 #684 na linii 3 jadący do Komorowic Sosny.
 Fot. Paweł Adamus, 1. IX 2004
Kliknij, aby powiększyć IK415.14B #022 na linii 12 kursującej obecnie na Błonia.
 Fot. z archiwum, IX 2004
Kliknij, aby powiększyć JELCZ PR110 M #726 na linii 14 kursującej koło Zajezdni MZK i Szpitala Wojewódzkiego.
 Fot. Paweł Adamus, 1. IX 2004
Kliknij, aby powiększyć MAN NL222 #081 na linii 21 na ul. Bora-Komorowskiego.
 Fot. Paweł Adamus, 1. IX 2004
Kliknij, aby powiększyć Solaris Urbino 12 #091 na linii 23 kursującej obecnie do Szpitala Wojewódzkiego.
 Fot. Paweł Adamus, 1. IX 2004
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

ŻEGNAMY DWA JELCZE.
Po wakacjach stan taboru MZK Bielsko-Biała zmniejszył się do 132 sztuk. Naturalną śmiercią od palnika odeszły dwa Jelcze. Pierwszy z nich to 16-letni Jelcz M11 #687. Autobus ten był w najgorszym stanie ze wszystkich bielskich Migów i jego kasacja nie jest zaskoczeniem. Bardziej dziwić może kasacja drugiego autobusu Jelcza PR110 M #723 z 1991 roku. Jednakże ten autobus też nie był w najlepszym stanie technicznym. 723 to pierwszy kasowany przedstawiciel ostatniej serii Jelczy PR110 dostarczonej do MZK (10 sztuk - 721-730, wcześniej w latach 1977-1986 do Bielska trafiło 129 "Berlietów").
P. A.
JELCZ M11 #687 w Cygańskim Lesie. 
 Fot. Paweł Adamus, V 2003
Kliknij, aby powiększyć JELCZ PR110M #723 na Os. Beskidzkim. 
 Fot. Paweł Adamus, V 2003
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

714 PO REMONCIE.
We wrześniu z remontu w zakładach Kapeny w Słupsku powrócił Ikarus 280.26 #714. Jest to czwarty, po 720, 709 i 716 Ikarus przechądzący tam odbudowę. Od pozostałych autobusów remontowanych w Słupsku różni się zastosowanie wyświetlaczy R&G zamiast Pixel. Po powrocie 714 do remontu został odprowadzony IK280.26 #713 (ostatni z zaplanowanej na ten rok szóstki), a 717 jest w trakcie remontu.
714 to jedenasty autobus w jedynie słusznym malowaniu MZK Bielsko-Biała.
P. A.
Ikarus 280.26 #714 na ul. Piastowskiej 
 Fot. Paweł Adamus, X 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

BUSBOARD NA SOLARISIE.
Pojawił się kolejny niestosowany dotychczas na autobusach bielskiego MZK typ reklamy. Na Solarisie Urbino 12 #086 umieszczono reklamę typu "busboard". Jest to reklama naklejana na lewy bok autobusu, zajmująca około 3/4 długości, obejmująca także okna.
P. A.
Solaris Urbino 12 na pętli na os. Beskidzkim 
 Fot. Paweł Adamus, X 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

NOWE NABYTKI W PKS.
We wrześniu bielski PKS wzbogacił się o dwa 7-metrowe miejskie Autosany H7-20.05 (SB 59561 i SB 59562). Zakup autobusów tego typu przez PKS może dziwić, lecz PKS z pewnością kupił je z myślą o przetargu na obsługę linii nr 5. Na razie nowe nabytki można spotkać na mniej obciążonych trasach PKSu, wszczególności na kursach okrężnych. Na Podbeskidziu miejskie Autosany H7-20 można spotkać w MZK Kęty i MZK Oświęcim, natomiast PPKS Sucha Beskidzka posiada turystycznego Autosana H7-10.
P. A.
Autosan H7-20.05 #SB 59561 Dworcu PKS w Bielsku-Białej. 
 Fot. Paweł Adamus, IX 2004
Kliknij, aby powiększyć Autosan H7-20.05 #SB 59562 Dworcu PKS w Bielsku-Białej. 
 Fot. Paweł Adamus, IX 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

BIELSKIE ZEMUNY W TYCHACH.
Od początku września PKM Tychy dzierżawi od PKS Bielsko-Biała cztery przegubowe Ikarusy-Zemuny IK-160P (BBC 279D, BBC 548D, BBC 857D i BBC 180C), czyli wszystkie sprawne przegubowce. W Bielsku zostały 3 Zemuny - obcięty, upodobniony do Jelcza L11/2 BBC 547D i dwa niesprawne BBC 854D i BBC 856D. W Tychach bielskie autobusy otrzymały numery 066 - 069. Nie są to pierwsze autobusy bielskiego PKSu jeżdżące w PKM Tychy. W marcu 2001 PKM wydzierżawił Jelcza L11 BBC 502D (nr 085, na pół roku) i Jelcza 120M BOB 1289 (nr 086, na 3 lata, więcej na jego temat w MIGu nr 11). Obydwa autobusy wróciły z PKMu w opłakanym stanie.
P. A.
Ikarus-Zemun IK-160P #BBC 279D
Bielski Zemun w PKM Tychy.
Fot. Jacek Sobota, IX 2004
Kliknij, aby powiększyć Ikarus-Zemun IK-160P #BBC 548D
Bielski Zemun w PKM Tychy.
Fot. Jacek Sobota, IX 2004
Kliknij, aby powiększyć Ikarus-Zemun IK-160P #BBC 857D
Bielski Zemun w PKM Tychy.
Fot. Adam Pala, IX 2004
Kliknij, aby powiększyć Ikarus-Zemun IK-160P #BBC 180C
Bielski Zemun w PKM Tychy.
Fot. Jacek Sobota, IX 2004
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Jacek Sobota, Adam Pala

LIDEROPODOBNY.
Po Autosanach H9-21 udających Trampa czy Zemunie IK-160P upodobnionym do Jelcza L11/2 w warsztatach PKS Bielsko-Biała powstał upodobniony do Autosana Lidera H10-11. "Tunningowi" został poddany Autosan H10-11.01 #BLB 293B. Oprócz przedniej ściany od Lidera (starsza wersja, bez reflektorów projektorowych) autobus otrzymał tylną ścianę pochodzącą z najnowszej serii Autosanów H10.
P. A.
Wyremontowany Autosan H10-11.01 #BLB 293B na Dworcu PKS w Bielsku-Białej. 
 Fot. Paweł Adamus, IX 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

"NOWY" AUTOBUS W SANBUSIE.
Początkiem września Sanbus zaprezentował kolejną Karosę, tym razem model B732. Autobus, oznaczony numerem 10, w odróżnieniu od pozostałych Karos posiada trzydrzwiowe nadwozie. Najnowszy nabytek Sanbusa pochodzi z połowy lat 80-tych, kilka lat temu przeszedł remont u naszych południowych sąsiadów (co można poznać m. in. po żółtych poręczach, czy bocznych światłach obrysowych). Opisywany autobus można spotkać na liniach do Auchan.
P. A.
Karosa B732 #10 na al. Andersa. 
 Fot. Paweł Adamus, IX 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

MZK - INFORMACJE TABOROWE.
* MALOWANIE MIEJSKIE:
  • 714 (IK280.26)
* NOWE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 051 (IK415) - Ceramed, ex Giovanni Pizza, Amadeusz, Unia Wolności
  • 082 (IK415) - Kard, ex kremowo-czerwony, TP SA
* NAPRAWA GŁÓWNA:
  • 714 (IK280.26)
* NOWE TABLICE REJESTRACYJNE:
  • 714 (IK280.26) - SB 53162 (ex BLB 404B)
P. A.



* * * * * * * * *

  • OŚWIĘCIM

PRZEGUB ZNÓW NA "JEDYNCE"!
Od 01.09 kurs linii 1 o godz. 14:15 z Dworca PKP do Zakładów Chemicznych oraz jego powrót jako 1/28 do Łęk Zasola obsługuje planowo w dni nauki szkolnej Ikarus 280.26. Po kilku latach przerwy Ikarusy powróciły (symbolicznie ale zawsze) do obsługi podstawowej linii MZK Oświęcim.
L.M.

CIĘCIA ROZKŁADÓW W PKSIS.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej i Spedycji w Oświęcimiu zawiesiło z dniem 20.09.2004 kilkadziesiąt kursów w tym m.in.:
Oświęcim (5:05) - Kraków przez Kęty, Wadowice, Podlesie
Kraków (9:05) - Oświęcim przez Alwernię, Brodła, Żarki
Oświęcim (5:05) - Żywiec przez Kęty
Żywiec (6:40) - Kęty d.a.
Kęty d.a. (8:40) - Zywiec d.a.
Żywiec d.a. (10:20) - Oświęcim d.a.
Oświęcim d.a. (15:35) - Czaniec Granica
Czaniec Granica (17:00) - Oświęcim d.a.
Oświęcim d.a. (18:10) - Wilamowice Rynek
Wilamowice Rynek (19:30) - Oświęcim d.a.
Oświęcim Muzeum (15:00) - Bieruń d.a. linia 500
Oświęcim d.a. (7:20) - Kęty d.a.
Bielany (6:05) - Kęty d.a.
nocne kursy Oświęcim - Bielsko Biała - Oświęcim
kilka kursów na liniii Oświęcim - Wola przez Brzeszcze oraz przez Harmęże
kilka kursów na liniach numerowanych wyjeżdżających z Woli.
w weekendy wszystkie kursy na linii Kęty - Wilamowice
w weekendy wszystkie kursy na linii Oświęcim - Wola
w dni wolne od pracy kursy Oświęcim (8.00, 11.00) - Bielsko i ich powroty.
L.M.

Z ZAJEZNI PKSIS...

Skasowano Jelcza L11 #KOS R710 oraz Autosana H9-21 #BLZ 5113
W barwach PKSiS Oświęcim ujawnił się nowy autobus. Jest to Jelcz L11 #KOS 05PV najprawdopodobniej kupiony z PKS Chrzanów.
L.M.



* * * * * * * * *

  • ŻYWIEC

BĘDĄ NOWE AUTOBUSY.
MZK Żywiec ogłosił przetarg na dostawę dwóch fabrycznie nowych 12-metrowych całkowicie niskopodłogowych autobusów, posiadających polskie świadectwo homologacji.
Ciekawe czy MZK Żywiec pozostanie wierny Solarisowi?
P.A.



INFORMACJE KOLEJOWE

NOWE SZYNOBUSY.
Marszałek województwa małopolskiego rozpisał przetarg na zakup dwóch szynobusów o napędzie elektrycznym. Przewiduje się skierowanie tych pojazdów do obsługi linii Kraków Płaszów - Oświęcim bądź Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona - Bielsko Biała Gł.
L. M.



DO POCZYTANIA

Paweł Adamus
Solarisy na Podbeskidziu.
Pierwszy autobus Solaris - niskopodłogowy Urbino 12 został zaprezentowany wiosną 1999 roku na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Poznaniu. Nowy produkt Neoplan Polska spośród innych autobusów wyróżniał się ciekawą, nowoczesną stylistyką, zarówno nadwozia jak i wnętrza. Autobus ten został zaprojektowany w naszym kraju (jednak za stylistykę nadwozia odpowiada niemiecka pracownia projektowa) i w Polsce jest wytwarzany. Latem 1999 roku do 12-metrowego Urbino 12 dołączyły odmiany 3-osiowa - Urbino 15 i przegubowa Urbino 18 ( prezentacja na targach komunikacyjnych w Łodzi). Niebawem do tej rodziny dołączył najmniejszy członek - Urbino 9, autobus klasy midi. W 2004 roku Solaris Urbino 12 zajął drugie miejsce w konkursie Bus Of The Year 2005, przegrywając jednym punktem z Manem Lion's City. Oprócz autobusów miejskich w programie produkcyjnym Solarisa znajdują się trolejbusy Trollino i autobusy turystyczne Vacanza.
Pierwsze Solarisy na Podbeskidziu* to dwa Urbino 12 o numerach 14 i 16 z PKM Czechowice-Dziedzice. Dwa żółto-czerwone autobusy tego typu pojawiły się w czechowickim PKMie początkiem 2000 roku. Są to jedne z pierwszych wyprodukowanych Solarisów Urbino, które charakteryzują się m. in. panoramiczną przednią szybą czy dwuramienną kierownicą. Autobusy te napędza w silnik MAN D0826 LOH Euro II o mocy 220 KM, współpracujący ze skrzynią biegów ZF. Solarisy wyposażono w wyświetlacze Pixel i kasowniki R&G. Ciekawostką jest to, że te autobusy pierwotnie nie miały bocznych wyświetlaczy! Nowe nabytki PKMu za sprawą bardzo nowoczesnego wyglądu budziły niemal sensację wśród pasażerów przyzwyczajonych do wysokopodłogowych Ikarusów i Jelczy. Solarisy to pierwsze niskopodłogowe autobusy czechowickiego przewoźnika. Solaris Urbino 12 #14 PKM Czechowice-Dziedzice
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
Solaris Urbino 12 #15 PKM Czechowice-Dziedzice
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
W kilka miesięcy od rozpoczęcia produkcji przeprowadzono pierwszą modernizację Urbino. Główne różnice to dzielona przednia szyba, trójramienna kierownica pochodząca z autobusów Neoplana i inna zabudowa kabiny kierowcy. Początkiem 2001 roku, w rok po zakupie dwóch pierwszych Solarisów, PKM wzbogacił się o trzeciego Urbino 12, przedstawiciela zmodernizowanej serii. Autobus oznaczony numerem 15 od autobusów zakupionych rok wcześniej różni się nie tylko zmodernizowanymi elementami, ale przede wszystkim malowaniem. PKM zmienił malowanie na skomponowane z barw miasta niebiesko-biało-żółte.
W drugiej połowie 2002 roku Solaris zaprezentował poważnie zmodernizowaną rodzinę miejskich Solarisów, określaną jako Urbino II. Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia w 2002 roku w MZK Bielsko-Biała pojawiło się 6 nowych Solarisów Urbino 12. Zostały oznaczone numerami 086-091. Są to jedne z pierwszych (co niestety odbiło się negatywnie na jakości) Urbino II generacji. W bielskich autobusach, w porównaniu z modelami I generacji, zbiornik paliwa przeniesiono z podestu przed drugimi drzwiami nad przednie prawe nadkole, zastosowano silnik Euro III (MAN D0836 LOH, współpracujący ze skrzynią biegów Voith). Wewnątrz przejawia się to innym kształtem "wieży" silnika, większą liczbą siedzeń dostępnych z poziomu podłogi, czy plastikową zabudową przedniego prawego nadkola (wyposażenie opcjonalne). Bielskie Solarisy od czechowickich różnią się także klimatyzacją kabiny kierowcy, wyświetlaczami Pixel Light i kasownikami Mikroelektronika (zainstalowano dodatkowy kasownik z przodu), bramką przednich drzwiach i innymi przednimi światłami obrysowymi. Podobnie jak w przypadku czechowickiego Solarisa nr 15, na bielskich Urbino zaprezentowano nowe, choć obecnie już nieaktualne zielono-niebieskie malowanie. Mimo że za sprawą PKM Czechowice-Dziedzice Solarisy na bielskich ulicach pojawiały się od niemal trzech lat, nowe autobusy budziły wśród pasażerów spore zainteresowanie, nie wiadomo jednak czy ze względu na swoją stylistykę, czy też niecodzienne malowanie. Solaris Urbino 12 #090 MZK Bielsko-Biała
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
Ponieważ zdarzały się problemy z Urbino II generacji postanowiono wprowadzić w nich kilka poprawek. Główną było przeniesienie zbiornika paliwa z przedniego nadkola pod podest za drugimi drzwiami. Także przedstawiciel tej serii pojawił się na Podbeskidziu.
W styczniu 2004 roku na Podbeskidziu pojawił się pierwszy 15-metrowy autobus miejski. Jest Solaris Urbino 15 o numerze 18 z PKM Czechowice-Dziedzice. Autobus ten został zakupiony do obsługi linii VII łączącej Czechowice-Dziedzice i Bielsko-Białą (gdzie zastąpił skasowanego rok wcześniej 20-letniego Ikarusa 280.26 #06). Trzyosiowy Solaris tradycyjnie napędzany jest silnikiem MAN (D0836 o mocy 260 KM) współpracującym ze skrzynią biegów ZF. Z zewnątrz (oprócz oczywiście długości) autobus wyróżniają diodowe wyświetlacze Pixel LED. Wyposażenie wnętrza "deskorolki" różni się nieco od pozostałych podbeskidzkich Solarisów. Standardowe siedzenia Ster 6MN zastąpiono siedzeniami Kiel Centra, na poziomych poręczach pojawiły się paskowe uchwyty, tzw. "łapki". W kabinie kierowcy pojawiła się nowa, trójramienna kierownica. Solaris Urbino 15 #18 PKM Czechowice-Dziedzice
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
We wrześniu 2002 roku Solaris zaprezentował nowy, 10-metrowy autobus klasy midi - Urbino 10, który w ofercie zastąpił o metr krótszego Urbino 9.
Niecałe dwa lata później, w lipcu 2004 roku do grona posiadaczy Solarisów dołączył trzeci podbeskidzki przewoźnik - MZK Żywiec. Przedsiębiorstwo to zakupiło dwa Solarisy Urbino 10. Autobusy o numerach 355 i 356 są pierwszymi od 6 lat nowymi i pierwszymi w ogóle całkowicie niskopodłogowymi autobusami w żywieckim MZK. 10-metrowe autobusy napędzane są przez silnik MANa D0836 Euro III o mocy 220 KM. Producentem skrzyni biegów jest ZF. Wewnątrz żywieckie Solarisy wyróżniają żółte poręcze oraz dwa składane siedzenia. Dla zapewnienia lepszej wentylacji w autobusach odchylane okna zastąpiono szeroko odsuwanymi, kojarzącymi się z oknami Ikarusów 280 czy Jelczy PR110 i M11. W żywieckich Urbino 10 zastosowano diodowe wyświetlacze i kasowniki R&G. Przy prezentacji bielskich i czechowickich Solarisy pojawiał się przy nich temat malowania autobusów. Nie inaczej będzie w tym miejscu, jednak w odróżnieniu od pozostałych podbeskidzkich Solarisów żywieckie Solarisy nie posiadają barw miejskich, lecz, co jest ciekawostką , zostały "ubrane" w podkłady pod reklamy. Autobus o numerze 355 jest biały, a 356 żółto-czerwony. Solaris Urbino 10 #355 MZK Żywiec
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
Od początku produkcji autobusy marki Solaris zyskały sobie dużą popularność nie tylko w Polsce, ale także za granicą. Na Podbeskidziu trzy przedsiębiorstwa posiadają 12 Solarisów, w trzech wersjach. Do kompletu brakuje tylko odmian Urbino 18, oraz już nie produkowanej Urbino 9 (autobus ten był testowany w Cieszynie, lecz zdecydowano się na zakup Jelczy M101I).

Jeśli na Podbeskidziu pojawią się jakieś nowe Solarisy to zapewne będą to już niedawno zaprezentowane Urbino III, wyróżniające się m. in. mocno zmienioną stylistyką. Czas pokaże czy przedsiębiorstwa eksploatujące Solarisy pozostaną im wierne, a może miejskie Urbino pojawią się w innych przedsiębiorstwach, nieposiadających jeszcze autobusów tej marki.
Na zakończenie, jako ciekawostkę należy dodać, że "za miedzą", w Tychach (około 30 km od Bielska-Białej) można spotkać dwa trolejbusy Solaris Trollino 12, eksploatowane przez Tyskie Linie Trolejbusowe. W Polsce trolejbusy tego typu eksploatowane są jeszcze tylko w Gdyni.
_____________________
* - redakcja MIGa przyjmuje, że Podbeskidzie to Bielsko-Biała oraz powiaty bielski, cieszyński, oświęcimski, suski, wadowicki i żywiecki.



* * * * * * * * *

  • SUPLEMENT

Zbigniew Ząbek
Piąte życie 23.
Linia "23" w Bielski-Białej w dalszym ciągu nie ma szczęścia do ustalenia przebiegu swej trasy. Zgodnie z tym co pisaliśmy na łamach "MIG-a" kilka miesięcy temu w tekście o tej właśnie linii, to ostania trasa wiodąca z Osiedla Langiewicza do Dworca Głównego, a przebiegająca koło Szpitala Wojewódzkiego, okazała się dość niefortunna, przez co była bardzo słabo wykorzystywana. Kierownictwo MZK podjęło więc decyzję, że na okres wakacji letnich, z linii tej zostanie zdjęty jeden z trzech autobusów i że od 1.09.2004 l inia ta powróci na swoją poprzednią trasę w podobnym wymiarze (ilość kursów) jak to miało miejsce przed dniem 5.01.2004.
Jak obiecano, tak zrobiono, choć nie do końca. Prawdą okazało się to, że na trasę powrócił trzeci autobus, ale nie do końca okazało się prawdą, że linia ta powróciła dokładnie na starą trasę. Faktem jest, że z Osiedla Langiewicza, aż do Hulanki autobus kursuje tak jak wcześniej, ale dalej przebieg trasy jest nieco inny. Dawniej autobusy na tej trasie z ulicy Konopnickiej skręcały wprost w Aleje Andersa. W chwili obecnej z przyczyn czysto technicznych jest to niemożliwe (przebudowa Hulanki), więc linię "23" skierowano w ulicę Cieszyńską, Szarotki i Babiogórską, aż do Alei Andersa, a dalej już podobnie jak wcześniej do Osiedla Karpackiego i co jest nowością, to trasa tej linii została dodatkowo wydłużona do Szpitala Wojewódzkiego. Jak udało mi się dowiedzieć w Dziale Przewozów Pasażerskich, taki przebieg trasy jest już końcowy i nie ulegnie zmianie nawet po zakończeniu budowy na Hulance i otwarciu skrętu w Andersa, więc jak łatwo się domyślić spadła częstotliwość kursowania autobusów na tej linii, co jest wywołane znacznym wydłużeniem trasy. JELCZ PR110 M #722 na linii 23 jadący do Szpitala Wojewódzkiego.
 Fot. Paweł Adamus, 1. IX 2004
Kliknij, aby powiększyć
Jak widać więc z powyższego, to "dwudziestka trójka" doczekała się kolejnego wcielenia.
W ostatnich dniach rozpoczęła się przebudowa ostatniego odcinak Al. AK i w związku z tym pod Szpitalem Wojewódzkim nastąpiła zmiana organizacji ruchu. Teraz bezpośrednio pod szpital kierowany jest cały ruch w stronę centrum, a linia "23" z braku miejsca "pozbywa się" pasażerów na ulicy Boboli i jedzie zawrócić do pobliskiej zajezdni MZK. Zastanawiające jest, jak zostanie rozwiązana sprawa przystanków i zawracania pod szpitalem już po zakończeniu przebudowy.



WSZELKIE MATERIAŁY (TJ. INFORMACJE, ARTYKUŁY, ZDJĘCIA) SĄ CHRONIONE PRAWAMI AUTORSKIMI.
WYKORZYSTYWANIE MATERIAŁÓW BEZ ZGODY AUTORA JEST ZABRONIONE!

DO GÓRY
WSTECZ
Serwis utrzymywany na serwerach: World Hotels Directory