(22kB)

WSTECZ

NUMER 16, SIERPIEŃ 2004
(17. 09. 2004)


OD REDAKCJI

Szanowni Czytelnicy!
Publikujemy ten numer w czasie, gdy dla większości z Was wakacje są wspomnieniem. W najnowszym numerze MIGa wracamy do wydarzeń komunikacyjnych z drugiego wakacyjnego miesiąca - sierpnia.
Zdawać by się mogło, że w wakacje dzieje się niewiele, jednak na Podbeskidziu sierpień (podobnie jak lipiec) był tego zaprzeczeniem, ale o tym w dalszej części numeru.
Również w dalszej części numeru znajduje się ciekawy artykuł Leszka Matuli, którym na miesiąc odpoczywamy od tematyki autobusowej, prezentujący regionalne pociągi osobowe na Podbeskidziu.
Na koniec "wstępniaka" chciałbym poinformować Szanownych Czytelników, że w sierpniu redakcja MIGa zmniejszyła się o jedną osobę. Z redagowania naszego Miesięcznika zrezygnował Radosław Bąk. W tym miejscu pragnę w imieniu całego zespołu podziękować za prawie rok współpracy.
Zapraszam do lektury!
Paweł Adamus

AKTUALNOŚCI

  • BIELSKO-BIAŁA

716 PO REMONCIE.
Ze słupskiej Kapeny wrócił kolejny, trzeci wyremontowany Ikarus 280.26 - #716. Autobus ten właściwie nie różni się od wcześniej wyremontowanych Ikarusów #720 i 709. Zaraz po powrocie #716 do Kapeny odjechał IK280.26 #717, a #714 jest w trakcie remontu.
716 jest 10-tym autobusem w nowym, trójkolorowym malowaniu MZK.
Będąc przy temacie remontów, warto dodać, że ogłoszono przetarg na remont pozostałych 6 Ikarusów 280.26 i dodatkowo 2 Ikarusów 280.37. Zakończony natomiast został przetarg na remont silników Ikarusów 280.37 i 415. Została wybrana oferta KZNS z Solca Kujawskiego.
P. A.
IK280.26 #716 kursuje pierwszy dzień po odbudowie.
 Fot. Paweł Adamus, 31. VIII 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

DIODOWE WYŚWIETLACZE.
W drugiej połowie sierpnia 10 autobusów MZK otrzymało komplety diodowych wyświetlaczy Pixel LED. Najpierw wyświetlacze zainstalowano w Ikarusach 280.37 (autobusy te otrzymały dwa wyświetlacze boczne) o numerach 001, 006, 007, 010; a następnie w Ikarusach 415.14B 021-023 i 028-030.
Ogłoszono także następny przetarg na dostawę wyświetlaczy do kolejnych Ikarusów 280.37 oraz IK415.14B o numerach 024 i 025.
P. A.
IK280.37 #006 z diodowymi wyświetlaczami.
 Fot. Paweł Adamus, 26. VIII 2004
Kliknij, aby powiększyć IK415.14B #030 i 022 z diodowymi wyświetlaczami.
 Fot. z archiwum
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus, Archiwum

SERIA WYPADKÓW.
W sierpniu miała miejsce seria wypadków z udziałem autobusów MZK.
Pierwszy wypadekmiał miejsce 24 sierpnia w Czechowicach-Dziedzicach na ul. Legionów - na tył kursującego na linii 50 Ikarusa 415.14D #044 z dużą prędkością Fiat 126P. W wyniku wypadku zmarło czterech pasażerów małego Fiata.
Kilka dni później miał miejsce kolejny wypadek, w którym na szczęście nikt nie ucierpiał. Na tył stojącego na światłach IK415 #027 najechał IK280.37 #005. To już trzeci poważny wypadek #005. Pierwszy miał miejsce w 1998 roku, kiedy to zjeżdżający ul. Krakowską do zajezdni autobus spadł ze skarpy. Kierowca nie przeżył tego wypadku. Drugi wypadek zdarzył się w lipcu ubiegłego roku - autobus wpadł w poślizg na śliskiej nawierzchni (więcej w MIGu nr 3).
P. A.

KOLEJNE UTRUDNIENIA NA AL. ANDERSA.
Remont alei Andersa spowodował kolejne utrudnienia w ruchu autobusów. Oprócz zamknięcia przystanku "Al. Andersa - Os. Beskidzkie" (o czym pisaliśmy w MIGu nr 14), na czas remontu zatoki zamknieto przystanek "Os. Karpackie Kościół" (w kierunku pętli). Autobusy kończące trasę zatrzymują się tylko na przystanku dla wysiadających na ul. Sosnkowskiego, natomiast autobusy linii 21 i 23 mają tymczasowy przystanek tuż za skrzyżowaniem z ul. Sosnkowskiego.
Utrudniono także korzystanie z przystanku "Al. Andersa Kolista". Autobusy zamiast wjechać do zatoki wjeżdżają ul. Kolistą, objeżdżają postój taksówek, za którym ustawiono słupek przystankowy i i na tymczasowym przystanku ustawiają w kierunku przeciwnym do trasy, skąd wyjeżdżają z powrotem na al. Andersa. Na szczęście "rundka honorowa" dookoła postoju taksówek nie powoduje opóźnień w kursowaniu autobusów.
P. A.
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że ten autobus jedzie na Osiedle Karpackie, lecz on z niego wraca...
Fot. Paweł Adamus, 27. VIII 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

BĘDZIE NOWE POGOTOWIE TECHNICZNE.
MZK ogłosił przetarg na dostawę samochodu ciężarowego, który będzie spełniał rolę pojazdu Pogotowia Technicznego. Nie wiadomo czy zastąpi on jeden czy obydwa pojazdy techniczne zbudowane na bazie Jelcza M11.
P. A.

SPOTKANIE W MZK.
17. sierpnia w siedzibie MZK Bielsko-Biała odbyło się spotkanie, na którym Dyrektor d/s Technicznych Bartłomiej Małas i Kierownik Działu Eksploatacji Wiesław Niechrebecki przybliżyli przedstawicielom mediów (oprócz piszącego te słowa na spotakniu obecni byli przedstawiciele Radia Bielsko i Dziennika Zachodniego) zmiany w komunikacji miejskiej wprowadzone od 1. września. I tak:
* trasa linii nr 3 zostaje wydłużona do pętli Komorowice Sosna
* dopasowano rozkład jazdy linii nr 11 do warunków drogowych wprowadzając czwarty autobus
* linia nr 12 została odwieszona, zamiast do Mikuszowic Śląskich kursuje na Błonia
* linia nr 14 została odwieszona, będzie kursować zmienioną trasą koło Szpitala Wojewódzkiego, wprowadzono dodatkowe kursy w międzyszczycie południowym
* linia nr 21 kursuje po nowej trasie (zamiast ul. PCK kursuje ul. Bora Komoroskiego, na Błonia i dalej wg dwanej trasy), zmieniono rozkład jazdy (kursy także w dni wolne)
* linia nr 29 kursuje tylko w szczycie
* linia nr 23 powraca na starą trasę, wydłużoną do Szpitala Wojewódzkiego
* linia nr 33 - został zmieniony rozkład jazdy
Utworzono dwie nowe linie:
* linia nr 5 - minibusowa na trasie Dworzec - Lipnik ul. Wielkopolska (w szczycie) i Dworzec - Kamienica - Szpital Wojewódzki (poza szczytem)
* linia nr 51 - podmiejska na trasie Dworzec - Mazańcowice.
Na liniach 24 i 31 cofnięto wakacyjne ograniczenia. Na pozostałych liniach nie wprowadzono zmian.
P. A.

MZK - INFORMACJE TABOROWE.
* MALOWANIE MIEJSKIE:
  • 716 (IK280.26)
* NOWE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 037 (IK415) - Bruk-Bet, ex Leader Price, CH Sarni Stok, Atlas
* NAPRAWA GŁÓWNA:
  • 716 (IK280.26)
* NOWE TABLICE REJESTRACYJNE:
  • 716 (IK280.26) - SB 53183 (ex BLB 402B)
P. A.



* * * * * * * * *

  • CIESZYN

NOWY NABYTEK.
W sierpniu DAS II na linii Bielsko-Biała - Cieszyn zaprezentował drugiego MANa UL272 - #SCI 08YC. W odróżnieniu od SCI 09YC autobus posiada charakterstyczne dla DASu biało-granatowo-czerwone malowanie, a trasa przejazdu nie jest umieszczona tradycyjnej tablicy, lecz na dużej przewijanej taśmie umieszczonej w górze przedniej szyby.
P.A.
MAN UL272 #SCI 08YC w Bielsku-Białej, na Hulance.
Fot. Paweł Adamus, 28. VIII 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus



* * * * * * * * *

  • OŚWIĘCIM

REMONT MOSTU.
W dniach 23-27 sierpnia br. w związku z pracami na moście Piastowskim w Oświęcimiu nastąpiły zmiany w kursowaniu autobusów:
- wszystkie autobusy z kierunku Dworca PKP, Gromca, Chełmka, Brzeszcz, Bierunia w kierunku Osiedla Chemików kursowały trasą objazdu ulicami: Kinarskiego, Legionów, most Jegielloński, Królowej Jadwigi, Pl. Kościuszki, Dąbrowskiego z pominięciem przystanku "Miasto Kościół". Na czas objazdu uruchomiono przystanek zastępczy na Pl. Kościuszki (obok Sióstr Serafitek).
- wszystkie autobusy z kierunku Osiedla Chemików w kierunku Dworca PKP kursowały od przystanku "Miasto Dąbrowskiego" ulicami Sienkiewicza, Zaborską, Królowej Jadwigi, most Jagielloński, Legionów, Konarskiego. Na trasie objazdu obowiązywały dodatkowe przystanku MZK Oświęcim.
L.M.

Z ZAJEZNI PKSIS...
Nowe malowania uzyskały następujące autobusy:
- Autosan H10-10 #KOS J974 (ex. BLZ 2121) - malowanie połączone z naprawą po długim odstawieniu
- Autosan H10-11 #BOA 2173 - malowanie połączone z naprawą powypadkową
- Autosan H10-11 #BLG 6397
- Autosan H9-21 #BLZ 5983
- Jelcz L11.2 #BLN 8188

Pocięto na żyletki na terenie zajezdni PKSiS następujące autobusy:
- Autosan H10-11.01 #KOS A215,
- Autosan H9-21 #BLZ 1841,
- Autosan H9-21 #BLZ 1890 (ta kasacja jest b. dziwna bo całkiem nieźle prezentował się ten autobus).
- Jelcz L11 - sprowadzony w 2002 roku z MONTOCHEMu Gliwice. Autobus ten nigdy jednak nie wyjechał na ulice w barwach PKSiS.
L.M.

MARTWY PUNKT.
Jak donosi Rzeczpospolita z dnia 20 sierpnia br. rozmowy Ministerstwa Skarbu z Connex Polska dotyczące zakupu PKSiS Oświęcim utknęły w martwym punkcie. Powodem problemów są pewne dane, których ministerstwo nie chce udzielić a od uzyskania których Connex warunkuje dalsze rozmowy. Connex ma wyłączność na prowadzenie negocjacji w sprawie zakupu PKSiS Oświęcim.
L.M.



* * * * * * * * *

  • WADOWICE

MIGI W ZAKOPANEM.
Wadowicki PKS na okres wakacji wypożyczył zakopiańskiemu PKS trzy autobusy Jelcz L11/2:
- KWY 1872,
- KWY 2418,
- BLA 8763.
Od początku września autobusy z powrotem powróciły do obsługi linii wadowickiego przewoźnika.
W bazie PKS w Wadowicach w wakacje pozostał jeden Jelcz L11/2 #BBK 8584, który jednak przez ten okres nie opuszczał terenu zajezdni.
L.M.



* * * * * * * * *

  • ŻYWIEC

REMONT AUTOSANA.
Żywiecki PPKS wyremontował kolejnego Autosana H9-21. W sierpniu po remoncie wyjechał autobus #SZY R841. Autobus otrzymał wzorowaną na modelu Tramp plastikową ścianę przednią i charakterystyczne malowanie żywieckiego przewoźnika.
P.A.



DO POCZYTANIA

Leszek Matula
Regionalne pociągi osobowe na Podbeskidziu.
W niniejszym artykule przedstawiono regionalne kolejowe przewozy pasażerskie na terenie Podbeskidzia w dzień roboczy. Omawiane poniżej pociągi kursują według rozkładu jazdy obowiązującego od dnia 14.12.2003 roku do 11.12.2004 roku wraz z naniesionymi aktualnymi poprawkami do obowiązującego rozkładu jazdy.
Do połowy lat 80-tych ubiegłego wieku komunikacja pomiędzy Bielskiem-Białą a Czechowicami-Dziedzicami, miastami graniczącymi ze sobą (choć w latach 1975-1998 należącymi do różnych województw) opierała głownie na połączeniach kolejowych PKP, oraz nielicznych kursach bielskiego PKSu. Ten stan rzeczy utrzymywał się do czasu, gdy MPK Bielsko-Biała uruchomiło podmiejską linię 58.
Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Leszek Matula
Dla celów niniejszego opracowania przyjęto, że teren Podbeskidzia obejmuje powiaty:
- bielski (grodzki i ziemski),
- cieszyński,
- oświęcimski,
- suski,
- wadowicki,
- żywiecki.
Powiaty te stanowią prawie że dawne województwo bielskie.
Przez ten teren przebiega fragmentami lub w całości 19 linii kolejowych w tym 5 łącznic.* Linie te jednak zazwyczaj nie pokrywają się z ciągami komunikacyjnymi, które wyrażone są w postaci tabel w Sieciowym Rozkładzie Jazdy Pociągów (SRJP). W SRJP znajduje się 9 tabel w których znajdują się rozkłady jazdy pociągów przebiegających przez omawiany teren (pogrubiono granice obszaru w/w powiatów).
- 135 Kraków Główny - Leńcze - Sucha Beskidzka - Jordanów - Zakopane,
- 137 Sucha Beskidzka - Żywiec,
- 139 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona - Bielsko Biała Główna,
- 141 Skawina - Brzeźnica - Oświęcim,
- 146 Katowice - Chybie - Skoczów - Wisła Głębce,
- 147 Bielsko Biała Główna - Skoczów - Cieszyn - Cesky Tesin/Zebrzydowice,
- 149 Oświęcim - Katowice,
- 150 Trzebinia - Chełmek Fabryka - Oświęcim - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice - Petrovice u. K.
- 151 Katowice - Czechowice Dziedzice - Bielsko Biała Gł. - Żywiec - Zwardoń
Do najważniejszych ciągów należy zaliczyć:
- Warszawa - Katowice - podg Most Wisła - Zebrzydowice - Petrovice u K.
- Katowice - Bielsko Biała - Żywiec - Zwardoń
- Kraków - Trzebinia - Oświęcim - Zebrzydowice - Petrovice u K.
Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Leszek Matula
Regionalne pociągi pasażerskie kursujące przez omawiany teren uruchamiają następujące podmioty spółki PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.:
- Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych w Krakowie,
- Śląski Zakład Przewozów Regionalnych w Katowicach,
- Opolski Zakład Przewozów Regionalnych w Opolu (1 para pociągów w dni wolne od pracy).
Śląski ZPR posiada elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 oraz szynobus SA109 obsługujący pociągi na odcinku Częstochowa - Lubliniec, opolski ZPR posiada jedynie zespoły EN57 natomiast małopolski ZPR jednostki serii EN57, EN71 i ED72 oraz autobusy szynowe SA101, SA104, SA109.
W dzień roboczy na omawianym terenie rozpoczynają lub kończą bieg albo tylko przejeżdżają 244 pociągi regionalne w tym:
- 46 zestawionych ze składów wagonowych w tym:
- 44 prowadzone lokomotywami EU07 (EP07) planowo z CM Katowice,
- 2 pociągi prowadzone lokomotywą serii 140 z RD Żilina (Słowacja).
- 190 pociągów zestawionych z ezt w tym:
- 6 pociągów zestawione są z ezt serii ED72 z ZPR Kraków;
- 4 pociągi zestawiane są z ezt serii EN57 z pierwszą klasą z ZPR Katowice;
- 28 pociągów zestawianych jest z ezt serii EN71;
- 152 pociągi zestawiane są z ezt serii EN57 z małopolskiego i śląskiego ZPR w tym kilkanaście pociągów na linii Katowice - Zwardoń obsługiwanych jest przez dwa ezt EN57 z ZPR Katowice.
- 8 pociągów na linii Żywiec - Sucha Beskidzka obsługuje autobus szynowy SA109-002 z małopolskiego ZPR stacjonujący w Suchej Beskidzkiej.
Osiem pociągów to pociągi regionalne międzynarodowe kursujące w następujących relacjach:
- "Goral" Bratislava hl.st. - Katowice,
- "Góral" Katowice - Bratislava hl.st.,
- Bielsko Biała Gł. - Cesky Tesin (2 pociągi),
- Cesky Tesin - Bielsko Biała Gł. (2 pociągi),
- "Skalnica" Kraków Główny - Żilina,
- "Skalnica" Żilina - Kraków Główny.
Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Leszek Matula
Jako ciekawostkę należy odnotować fakt, iż pociąg "Góral" Bratislava - Katowice i Katowice - Bratislava zestawione są ze słowackich wagonów typu XB posiadających w drugiej klasie po sześć miejsc w przedziale a prowadzone są słowacką lokomotywą serii 140 (tzw. "Bobina") natomiast międzynarodowy pociąg "Skalnica" Kraków - Żilina - Kraków jest zestawiony z ezt serii ED72. Dwa pojazdy z tej serii (013 i 014) zostały przystosowane do poruszania się po torach słowackich kolei (zmieniono m.in. ślizgacz jednego z pantografów z wkładek miedzianych na grafitowe, zainstalowano sygnalizację kabinową). Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Leszek Matula
Najdłuższą bezpośrednią relację ma pociąg przyspieszony "Giewont" Zakopane - Częstochowa - 289 km, natomiast najkrótszą relację ma jedna para pociągów osobowych Bielsko-Biała Gł. - Czechowice-Dziedzice - 11 km.
Największą prędkość jazdy pociągi regionalne na Podbeskidziu osiągają na odcinku Zabrzeg - Pruchna 100 km/h (linia Trzebinia - Zebrzydowice - Granica Państwa, tabela nr 150 w SRJP, pociągi pospieszne i kwalifikowane na tej linii mają prędkość maksymalną 120 km/h). Również 100 km/h osiągają pociągi na krótkim odcinku popularnej "zakopianki" (linia Skawina - Sucha Beskidzka, szlak Skawce - Sucha Beskidzka) pomiędzy Zembrzycami a Suchą Beskidzką.
Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Leszek Matula
Ta powyższa bardzo krótka charakterystyka kolejowych przewozów regionalnych na pewno nie oddaje jednego - piękna podbeskidzkich linii kolejowych. Wobec co raz mniejszej z roku na rok liczby uruchamianych pociągów pasażerskich zaliczenie pięknych a jednocześnie zagrożonych likwidacją linii Żywiec - Sucha Beskidzka oraz Bielsko Biała Gł. - Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Bielsko Biała Gł. - Cieszyn powinno stanowić niezapomniane przeżycie. Również linie do Wisły Głębce i Zwardonia oraz Kraków - Zakopane, choć nie zagląda tam widmo likwidacji są niewątpliwe bardzo atrakcyjne krajobrazowo i warto je zaliczyć.

Na koniec zostawiłem pytanie: czy pasażerskie przewozy kolejowe na Podbeskidziu muszą funkcjonować jako zupełnie odosobniony system transportowy? Nie muszą i nawet nie mogą tak funkcjonować jak obecnie jeżeli chcemy myśleć o ich rozwoju. Jednak stworzenie wspólnego podbeskidzkiego systemu transportowego wymaga wiele pracy i dobrej woli ze strony samorządów oraz przewoźników kolejowych i drogowych. A że się da taki system stworzyć to wystarczy pojechać do naszych południowych sąsiadów... Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Leszek Matula
_____________________
* - ze względu na szczupłość miejsca pominięto wymienianie wszystkich linii kolejowych na terenie Podbeskidzia. Ich szczegółowych wykaz wraz z charakterystyką można znaleźć m.in. na stronie www.kolejarz.lhs.pl



WSZELKIE MATERIAŁY (TJ. INFORMACJE, ARTYKUŁY, ZDJĘCIA) SĄ CHRONIONE PRAWAMI AUTORSKIMI.
WYKORZYSTYWANIE MATERIAŁÓW BEZ ZGODY AUTORA JEST ZABRONIONE!

DO GÓRY
WSTECZ
Serwis utrzymywany na serwerach: World Hotels Directory