(22kB)

WSTECZ

NUMER 14, CZERWIEC 2004
(8. 07. 2004)


AKTUALNOŚCI

  • BIELSKO-BIAŁA

720 WRÓCIŁ.
Po dwóch miesiącach, 8. czerwca ze słupskiej Kapeny wrócił, wysłany do remontu Ikarus 280.26 #720. Autobus ten znacznie różni się od Ikarusów 280.37 remontowanych w ubiegłym roku w Motorenie. Najbardziej rzuca się w oczy nowy pas przedni, wzorowany na tym z Manów NL222, nazywany przez miłośników "protezą". Autobus został wyposażony w komplet diodowych wyświetlaczy Pixel Light (dwa wyświetlacze boczne). Wewnątrz autobusu zastosowano nową, szarą wykładzinę przeciwpoślizgową, poszycie ścian bocznych i sufitu wykonano z laminatu. Na fotelach pojawiła się nowa tapicerka. Ciekawostką są uchwyty nad drzwiami (tzw. łapki) pochodzące z... Solarisa Urbino. Zewnętrzne poszycie autobusu wykonano z blachy ocynkowanej, łączonej plastikowymi, klejonymi listwami. Autobus otrzymał oczywiście nowe malowanie miejskie MZK Bielsko-Biała. Dzień później do Słupka odjechał trzeci już Ikarus 280.26 #716 (miesiąc wcześniej pojechał #709), autobus jest spodziewany z powrotem początkiem sierpnia.
P. A.
IK280.26 #720 kursuje pierwszy dzień po odbudowie.
 Fot. Paweł Adamus, 25. VI 2004
Kliknij, aby powiększyć IK280.26 #716 ma przed sobą ponad pół tysiąca kilometrów do Słupska.
 Fot. Paweł Adamus, 9. VI 2003
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

BĘDZIE NOWA LINIA!
Początkiem czerwca MZK ogłosił przetarg na obsługę nowej linii nr 5 relacji Dworzec ul. Warszawska - Lipnik ul. Wielkopolska oraz Dworzec ul. Warszawska - Szpital Wojewódzki (kurs wariantowy). Linia będzie obsługiwana przez podwykonawcę autobusem klasy mini. Linia zostanie uruchomiona od 1. września.
P. A.

... I WYŚWIETLACZE.
Początkiem czerwca nastąpił prawdziwy wysyp ogłoszeń o przetargach w MZK. Oprócz ogłoszeń dotyczących bierzącego funkcjonowania firmy i utrzymania, a także wspomnianego wyżej na obsługę nowej linii, jedno ogłoszenie dotyczyło zakupu wyświetlaczy. Wyświetlacze te zostaną przeznaczone do Ikarusów 280.37 oraz 415.14.
P. A.

REKLAMA PO NOWEMU.
W czerwcu Ikarus 415.14D #052 po raz kolejny zmienił "ubranie". Nowa reklama różni się nieco od dotychczas eksponowanych na 415-tkach. Malowanie reklamowe pojawiło się nawet na słupkach okiennych i drzwiach, które zawsze pozostawały czarne. Nie zdecydowano się jednak na pomalowanie zderzaków. Czas pokaże czy wszystkie 415-tki będą malowane w ten sposób, czy było to tylko życzenie konkretnego reklamodawcy. Czy Ikarus 415 pomalowany jak 052 wygląda estetyczniej pozostawiamy ocenie Czytelników.
P. A.
IK415.14D #052 w promieniach zachodzącego słońca na przystanku 'Os. Beskidzkie pętla'
Fot. Paweł Adamus, 26. VI 2004
Kliknij, aby powiększyć

ZAMKNIĘTY PRZYSTANEK.
W związku z remontami wiaduktów na al. Andersa, od dnia 26.06.2004 zamknięty został przystanek "Os.Beskidzkie wiadukt" (w kierunku centrum). Najbliższe przystanki to: Os. Beskidzkie pętla (tu zatrzymują się linie hipermarketowe), al. Andersa - Kolista, Michałowicza Sam.
P. A.
IK280.373B #012 mija nieczynny przystanek 'Os. Beskidzkie wiadukt'
Fot. Paweł Adamus, 27. VI 2004
Kliknij, aby powiększyć

WAKACJE...
27. czerwca bielski PKS wprowadził wakacyjny rozkład jazdy "odchudzony" o kilkanaście kursów, natomiast 30. czerwca był ostatnim dniem obowiązywania "normalnego" rozkładu, do 1. lipca obiowiązuje wakacyjny rozkład jazdy zmniejszony, w porównaniu do dotychczas obowiązującego, o 8 służb. 30. czerwca pozegnalismy na wakacje linie 12 i 14 (linia 14 powróci w nieco zmodyfikowanej formie).
Szczegółowe informacje o rozkładzie jazdy są dostępne pod adresem http://mzkb-b.internetdsl.pl/main.htm.
P. A.

PKS BIELSKO-BIAŁA SA.
W połowie czerwca nastąpiły zmiany w Przedsiębiorstwie Państwowej Komunikacji Samochodowej. Zostało ono przekształcone z przedsiębiorstwa państwowego w zarządzie komisarycznym w spółkę akcyjną. Nowa nazwa firmy to Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Bielsko- Biała SA. Tym samym po kilkunastu latach przerwy powrócono do tradycyjnej nazwy PKS. Obecnie na autobusach przewoźnika trwa akcja modyfikacji firmowego logo - usuwana jest jedna litera P, oraz doklejane są litery "S. A." (ta pierwsza czynność idzie pracownikom PKS znacznie lepiej).
P. A.
Volvo 9900 #SB 44814 prezentuje nową nazwę przewoźnika.
Fot. Paweł Adamus, VI 2004
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

MZK - INFORMACJE TABOROWE.
* MALOWANIE MIEJSKIE:
  • 720 (IK280.26)
* NOWE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 052 (IK415) - Axiom, ex Beckers (2 wersje), Unia Wolności
  • 081 (IK280) - Idea, ex miejskie kremowo-czerwone, TP
* NAPRAWA GŁÓWNA:
  • 720 (IK280.26)
P. A.



* * * * * * * * *

  • KĘTY

BĘDĄ NOWE AUTOBUSY.
Międzygminny Zakład Komunikacyjny w Kętach zakupi w tym roku dwa autobusy. Jak dowiedziała się redakcja będą to dwa Autosany A0909L Tramp z tym, że jeden będzie w wersji międzymiastowej a drugi w wersji lokalnej.
L.M.



* * * * * * * * *

  • OŚWIĘCIM

49 WYJECHAŁ.
Po długim postoju wreszcie przywrócono do ruchu Autosana H7-20.02 #49 w którym miała miejsce awaria mostu napędowego.
L.M.

NOWE REKLAMY.
Na tylnej szybie w większości autobusów MZK Oświęcim pojawiła się reklama stacji kontroli pojazdów MZK Oświęcim.
L.M.

NOWY ROZKŁAD PKSIS.
Z dniem 27.06 obowiązuje nowy rozkład jazdy PKS. Niestety ale nowy rozkład to kolejne cięcia w pracy przewozowej. Autobusem PKSiS Oświęcim nie dojedziemy już do Bachowic, Gierałtowic; do Spytkowic pozostał tylko jeden kurs w dni robocze. Zawieszono całkowicie kursy na linii Oświęcim - Międzybrodzie Ponikiew przez co połączenia z Porąbką czy Międzybrodziem zapewniają już tylko 3 pary kursów autobusów na linii Oświęcim - Żywiec. Nowości praktycznie nie ma żadnych.

POBIERZ NOWY ROZKŁAD JAZDY PKSIS

L.M.

PKS CONNEX OŚWIĘCIM?
W dniu 25.06 PKSiS Oświęcim gościł przedstawicieli firmy Connex zainteresowanych kupnem firmy, którzy dokładnie zapoznawali się z działalnością przedsiębiorstwa. Mamy nadzieje, że szybko znajdzie się nowy inwestor który poprawi nieciekawą sytuację oświęcimskiego przewoźnika.
L.M.

PROBLEMY Z WYSWIETLACZAMI.
Ostatnimi czasy są problemy z wyświetlaczami w autobusach PKSiS. Początkiem czerwca zdefektował przedni wyświetlacz Mobitec'a w autobusie Jelcz 120M #70013 (BOC 1850) a pod koniec miesiąca w MAN'ie SL283 #KOS 07NU. Obecnie te autobusy jeżdżą z klasycznymi tablicami kierunkowymi za przednią szybą.
L.M.

OFIARA WANDALI.
Przez prawie dwa tygodnie czerwca stał odstawiony z powodu wybicia szyby w ostatnich drzwiach MAN SL283 #KOS 47ES.
L.M.



* * * * * * * * *

  • ŻYWIEC

REMONT AUTOSANA.
W PPKS Żywiec wyremontowano Autosana H9-21 #SZY10CG (ex BBB 068K). Z zewnątrz autobus upodobnił się do swojego brata #SZY C396.
R.B.
Wyremontowany Autosan H9-21 #SZY 10CG, ex BBB 068K
Fot. Radosław Bąk, VI 2004
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Radosław Bąk

DZIEŃ DZIECKA.
W dniu dziecka przedsiębiorstwa przewozowe na Żywiecczyźnie sprawiły prezent najmłodszym. Zarówno w MZK, jak i w PPKS wszyscy, którzy nie ukończyli 15 lat mogli w tym dniu podróżować za darmo.
R.B.

REMONTY PPKS.
PPKS w Żywcu poważnie zabrał się za remonty, jednakże tym razem nie autobusów, a nieruchomości doń należących. Wzorem MZK pomalowano budynki zajezdni na pomarańczowo. Dworzec natomiast uzyska nowe napisy oraz elewacje (również pomarańczowe).
R.B.

KOREKTA KURSU.
Przesunięto o 5 minut wcześniej poranny kurs linii 4 z Oczkowa do Dworca MZK z godziny 6.05 na 6.00.
R.B.

NOWY PRZYSTANEK.
MZK uruchomiło dodatkowy przystanek na osiedlu Widok na ul. Beskidzkiej. Nie zyskał on żadnej nazwy, natomiast postawiona została wiata przystankowa firmy Budotechnika. Góra Bułgarowska i Osiedle Widok, to obecnie najszybciej rozwijający się region miasta pod względem komunikacji miejskiej. Po ukończeniu połączenia ul. Jodłowej z Osiedlem Widok, skierowano na tą trasę linię 17 (oraz 16 w niedzielę) wydłużając jej przebieg o 400m, następnie dodano dodatkowy kurs linii 4, uruchomiono ogólnodostępne kursy szkolne z Osiedla Widok do Podlesia, które rozpoczynają trasę właśnie na nowym przystanku.

ZGODNIE Z PROJEKTEM.
Przesunięto przystanek na ulicy Browarnej do zatoki autobusowej. Wcześniej autobusy odjeżdżały ze starego przystanku, blokując ruch samochodowy. Podczas generalnego remontu odcinku drogi do Browaru w 1999r. przez belgijską firmę CFE wybudowano zatoki przystankowe przy nowym rondzie oraz przy Kolonii, które okazały się bezużyteczne, gdyż odległości od starych przystanków podyktowane wolnym miejscem były zbyt duże – znajdowały się w gorszym miejscu dla MZK.



INFORMACJE KOLEJOWE

ZAWIESZONE POCIĄGI.
Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych w Krakowie zawiesił w dniach 30.06-31.08 kursowanie następujących pociągów:
- 34031 Kraków Płaszów (12:23) - Oświęcim (14:07),
- 34039 Kraków Płaszów (18:56) - Oświęcim (20:31),
- 43034 Oświęcim (15:40) - Kraków Płaszów (17:14),
- 43038 Oświęcim (18:40) - Kraków Płaszów (20:31);
odwołano na odcinku Trzebinia - Kraków Gł. kursowanie pociągu 43130 Czechowice Dziedzice - Kraków Gł. przez Oświęcim.
L.M.



DO POCZYTANIA

Zbigniew Ząbek
"Czerwonym" za miasto. (Część III)
Linia nr 56 – jest to linia na której, na przestrzeni wielu lat nie zachodziły większe zmiany na trasie przejazdu. Od początku jej powstania, linia ta kursowała do Janowic Leśniczówki. Autobusy ruszały spod dworca PKP w Bielsku-Białej, z ulicy Podwale i jechały do Janowic ulicami: Dubois, Gazowniczą, Mostową (z powrotem ul. Grażyńskiego i Okrzei), Piłsudskiego, Wyzwolenia i dalej do końca Janowicką, oraz jej przedłużeniem już w samych Janowicach. Linia ta powstała w latach siedemdziesiątych dwudziestego wieku i pierwsze drobne zmiany na trasie przejazdu pojawiły się dopiero w połowie lat osiemdziesiątych, kiedy to zmieniono wjazd autobusów z ul. Piłsudskiego w ul. Wyzwolenia. Po tej zmianie linia ta nie skręca już bezpośrednio w ul. Wyzwolenia, ale jeszcze dojeżdża do ul. Lwowskiej i dopiero z niej wjeżdża w ul. Wyzwolenia.
Jako ciekawostkę warto tu dodać, że jeden z kursów tej linii w chwili obecnej jedzie "starą" trasą, a więc z pominięciem ul. Lwowskiej. Kolejna zmiana miała miejsce na początku lat dziewięćdziesiątych i była to tylko zmiana "chwilowa", a polegała ona, podobnie jak na innych liniach mających swoją krańcówkę na ul. Podwale, na przedłużeniu jej do innego przystanku, po drugiej stronie dworca PKP, przy ul. Warszawskiej. Rozwiązanie to jednak nie było najlepsze, bo autobusy objeżdżały dworzec kolejowy w kółko ulicami: Wałową i 3-Maja, trafiają w godzinach szczytu na liczne korki (szczególnie zjazd w ul. Wałową i wyjazd z tej ulicy), co powodowało liczne opóźnienia w stosunku do rozkładu jazdy, więc szybko zrezygnowano z tego rozwiązania i ponownie linię skrócono do ul. Podwale, gdzie jeździ do dzisiejszego dnia, z tą tylko różnicą, że obecnie wyjazd z przystanku początkowego odbywa się ul. Okrzei i Gazowniczą, a powrót ul. Grażyńskiego i Kilińskiego. MB O305G #734, linia 56, pętla
Fot. Paweł Adamus, III 2004
     Kolejna drobna zmiana miała miejsce pod koniec lat dziewięćdziesiątych, a polegała ona jedynie na wydłużeniu części kursów tej linii o jeden przystanek, do Janowic Kościoła. IK280.70E #053, linia 56, udaje się do Janowic
Fot. Paweł Adamus
     W tym roku linię tą przedłużono o kolejne dwa przystanki do Bestwiny Piekarni. Przedłużenie to było poprzedzone wieloletnimi zabiegami mieszkańców i władz Bestwiny o to, aby do ich wsi docierał jakiś autobus miejski z Bielska. Początkowo w połowie lat dziewięćdziesiątych planowano nawet uruchomienie nowej linii (50), nad którą prace były już bardzo zaawansowane, ale projekt upadł w stadium końcowym, gdy wydawało się, że nowa linia ruszy już lada dzień. Następnym pomysłem było wspomniane już w poprzedniej części wydłużenie linii 29 z Komorowic Sosny, ale ostatecznie zdecydowano się wybrać wariant najtańszy w realizacji i przedłużono linię 56. IK280.37 #008, linia 56, wraca z Bestwiny
Fot. Paweł Adamus
     Znacznie większe zmiany niż na trasie, następowały w rozkładzie jazdy "pięćdziesiątki szóstki". W swoich najlepszych latach linia ta była obsługiwana, aż przez pięć autobusów! W późniejszym okresie na linii tej pozostawiono "tylko" cztery pojazdy, a w trakcie dalszej redukcji już tylko dwa. W chwili obecnej linia ta jest obsługiwana zasadniczo przez jeden, najczęściej, przegubowy autobus i dodatkowo w dni robocze w godzinach szczytu przewozowego, zasilana jeszcze jednym autobusem, ale już niekoniecznie przegubowym.
Linia nr 57 - pierwsza linia w Bielsku-Białej, oznaczona tym numer, nie ma nic wspólnego z obecną linią 57. Ta pierwsza linia powstała w pierwszej połowie lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku i biegła w zupełnie przeciwnym kierunku niż obecna "pięćdziesiątka siódemka". Niestety nie udało mi się ustalić dokładnego przebiegu tej trasy, ale pewne jest, że linia ta miała swój przystanek końcowy aż w Bronowie! Z przypuszczeń jedynie, można obecnie domniemywać, że linia ta miała swój początek w Bielsku-Białej, koło dworca PKP, a jej trasa przebiegała ul. Piastowską, a dalej przez Stare Bielsko (ul. Sobieskiego i Klubową), Mazańcowice i Ligotę do Bronowa. Najprawdopodobniej linia ta nie miała też zbyt długiego żywota i dość szybko została zlikwidowana.
     Nowa linia 57 powstała też jeszcze w latach siedemdziesiątych, ale jak już wspominałem biegła w kierunku przeciwnym, czyli na południe od Bielska-Białej, do Bystrej Leśniczówki (Bronów jest na północ). Trasa tej linii wiodła spod dworca PKP/PKS w Bielsku-Białej ulicami: Warszawską, 3-Maja, Zamkową, Partyzantów, oraz Bystrzańską i dalej przedłużeniem tej ulicy w Bystrej do centrum, a tam już na krzyżówce autobusy skręcały w prawo i jechały aż do leśniczówki.
     Linia ta od samego początku cieszyła się sporym powodzeniem, zarówno wśród mieszkańców Bystrej, dla których był to środek łączności z miejscami pracy i szkołami w Bielsku, jak i wśród Bielszczan, którzy uzyskali w ten sposób połączenie z terenami rekreacyjnymi w Bystrej (jest to malownicza miejscowość podgórska). IKARUS 280.26 #711, linia 57, na przystanku
Fot. Paweł Adamus
     " Początkowo linia ta była obsługiwana tylko przez jeden autobus, ale z czasem, jak rosło zapotrzebowanie, zwiększono ilość pojazdów na tej linii do trzech i to najczęściej samych przegubowców. W styczniu 1990 roku bielskie MPK otrzymało trzy przegubowe Ikarusy IK 160P Zemun i to właśnie wyłącznie do obsługi tej linii pojazdy te zostały skierowane.
    Stan taki utrzymywał się do 31 grudnia 1991 roku, bo od 1 stycznia 1992 gmina Wilkowice (do której należy Bystra) zdecydowała, że zaprzestaje dofinansowywać linię 57 i pozostaje jedynie przy komunikacji organizowanej przez prywatnego przewoźnika z firmy "Czas". Sytuacja ta postawiła MPK w dość niewygodnym położeniu. Z jednej strony brak dotacji na utrzymanie tej linii, a z drugiej potrzeba zapewnienia połączenia ze szpitalem w Bystrej, który to wchodził w skład zespołu szpitali miejskich dla miasta Bielska-Białej. Ostatecznie zdecydowano się na pozostawienie linii 57, ale w dość okrojonej formie, co oznaczało skrócenie trasy przejazdu do Bystrej Szpitala i pozostawienie na niej tylko jednego autobusu przegubowego. Taki stan rzeczy nie utrzymał się długo, bo już po kilkunastu miesiącach zdecydowano się na przedłużenie tej linii z powrotem do leśniczówki, ale nie mogąc otrzymać dotacji na jej utrzymanie, wybrano wariant "komercyjny", polegający na pełnej odpłatności pasażerów za przejazd. W związku z tym, że bilety na tej linii były droższe, postanowiono, że linia ta będzie oznaczona inaczej i oznaczono ją jako "B". Linia B była obsługiwana przez dwa autobusy krótkie, z czego jeden kursował tylko w godzinach szczytu.
     W drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych, po wycofaniu się firmy "Czas" (to miało miejsce wcześniej, bo już w 1993 roku), postanowiono przywrócić kursowanie linii nr 57 w "normalnej" formie i w wymiarze zbliżonym do tego jaki był przed 1 stycznia 1992 roku, z tą tylko różnicą, że w dni robocze, autobusy dojeżdżają do ul. Filarowej, do szkoły, natomiast w dni wolne od pracy, od pewnego czasu, znaczna większość kursów jest poprowadzona do centrum handlowego TESCO, a tylko nieliczne kończą swój bieg koło dworca. JELCZ M11 #667, Przy dworcu kończą swój bieg już tylko wybrane kursy w dni wolne.
 Fot. Paweł Adamus, III 2003
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
     W chwili obecnej linia 57 jest obsługiwana przez dwa autobusy na stałe w dni robocze, oraz dodatkowo przez trzeci w godzinach szczytu przewozowego, natomiast w dni wolne od pracy, na trasie przejazdu tej linii, znajduje się tylko jeden pojazd i warto tu jeszcze nadmienić, że linia ta jest ponownie obsługiwana głównie przez autobusy przegubowe.
     W połowie lat siedemdziesiątych istniała jeszcze w ówczesnym, bielskim WPK, Była to linia nr 50, która kursowała z Rybarzowic przez Buczkowice do Szczyrku Soliska. Historia jej nie jest długa i "pięćdziesiątka" ta dość szybko została zlikwidowana. Była to linia obsługiwana przez jeden autobus, który to bez względu na dzień tygodnia kursował według tego samego rozkładu jazdy, obejmującym tylko osiem przejazdów tam i z powrotem.
     W ubiegłym roku do Bielska-Białej powróciła linia oznaczona numerem 50, ale tym razem jest to linia kursująca do sąsiednich Czechowic-Dziedzic. O tym jednak już w kolejnej części, poświęconej w całości liniom podmiejskim łączącym Bielsko i Czechowice.
C.D.N.




POŻEGNANIE


Non omnis moriar... Wakacje to czas radosnego odpoczynku. Niestety dla miłosników autobusów zaczęły się one tragicznie bowiem w ostatnich dniach czerwca dotarła do nas smutna wiadomość o śmierci Tomasza Aloszko znanego również jako 2to. Był dobrym człowiekiem, wybitnym Fachowcem. Zawsze chętnie dzielił się swoją obszerną wiedzą. Przerażające jest to, że jeszcze 2 dni przed śmiercią otrzymałem od niego obszerne inofrmacje dotyczące Berlietów PR100, jeszcze w dniu śmierci zdążyl napisać ostatniego w swoim życiu posta na BusForum. We wrześniu miał przyjechać na urlop do Polski, do Katowic gdzie się wychował. Niestety Przeznaczenie sprawiło, że odszedł od nas przedwcześnie na wieczny wypoczynek.
L. M.

Będzie nam go brakowało...
P. A., R. B., L. M., Z. Z.



WSZELKIE MATERIAŁY (TJ. INFORMACJE, ARTYKUŁY, ZDJĘCIA) SĄ CHRONIONE PRAWAMI AUTORSKIMI.
WYKORZYSTYWANIE MATERIAŁÓW BEZ ZGODY AUTORA JEST ZABRONIONE!

DO GÓRY
WSTECZ
Serwis utrzymywany na serwerach: World Hotels Directory