(22kB)

WSTECZ

NUMER 13, MAJ 2004
(06. 06. 2004)


AKTUALNOŚCI

  • BIELSKO-BIAŁA

ZMIANY W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ.
1. maja nastąpiły zmiany na kilku liniach. Zlikwidowana została linia 17, linia 13 została wydłużona do Hałcnowa, a jej wariant 13w na Krzemionki, do ul. Witosa. Także do ulicy Witosa została skierowana linia 12 (dodatkowo skierowano ją koło Szpitala Wojewódzkiego), by zastąpić linię 17. Linia 12 stała się linią całodzienną.
Od. 1 maja linia 56 została wydłużona z Janowic do Bestwiny.
17. maja, na wniosek mieszkańców, kursowanie linii 17 zostało przywrócona, a linia 12, jako szczytowa, powróciła do Hałcnowa (jednak nadal kursuje do Szpitala Wojewódzkiego).
Na wszystkich ww. liniach pojawiły się tablice kierunkowe nowego typu.
P. A.

IK415.14D #048 na nowej linii 13w
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć JELCZ M11 #702 - przez ponad 2 tygodnie linia 12 kursowała na Krzemionki.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus     MAN NL222 #085 - po 17-tu dniach przerwy, 17. maja powróciła linia 17
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć

ZEMUN L11/2.
Kolejnym autobusem wyremontowanym przez PPKS jest Ikarus-Zemun IK-160P #BBC 547D. Niestety skrócono go o drugi człon, w miejsce którego dospawano tylny pomost z drzwiami. Jest to coraz popularniejsze w przedsiębiorstwach PKS, które mają coraz mniej pasażerów. Kolejnymi modyfikacjami są: usunięcie drugich drzwi, tylna ściana od Jelcza L120/T120, przedni zderzak i zaślepiony świetlik od Jelcza 120M, wklejana przednia szyba, oraz siedzenia pasażerskie nieznanego producenta. Wizualnie autobus bardziej przypomina Jelcza L11/2 niż Zemuna.
P. A.

IK-160P #BBC 547D
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć IK-160P #BBC 547D
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

709 POJECHAŁ DO KAPENY.
Drugi Ikarus 280.26, zielono-niebieski 709 został wysłany na odbudowę do słupskiej Kapeny. Do Bielska autobus wróci za około 2 miesiące.
P. A.

KOLEJNY WYŚWIETLACZ W MEDIUM.
W maju piąty Autosan A1010M #KBL 517C otrzymał diodowe wyświetlacz R&G. Dotychczas diodowe wyświetlacze R&G można było spotkać A1010M (KBB 532Y, KBL 643G, KBL 644G i KBL 645G), jeden San (SB 02752), w Volvo 7000 zastosowano wyświetlacze Mobitec.
P. A.
Autosan A1010M #KBL 517C z wyświetlaczem diodowym R&G. Żywiec, Dworzec PKP.
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

KOBIETY NA AUTOSANY...
...i Mercedesy. Początkiem maja bielski PPKS zatrudnił trzy panie w charakterze kierowców. Jest to pierwsze przedsiębiorstwo autobusowe na Podbeskidziu, które zdecydowało się na taki krok. Panie można spotkać za sterami Autosanów H9-21 i A1010M, a także MB Sprinterów, głownie na dodatkowych połączeniach do Żywca (dawniej obsługiwanych busami).
P. A.
Jedna z pań za sterami Autosana A1010M #KBL 644G
<font size=1 face=arial>Fot. Paweł Adamus  
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

BUSEM NA PERYFERIA.
MZK poinformował, że planuje otwarcie linii obsługiwanych busami docierających na peryferyjne dzielnice miasta, w miejsca gdzie nie jest w stanie dojechać normalny autobus. Linie te będą obsługiwać prywatni przewoźnicy na zlecenie MZK.
P.A.

MZK - INFORMACJE TABOROWE.
* USUNIĘTE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 021 (IK415) - Srebrno-zielony (ex Metalplast, Bakoma)
P. A.



* * * * * * * * *

  • CIESZYN

PRZETARG W ZGK.
Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie ogłosił przetarg na dostawę 10-metrowego autobusu niskowejściowego. W najbliższym czasie można się więc spodziewać kolejnego, szóstego Jelcza M101I. ZGK jest przedsięiorstwem, które zakupiło najwięcej autobusów tego typu.
P. A.



* * * * * * * * *

  • OŚWIĘCIM

WYPADEK AUTOSANA.
17 maja wypadkowi uległ autobus Autosan H10-11 #BOA 2173. W Bieruniu autobus zderzył się z Fordem Escortem, którego prowadził nietrzeźwy kierowca. Autobus ma zniszczony przedni lewy narożnik oraz poszycie do przedniej osi. Przy okazji naprawy powypadkowej w autobus przejdzie remont blacharki.
L.M.

ODSTAWIONY.
Od dłuższego czasu stoi odstawiony z powodu poważnej awarii mostu napędowego Autosan H7-20.02 #49.
L.M.

DODATKOWE KONTROLE.
w połowie maja wprowadzono dodatkowe kontrole biletów na linii 28 w wieczornych kursach. Obsługę tych kursów zamiast małych autobusów (Autosan H7-20.02, Jelcz M081MB) w tych dniach kursowały Jelcze L100I Citus po to aby kontrolerzy mieli lepsze warunki pracy.
L.M.

PKSIS - INFORMACJE TABOROWE.
* NOWE MALOWANIE:
  • BLD 030B (H9-21)
  • BLG 6651 (H10-12)
  • BBO 8785 (H9-21)
* KASACJE:
  • BLD 5960 (IK-160P)
* NOWE TABLICE REJESTRACYJNE:
  • KOS 07NU ex KOS 48ES (SL283)

L.M.
Autosan H9-21 #BLD 030B
Fot. Leszek Matula
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Leszek Matula



* * * * * * * * *

  • ŻYWIEC

ŻEGNAMY JELCZE.
Wiadomo już, które autobusy ustąpią miejsca Solarisom Urbino. MZK Żywiec sp. z o.o. ogłosiło przetarg na sprzedaż dwóch Jelczy M11: 296 i 299. Autobusy te były pierwszymi Jelczami w MZK. Do Żywca trafiły w 1989 roku. Oprócz nich, z tej partii pozostały już tylko 294, 295 i 297.
R.B.
Jelcz M11 #299
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

SOLBUS LIDEREM PPKS.
W maju PPKS Żywiec zakupił kolejne dwa Solbusy C 9.5 RLA X762 i RLA X763. Nowe autobusy różnią się od poprzednich. Zmieniono lusterka, gdyż kierowca miał trudności z widocznością na przystankach w przypadku mocowanych do drzwi (które nietypowo otwierają się do przodu pojazdu). Wprowadzono podwyższony stopień pod siedzeniami na całej długości autobusu dzięki czemu wyeliminowano nadkola wystające ponad powierzchnię podłogi oraz poprawiono widoczność pasażerom, zamontowano nowe półki na bagaż (poprzednie były siatkowe) i rozjaśniono kolorystykę. Ponadto WI 83440 dostał diodowe wyświetlacze firmy R&G – pierwsze tego typu tablice w żywieckim PKS.
R.B.
Solbus C9,5 #RLA X762
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

ZMIENIONA 11.
MZK zmieniło trasę linii numer 11! Od maja autobusy nie skręcają z ul. Dworcowej w ul. Wesołą, lecz przejeżdżają przez centrum ulicami: Kościuszki, Zamkową, Kościuszki, Batorego, Al. Legionów i dopiero wówczas Wesołą i dalej bez zmian. 11 zyskała dodatkowe przystanki: Polonia, Rynek i Pomnik. Niestety, wydłużenie trasy nie pociągnęło za sobą jakichkolwiek zmian w rozkładach jazdy. Nietrudno domyślić się, jaki ma to wpływ na punktualność autobusów. Co ciekawe, kursy powrotne wykonywane są identyczną trasą – autobus jadąc zarówno do Pietrzykowic, jak i do Dworca MZK, zatrzymuje się na tych samych przystankach w Śródmieściu, a w gablotach widnieją obydwa rozkłady jazdy. Cieszyć mogą się mieszkańcy: po kilku latach przerwy, ponownie, na pytanie, którym autobusem dojedzie się do Rynku, mogą z ręką na sercu odpowiedzieć: każdym! Dawniej linia numer 11 kursowała na trasie Spółdzielnia – Osiedle Zgoda. Wraz ze spadkiem przewozów, jej znaczenie malało. W ostatnich latach stała się linią uzupełniającą i kursującą wyłącznie w dni nauki szkolnej. Po jednej z przerw wakacyjnych już nie powróciła. Odżyła ponownie w 2000 roku, gdy gmina Łodygowice zdecydowała się powierzyć obsługę Pietrzykowic Miejskiemu Zakładowi Komunikacyjnemu w Żywcu.
R.B.

NOWY ROZKŁAD 13.
17 maja dokonano zmiany rozkładu linii numer 13. Niezadowoleni z nowych godzin odjazdów są uczniowie szkół średnich mieszkający w Przyłękowie. Poranny autobus zjawia się w miasteczku na 40 minut przed rozpoczęciem zajęć.
R.B.

KOLEJNE WIATY.
Przetarg na wykonanie i montaż wiat przystankowych wygrała ponownie Budotechnika z modelem Urbi. Wiaty tej firmy można już spotkać w wielu punktach miasta. Nowe pojawiły się między innymi na Dworcu PKP, przystanku Browar, Fabryka Śrub, Piłsudskiego I, Piłsudskiego II (jako dodatkowa), czy Grunwaldzkiej. MZK na czas instalacji wiat nie zadbało o tabliczki z rozkładami jazdy.
R.B.

MZK JUŻ PODZIĘKUJEMY?.
Jak już informowaliśmy, wójt Czernichowa zastanawia się nad rezygnacją z usług Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Żywcu sp. z o.o. Jak na razie do Międzybrodzia Bialskiego i Żywieckiego docierają trzy linie autobusowe tego przewoźnika – 9, 16, 17 wykonując w sumie 23 kursy w dni robocze. Nieoficjalnie mówi się, że decyzja już dawno zapadła – trasy po MZK przejmie PPKS Żywiec, jeden z czterech obsługujących ten rejon (obok PPKS Bielsko-Biała, PKSiS Oświęcim i właśnie MZK) Czy tym razem przy zmianie firm obejdzie się bez fajerwerków?
R.B.

NOWE UBRANKA.
Malowanie firmowe PPKS Żywiec w tym miesiącu ptrzymały:
* Autosan H10-11 SZY A597
* Jelcz M11 SK 11929
R.B.

MZK - INFORMACJE TABOROWE.
* NOWE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 339 (M11) - Husquarna
  • 345 (7-1200B) - Renault Wektor, ex Ceramed
R. B.



INFORMACJE KOLEJOWE

ZMIANA ROZKŁADU.
Z dniem 03.05 zmieniono rozkład jazdy pociągu 2023 Oświęcim - Katowice. Odjazd z Oświęcimia 6:20, Katowice przyjazd 7:25.
L.M.



DO POCZYTANIA

Zbigniew Ząbek
"Czerwonym" za miasto. (Część II)
Linia nr 53 - była jedną z dwóch linii podmiejskich kursujących z Bielska do Jaworza. Początkowo autobusy na tej linii ruszały z dworca MPK przy ul. Warszawskiej, ale po kilku latach przystanek początkowy przeniesiono na ul. Krasińskiego, skąd pod koniec lat osiemdziesiątych ponownie przeniesiono przystanek na ul. Warszawską (podobnie jak to miało miejsce w opisanej już wcześniej linii 52). W pierwszych latach istnienia tej linii autobusy dojeżdżały do Jaworza Kąpieliska. Przebieg trasy wyglądał następująco: ul. Warszawska, Budowlanych, Traugutta, Żeromskiego, Słowackiego (z powrotem Piastowską i Warszawską), a dalej Piastowską i Cieszyńską aż do skrzyżowania w Jaworzu Dolnym, gdzie autobusy skręcały w lewo i jechały do góry po przez centrum Jaworza do Kąpieliska. Przez pewien krótki czas w latach siedemdziesiątych wybrane kursy tej linii zostały wydłużone aż do Jaworza Nałęża.
     Po wybudowaniu w drugiej połowie lat siedemdziesiątych Domu Wczasowego Jawor, linia ta została w całości wydłużona do tego ośrodka wypoczynkowego i tym samym kursy do Nałęża uległy likwidacji.
NW okresie w którym autobusy miały swój przystanek początkowy na ul. Krasińskiego to dojazd do niego odbywał się podobnie jak na linii 52 ulicami: Słowackiego i Sixta, a wyjazd na trasę wprost z ulicy Krasińskiego na ul. Piastowską.
     Początkowo na linii 53 kursował przez cały dzień tylko jeden autobus, ale wraz z wydłużeniem trasy, linia ta w godzinach szczytu przewozowego zasilona została jeszcze jednym pojazdem.
     W drugiej połowie roku 1991 linia ta została definitywnie zlikwidowana. Gmina Jasienica wycofała się z dotowania przewozów MPK na tej trasie i zdecydowała się podpisać umowę z firmą Sanbus, ale i autobusy tego przewoźnika dość szybko zniknęły z tej trasy zastąpione przez pojazdy PPKS Bielsko-Biała.
Linia nr 54 - to druga linia kursująca z Bielska do Jaworza, ale w odróżnieniu od wcześniej opisanej "pięćdziesiątki trójki", docierała ona jedynie do Jaworza Centrum. Podobnie jak na linia 53 (i na linii 52 do Międzyrzecza Górnego) przystanek początkowy był przenoszony z dworca MPK przy ul. Warszawskiej, na ul. Krasińskiego i z powrotem na ul. Warszawską. Autobusy tej linii miały z linią 53 wspólny nie tylko przystanek początkowy, ale i znaczną część trasy pokonywały tymi samymi ulicami, bo aż do Wapienicy Centrum, gdzie skręcały z ul. Cieszyńskiej w ul. Jaworzańską, którą podążały do samego Jaworza i dalej jej przedłużeniem do centrum tej miejscowości, gdzie ponownie spotykały się z autobusami kursującymi na linii 53.
     W drugiej połowie lat osiemdziesiątych pewna niewielka część kursów została wydłużona do Jasienicy Spółdzielni. Autobusy na tych kursach zawracały tylko na pętli w centrum i udawały się w dalszą drogę, przejeżdżały obok kąpieliska i dalej kierowały się w stronę Nałęża, ale na krzyżówce skręcały w stronę Jasienicy. W samej Jasienicy przecinały tory i drogę Bielsko – Cieszyn i dojeżdżały do Spółdzielni Rolniczej. Linia 54 dzięki owym wydłużonym kursom była w tym okresie najdłuższą linią podmiejską w Bielsku-Białej.
     "Pięćdziesiątka czwórka" zawsze była obsługiwana przez dwa pojazdy z czego jeden jeździł przez cały dzień, a drugi zasilał tą linię tylko w godzinach szczytowych.
     Linię tą spotkał dokładnie taki sam los jak opisaną powyżej linię 53, a warto tu jeszcze nadmienić, że obie te linie cieszyły się wśród pasażerów ogromną popularnością. Korzystali z nich nie tylko mieszkańcy Jaworza i Jasienicy, ale także liczni mieszkańcy Bielska-Białej udający się do Jaworza do Domu Wypoczynkowego Jawor na krytą pływalnię, oraz na spacery do rekreacyjnych części tej podgórskiej miejscowości. Wszystko to sprawiło, że od momentu pojawienia się w MPK autobusów przegubowych, obie linie "jaworzańskie" były obsługiwane prawie wyłącznie przez pojazdy tego typu.
     Linia nr 55 - początkowo linia ta kursowała na trasie Wilkowice Górne (Leśniczówka) - Bielsko-Biała ul. Podwale - Komorowice Sosna, a prawdę mówiąc to właściwie były to dwie linie oznaczone jednym numerem, obsługiwane przez dwa autobusy, jeżdżące naprzemiennie co drugi kurs z ul. Podwale do Wilkowic, lub Komorowic. Jadąc w stronę Wilkowic autobus ruszał z Podwala, skręcał w ulicę Dubois, a następnie w Gazowniczą (z powrotem Grażyńskiego, Okrzei) i dalej Wałową, Mostową, Piłsudskiego, Lwowską i Żywiecką aż do Wilkowic, g dzie na skrzyżowaniu skręcał w lewo w tamtejszą ulicę Wyzwolenia i jechał do pętli pod leśniczówką.
     W późniejszym okresie wprowadzono jeszcze drugi wariant trasy dojazdowej do Wilkowic, a mianowicie autobusy nie dojeżdżały tam bezpośrednio z Bielska, a zahaczały wcześniej jeszcze o Bystrą . W przypadku tych kursów, autobusy oczywiście również ruszały z Podwala i przejeżdżały ulicami: Dubois, Gazowniczą (z powrotem podobnie jak wyżej opisany już wariant), Wałową, 3 Maja, Zamkową, Partyzantów i Bystrzańską. W Bystrej na skrzyżowaniu autobusy skręcały w lewo kierując się już na Wilkowice. W Wilkowicach przecinały drogę Bielsko - Żywiec i dalej już jechały po identycznej trasie jak wariant tej linii nie jadący przez Bystrą. Końcem lat siedemdziesiątych zmieniono nieco przebieg tego wariantu linii 55 w Bielsku. Autobusy po wyjechaniu z ulicy Gazowniczej skręcały w ulicę Wałową tak jak w wariancie bez Bystrej w lewo, a nie w prawo tak jak wcześniej i dalej jechały ulicami: Mostową, Cyniarską, przez Plac Wojska Polskiego, Bohaterów Stalingradu*, Sempołowskiej i Leszczyńską do ulicy Partyzantów, a dalej już tak jak wcześniej.
     W stronę Komorowic Sosny natomiast autobusy poruszały się następującymi ulicami: ruszały również z ulicy Podwale i jechały dalej ul. Dubois, Gazowniczą (z powrotem identycznie j ak kursy do Wilkowic czyli ulicami Grażyńskiego i Okrzei), Wałową, Mostową, Piłsudskiego, Komorowicką i Bestwińską.
     Jak już wspomniałem wcześniej "pięćdziesiątka piątka" to były właściwie dwie różne linie oznaczone tym samym numerem. Na przystanku przy ul. Podwale kierowca zmieniał tylko tablicę z informacją o kierunku jazdy i ruszał w odpowiednim kierunku. Na początku lat osiemdziesiątych zdecydowano się jednak oddzielić te dwie linie od siebie i autobusy poruszające się w kierunku Komorowic Sosny oznaczono numerem 29. Oprócz numeru jednak zmieniło się wtedy nie wiele, bo w obu kierunkach nadal jeździł jeden i ten sam autobus, a właściwie to były dwa pojazdy obsługujące na przemian obie linie. Linia 55 była zawsze obsługiwana przez dwa autobusy. Całkowite rozdzielenie 29 i 55 nastąpiło jeszcze później kiedy to zdecydowano się, że na obu tych liniach będą kursowały niezależnie od siebie po dwa autobusy; po jednym przez cały dzień i dodatkowo zasilane jeszcze po jednym w szczycie.
     Linia 55 została zlikwidowana 1 września 1991 roku na skutek podpisania przez ówczesnego wójta gminy Wilkowice umowy na obsługę połączenia Wilkowic z Bielskiem-Białą przez firmę Czas. Niestety Czas nie wytrzymał próby czasu i dość szybko zrezygnował z obsługi tego połączenia. Obecnie na trasie z Wilkowic Górnych do Bielska kursują autobusy z PPKS Bielsko-Biała i są to najczęściej kursy przelotowe do i z Pietrzykowic.
Linia nr 29 - nie jest wprawdzie linią podmiejską, ale jej opis znalazł się już w tym tekście, gdyż to właśnie ta linia jest na chwilę obecną jedyną pozostałością po nie istniejącej już od kilkunastu lat linii 55. Nawet trasa tej linii praktycznie nie uległa większym zmianom. Jedynie w latach dziewięćdziesiątych przez krótki okres autobusy dojeżdżały do przystanku końcowego przy ul. Warszawskiej, ale dość szybko z tego zrezygnowano i powrócono do krańcówki na Podwalu, z tym, że obecnie autobusy na ulicę tą wjeżdżają z ulicy Grażyńskiego ulicą Kilińskiego, a wyjeżdżają do ulicy Gazowniczej ulicą Okrzei. Reszta trasy praktycznie nie uległa zmianom z wyjątkiem tego, że część kursów została wydłużona do Centrum Handlowego Sarni Stok. IK280.37B #012, linia 29, na pętli >>Dworzec ul. Podwale<<
 Fot. Paweł Adamus, 2003
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
     Również ilość autobusów na tej linii nie uległa zmianie, czyli w dalszym ciągu przez cały dzień kursuje tu tylko jeden pojazd, a w godzinach szczytu przewozowego dodatkowo pojawia się drugi.
     Jako ciekawostkę warto tu dodać jeszcze, że niewiele brakowało, aby i linia 29 stała się prawdziwą linią podmiejską, gdyż w ostatnich miesiącach planowano wydłużenie jej aż do Bestwiny, ale ostatecznie zdecydowano się na przedłużenie do tej miejscowości całkiem innej linii, ale o tym już w następnym odcinku. IK280.26 #718, linia 29, kurs wariantowy, na pętli >>CH Sarni Stok<<
 Fot. Paweł Adamus, 2004
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
C.D.N.
________________
* - obecnie w Bielsku-Białej nie istnieje już ul. Bohaterów Stalingradu, a w jej miejscu jest obecnie Plac Ratuszowy na którym znajduje się parking



WSZELKIE MATERIAŁY (TJ. INFORMACJE, ARTYKUŁY, ZDJĘCIA) SĄ CHRONIONE PRAWAMI AUTORSKIMI.
WYKORZYSTYWANIE MATERIAŁÓW BEZ ZGODY AUTORA JEST ZABRONIONE!

DO GÓRY
WSTECZ
Serwis utrzymywany na serwerach: InetMedia - Tani hosting