(22kB)

WSTECZ

NUMER 12, KWIECIEŃ 2004
(11. 05. 2004)


AKTUALNOŚCI

  • BIELSKO-BIAŁA

6 TRÓJKOLOROWYCH.
W tym miesiącu przybył kolejny, trójkolorowy autobus. Jest to drugi autobus w ostatecznej wersji malowania. Tym razem jest to 16-letni Jelcz M11 o numerze 685. W latach 1998-2004 autobus ten był używany do szkolenia kierowców. Wraz z przywróceniem go do ruchu liniowego stan taboru MZK zwiększył się do 134 autobusów, a stan Jelczy M11 używanych w ruchu liniowym do 19 (MZK posiada jeszcze dwa techniczne Jelcze M11).
P. A.
M11 #685
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

KOREKTA ROZKŁADU LINII 50.
Z dniem 05. 04. zmieniony został rozkład jazdy linii 50. Nowy rozkład jest lepiej dostosowany do czasu przejazdu autobusu.
P. A.

720 POJECHAŁ DO KAPENY.
Pierwszy Ikarus 280.26, kremowo-czerwony 720 został wysłany na odbudowę do słupskiej Kapeny. To pierwszy od kilkunastu lat autobus remontowany poza Bielskiem. Z niecierpliwością czekamy na jego powrót.
P. A.

KOLEJNE WYŚWIETLACZE w MEDIUM.
W kwietniu kolejne dwa Autosany A1010M (KBL 643G i KBL 645G) otrzymały diodowe wyświetlacze R&G. Diodowe wyświetlacze R&G posiadają już cztery A1010M (KBB 532Y, KBL 643G, KBL 644G i KBL 645G), jeden San (SB 02752), natomiast Volvo 7000 posiada wyświetlacze Mobitec.
P. A.
Autosan A1010M #KBL 643G z wyświetlaczem diodowym R&G
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Autosan A1010M #KBL 645G z wyświetlaczem diodowym R&G
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

H10-11 PO REMONCIE.
Bielski PPKS odbudował odstawionego od dłuższego czasu Autosana H10-11.01 #BBC 958D. W trakcie odbudowy autobus otrzymał ściany przednią i tylną nowego typu z wklejanymi szybami.
P. A.
Autosan H10-11.01 #BBC 958D
Fot. Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Fot. Paweł Adamus

10TKA WYDŁUŻONA.
Od 15. 04. autobusy linii 10, wybranymi kursami, ponownie dojeżdżają w dni robocze i soboty do przystanku Wapienica Giełda Towarowa. Przy okazji tego wydarzenia swoją premierę miały nowe tablice kierunkowe. Od dotychczasowych różnią się tym, że wskazują tylko nr linii i kierunek w którym jedzie dany autobus.
P.A.

MZK - INFORMACJE TABOROWE.
* MALOWANIE MIEJSKIE:
  • 685 (M11)
* NOWE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 012 (IK280) - LG (nowa wersja), ex LG, Galla
  • 013 (IK280) - LG (nowa wersja), ex LG, Formex, Citroen
P. A.



* * * * * * * * *

  • ŻYWIEC

BĘDZIE SOLARIS!
Przetarg na dwa niskopodłogowe autobusy miejskie ogłoszony przez MZK w Żywcu wygrała firma Solaris Bus&Coach z autobusem Urbino 10. Pobrano aż osiem specyfikacji, jednakże tylko dwie firmy złożyły ofertę. Nowych nabytków spodziewać się można na przełomie czerwca i lipca.
R.B.

NOWE UBRANKO.
Trzeci z Mercedesów żywieckiego PPKS SZY 52EM uzyskał firmowe malowanie. Tym samym wszystkie pojazdy planowo skierowane do obsługi kursów pośpiesznych i przyśpieszonych posiadają już charakterystyczne biało-zielone malowanie.
R.B.

REMONT IK-160P.
W żywieckim PPKS przeprowadzono remont Ikarusa-Zemuna IK-160P o numerze BLB 252B. Autobus otrzymał nowe, biało-zielone malowanie. Wewnątrz zwraca uwagę nowa wykładzina podłogowa i pokrycia siedzeń.
Autobus ten został zakupiony jako używany w 1999 roku. Wcześniej jeździł w MZK Bielsko-Biała z numerem 707. O jego bielskiej przeszłości świadczą zabudowana kabina kierowcy (adaptowana przez kierowców z Jelcza M11 #657), uchwt na tylną tablicę kierunkową, czy wymalowane wewnątrz bielskie numery taborowe.
P.A.
Wyremontowany IK-160P #BLB 252B, ex MZK BB 707
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

MZK - INFORMACJE TABOROWE.
* NOWE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 318 (DAB 7-1200B) - Eko-Instal , ex Taxor
  • 319 (DAB 7-1-TL 11/3) - Figloraj, ex Stolwax
R. B.



INFORMACJE KOLEJOWE

NARESZCIE DOTARŁ.
Od kwietnia na linii Sucha Beskidzka – Żywiec spotkać można nowy szynobus SA 109-02 wyprodukowany przez Kolzam SA. Pojazd przypomina bardziej tramwaj niż tradycyjny pociąg kojarzący się z PKP. Niska podłoga pozwala na wsiadanie bezpośrednio z poziomu peronu, o kierunku jazdy informują wyświetlacze R&G. Malowanie czerwono-żółto-białe. Szynobus zakupiło województwo Małopolskie, mimo to jego trasa w znacznej części przebiega w województwie Śląskim. Obsługa linii szynobusem jest tańsza od zwykłego pociągu, co jest ważne, zwłaszcza że rentowność linii nie przekracza 20% w woj. Śląskim i 5% w Małopolskim.
R.B.



DO POCZYTANIA

Zbigniew Ząbek
"Czerwonym" za miasto. (Część I)
     Historia komunikacji podmiejskiej w Bielsku-Białej jest dokładnie tak samo stara jak komunikacja miejska w tym mieście, a wszystko to za sprawą uruchomionej końcem XIX wieku linii tramwajowej nr 1. Linia ta łączyła dworzec główny w Bielsku z Cygańskim Lasem w Mikuszowicach Śląskich, które to w tym czasie nie były jeszcze dzielnicą Bielska, a wręcz nawet były oddalone od granic miasta o kilka kilometrów. Jak więc widać z powyższego, to linia ta była pierwszą linią podmiejską w historii Bielska i jedyną linią tramwajową podmiejską jaka kiedykolwiek była w tym mieście. Dalsza historia linii podmiejskich nad Białą jest już ściśle związana z autobusami i to najczęściej oznaczonymi numerami linii zaczynającymi się od cyfry "5" (oczywiście mowa tylko o liniach obsługiwanych przez przedsiębiorstwa i firmy komunikacji miejskiej, a nie PKS i w późniejszym okresie również firmy prywatne).
     A oto skrócony opis linii podmiejskich obsługiwanych przez firmy komunikacji miejskiej z Bielska-Białej i Czechowic-Dziedzic (w przypadku PKM Czechowice opis dotyczył będzie tylko linii docierających do Bielska).
Linia nr 51 - linia ta jeździła z Bielska-Białej z ulicy Warszawskiej*, z pod dworca głównego do Mazańcowic, do Ośrodka Zdrowia, ale niektóre kusy były jednak skrócone tylko do Mazańcowic Osiedla. W początkowym okresie kursowania autobusy tej linii ruszały z "Dworca Autobusowego MPK" (obecnie w tym miejscu mieści się stacja benzynowa, a dworca autobusowego dla komunikacji miejskiej w Bielsku w żadnym innym miejscu nie ma już od kilku lat) i jechały ulicą Warszawską, oraz Niepodległości, Katowicką i Mazańcowicką do Mazańcowic. Kursy do Osiedla kończyły trasę zaraz za granicą miasta, natomiast kursy do Ośrodka Zdrowia jechały dalej aż do krzyżówki koło kościoła, gdzie skręcały w stronę Ligoty i zmierzały już prosto do punktu przeznaczenia.
     W późniejszym okresie linia ta skręcała z ulicy Warszawskiej w ulicę Kwiatkowskiego, Komorowicką, Daszyńskiego i dopiero w ulicę Niepodległości z kierunku odwrotnego niż wcześniej, oraz Katowicką i dalej już normalnie tak jak dotychczas ulicą Mazańcowicką. Zmieniono również początkowy przystanek przy ulicy Warszawskiej, a mianowicie teraz autobusy zaczęły ruszać z przeciwnej strony ulicy, spod dworca PKS.
Na trasie tej w godzinach szczytu przewozowego jeździły dwa autobusy, a po szczycie tylko jeden.
     Linia w tej postaci kursowała do początku lat dziewięćdziesiątych, kiedy to została zastąpiona przez linię 33, a linia 33 z kolei to nie było nic innego jak tylko skrócone wszystkie kursy do Mazańcowic Osiedla. Zmiana ta wiązała się z zaprzestaniem przez gminę Jasienica (do której należą Mazańcowice) dotowania linii 51. W połowie lat dziewięćdziesiątych na krótko powróciła ponownie "pięćdziesiątka jedynka" w swej pełnej postaci, co oznaczało z kolei zawieszenie kursowania "trzydziestki trójki", ale był to tylko króciutki epizod po którym znów pojawiła się linia 33.
Linia nr 33 - po jak się wydaje definitywnej likwidacji linii 51 ponownie powróciła w Bielsku linia 33, ale tym razem na nieco zmienionej trasie. Zmiana ta dotyczyła przejazdu przez centrum miasta. Autobusy tej linii podobnie jak wcześniej ruszały z przystanku naprzeciwko dworca przy ulicy Warszawskiej, ale kierowały się w stronę przeciwną i jechały dalej ulicami: 3 Maja, Wałową, Mostową, Piłsudskiego i Komorowicką. Od skrzyżowania ulicy Komorowickiej z Kwiatkowskiego autobusy poruszały się aż do Mazańcowic Osiedla już "starą" trasą. W latach dziewięćdziesiątych na trasie przejazdu wprowadzono kolejną zamianę, wydłużając tym samym dość znacznie jej przebieg, a mianowicie autobusy zaczęły skręcać z ulicy Komorowickiej w ulicę Piekarską, a dalej w Wyzwolenia oraz Czerwoną i ponownie Komorowicką, skąd już "pierwotną" trasą jechały aż do celu. Po kilku latach zdecydowano się zmienić również przebieg trasy przez dzielnicę Komorowice i poprowadzić linię tą przez samo centrum tej dzielnicy, a więc autobusy na tej linii obecnie nie skręcają już z Daszyńskiego w Niepodległości, a tylko ją przecinają tą ulicę i jadą dalej ulicą Daszyńskiego, aż do ulicy Olimpijskiej w którą skręcają i zmierzają nią do samego jej końca, gdzie po raz trzeci wpadają na moment na ulicę Komorowicką, z której z kolei skręcają w Mazańcowicką. Kilka miesięcy temu MZK zdecydował się na rezygnację z przejazdu ulicą Piekarską i Czerwoną części kursów, tak więc w chwili obecnej w Bielsku istnieją dwa warianty linii 33. Dodatkowo jeszcze od pewnego czasu wybrane kursy tej linii zostały przedłużone od dworca do Centrum Handlowego "Sarni Stok". IKARUS 415.14D #067, linia 33, na przystanku
Fot. Paweł Adamus
     "Trzydziestka trójka" podobnie jak jej poprzedniczka "pięćdziesiątka jedynka" jest obsługiwana przez dwa autobusy w szczycie i tylko jeden poza szczytem.
Linia nr 52 - autobusy na tej linii kursowały z "Dworca Autobusowego MPK" przy ulicy Warszawskiej w Bielsku-Białej do Międzyrzecza Górnego. Przejazd przez Bielsko odbywał się ulicami: Warszawską, Budowlanych, Traugutta, Żeromskiego i Słowackiego do ulicy Piastowskiej (z powrotem Piastowską i Warszawską) , a dalej Cieszyńską i Międzyrzecką (z powrotem dojazd z ulicy Międzyrzeckiej do Cieszyńskiej odbywał się ulicami: Dworcową i Regera). Przez wiele lat "52" dojeżdżało tylko w Międzyrzeczu do pętli przed krzyżówką, ale w latach następnych wybudowano nową pętlę i autobusy zaczęły wjeżdżać do centrum Międzyrzecza, ale był to już zmierzch kursowania autobusów MZK na tej linii.
     Na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych przystanek początkowy "pięćdziesiątki dwójki" przeniesiono z ulicy Warszawskiej na oddaloną od dworca ulicę Krasińskiego, gdzie autobusy dojeżdżały ulicami Słowackiego i Sixta (wyjazd z przystanku był prosto na ulicę Piastowską). Sytuacja taka trwała przez kilka lat i końcem lat osiemdziesiątych autobusy tej linii powróciły na przystanek przy ulicy Warszawskiej, skąd ponownie rozpoczynały swój bieg. Linia 52 była zawsze obsługiwana tylko przez jeden autobus.
     Na początku lat dziewięćdziesiątych w wyniku braku dotacji z gminy Jasienica, do której należy Międzyrzecze Górne, MZK postanowił zamknąć linię, a na trasie tej pojawiły się pojazdy z PPKS Bielsko-Biała.
Linia nr 52 BIS - ta linia była uzupełnieniem linii 52. Uruchomiono ją końcem lat osiemdziesiątych jako autobus kursujący wyłącznie w godzinach szczytu przewozowego w dni powszednie. Trasa przejazdu tej linii nie pokrywała się jednak całkowicie z trasą linii 52, a wręcz można powiedzieć, że była to całkiem odmienna linia. Autobusy na tej linii podobnie jak na "52" ruszały z przystanku przy ulicy Warszawskiej, ale nie jechały przez Wapienicę, tylko przez Stare Bielsko i kończyły swój bieg na starej pętli linii 52 przed krzyżówką, a przejazd odbywał się ulicami: Piastowską, Sobieskiego, Klubową (wybrane kursy dojeżdżały do Mazańcowic Spółdzielni tzw. "Kurników") i dalej ul. Bohaterów Monte Cassino do ul. Międzyrzeckiej. Na linii tej kursował zawsze tylko jeden autobus.
     Mimo likwidacji linii 52, linia 52 BIS kursowała nadal na dotychczasowej trasie jeszcze przez kilkanaście miesięcy, aż wreszcie skierowano ją nie do Międzyrzecza Górnego, a do Wapienicy Fabryki Domów. Zmiana ta jednak wiązała się również ze zmianą oznaczenia linii z 52 BIS na 25.
Linia nr 25 - jak już wspomniałem linia ta jest bezpośrednią kontynuacją linii 52 BIS. Na przestrzeni ostatnich kilku lat zmieniała się jednak nieco trasa przejazdu i rozkłady jazdy. Pierwotnie autobus na tej linii kursowały z ul. Warszawskiej do Wapienicy Fabryki Domów, ale po pewnym czasie trasa uległa skróceniu do Mazańcowic Spółdzielni. W tym czasie autobusy na tej linii kursowały tylko w godzinach szczytu w dni powszednie i były to głównie minibusy typu Ikarus 405 (tylko po jednym każdego dnia). Po wybudowaniu w Starym Bielsku pawilonu "Makro" MZK na wniosek dyrekcji tej firmy uruchomił dodatkowo na linii 25 kilka kursów również w dni wolne od pracy, ale ze względu na brak obiecanej dotacji od "Makro" kursy te zostały dość szybko zlikwidowane. Jednak po licznych interwencjach mieszkańców Starego Bielska zdecydowano się przywrócić kursy w dni wolne od pracy, jak również wprowadzić większą ilość przejazdów w dni robocze, w tym także poza godzinami szczytu przewozowego i to autobusami większymi niż minibusy (również tylko po jednym każdego dnia), ale w zamian wprowadzono obowiązek wsiadania przednimi drzwiami i okazywania przez pasażera kierowcy biletu bez wezwania do jego kontroli. Stan taki na tej linii utrzymuje się do dnia dzisiejszego, ale dodatkowo część kursów została wydłużona z jednej strony do Centrum Handlowego "Tesco", a z drugiej do Centrum Handlowego "Auchan". MAN NL222 #079, linia 25, na przystanku
Fot. Paweł Adamus
C.D.N.
________________
* - dla ułatwienia orientacji w tekście autor użył wyłącznie aktualnych nazw ulic



WSZELKIE MATERIAŁY (TJ. INFORMACJE, ARTYKUŁY, ZDJĘCIA) SĄ CHRONIONE PRAWAMI AUTORSKIMI.
WYKORZYSTYWANIE MATERIAŁÓW BEZ ZGODY AUTORA JEST ZABRONIONE!

DO GÓRY
WSTECZ
Serwis utrzymywany na serwerach: World Hotels Directory