(22kB)

WSTECZ

NUMER 10, LUTY 2004
(13. 03. 2004)


AKTUALNOŚCI

  • BIELSKO-BIAŁA

3 TRÓJKOLOROWE.
W lutym nowe malowanie miejskie otrzymały Jelcze M11 #689 i 702. Także te dwa autobusy są egzemplarzami próbnymi. Ostateczna wersja malowania będzie się różnić żółtymi zderzakami oraz sposobem malowania tyłu. Tym samym MZK posiada 3 autobusy w malowaniu żółto-czerwono-białym, 28 w zielono-niebieskim i 31 w kremowo- (lub biało-) czerwonym.
P. A.
JELCZ M11 #689
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć JELCZ M11 #689
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć JELCZ M11 #702
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć JELCZ M11 #689
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

28... I WIĘCEJ NIE BĘDZIE!
W lutym halę Motorenu opuścił ostatni autobus w zielono-niebieskim malowaniu - Ikarus 280.37 #002. Podobnie jak IK280.37 #004 autobus ten otrzymał komplet wyświetlaczy diodowych R&G. Jest to ostatni autobus remontowany przez Motoren - w styczniu MZK ogłosił przetarg na remont 6 Ikarusów 280.26 w firmie zewnętrznej.
P. A.
IK280.37 #002
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

WRESZCIE WYJECHAŁ.
Po ponad półrocznym postoju spowodowanym uszkodzoną kratownicą na trasy wyjechał Ikarus 280.26 #715. Wygląd zewnętrzny autobusu praktycznie niczym nie różni się od stanu przed naprawą - jedynie tablice rejestracyjne zmieniono na nowe.
P. A.
IK280.26 #715
Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus

KOLEJNE ZMIANY.
W lutym wprowadzono kolejne zmiany w bielskiej komunikacji miejskiej.
Od 1. lutego linia 1 tylko wybranymi kursami jeździ trasą koło Szpitala Wojewódzkiego. Autobusy tej linii podjeżdżające pod Szpital oznaczono jako "1s" (jako "1s" kursują służby 1/1, 1/3 oraz 1/5), Pozostałe autobusy kursują "starą" trasą, koło Belosu.
Od 1. lutego linia 11 kursuje do pętli Straconka Leśniczówka, wybrane kursy dojeżdżają do pętli Straconka Zakręt.
Od 1. lutego linia 33 kursuje w dni robocze jedynie wybranymi kursami ulicami Piekarską, Wyzwolenia i Czerwoną (pozostałe kursy jeżdżą trasą jak w dni wolne). P.A.

MZK - INFORMACJE TABOROWE.
* MALOWANIE MIEJSKIE:
  • 689 (M11) - żółto-czerwono-białe
  • 702 (M11) - żółto-czerwono-białe
  • 002 (IK280.37) - zielono-niebieskie
* NOWE TABLICE REJESTRACYJNE:
  • 715 (IK280.26) - SB 45189 (ex BLB 401B)
  • 002 (IK280.37) - SB 49167 (ex BBL 2937)
P. A.



* * * * * * * * *

  • CIESZYN

NOWE POŁĄCZENIE
Z dniem 01.02 cieszyński PKS uruchomił bezpośrednie połączenie autobusowe relacji Cieszyn d.a. - Warszawa d.a. Zachodni. Pomiędzy Cieszynem a Warszawą autobus zatrzymuje się na przystankach: Żory, Katowice, Częstochowa. Cena biletu z Cieszyna do Warszawy wynosi 40 zł. a np. z Katowic do Warszawy 30 zł. Wyjazd z Cieszyna o godz. 4:10 przyjazd do Warszawy 10:00, w drogę powrotną ze stolicy autobus wyrusza o godz. 17:15 by o 23:05 przybyć do Cieszyna (Katowice 21:45).
L. M.



* * * * * * * * *

  • CZECHOWICE-DZIEDZICE

KOREKTY ROZKŁADÓW.
PKM Czechowice-Dziedzice wprowadziło od 23. lutego zmiany w rozkładach jazdy linii 1, 3, VII i 8.



* * * * * * * * *

  • KĘTY

KOREKTA ROZKŁADU JAZDY.
Z początkiem stycznia br. MZK Kęty wprowadziło nieznaczną korektę rozkładu jazdy linii nr 3.
L. M.



* * * * * * * * *

  • OŚWIĘCIM

ZAWIESZONE KURSY.
- Zawieszone zostało w niedziele i święta kursowanie autobusów PKS na linii Kęty d.a. - Wilamowice Rynek wraz z kursem podjazdowym z Oświęcimia (8:15) do Kęt.
- Zawieszony został kurs Międzybrodzie Ponikiew (5:15) - Oświęcim d.a. na odc. Międzybrodzie - Kęty Lanckorona.
- Zawieszony został kurs Oświęcim PKP (8:20) - Wola Skrzyżowanie.
L. M.

KOREKTA ROZKŁADU.
Przyspieszono kurs linii 28 z przystanku Oświęcim Dąbrowskiego Kowal z godz. 5:10 na godz. 5:07 (wykonuje służba R-17). Powodem zmiany było skomunikowanie autobusu MZK z pociągiem do Katowic. Przyspieszenie odjazdów obowiązuje na całej długości kursu.
L. M.



* * * * * * * * *

  • ŻYWIEC

PRZETARG W MZK.
MZK Żywiec ogłosił przetarg na dostawę dwóch autobusów niskopodłogowych. Nie było by w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że dotyczy on autobusów nowych! Dotychczas żywiecki przewoźnik przyzwyczaił nas do zakupów używanych duńskich Dabów (tudzież odbudowanych Jelczy M11 z drugiej ręki w czasie gdy obowiązywał zakaz importu używanych autobusów), a jedyne nowe pojazdy zakupione przez żywieckiego przewoźnika po rozpadzie MPK Bielsko-Biała to Jelcze PR110 z lat 1991-92 (wszystkie zastąpione DABami), 3 DABy 12-1200B z 1993 r., oraz wyrób autobusopodobny Autosan H6-20 z 1998 roku.
R.B. & P.A.

PAWLUSIE MA NOWY PRZYSTANEK.
Miejski Zakład Komunikacyjny w Żywcu uruchomił nowy przystanek przy wylocie ul. Polnej „Browarna sklep”. Zatrzymują się tam autobusy jeżdżące ul. Browarną – 1, 5 i 15. Jak na nowy przystanek, cieszy się on dużą frekwencją. Dzięki niemu mieszkańcy Pawlusia może będą chętniej korzystać z komunikacji miejskiej – do tej pory odległości do przystanków skutecznie zniechęcały potencjalnych pasażerów.
R.B.

Fot. Radosław Bąk
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Radosław Bąk

NOWA LINIA?
Na bazie dotychczasowych przewozów szkolnych zostały uruchomione ogólnodostępne kursy relacji: Podlesie - Osiedle Widok. Wykonywane są w dotychczasowych godzinach, o siódmej do Podlesia i powrotny o czternastej na Osiedle Widok. Autobus kursuje trasą: Podlesie – ul. Wesoła – ul. Kościuszki – Rynek – Os. Parkowe – al. Piłsudskiego – ul. Komonieckiego – ul. Jodłową. Trasa nie ma specjalnego numeru. Oznaczona jest jedynie nazwa Os. Widok i Podlesie. Kurs obsługuje przeważnie jedyny Autosan H6 - #343.
R.B.

KOLEJNE REKLAMY.
MZK Znalazło chętnego na reklamowanie się w witrynie na przystanku "Piłsudskiego II". Przy okazji umieszczania plakatu Szkoły nauki jazdy braci Michulców wprawiono szybę którą chuligani wybili kilka miesięcy temu. Z ostatnią niezagospodarowaną gablotą pozostaje przystanek „Bloki Wojskowe”, znajdujący się niestety na mało uczęszczanej ulicy Komorowskich.
R.B.

ULGI PPKS.
PPKS Żywiec z dniem 09.02.2004 wprowadził 40% ulgę handlową na trasie Rajcza Dworzec - Rajcza Rynek Jeleśnia Dworzec - Jeleśnia Rynek Radziechowy Wieprz PKP - Bystra Skrzyżowanie Jest to już czwarta, po trasie Żywiec - Bielsko, Żywiec - Ślemień, Żywiec - Międzybrodzie obniżka cen biletów lokalnych PPKS.
R.B.

NOWE ROZKŁADY.
Kolejny z historycznych akcentów komunikacji na Podbeskidziu odchodzi w przeszłość. W lutym PPKS Żywiec zrezygnował z tradycyjnych, ręcznie wypisywanych na żółtym tle rozkładów jazdy jakie znamy od początku funkcjonowania PKS. Zastąpiły je drukowane papierowe, naklejane na żółte tabliczki. Przy okazji wpisano bezpośrednie połączenia ze Sporysza do Rajczy i Rycerki Kolonia oraz nowe kursy do Jeleśni. Czy to owe wydłużenie kursów wcześniej zablokowane przez Burmistrza Antoniego Szlagora spełniające oczekiwania radnych powiatowych z Rajczy?
R.B.

Fot. Radosław Bąk
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Radosław Bąk

POCZEKALNIA PRZENIESIONA.
W związku z budową Nowego Miasta PPKS Żywiec otrzymał wymówienie na korzystanie z parkingu postojowego PKS przy ul. Pawiej w Krakowie i przeniósł się na parking przy ulicy Cystersów.
R.B.



DO POCZYTANIA

Zbigniew Ząbek
Czwarte (nieudane) życie „23”.
     Są linie autobusowe w Bielsku-Białej, które nie mają szczęścia trwałego bytu. Najbardziej jaskrawym przypadkiem takiej linii jest właśnie, ostatnio bardzo popularna, „dwudziestka trójka”. Swą popularność linia ta zawdzięcza nie swemu napełnieniu i dużej ilości osób korzystających z tego autobusu, ale niestety perypetiom związanym ze zmianą trasy kursowania. W Bielsku w całej historii komunikacji miejskiej były już cztery linie oznaczone numerem „23”. Niestety żadnej z nich nie było dane istnieć zbyt długo. Ale po kolei:
Życie pierwsze.
     Po raz pierwszy na ulice miasta autobusy oznaczone tym numerem wyjechały w drugiej połowie lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku. Trasa tej linii wiodła z osiedla Słonecznego*, z pętli gdzie obecnie mieści się postój taksówek ulicami: Michałowicza, Partyzantów, Zamkową, 3-Maja, Piastowską, E. Orzeszkowej i Babiogórską do osiedla Beskidzkiego. Linia ta wtedy była obsługiwana przez dwa autobusy, które mijały się w połowie drogi, czyli w okolicy kolejowego dworca głównego. Ta wersja linii nie cieszyła się zbyt dużą popularnością wśród pasażerów i praktycznie w pełni była wykorzystywana tylko jednostronnie i to na odcinku od centrum do osiedla Beskidzkiego, to też na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych postanowiono trasę zmienić.
Życie drugie.
     W celu pełniejszego wykorzystania linii „23” postanowiono, że autobus będzie nadal dojeżdżał do osiedla Beskidzkiego, ale od drugiej strony, czyli od ul. Michałowicza. Zabieg ten miał na celu zachowanie dostępu mieszkańców osiedla Słonecznego do tej linii i polegał jedynie na wydłużeniu trasy przejazdu w tym kierunku o jeden przystanek (pierwotna trasa linii „23” była trasą okrężną, bo końcowe przystanki na dwóch sąsiadujących ze sobą osiedlach dzieliło zaledwie kilkaset metrów).
Przez długi czas ta tabliczka była wspomnieniem po linii 23 na os. Beskidzkim. Od 5. 01. 2004 r. autobusy linii 23 zatrzymują się stanowisko dalej...
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
     W drugą stronę natomiast postanowiono autobus skierować do osiedla Wojska Polskiego i w związku z tym na Hulance „dwudziestka trójka” nie wjeżdżała już z ul. Piastowskiej w ul. E. Orzeszkowej, tylko skręcała w ul. Cieszyńską, a dalej w Stawową i Spółdzielców. Zmiana trasy wiązała się również z wprowadzeniem całkiem nowego rozkładu jazdy i znacznego zwiększenia częstotliwości kursowania autobusów. Linia została wtedy zasilona w godzinach szczytu przewozowego dodatkowymi dwoma autobusami, co pozwoliło na zwiększenie częstotliwości do 15 min. Po godzinach szczytowych na linii tej nadal pozostawały tylko dwa pojazdy, które podobnie jak w pierwotnej wersji trasy mijały się w połowie drogi.
     Ten wariant trasy nie utrzymał się zbyt długo i po pewnym czasie postanowiono nieco zmodernizować jej przebieg. Wymyślono wówczas, że lepiej będzie jak autobus zamiast kursować ul. Piastowską pojedzie ulicami Grunwaldzką i M. Konopnickiej. Tak więc ostateczna trasa „drugiego życia” wyglądała następująco; z pętli na osiedlu Beskidzkim autobusy jechały ulicami: Babiogórską, Al. gen. Andersa, Michałowicza, Partyzantów, Zamkową, 3-Maja, Piastowską (tylko do ul. Słowackiego i samą ul. Słowackiego, a w drugą stronę ul. Sixta), a dalej Grunwaldzką, Strzelców Podhalańskich, Konopnickiej, Cieszyńską, Stawową i Spółdzielców do osiedla Wojska Polskiego.
     Przesunięcie przebiegu trasy na ul. Grunwaldzką i Konopnickiej okazało się niezbyt dobrym rozwiązaniem, gdyż w owym czasie tymi ulicami do osiedla Wojska Polskiego kursowały już autobusy linii „5” i „15” i w związku z tym spowodowało to bardzo widoczny spadek ilości podróżnych przypadających na jeden autobus we wszystkich trzech liniach. Problem ten postanowiono rozwiązać po przez odchudzanie ilości taboru kursującego na liniach „5” i „23”. Początkowo na „piątce” zredukowano jeden autobus (z trzech wtedy kursujących), a na „dwudziestce trójce” dwa autobusy (z czterech). W następnym okresie miała miejsce dalsza redukcja na linii „5”, gdzie postanowiono, że dwa autobusy linię tę będą obsługiwały jedynie w godzinach szczytu, a w pozostałych godzinach tylko jeden. Jeszcze gorszy los spotkał chwilę później linię „23”, której kursowanie w drugiej połowie lat osiemdziesiątych postanowiono bezterminowo zawiesić. Podobny los zresztą pod koniec roku 1991 spotkał wspomnianą już „piątkę”, ale tam na decyzję o zawieszeniu kursowania jeszcze wpływ miało zagęszczenie częstotliwości kursowania (to się w tamtych latach czasami zdarzało) linii nr „2” do Stalownika , która na odcinku do Mikuszowic Krakowskich pokrywała się z linią „5”.
Życie trzecie.
     Linia nr „23” pojawiła się po kilkuletniej przerwie w roku 1993, a stało się to za sprawą zakończenia budowy osiedla Langiewicza i konieczności połączenia tego osiedla z centrum i zachodnimi dzielnicami miasta. Trasę nowej „dwudziestki trójki” wytyczono więc z osiedla Langiewicza do osiedla Karpackiego następującymi ulicami: Tuwima, Urodzajną, Łagodną, Żywiecką, Lwowską, Piłsudskiego, Mostową, Wałową, 3-Maja, Piastowską, Listopadową (z powrotem Wyspiańskiego), Grunwaldzką, Strzelców Podhalańskich, Konopnickiej i Al. gen. Andersa. W początkowym okresie po wznowieniu kursowania linii „23” na nowej trasie linia ta była obsługiwana przez dwa pojazdy, ale jak się szybko okazało było to stanowczo za mało, więc po jakimś czasie zdecydowano się wprowadzić na tej trasie nowy rozkład jazdy wzbogacony o kilkanaście kursów. W tym celu na linię tą skierowano dodatkowy (trzeci) autobus, który znajdował się na trasie od rana do późnych godzin popołudniowych. W nowym rozkładzie jazdy uwzględniono również możliwość wydłużenia w przyszłości tej linii o kilka przystanków z osiedla Karpackiego do Szpitala Wojewódzkiego i w tym celu pozostawiono ogromną rezerwę czasową na pętli na osiedlu Karpackim. Oczywiście z tak wydłużonego postoju najbardziej cieszyli się kierowcy, którzy po każdym kursie mogli liczyć na dłuższą przerwę. Do samego wydłużenia trasy pod Szpital Wojewódzki nigdy nie doszło, ale to nie oznacza, że linia ta nigdy tam nie dotarła, bo stało się to całkiem niedawno za sprawą rewolucyjnych zmian w kursowaniu „dwudziestki trójki”.
Autobusy linii 23 nie wjeżdżają już na pętlę przy os. Karpackim ,jednak nadal przejeżdżają przez to osiedle.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Przez ponad 10 lat autobusy linii 23 pojawiały się na ulicy Wałowej...
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Po wielu latach, za sprawą przebudowy Hulanki, linia 23 powróciła na os. Beskidzkie, jednak autobusy nie zatrzymywały się na przystankach.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
Życie czwarte.
     W momencie w którym wydawało się, że wreszcie po latach poszukiwań i dopasowywania rozkładu jazdy udało się wypracować rozwiązanie optymalne, wszystkich zaskoczyła decyzja Kierownictwa Działu Przewozów Pasażerskich bielskiego MZK o kolejnej zmianie trasy i rozkładu jazdy. Pretekstem do tej decyzji stało się otwarcie nowej drogi (ul. gen. Bora-Komorowskiego) i petycje mieszkańców ul. Leszczyńskiej o bezpośrednim połączeniu z osiedlem Złotych Łanów, jak również mieszkańców osiedla Złote Łany o szybkim połączeniu ze Szpitalem Wojewódzkim. Z zupełnie niewiadomych powodów, zamiast dopasować do nowej sytuacji już kursującą do szpitala, a mało wykorzystywaną linię „21”, zdecydowano się na likwidację mocno obciążonej linii „23” i otwarcie nowej o tym samym numerze. Zmiana miała miejsce całkiem niedawno, bo 5 stycznia 2004 roku. Od tego dnia autobusy oznaczone numerem „23” kursują z osiedla Langiewicza do dworca głównego następującymi ulicami: Tuwima, Urodzajną, Łagodną, gen. Bora-Komorowskiego, Al. gen. Andersa, Al. AK, ponownie Al. gen. Andersa i dalej Babiogórską, Szarotki, Cieszyńską, Konopnickiej, Strzelców Podhalańskich, Grunwaldzką, Wyspiańskiego (z powrotem Listopadową), Piastowską i Warszawską. Jak widać z poprzedniej trasy zachował się tylko odcinek od ul. Konopnickiej do Piastowskiej, oraz przejazd przez osiedle Karpackie i praktycznie tylko na tym odcinku (od osiedla Karpackiego do dworca) autobusy są napełnione w dużym stopniu ( i co ciekawe tylko jak jadą w stronę dworca). Na pozostałych odcinakach autobusy jeżdżą puste, lub prawie puste. Warto tu dodać, że obecnie linia ta jest obsługiwana podobnie jak poprzednio przez trzy pojazdy. Wydaje się, że jedynymi zadowolonymi z obecnej trasy „23” mogą być mieszkańcy osiedla Beskidzkiego, którzy po kilkunastoletniej przerwie odzyskali „dwudziestkę trójkę”, z tą tylko różnicą, że obecnie linia ta nie ma na osiedlu tym przystanku końcowego, a jedynie przez nie przejeżdża.
Po zmianie trasy autobusy linii 23 zatrzymują się na os. Beskidzkim i Hulance.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Na linii 23 wprowadzono kursy zjazdowe - autobusy kończą trasę pod Szpitalem Wojewódzkim.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
W związku z tym, że autobusy linii 23 pod Szpitalem Wojewódzkim w obu kierunkach na jednym przystanku, w 
autobusach nie wyposażonych w wyświetlacze wprowadzono dodatkowe tablice kierunkowe.
 Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Fot. Paweł Adamus
Od momentu zmiany trasy linii „23”, w sprawie poprawy komunikacji do centrum z osiedli Langiewicza i Złote Łany, interweniowało już dużo ludzi i wpłynęły do MZK licznie podpisane petycje. Również redakcja „MIG-a” przedstawiła w swoim czasie stosowny projekt rozwiązania tego problemu po przez przywrócenie dawnej trasy „dwudziestki trójki”, oraz szybkie połączenie osiedli Langiewicza i Złote Łany ze Szpitalem Wojewódzkim przy pomocy „zmodernizowanej” odpowiednio linii „21”, a zachodnich dzielnic miasta w podobny sposób „przerobionej” linii „14”. Z sobie tylko wiadomych powodów Dział Przewozów w MZK obstaje przy zachowaniu linii „23” w obecnej postaci, a co najwyżej na ograniczeniu ilości kursów po przez zdjęcie z trasy jednego autobusu i przeniesienie go na linię nr „15” która kursuje podobną trasą jak dawna linia „23”. Redakcja „MIG-a” i wszyscy zainteresowani mają jednak nadzieję, że badania napełnienia „dwudziestki trójki”, jak i liczne interwencje i petycje dadzą do myślenia Pracownikom Działu Przewozów, którzy jednak ostatecznie podejmą odpowiednią decyzję i być może za jakiś czas będę mógł dopisać do niniejszego tekstu kolejny podrozdział zatytułowany: „23 reaktywacja”.

___________
* Autor dla ułatwienia orientacji użył w tekście aktualnych nazw ulic i osiedli.



WSZELKIE MATERIAŁY (TJ. INFORMACJE, ARTYKUŁY, ZDJĘCIA) SĄ CHRONIONE PRAWAMI AUTORSKIMI.
WYKORZYSTYWANIE MATERIAŁÓW BEZ ZGODY AUTORA JEST ZABRONIONE!

DO GÓRY
WSTECZ
Serwis utrzymywany na serwerach: World Hotels Directory