(22kB)

WSTECZ

NUMER 1, MAJ 2003 (06. 06. 2003)


AKTUALNOŚCI

  • BIELSKO-BIAŁA

BYŁ, ALE SIĘ ZEPSUŁ.
30 kwietnia do MZK Bielsko-Biała przyjechał testowy autobus Irisbus Agora. Testy autobusu miały się rozpocząć 1. maja. Niestety okazało się, że autobus przyjechał do Bielska niesprawny. Tego samego dnia został odprowadzony do serwisu w Skoczowie, skąd do zamknięcia tego numeru nie wyjechał.
Irisbus Agora (dawniej Renault Agora) to niskopodłogowy autobus wprowadzany właśnie na polski rynek przez polskiego przedstawiciela firmy Irisbus - słupską Kapenę.
P. A.
Testowa Agora udaje się do serwisu w Skoczowie. Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć

ZIELONE W NATARCIU.
MZK dokonał kolejnego zamachu na klasyczne kremowo-czerwone malowanie miejskie! Po tym, jak w kwietniu czerwonego IK415 #074 pomalowano w reklamę CH Sarni Stok, Jelcz M11 #703 zmienił barwy z klasycznych na nowe zielono-niebieskie. Niedługo zielone malowanie otrzymały Jelcz PR110 M #729 i wyremontowany IK280.37 #007. Pod sam koniec maja w nowym malowaniu objawił się IK280.70E #058. Na nim MZK nieco zaoszczędził, gdyż do malowania użyto jedynie zielonego lakieru - niebieski pas to pozostałość poprzedniego malowania! Tym samym już 15 ze 138 autobusów wozi nowe zielono-niebieskie malowanie, a 36 pozostało w pięknym, klasycznym kremowo-czerwonym.
P. A.
Zielono-niebieski Mig #703.  Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Zielono-niebieska Peerka #729.  Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć

JEDYNKA PO STAREMU.
Od 15. kwietnia do odwołania, w związku z zamknieciem dolnego odcinka al. Armii Krajowej, zmieniono trasę linii 1. Autobusy zamiast al. Armii Krajowej, ul. Boboli i Długą do Cygańskiego Lasu jadą bezpośrednio ul. Partyzantów (czyli trasą sprzed 1. 08. 2001) pomijając przystanki Armii Krajowej-Krogulcza, Boboli Szpital, Długa MZK w zamian zatrzymując się na przystanku Partyzantów Belos. W związku z objazdem odjazdy z pętli w Cygańskim Lesie zostały opóźnione o 2 minuty.
Także w związku z modernizacja al. Armii Krajowej opóźnienia mogą wystąpić na linii 21, gdyż autobusy zamiast al. Armii Krajowej jadą ul. Długą i Boboli (po trasie właściwej dla przeciwnego kierunku tej linii) i następnie zawracają na parkingu przy Szpitalu Wojewódzkim. Wszystkie przystanki pozostały bez zmian.
P. A.
IK415 #022 zawraca na parkingu pod Szpitalem Wojewódzkim.  Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Jedynka znów koło Belosu - Mig #679.  Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć

POŻEGNANIE.
Końcem maja naturalną śmiercią od palnika odszedł od nas Jelcz M11 #682. Jest to drugi (po 680) "Mig", który padł ofiarą Solarisów. Z 48 "Migów" dostarczonych do Bielska-Białej pozostało już tylko 25 (22 liniowe, 2 techniczne i 1 szkoleniowy).
P. A.
Mig #682 na pętli w Cygańskim Lesie na dwa miesiące przed kasacją.  Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć

PRAWIE NÓWKA.
Halę Motorenu opuścił po remoncie Ikarus 280.37 #007. Jest to już trzeci (po 010 i 006) odbudowywany bielski IK280.37. Pod względem wizualnym autobus ten to klon 006. Różni się od niego tylko zamalowanymi na czarno listwami ozdobnymi na przednim wlocie powietrza oraz dość dziwnym rozmieszczeniem bocznych okien - z prawej strony, w miejscu gdzie znajdują się uchwyty na tablice kierunkowe wstawiono okna odsuwane, a nieotwierane okna (po jednym w każdym członie autobusu) wstawiono obok.
P. A.
Świeżo po odbudowie (pierwszy dzień na trasie) - IK280.37 #007.  Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć

PO CZĘSTOCHOWSKU.
W Ikarusie 415 #049 wymieniono przednią szybę. Nie było by w tym nic dziwnego, ale panoramiczną szybę zastąpiono szybą dwuczęściową. Takie rozwiązanie można spotkać w IK415 z MPK Częstochowa. Podobnie jak w Częstochowie nie wymieniono, na pasujące do tego typu szyby (takie jak w IK412), wycieraczek oraz poszycia przodu autobusu. Jednak w bielskiej 415-tce wycieraczki nie zachodzą na liswę łączącą części szyby gdyż została ona skrócona tak, aby znajdowała się poza polem pracy wycieraczek.
P. A.

ESTETYCZNIEJ?
Zderzaki Miga #687 pomalowano na jedynie słuszny (wg MZK, oczywiście) kolor - czarny. Jest to pierwszy kremowo-czerwony Jelcz z czarnymi zderzakami.
P. A.
Mig #687 na pętli w Cygańskim Lesie. Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć

INFORMACJE TABOROWE.
* MALOWANIE MIEJSKIE:
  • 703 (M11)
  • 729 (PR110)
  • 007 (IK280)
  • 058 (IK280)
* NOWE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
  • 017 (IK280) - Renault Wektor - nowa wersja (ex Renault Wektor; exex Pers)
  • 045 (IK415) - Sanplast (ex Englisch School; exex CH Sarni Stok, Utex)
  • 052 (IK415) - Beckers - nowa wersja (ex Beckers; exex Unia Wolności)
* ZAKOŃCZONE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE (bez zmiany lakieru):
  • 716 (IK280) - biały
* NOWE TABLICE REJESTRACYJNE:
  • 007 (IK280) - SB 39219 (ex BBL 2945)
  • 080 (NL222) - SB 42113 (ex KBB 580Z)
* KASACJE:
  • 682 - JELCZ M11 (1988)

P. A.

  • CIESZYN

KOLEJNY REKORD?
Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie ogłosił przetarg na niskowejściowy autobus klasy midi. Wszystko wskazuje na to, że będzie Jelcz M101I Salus. ZGK Cieszyn eksploatuje już 4 autobusy tego typu, a gdy dojdzie piąty egzemplarz ZGK będzie posiadał najwięcej Salusów w Polsce. Cieszyński ZGK jest już swego rodzaju rekordzistą - posiada najwięcej w Polsce Jelczy M125M Dana (5 sztuk).
P. A.

  • CZECHOWICE-DZIEDZICE

U15 W CZECHOWICACH?
PKM CZechowice - Dziedzice ogłosiło przetarg na dostawę jednego autobusu 15-metrowego i trzech 12-metrowych należących do zunifikowanej ze sobą rodziny. Jedynie autobusy Mana i Solarisa spełniają warunki przetargu. PKM najprawdopodobniej będzie wierny Solarisowi.
P. A.

  • OŚWIĘCIM

BARDZIEJ ELEGANCKO.
Kierowcy MZK Oświęcim jeżdżą w mundurach. Na mundur składa się: popielata koszula, czarny krawat z nadrukiem MZK Oświęcim, szara marynarka i takiego samego koloru spodnie, oraz komplet obuwia.
L. M.

POLSKIE AUTOBUSY DWA.
Na ogłoszony przez MZK Oświęcim przetarg wpłynęły 2 oferty: Polskie Autobusy oraz diler Polskich Autobusów. Obie firmy zgłosiły te same produkty: Jelcza 120M/3 oraz Autosana H7-20.02
L. M.

ZARZĄD ZOSTAJE.
Konkurs ogłoszony przez Radę Nadzorczą na stanowisko Prezesa Zarządu oraz Wiceprezesa PKSiS Oświęcim wygrali dotychczasowi zarządzający czyli Leszek Rykała oraz Jerzy Latusek.
L. M.

ODŚWIEŻONY.
Jelcz L11.2 #BLZ 5112 z PKSiS Oświęcim dostał nowe malowanie firmowe.
L. M.

TANIEJ W PKSiS.
PKSiS Oświęcim obniżył ceny biletów na linii Oświęcim - Zakopane i tak np. bilet z Oświecimia do Zakopanego kosztuje 17 zl (studencki 11,90).
L. M.

  • WADOWICE

ULGOWE W PKSIE.
PKS w Wadowicach S.A. z dniem 1.05.03 wprowadził 40% ulgę handlową dla uczniów, studentów i emerytów powyżej 65 roku życia we wszystkich kursach krajowych (zarówno zwykłych jak i pospiesznych) - z wyjątkiem kursu Wadowice - Jelenia Góra gdzie obowiązuje 50% zniżka.
L. M.


DO POCZYTANIA

Zbigniew Ząbek - Historia MIG-a w Bielsku.
Komunikacja autobusowa w Bielsku-Białej niemal od samego początku jej istnienia związana była z autobusami popularnej węgierskiej marki IKARUS. W połowie lat siedemdziesiątych do IKARUSÓW dołączyła druga marka, tym razem krajowa. Tą marką był równie popularny w Polsce JELCZ. Od tej pory, cała komunikacja miejska w mieście oparta była na produktach tych dwóch firm. 653 - pierwszy bielski Jelcz M11. Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
W różnym okresie do Bielska trafiały, w większej lub mniejszej, ilości różne typy IKARUSÓW, bądź JELCZY. Na zmianę dominowała jedna lub druga marka, autobusy jednej marki zastępowano autobusami drugiej i na odwrót. Sytuacja zmieniła się w roku 1982, kiedy to do ówczesnego MPK zaczęły trafiać niemal równocześnie zarówno IKARUSY, jak i JELCZE, z tą tylko różnicą, że IKARUSY były przegubowe (typ 280), a JELCZE krótkie (typ PR-110).
Te dwa tak różne i zupełnie niezwiązane ze sobą pojazdy stały się w pewnym momencie jedną motoryzacyjną rodziną, a stało się to za sprawą JELCZA M-11. Ta, zbudowana w połowie lat osiemdziesiątych, konstrukcja była połączeniem w jedną całość IKARUSA z JELCZEM. Autobus ten oparty jest na podwoziu popularnego IKARUSA 260 i wyposażony też w węgierski silnik RABA (również z IKARUSA 260), oraz w specjalnie zbudowane w Jelczu – Laskowicach nadwoziu wraz z wyposażeniem w dużej mierze oparte na nadwoziu z JELCZA PR-110.
Całkowicie oryginalny Mig.  Fot. Marcin Stiasny
Kliknij, aby powiększyć JELCZ M 11 jak szybko dało się zauważyć jest połączeniem licznych zalet IKARUSA i równie licznych wad JELCZA. Pierwsze autobusy tego typu trafiły do Bielska-Białej w czerwcu 1986 roku i otrzymało je MPK (w następnym okresie trafiały również do PKS-u). Było to pięć sztuk, które otrzymały numery boczne od 653 do 657. Autobusy te szybko zyskały sympatię kierowców. JELCZE M –11 otrzymały opinie zwrotnych, dość szybkich i miały całkiem niezłe przyśpieszenie jak na owe czasy. Jedną z nielicznych cech negatywnych, na jakie zwracają do dziś uwagę kierowcy są dość słabe hamulce. Niestety na równie przychylne opinie nie mogli liczyć konstruktorzy z ust pasażerów. Autobus ten jest mały, ciasny, bardzo głośny w środku, ma fatalny układ siedzeń, które co gorsza ulegają łatwo zniszczeniu (łamią się oparcia) i na dodatek ma bardzo wysokie zawieszenie, co nie ułatwia wsiadania i wysiadania osobą starszym.
Do bielskiego MPK na przestrzeni lat 1986 – 1988 trafiło łącznie 48 pojazdów tego typu. Pierwsze z nich jak już wspomniałem trafiły w czerwcu 1986 roku, następnych dziesięć pojawiło się w Bielsku w lutym 1987 roku (nr 661 – 670), dalej pięć w maju 1987 roku (nr 671 – 675) i jeszcze trzy w lipcu tego samego roku (nr 676 – 678). Całość uzupełniły jeszcze dwie dostawy w roku następnym, odpowiednio w czerwcu dziesięć sztuk (nr 679 – 688) i w sierpniu piętnaście sztuk (nr 689 – 703). Autobusy te, mimo że dostarczone w dość krótkich odstępach czasowych nie były idealnie takie same. Różniły się między sobą licznymi detalami i tak np. pierwsza dostawa (653 – 657) była pomalowana w tradycyjny jak do tej pory sposób, to znaczy czerwony pas ciągnął się również przez drzwi. Wszystkie następne autobusy miały już drzwi jednokolorowe - kremowe. 700 - M11 po odbudowie w Motorenie wygląda jak nowy. Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć
Dla odmiany autobusy o numerach 671 do 675 w środku posiadały mniejszą ilość pionowych rurek (uchwytów), które były zastąpione skórzanymi paskami z plastikowymi rączkami tak jak w starszych JELCZACH PR-110.

Wszystkie MIG-i dostarczane z początku (dotyczy to autobusów do numeru 675 włącznie) posiadały dodatkowy kierunkowskaz boczny z tyłu. W autobusach wyprodukowanych później zrezygnowano z niego. Również te starsze różniły się tym od tych następnych, że mocowanie tablicy rejestracyjnej znajdowało się nie po środku, tylko z lewej strony tak jak w PR-110.

Również kryzys odcisnął swoje piętno na owych autobusach. Zgodnie z założeniem projektantów wszystkie autobusy w wersji miejskiej miały być wyposażone w lampy typu świetlówki. Niestety częste braki w magazynach spowodowały, że dostarczane autobusy miały często oświetlenie przy pomocy zwykłych lamp z żarówkami. Bywało czasami tak, że w jednej dostawie część autobusów posiadało oświetlenie z żarówkami, a część ze świetlówkami. Z biegiem czasu w wielu wozach i tak lampy były wymieniane na takie jak w IKARUSACH.
698. Mig zaadaptowany na pogotowie techniczne. Rozwiązanie prawie niespotykane w innych miastach.  Fot. Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć Ciekawostką jest to, że dostawy JELCZY M-11 przewyższały chyba w tamtych czasach zapotrzebowanie firmy na autobusy. Dowodem na to mogą być dwie ostatnie dostawy z roku 1988, kiedy to w czerwcu dostarczono 10 sztuk i w sierpniu kolejnych 15 sztuk. Efekt tego był taki, że nim zdążyły wyjechać na trasy wszystkie autobusy z dostawy czerwcowej, to już pojawiły się w zajezdni autobusy z dostawy sierpniowej. Jeszcze bardziej ciekawe wydaje się to, że niektóre autobusy z sierpniowej dostawy wyjechały z zajezdni wcześniej niż te z czerwca, a najlepszym przykładem mogą być „sierpniowe” 696 i 700, które już jeździły po mieście w tym czasie, kiedy „czerwcowe” 685 i 688 jeszcze stały na placu. Ostatnie MIG-i wyjechały na trasy dopiero na początku 1989 roku.
Inną ciekawostką jest to, że w lecie 1989 roku można było często zobaczyć na ulicach Kołobrzegu i Dźwiżyna autobus bielskiego MPK o numerze 702 gdzie był wykorzystywany jako autobus wycieczkowy dla dzieci z kolonii letniej.
Z dostarczonych do bielskiego MPK 48 autobusów nadal na stanie firmy pozostaje jeszcze 25 sztuk, z czego 22 pozostaje w ruchu jako czynne autobusy liniowe, a 3 jako wozy specjalistyczne (dwa jako Pogotowie Techniczne; 692 i 698, a jeden jako Nauka Jazdy; 685). W odróżnieniu od wielu innych miast, w których nadal JELCZE M-11 pełnią czynną służbę, bielskie MIG-i pozostają w prawie niezmienionej postaci, zrezygnowano jedynie z kaset z taśmą zastępując je uchwytami na tablice z numerem linii. Wszystko wskazuje jednak na to, że w ciągu najdalej dwóch lat te popularne autobusy znikną już definitywnie z tras bielskiego MZK i zostaną zastąpione przez inną polską produkcję, jaką jest SOLARIS URBINO 12. Jelcz M11 w nowym malowaniu MZK - 693. Fot Paweł Adamus
Kliknij, aby powiększyć

DO GÓRY
WSTECZ