NUMER 1, MAJ 2003 (06. 06. 2003)
AKTUALNOŚCI
BYŁ, ALE SIĘ ZEPSUŁ.
30 kwietnia do MZK Bielsko-Biała przyjechał testowy autobus Irisbus Agora.
Testy autobusu miały się rozpocząć 1. maja. Niestety okazało się, że autobus przyjechał
do Bielska niesprawny. Tego samego dnia został odprowadzony do serwisu w Skoczowie, skąd do zamknięcia tego
numeru nie wyjechał.
Irisbus Agora (dawniej Renault Agora) to niskopodłogowy autobus wprowadzany właśnie na polski rynek przez polskiego
przedstawiciela firmy Irisbus - słupską Kapenę. P. A. |
|
ZIELONE W NATARCIU.
MZK dokonał kolejnego zamachu na klasyczne kremowo-czerwone malowanie miejskie!
Po tym, jak w kwietniu czerwonego IK415 #074 pomalowano w reklamę CH Sarni Stok, Jelcz M11
#703 zmienił barwy z klasycznych na nowe zielono-niebieskie. Niedługo zielone malowanie otrzymały
Jelcz PR110 M #729 i wyremontowany IK280.37 #007. Pod sam koniec maja w nowym malowaniu objawił się
IK280.70E #058. Na nim MZK nieco zaoszczędził, gdyż do malowania użyto jedynie zielonego lakieru - niebieski pas to pozostałość poprzedniego
malowania! Tym samym już 15 ze 138 autobusów wozi nowe zielono-niebieskie malowanie, a 36 pozostało w pięknym, klasycznym kremowo-czerwonym.
P. A.
|
|
JEDYNKA PO STAREMU.
Od 15. kwietnia do odwołania,
w związku z zamknieciem dolnego odcinka al. Armii Krajowej, zmieniono trasę
linii 1. Autobusy zamiast al. Armii Krajowej, ul. Boboli i Długą do Cygańskiego Lasu jadą bezpośrednio
ul. Partyzantów (czyli trasą sprzed 1. 08. 2001) pomijając przystanki Armii Krajowej-Krogulcza,
Boboli Szpital, Długa MZK w zamian zatrzymując się na przystanku Partyzantów Belos. W związku z
objazdem odjazdy z pętli w Cygańskim Lesie zostały opóźnione o 2 minuty.
Także w związku z modernizacja al. Armii Krajowej opóźnienia mogą wystąpić na linii 21, gdyż autobusy zamiast al. Armii Krajowej
jadą ul. Długą i Boboli (po trasie właściwej dla przeciwnego kierunku tej linii) i następnie zawracają na parkingu przy Szpitalu
Wojewódzkim. Wszystkie przystanki pozostały bez zmian. P. A.
|
|
POŻEGNANIE.
Końcem maja naturalną śmiercią od palnika odszedł od nas Jelcz M11 #682. Jest to drugi (po 680) "Mig", który padł
ofiarą Solarisów. Z 48 "Migów" dostarczonych do Bielska-Białej pozostało już tylko 25 (22 liniowe, 2 techniczne i 1 szkoleniowy).
P. A.
|
|
PRAWIE NÓWKA.
Halę Motorenu opuścił po remoncie Ikarus 280.37 #007. Jest to już trzeci (po 010 i 006)
odbudowywany bielski IK280.37.
Pod względem wizualnym autobus ten to klon 006. Różni się od niego tylko zamalowanymi na czarno
listwami ozdobnymi na przednim wlocie powietrza oraz dość dziwnym rozmieszczeniem bocznych okien -
z prawej strony, w miejscu gdzie znajdują się uchwyty na tablice kierunkowe wstawiono okna odsuwane,
a nieotwierane okna (po jednym w każdym członie autobusu) wstawiono obok. P. A.
|
|
PO CZĘSTOCHOWSKU.
W Ikarusie 415 #049 wymieniono przednią szybę. Nie było by w tym nic dziwnego, ale
panoramiczną szybę zastąpiono szybą dwuczęściową. Takie rozwiązanie można spotkać w IK415 z
MPK Częstochowa. Podobnie jak w Częstochowie nie wymieniono, na pasujące do tego typu szyby
(takie jak w IK412),
wycieraczek oraz poszycia przodu autobusu. Jednak w bielskiej 415-tce wycieraczki nie zachodzą na liswę łączącą
części szyby gdyż została ona skrócona tak, aby znajdowała się poza polem pracy wycieraczek.
P. A.
|
ESTETYCZNIEJ?
Zderzaki Miga #687 pomalowano na jedynie słuszny (wg MZK, oczywiście) kolor - czarny. Jest to pierwszy kremowo-czerwony
Jelcz z czarnymi zderzakami. P. A.
|
|
INFORMACJE TABOROWE.
* MALOWANIE MIEJSKIE:
- 703 (M11)
- 729 (PR110)
- 007 (IK280)
- 058 (IK280)
* NOWE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE:
- 017 (IK280) - Renault Wektor - nowa wersja (ex Renault Wektor; exex Pers)
- 045 (IK415) - Sanplast (ex Englisch School; exex CH Sarni Stok, Utex)
- 052 (IK415) - Beckers - nowa wersja (ex Beckers; exex Unia Wolności)
* ZAKOŃCZONE REKLAMY CAŁOPOJAZDOWE (bez zmiany lakieru):
* NOWE TABLICE REJESTRACYJNE:
- 007 (IK280) - SB 39219 (ex BBL 2945)
- 080 (NL222) - SB 42113 (ex KBB 580Z)
* KASACJE:
P. A.
|
KOLEJNY REKORD?
Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie ogłosił przetarg na niskowejściowy autobus klasy midi.
Wszystko wskazuje na to, że będzie Jelcz M101I Salus. ZGK Cieszyn eksploatuje już 4 autobusy tego typu, a
gdy dojdzie piąty egzemplarz ZGK będzie posiadał najwięcej Salusów w Polsce. Cieszyński ZGK jest już
swego rodzaju rekordzistą - posiada najwięcej w Polsce Jelczy M125M Dana (5 sztuk). P. A.
|
U15 W CZECHOWICACH?
PKM CZechowice - Dziedzice ogłosiło przetarg na dostawę jednego autobusu 15-metrowego i
trzech 12-metrowych należących do zunifikowanej ze sobą rodziny. Jedynie autobusy Mana i Solarisa
spełniają warunki przetargu. PKM najprawdopodobniej będzie wierny Solarisowi. P. A.
|
BARDZIEJ ELEGANCKO.
Kierowcy MZK Oświęcim jeżdżą w mundurach. Na mundur składa się:
popielata koszula, czarny krawat z nadrukiem MZK Oświęcim,
szara marynarka i takiego samego koloru spodnie, oraz komplet obuwia. L. M.
|
POLSKIE AUTOBUSY DWA.
Na ogłoszony przez MZK Oświęcim przetarg wpłynęły 2 oferty:
Polskie Autobusy oraz diler Polskich Autobusów.
Obie firmy zgłosiły te same produkty: Jelcza 120M/3 oraz Autosana H7-20.02
L. M.
|
ZARZĄD ZOSTAJE.
Konkurs ogłoszony przez Radę Nadzorczą na stanowisko
Prezesa Zarządu oraz Wiceprezesa PKSiS Oświęcim wygrali
dotychczasowi zarządzający czyli Leszek Rykała oraz Jerzy Latusek.
L. M.
|
ODŚWIEŻONY.
Jelcz L11.2 #BLZ 5112 z PKSiS Oświęcim dostał nowe malowanie firmowe.
L. M.
|
TANIEJ W PKSiS.
PKSiS Oświęcim obniżył ceny biletów na linii Oświęcim - Zakopane i tak np. bilet z
Oświecimia do Zakopanego kosztuje 17 zl (studencki 11,90).
L. M.
|
ULGOWE W PKSIE.
PKS w Wadowicach S.A. z dniem 1.05.03 wprowadził 40% ulgę handlową dla uczniów,
studentów i emerytów powyżej 65 roku życia we wszystkich kursach krajowych
(zarówno zwykłych jak i pospiesznych) - z wyjątkiem kursu Wadowice -
Jelenia Góra gdzie obowiązuje 50% zniżka.
L. M.
|
DO POCZYTANIA
Zbigniew Ząbek - Historia MIG-a w Bielsku.
Komunikacja autobusowa w Bielsku-Białej niemal od samego początku jej istnienia
związana była z autobusami popularnej węgierskiej marki IKARUS.
W połowie lat siedemdziesiątych do IKARUSÓW dołączyła druga marka, tym razem krajowa.
Tą marką był równie popularny w Polsce JELCZ.
Od tej pory, cała komunikacja miejska w mieście oparta była na produktach
tych dwóch firm.
|
|
W różnym okresie do Bielska trafiały, w większej lub mniejszej, ilości różne typy IKARUSÓW,
bądź JELCZY. Na zmianę dominowała jedna lub druga marka, autobusy jednej marki zastępowano
autobusami drugiej i na odwrót. Sytuacja zmieniła się w roku 1982,
kiedy to do ówczesnego MPK zaczęły trafiać niemal równocześnie zarówno IKARUSY,
jak i JELCZE,
z tą tylko różnicą, że IKARUSY były przegubowe (typ 280), a JELCZE krótkie (typ PR-110).
|
Te dwa tak różne i zupełnie niezwiązane ze sobą pojazdy stały się w pewnym momencie
jedną motoryzacyjną rodziną, a stało się to za sprawą JELCZA M-11. Ta, zbudowana w połowie
lat osiemdziesiątych, konstrukcja była połączeniem w jedną całość IKARUSA z JELCZEM.
Autobus ten oparty jest na podwoziu popularnego IKARUSA 260 i wyposażony też w węgierski
silnik RABA (również z IKARUSA 260), oraz w specjalnie zbudowane w Jelczu
Laskowicach nadwoziu wraz z wyposażeniem w dużej mierze oparte na nadwoziu z JELCZA PR-110.
|
|
JELCZ M 11 jak szybko dało się zauważyć jest połączeniem licznych zalet IKARUSA i równie licznych wad JELCZA.
Pierwsze autobusy tego typu trafiły do Bielska-Białej w czerwcu 1986 roku i otrzymało je MPK
(w następnym okresie trafiały również do PKS-u). Było to pięć sztuk, które otrzymały numery boczne od 653 do 657.
Autobusy te szybko zyskały sympatię kierowców. JELCZE M 11 otrzymały opinie zwrotnych, dość szybkich i miały całkiem
niezłe przyśpieszenie jak na owe czasy. Jedną z nielicznych cech negatywnych, na jakie zwracają do dziś uwagę kierowcy
są dość słabe hamulce. Niestety na równie przychylne opinie nie mogli liczyć konstruktorzy z ust pasażerów. Autobus ten
jest mały, ciasny, bardzo głośny w środku, ma fatalny układ siedzeń, które co gorsza ulegają łatwo zniszczeniu
(łamią się oparcia) i na dodatek ma bardzo wysokie zawieszenie, co nie ułatwia wsiadania i wysiadania osobą starszym.
|
Do bielskiego MPK na przestrzeni lat 1986 1988 trafiło łącznie 48 pojazdów tego typu.
Pierwsze z nich jak już wspomniałem trafiły w czerwcu 1986 roku, następnych dziesięć pojawiło się w Bielsku w
lutym 1987 roku (nr 661 670), dalej pięć w maju 1987 roku (nr 671 675) i jeszcze trzy w lipcu tego samego roku
(nr 676 678). Całość uzupełniły jeszcze dwie dostawy w roku następnym, odpowiednio w czerwcu dziesięć sztuk
(nr 679 688) i w sierpniu piętnaście sztuk (nr 689 703).
Autobusy te, mimo że dostarczone w dość krótkich odstępach czasowych nie były idealnie takie same.
Różniły się między sobą licznymi detalami i tak np. pierwsza dostawa (653 657) była pomalowana w tradycyjny
jak do tej pory sposób, to znaczy czerwony pas ciągnął się również przez drzwi. Wszystkie następne autobusy miały
już drzwi jednokolorowe - kremowe.
|
|
Dla odmiany autobusy o numerach 671 do 675 w środku posiadały mniejszą
ilość pionowych rurek (uchwytów), które były zastąpione skórzanymi paskami
z plastikowymi rączkami tak jak w starszych JELCZACH PR-110.
Wszystkie MIG-i dostarczane z początku (dotyczy to autobusów do numeru
675 włącznie) posiadały dodatkowy kierunkowskaz boczny z tyłu. W autobusach
wyprodukowanych później zrezygnowano z niego. Również te starsze różniły się tym
od tych następnych, że mocowanie tablicy rejestracyjnej znajdowało się nie po środku, tylko z lewej strony tak jak w PR-110.
Również kryzys odcisnął swoje piętno na owych autobusach. Zgodnie z
założeniem projektantów wszystkie autobusy w wersji miejskiej miały być wyposażone
w lampy typu świetlówki. Niestety częste braki w magazynach spowodowały, że dostarczane
autobusy miały często oświetlenie przy pomocy zwykłych lamp z żarówkami. Bywało czasami
tak, że w jednej dostawie część autobusów posiadało oświetlenie z żarówkami,
a część ze świetlówkami. Z biegiem czasu w wielu wozach i tak lampy były wymieniane na
takie jak w IKARUSACH.
|
|
Ciekawostką jest to, że dostawy JELCZY M-11 przewyższały chyba
w tamtych czasach zapotrzebowanie firmy na autobusy.
Dowodem na to mogą być dwie ostatnie dostawy z roku 1988,
kiedy to w czerwcu dostarczono 10 sztuk i w sierpniu kolejnych 15
sztuk. Efekt tego był taki, że nim zdążyły wyjechać na trasy wszystkie autobusy z
dostawy czerwcowej, to już pojawiły się w zajezdni autobusy z dostawy sierpniowej.
Jeszcze bardziej ciekawe wydaje się to, że niektóre autobusy z sierpniowej dostawy
wyjechały z zajezdni wcześniej niż te z czerwca, a najlepszym przykładem mogą być
sierpniowe 696 i 700, które już jeździły po mieście w tym czasie, kiedy
czerwcowe 685 i 688 jeszcze stały na placu. Ostatnie MIG-i wyjechały na trasy dopiero
na początku 1989 roku.
|
Inną ciekawostką jest to, że w lecie 1989 roku można było często zobaczyć na ulicach Kołobrzegu i Dźwiżyna autobus bielskiego MPK o numerze 702 gdzie był wykorzystywany jako autobus wycieczkowy dla dzieci z kolonii letniej.
|
Z dostarczonych do bielskiego MPK 48 autobusów nadal na stanie firmy pozostaje jeszcze 25 sztuk, z czego 22 pozostaje w ruchu jako czynne autobusy liniowe, a 3 jako wozy specjalistyczne (dwa jako Pogotowie Techniczne; 692 i 698, a jeden jako Nauka Jazdy; 685).
W odróżnieniu od wielu innych miast, w których nadal JELCZE M-11 pełnią czynną służbę, bielskie MIG-i pozostają w prawie niezmienionej postaci, zrezygnowano jedynie z kaset z taśmą zastępując je uchwytami na tablice z numerem linii.
Wszystko wskazuje jednak na to, że w ciągu najdalej dwóch lat te popularne autobusy znikną już definitywnie z tras bielskiego MZK i zostaną zastąpione przez inną polską produkcję, jaką jest SOLARIS URBINO 12.
|
|
|
DO GÓRY
|
WSTECZ
|