Transexpo 2016 – cz. 1: Premiery Solarisa

By on 16/10/2016 in Fotorelacja, Targi

Za nami już XIII edycja Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO. Kieleckie targi Transexpo są najważniejszą imprezą branżową polskiej komunikacji miejskiej, na których co roku prezentowane są najnowsze technologie stosowane w pojazdach miejskich. W serii kilku artykułów przedstawimy tegoroczne nowości, które można było spotkać na targach. Na pierwszy rzut – Solaris.

Producent z Bolechowa może uznać minione targi za bardzo udane. Solaris zdobył trzy nagrody, zaprezentował 4 pojazdy, w tym jeden premierowy.

W Kielcach Solaris przedstawił Solarisa Urbino 10,5 napędzanego amerykańskim silnikiem spalinowym Cummins ISB6.7E6 280B o pojemności 6,7 litra. Został on zblokowany z automatyczną skrzynią biegów ZF Ecolife. Autobus jest też lżejszy od standardowego, 12-metrowego pojazdu. Dzięki mniejszej długości nadwozia i obniżonej wadze pojazd jest bardziej ekonomiczny, co bezpośrednio przekłada się na mniejsze zużycia paliwa. Ponadto jest nieco tańszy, od standardowego 12-m modelu.

Autobus jest wyposażony w trzy pary drzwi, a podróżować nim może maksymalnie 85 osób, w tym 25 na fotelach typu Ster 8MU Ultra Light. Z poziomu niskiej podłogi jest dostępnych sześć siedzeń. Kielecki debiutant wyposażony jest ponadto w nowinki technicznye, takich jak ładowarki USB, antybakteryjne poręcze i ściany boczne, czy podświetlane, informujące o załączeniu sygnału stop, poręcze.

solaris_2016_10_11_-9

Nowy Solaris Urbino 12 Hybrid wyposażony jest w szeregowy system HybriDrive amerykańskiego producenta BAE Systems. W rozwiązaniu tym główną rolę odgrywa silnik elektryczny, który zasilany jest energią elektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o niewielkiej pojemności (Cummins ISB4.5E6 o mocy 210 KM). Ekologiczny, w części elektryczny napęd wpływa na obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

W nowym hybrydowym Urbino 12 Solaris oferuje opcjonalnie możliwość zamontowania systemu Stop-and-Go, który całkowicie wyłącza pracę silnika spalinowego podczas postoju na przystanku oraz umożliwia opuszczenie go w trybie bezemisyjnym. Oprócz tego klienci będą mogli zdecydować się na system Arrive-and-Go, który dodatkowo wyłącza pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. Dzięki tym rozwiązaniom nowy pojazd hybrydowy Solarisa funkcjonalnością upodabnia się do autobusu elektrycznego i według przeprowadzonych testów jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha praca pojazdu pozwala również w znaczny sposób zmniejszyć poziom hałasu, szczególnie w zatłoczonych centrach miast.

Nowy Urbino 12 Hybrid odznacza się znakomitymi parametrami jezdnymi, w szczególności cechuje go energiczne, a przy tym płynne przyspieszenie. Jedną z głównych cech napędu jest to, że podczas hamowania odzyskiwana jest energia kinetyczna, po czym zamieniana i gromadzona jest w postaci energii elektrycznej w magazynie energii, umieszczonym na dachu autobusu. Pojazd prezentowany na targach IAA wyposażony jest w baterie o łącznej pojemności 11,6 kWh. W najbliższym czasie będą dostępne dwie dodatkowe wersje magazynowania energii: superkondensatory o pojemności 0,82 kWh oraz baterie litowo-jonowe o pojemności 31,8 kWh.

Sposób rozlokowania elementów systemu hybrydowego – w wieży silnika oraz na dachu pojazdu – nie wpływa na liczbę miejsc pasażerskich w pojeździe. Oferowane układy siedzeń w nowej hybrydzie Solarisa są takie same jak w Urbino 12 z konwencjonalnym napędem z silnikiem firmy Cummins.

solaris_2016_10_11_-14

Premierowe, 12-metrowe Urbino CNG wykorzystuje zalety Solarisa nowej generacji, takie jak lekka konstrukcja, nowoczesny układ jezdny, lekki szkielet czy przestronna i komfortowa przestrzeń pasażerska. Jednostkę napędową w nowym gazowym modelu stanowi sprawdzony silnik marki Cummins ISLG o mocy 320 KM, spełniający normę Euro6, a w prezentowanym egzemplarzu sprzężony ze skrzynią biegów VOITH Diwa6. Nowość stanowi technologia montażu butli z gazem ziemnym. Pięć kompozytowych zbiorników jest umieszczonych na dachu autobusu wzdłużnie, nie zaś poprzecznie, jak było to w poprzedniej wersji Urbino. Ponadto nowa technologia budowy pojemników pozwala na oszczędność nawet 80 kilogramów w zależności od konfiguracji. Dzięki położeniu wzdłuż autobusu, zredukowano także liczbę zaworów butli. Prezentowany na targach model posiada zbiorniki z gazem o pojemności 1575 l. Producent oferuje w tym zakresie także butle o powiększonej pojemności 1875 litrów lub mniejsze o pojemności 1260 litrów. Dzięki temu autobus można idealnie dopasować do potrzeb przewoźników.

W gazowym Solarisie nowej generacji zawór tankowania gazu znajduje się w tym samym miejscu co wlew paliwa w jego spalinowym odpowiedniku. W rezultacie ani układ siedzeń, ani wnętrze gazowca, ani też budowa kabiny kierowcy nie uległy zmianie w stosunku do autobusu diesla. Podobnie jak i inne modele nowej generacji Solarisa, pojazd charakteryzuje się przestrzennym i jasnym wnętrzem, w którym wykorzystano znane już w Solarisach, nowoczesne rozwiązania, takie jak oświetlenie LED, efektywna klimatyzacja czy ładowarki USB, dzięki którym podróż nowym gazowcem staje się niezwykle komfortowa. W autobusie znajdują się 33 miejsca siedzące, w tym 16 dostępnych jest z niskiej podłogi.

solaris_2016_10_11_-1

W Kielcach można było zobaczyć również autobus miejski roku 2017, którym ogłoszono nowe Urbino 12 electric. Innowacyjny elektrobus miał swoją premierę na targach Busworld 2015 w Kortrijk w 2015 roku. Prezentowany podczas targów autobus wyposażony jest w baterie o pojemności 240 kWh, podzielone na 6 pakietów, z których każdy wynosi 40 kWh. Baterie o pojemności 160 kWh umieszczono z tyłu pojazdu, a pozostałych 80 kWh zainstalowano na dachu, nad pierwszą osią. Energia w bateriach uzupełniana jest za pomocą umieszczonego na dachu pantografu oraz poprzez tradycyjne złącze plug-in. Pierwsze z rozwiązań o mocy do 450 kW gwarantuje szybkie doładowanie baterii na trasie, natomiast popularna „wtyczka” służy do uzupełnienia baterii w zajezdni w czasie nocnej przerwy.

Bezemisyjne Urbino 12 electric w nowym designie stanowi najbardziej nowatorską pozycję w ofercie polskiego producenta. Pojazd jest wynikiem połączenia zalet najnowszych autobusów Solarisa, takich jak lekka i trwała konstrukcja, technika budowy skin-on-skin czy ergonomicznie rozplanowana przestrzeń pasażerska, z niezwykle cichym i ekologicznym napędem.

W 12-metrowym elektrycznym Solarisie została zamontowana innowacyjna oś elektryczna, w którą wbudowane są dwa niezależne silniki elektryczne o maksymalnej mocy 2 x 125 kW. Rozwiązanie to pozwala na lepsze wykorzystanie wnętrza pojazdu, a także obniża jego masę. Najwyższej klasy osprzęt elektryczny oraz oś elektryczna zapewniają cichą, płynną i pozbawioną drgań jazdę, przez co autobus doskonale sprawdza się w warunkach miejskich, również przy dużej liczbie stojących pasażerów.

Należy w tym miejscu podkreślić, że wszystkie modele rozrastającej się rodziny nowego Urbino wyróżniają się tą samą nowoczesną stylistyką. Autobusy oparte są na tej samej konstrukcji i wykorzystują ujednolicone komponenty, umieszczone w podobny sposób. W każdym z pojazdów zastosowane są identyczne panele boczne, w tym także dachowe, mimo rozmaitych elementów wyposażenia montowanych na dachach pojazdów. Unifikacja serii nowego Urbino gwarantuje przewoźnikom posiadającym w swojej flocie różne typy pojazdów polskiej marki ujednolicony, a także szybszy i tańszy serwis.

solaris_2016_10_11_-20

Kolejne premiery nowej generacji
W portfolio nowego Solarisa znajdują się do tej pory najbardziej popularne modele 12-metrowy i 18-metrowy napędzane silnikami diesla, a także autobus elektryczny o standardowej długości oraz niskowejściowe Urbino 12 LE. W najbliższym czasie planowane są premiery kolejnych przegubowych modeli nowej generacji: bateryjne nowe Urbino 18 electric oraz gazowe Urbino 18 CNG. W dalszej kolejności przedstawione zostaną trolejbusy nowej generacji. Solaris realizuje kolejne etapy zmiany generacyjnej autobusów miejskich konsekwentnie od 2014 roku, kiedy miała miejsce premiera nowego Urbino.

Galeria zdjęć Solarisów zaprezentowana na targach dostępna jest pod linkiem.

Top