Transexpo 2014 – cz. 2: Nowości od Mercedesa i Setry

By on 10/10/2014 in Fotorelacja, Targi

Podczas Międzynarodowych Targów Transportu Publicznego w Kielcach Mercedes-Benz zaprezentował kilka nowych pojazdów. Można było zobaczyć nowego Mercedesa Citaro G z mniejszym silnikiem, krótszego, bo liczącego jedynie 10,3 metra Tourismo K. Całość oferty EvoBus uzupełniła ekspozycja marki BusStore (także po raz pierwszy w Kielcach), która zaprezentowała niskopodłogowy model Sprinter 77 w wersji Euro 5 w barwach firmy Mikrus z Żor. Dodatkowo, po raz pierwszy w Polsce mogliśmy zobaczyć zupełnie nową rodzinę TopClass 500, a dokładniej model S 516 HDH w barwach Biura Podróży Vip-Palm.

Citaro G

Niskopodłogowy autobus miejski Citaro G o pojemności 7,7 l i długości 18,1 m. Pojazd napędzany jest silnikiem OM 936 Euro VI o mocy 260 kW (354 KM), umieszczonym poziomo, który współpracuje z automatyczną skrzynią biegów ZF Ecolife.

Dzięki niższej masie i mniejszej powierzchni zajmowanej przez zabudowę silnika w pojeździe znajduje się aż do dziesięciu miejsc pasażerskich więcej.

Jednostka napędowa Mercedes-Benz OM 936 doskonale sprawdza się w pojazdach przegubowych m.in. dzięki systemowi Power Boost (PBS), który umożliwia chwilowe zwiększenie mocy nawet przy niższych obrotach. Dzięki temu maksymalny moment obrotowy jest teraz dostępny znacznie wcześniej, co ma decydujące znaczenie dla właściwości jezdnych 18-metrowego pojazdu. Przegubowe Citaro z nowym silnikiem przyśpiesza podobnie jak egzemplarze z jednostkami o większej pojemności skokowej, a dodatkowo posiada wiele zalet. Zaprezentowany na targach autobus Citaro G korzysta również z nowego, ulepszonego systemu sterującego obrotnicą przegubu (Articulation Turntable Controller), a także z elektroniki nowej generacji. Obejmuje ona m.in. większy i kolorowy wyświetlacz na desce rozdzielczej oraz nowy panel sterowania dla ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji. To kontynuacja technologiczne rewolucji, którą II generacja Citaro rozpoczęła w 2011 r.

Tourismo K
Wprowadzony w tym roku do oferty Mercedesa autokar ma długość 10,3 m, masę całkowitą na poziomie 18 t, a jego pojemność pasażerska to 41 osób w wersji 3-gwiazdkowej.

Pojazd został prawie identyczne wyposażony jak popularna seria autokarów Tourismo –a wszystko to dzięki modułowej konstrukcji. Autokar wyposażony został w identyczny kokpit jak w standardowym Tourismo. Przestrzeń pasażerska o wysokości 2010 mm może maksymalnie pomieść 41 foteli Travel Star Eco.

Z kompaktowymi wymiarami Tourismo K harmonizuje jego równie kompaktowy silnik: Z tyłu autobusu pracuje stojący rzędowy silnik sześciocylindrowy Mercedes-Benz OM 936 o mocy 260 kW (354 KM). Dzięki temu Tourismo K sprawdza się także doskonale na dalekich trasach, stanowiąc ekonomiczne połączenie adekwatnej mocy i niskich prędkości obrotowych z odpowiednio niskim poziomem hałasu. Także duży zbiornik paliwa o pojemności 340 l predestynuje Tourismo K do dalekich tras. Zaś nowa automatyczna 8-stopniowa skrzynia biegów Mercedes-Benz GO 250-8 PowerShift pozwala jeszcze bardziej zwiększyć komfort podróży.

Oprócz mocy jednostki napędowej i przeniesienia mocy porównywalnego z autokarami turystycznymi Tourismo K zaskakuje niebywałą zwinnością: dzięki wychyleniu przedniego koła od wewnętrznej strony zakrętu o 58 stopni promień skrętu pojazdu wynosi zaledwie 17,2 m – to niewiele więcej niż w minibusie. I dokładnie w tym tkwi jedna z wielkich zalet Tourismo K, gdyż właśnie dzięki temu parametrowi ów kompaktowy autokar doskonale sprawdza się na trudnych trasach wymagających dobrej zwrotności. Czy to górskie serpentyny czy zakorkowany przyhotelowy parking: Tourismo K radzi sobie w takich krytycznych sytuacjach wręcz popisowo.

Wyposażony w sprawdzone i trwałe seryjne urządzenia techniczne z rodziny Tourismo nowy Tourismo K nie tylko doskonale uzupełni asortyment autobusów Mercedes-Benz lecz będzie także idealnym dodatkiem do Twojej floty: Wysokiej jakości komponenty Tourismo K są doskonale znane zarówno Twoim kierowcom jak i warsztatom i magazynom części zamiennych. Daje to nie tylko niezliczone korzyści, przy których pojedyncza seria zostaje w tyle. Przede wszystkim zaś oznaczają one odczuwalne ułatwienia dla serwisu i trwale niskie koszty LCC, dzięki którym radość z Twojego Tourismo K towarzyszyć Ci będzie nieprzerwanie do końca jego użytkowania.

Sprinter 77
Mercedes-Benz Sprinter City 77 jest 8,5-metrowym pojazdem w pełni niskopodłogowym, posiadającym trzy osie w tym jedną skrętną. W stosunku do autobusu Sprinter City 65, dotychczasowego lidera klasy w tej serii pojazdów, Sprinter City 77 ma długość większą o około jeden metr, dzięki czemu powiększona została przestrzeń pasażerska. W efekcie ustawiono dziesięć dodatkowych miejsc pasażerskich, zapewniono bezstopniową na całej długości podłogę przestrzeni pasażerskiej niskopodłogowego autobusu oraz drugie miejsce dla wózka inwalidzkiego. Dzięki stosunkowo krótkiemu rozstawowi osi i smukłości konstrukcji także ten największy minibus miejski marki Mercedes-Benz jest predestynowany do jazdy na wąskich śródmiejskich uliczkach.

Niska podłoga na całej długości pojazdu sprawia, że pojazd jest jeszcze bardziej przyjazny osobom starszym niż dotychczasowe modele. Autobus jest wyposażony w przyklęk pozwalający obniżyć poziom pojazdu o prawie 70 cm. W środku trzyosiowego Sprintera znalazło się również miejsce na wózek dziecięcy bądź inwalidzki, zarówno w przedniej jak i tylnej części pojazdu. W pojeździe zamontowano silnik OM651 DE 22 LA o pojemności 2143 cm3, który spełnia normy emisji spalin Euro 5 i EEV. W tym roku firma Mikrus z Żor –korzystając z oferty BusStore –zakupiła w sumie sześć sprinterów, które wcześniej pełniły rolę pojazdów demonstracyjnych EvoBus Dortmund i Neu-Ulm.

[nggallery id=5]

Setra S 516 HDH TopClass

Podczas tegorocznych targów nie zabrakło również nowości spod znaku Setry, która zaprezentowała nowy autokar z rodziny TopClass 500, a konkretniej model S 516 HDH. W jego układzie napędowym zastosowano silnik Mercedes-Benz OM 471 o pojemności 12,8 l i mocy 375 kW (510 KM) oraz w pełni zautomatyzowaną skrzynię biegów GO 250-8 PowerShift. Nową opcją jest funkcja Eco Driver Feedback, która analizuje styl jazdy. Oprócz innych parametrów rejestruje również sposób, w który kierowca korzysta z pedału przyspieszenia i hamulca, chwaląc go, jeśli jego jazda jest równomierna, a także sygnalizując ewentualne błędy.

Ponadczasowo elegancki, dynamiczny design i wyposażenie, która sprosta najbardziej wygórowanym oczekiwaniom. TopClass 500 zapoczątkował erę autobusów turystycznych, które na nowo definiują pojęcie komfortu – zachwycając tym samym pod każdym względem nawet najbardziej wymagających pasażerów. Lecz również pod względem ekonomicznym jest niedoścignionym wzorem w swojej klasie. Poznaj już teraz nowy TopClass 500. Począwszy od maski z charakterystycznym logotypem marki poprzez nowo wprowadzony boczny element designu La Linea aż po innowacyjny aerodynamiczny tył: Kształty nowego TopClass nadają sylwetce autobusu niespotykaną dotąd dynamikę. Komfortowe fotele, przyjemnie niski poziom hałasu i innowacyjna koncepcja ogrzewania i klimatyzacji: Wrażenia z podróżowania TopClass 500 są jedyne w swoim rodzaju. Tu pasażer już od pierwszej chwili czuje się komfortowo. Dostępny na życzenie, znacznie powiększony przeszklony dach TopSky Panorama oferuje wszystkim pasażerom imponujące widoki – na przykład podczas przejazdów przez miasta czy na trasach dalekobieżnych. W ciągu dnia wnętrze TopClass 500 wypełnione jest światłem, zaś w nocy, dzięki oryginalnej koncepcji oświetlenia, jasne światło dzienne zastępuje nastrojowe oświetlenie. Zaprojektowany z najwyższą dbałością kokpit stanowi pod każdym względem wzór ergonomii i komfortu. Innowacyjny klucz wielofunkcyjny otwiera przed kierowcą min. możliwość komfortowego sterowania funkcjami z zewnątrz autobusu: unikatowy gadżet każdego kierowcy TopClass 500. W kwestii bezpieczeństwa pasażerów TopClass 500 jest niedoścignionym wzorem w swojej klasie. Już teraz posiada na wyposażeniu seryjnym niemalże wszystkie istotne systemy bezpieczeństwa: koncepcja bezpieczeństwa, która za sprawą połączenia aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa jest jedyna w swoim rodzaju.

[nggallery id=6]

Top