Transexpo 2013 pod znakiem Euro 6

Kieleckie targi Transexpo są najważniejszą imprezą branżową polskiej komunikacji miejskiej, na których co roku prezentowane są najnowsze technologie stosowane w pojazdach miejskich. Tegoroczna edycja upłynęła pod znakiem Euro 6, poruszonych zostało również wiele kwestii ekologii w transporcie. Tegoroczna edycja targów Transexpo 2013 obfitowała w 10 premier. Zaprezentowano m.in. CitySmile 8,5 produkcji AMZ-Kutno oraz nowego Mercedesa Conecto LF.

Wszyscy producenci autobusów miejskich zaprezentowali pojazdy z silnikami spełniającymi normy Euro 6, które zaczną obowiązywać w Polsce już w przyszłym roku. Światową premierę zaprezentowała firma EvoBus Polska, która po raz pierwszy pokazała publiczności ekologiczny i ekonomiczny autobus miejski Mercedes-Benz Conecto Low Flor z silnikiem Euro 6.

Nowy Conecto LF

Nowy autobus miejski wyposażony w nowy zespół napędowy jest teraz jeszcze bardziej atrakcyjny. Z tyłu tego popularnego autobusu niskopodłogowego pracują sześciocylindrowe silniki rzędowe z zupełnie nowej generacji BlueEfficiency Power. Są czyste, oszczędne i jednocześnie wyróżniają się długą żywotnością. Conecto dostępny jest w wersji solo i w wersji przegubowej. Podstawą układu przeniesienia napędu w Conecto w wersji solo jest nowa sześciocylindrowa jednostka rzędowa Mercedes-Benz OM 936. Z tyłu Conecto w wersji przegubowej mieści się silnik również nowej generacji Mercedes-Benz OM 470 o mocy 265 kW (360 KM) i osiągający moment obrotowy 1700 Nm przy pojemności skokowej 10,7 l. W kwestii obróbki spalin oba silniki bazują na technologii BlueTec-6 opracowanej przez Mercedes-Benz: Zamknięty filtr cząstek stałych działający w połączeniu ze stosowanym już z powodzeniem od sześciu lat mercedesowskim systemem SCR i katalizatorem oksydacyjnym. System uzupełnia ponadto chłodzony układ recyrkulacji¬ spalin. Emisje cząstek stałych i tlenków azotu redukowane są dzięki połączeniu tych wszystkich systemów do poziomu znajdującego się wręcz na granicy wykrywalności, a tym samym znacznie poniżej wartości granicznych normy. Conecto Euro VI łatwo poznać po jego tylnej części: Zbiornik wyrównawczy czynnika chłodzącego umieszczono u góry za specjalną osłoną na dachu. Nadaje to Conecto dynamiczną i niemalże ściętą sylwetkę. Nowe są także pokrywa silnika i dzielona tylna szyba a także klapy serwisowe znajdujące się po lewej stronie. Silniki we wszystkich Conecto zabudowywane są wieżowo z lewej strony tyłu pojazdu. Zapewnia to nie tylko możliwość pełnej niskiej na całej długości autobusu lecz także łatwość obsługi: Komfortowy dostęp z zewnątrz do podzespołów zapewnia pokrywa silnika, dwie duże klapy po lewej stronie oraz otwierana lewa strona nowej dzielonej tylnej szyby.

Premiery Solarisa

Producent z Bolechowa na tegorocznych targach zaprezentował trzy Solarisy: – Solaris Urbino 12 Electric z automatycznym systemem ładowania dachowego (pantograf) – Solaris Urbino 18 z silnikiem DAF MX-11 Euro 6 – Solaris InterUrbino 12 z silnikiem Cummins Euro 6 Prezentowany na targach Solaris Urbino 12 electric z automatycznym, kontaktowym systemem szybkiego ładowania stanowić będzie uzupełnienie oferty firmy w zakresie pojazdów elektrycznych. Będzie to tym samym już trzecie – po plug-in i ładowaniu indukcyjnym – rozwiązanie zaoferowane przez producenta z Bolechowa. Podstawowym celem przyświecającym konstruktorom było stworzenie systemu gwarantującego szybkie i w pełni zautomatyzowane ładowanie autobusu, zapewniające dodatkowo niższe koszty eksploatacyjne. Prezentowany autobus wyposażony będzie w baterię o pojemności 80 kWh. W oparciu o rzeczywiste potrzeby klientów oferowane są także baterie o pojemności 105, 120, 210 i 240 kWh. Zastosowanie wybranej wielkości baterii uwarunkowane jest infrastrukturą, którą dysonuje przewoźnik i zapotrzebowaniem na energię elektryczną danej trasy. Zbudowany jest na bazie swojego popularnego spalinowego odpowiednika, jednakże gwarantuje niższe od niego koszty eksploatacyjne. Zastosowanie Urbino 12 electric w ruchu miejskim jest gwarancją zerowej emisji spalin, niespotykanego dotychczas komfortu dla pasażerów, a tym samym poprawy jakości życia w miastach.

Konferencja Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej

Targom towarzyszyła jak co roku konferencja zorganizowana przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej. Tematyka tegorocznego spotkania „Transport miejski jako element Narodowego Programu Rozwoju Gospodarki Niskoemisyjnej” wychodziła naprzeciw zagadnieniem dotykającym m.in. założeń do Krajowej Polityki Miejskiej, projektowi CHALLENGE, zarządzania mobilnością oraz wsparcia przewozów transportu miejskiego w polityce transportowej miasta, metod poprawy efektywności energetycznej i redukcji emisji w transporcie miejskim w działaniach operatorów transportu miejskiego oraz rozwoju konstrukcji i wyposażenia autobusów w kierunku niskoemisyjności.

II wystawa zabytkowych autobusów

Wzorem roku ubiegłego Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej stworzyła wystawę zabytkowych autobusów. Wśród eksponatów znalazły się Jelcz 021, Jelcz 043, Jelcz 043 Cabrio, Jelcz M-11, Chausson AH48 i San H-01. Największym zainteresowaniem cieszył się jednak warszawski Chausson APH47. Chaussony zostały zakupione przez polski rząd tuż po wojnie. Kilkaset wozów trafiło w ręce PKSu, niektóre z nich przekazywano sukcesywnie do powstających przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. Pierwsze pojazdy wyjechały na ulice Warszawy 22 lipca 1947 roku. Chaussony wykazały się wyjątkową trwałością w trudnych warunkach. Ich eksploatację w Warszawie zakończono w 1969 r. Odnowiony Chausson miał swoją premierę kieleckich targach Transexpo w ramach drugiej już wystawy taboru zabytkowego, organizowanej przez IGKM. Egzemplarz pochodzi z 1950 r, wcześniej służył w armii francuskiej. Autobus został sprowadzony z  Belgii w 2013 r. przez warszawski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej.

foto: Rafał Kupczak
foto: Rafał Kupczak
foto: Rafał Kupczak
foto: Transexpo

Polecane posty