SilesiaKOMUNIKACJA 2014

W minionym tygodniu odbyła się 6 edycja targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA 2014, na których dwaj producenci zaprezentowali 4 nowości. EvoBus Polska przedstawił miejski autobus Citaro K z silnikiem Euro 6 w wersji 3-drzwiowej oraz nowy minibus Mercedes 519CDI Sprinter City 65 także w wersji Euro 6. Czeski SOR wystawił dwie nowości: miejski autobus SOR BN 8,5 z silnikiem Iveco Euro 6 oraz międzymiastowy autobus SOR LC 12 także z silnikiem Iveco Euro 6. Oprócz premierowych pojazdów można było zobaczyć również minibusa zbudowanego na podwoziu Mercedesa przez firmę Automet, Autosana Sancity 9LE, Mana Lion’s City Hybrid, a także wystawę zabytkowych autobusów.

EvoBus Polska

EvoBus Polska na tegorocznej edycji targów SilesiaKOMUNIKACJA zaprezentował wspomniane już wcześniej dwa autobusy miejskie – Citaro K i Sprintera City 65.

Citaro K C2
Nowe Citaro K C2

Citaro K C2 został zaprezentowany z silnikiem Mercedesa OM936 Euro 6, o mocy 220kW, z automatyczną skrzynią biegów firmy Voith oraz z systemem stabilizacji ESP.
Egzemplarz prezentowany na targach został wyposażony w system alkolock, podświetlane krawędzie wejściowe do autobusu, specjalne nakładki na koła pojazdu, zabezpieczające konstrukcję w przypadku najechania na krawężnik.
We wnętrzu pojazdu producent oddał do użytku pasażerów 23 siedzenia, a łączna ilość miejsc wynosi 88 osób. Tuż po zakończeniu targów 10,6 metrowy Citaro K udał się na dwu-tygodniowe testy do PKM Sosnowiec.

Mercedes 519CDI Sprinter City 65
Mercedes 519CDI Sprinter City 65 z silnikiem Euro 6

Kolejny debiut spod znaku gwiazdy to miejski minibus Mercedes 519CDI Sprinter City 65 z silnikiem Euro 6. Pojazd mierzący 7,72 metra wyposażono w wyjątkowo ekonomiczny silnik Mercedes-Benz OM651 Euro 6 o mocy 120kW, który zapewnia w jeździe miejskiej spalanie plasujące się na poziomie 12-18 l/100 km. Pojazd mieści 16 pasażerów na miejscach siedzących (4 fotele rozkładane). Łączna pojemność autobusu wynosi maksymalnie 30 miejsc. Bezpieczne wejście na pokład autobusu zapewnia szerokie, przednie wejście wyposażone w dwuskrzydłowe frzwi, gdzie także została zlokalizowana rampa wjazdowa dla wózków inwalidzkich czy dziecięcych. Następnie pasażerowie przechodzą do niskopodłogowej platformy środkowej, która została zoptymalizowana zarówno pod względem wyglądu i łatwości użytkowania.

SOR Libchavy

Czeski producent pokazał na targach aż trzy pojazdy: SOR BN 8,5 z silnikiem Iveco Euro 6, międzymiastowy autobus SOR LC 12 oraz elektrobus EBN 10,5.

SOR EBN 10,5
SOR EBN 10,5 z napędem elektrycznym

SOR EBN 10,5jest pierwszym elektrycznym pojazdem produkowanym przez czeskiego producenta. Trzydrzwiowy pojazd z silnikiem elektrycznym TAM 1049 Neoplan Riocar, o mocy 120kW jest dedykowany dla przewoźników obsługujących trasy na krótszych dystansach w ruchu miejskim. Autobus mieści 85 pasażerów, z czego 19 na miejscach siedzących (6 foteli składanych). Pojazd umożliwia rekuperację energii powstającej podczas hamowania, jednak nie wydłuża to znacząco zasięgu, a jedynie poprawia ekonomikę eksploatacji. Funkcja hamowania odzyskowego działa w zastępstwie tradycyjnego retardera. Tak krótki zasięg nie pozwala na całodzienną eksploatację pojazdu i uzasadnia jego użycie jedynie w miejscach, gdzie liczy się niska lub zerowa emisja spalin.

SOR LC12
Międzymiastowy SOR LC12

SOR LC12 z silnikiem Euro 6 dedykowany jest do przewozu pasażerów na krótkich i średnich dystansach w komunikacji międzymiastowej. Autobus mieści 82 pasażerów, wyposażony został w pełni zsynchronizowaną, mechaniczną skrzynię biegów ZF Voith Retarder.

SOR BN 8,5
Cieszący się największą popularnością w Polsce model SOR BN 8,5

SOR BN 8,5 jest najmniejszym autobusem z pośród oferowanych przez producenta zza południowej granicy. Cieszy się na polskim rynku największą popularnością. Model ten można spotkać m.in. w Kędzierzynie Koźlu, Raciborzu, a niebawem kolejne 10 sztuk dojedzie do na Śląsk w ramach zakupów konsorcjum będzińskiego w którego w skład weszło pięć prywatnych firm: Pawelec, A21, PKS Południe, Lazar i Transgór. SOR BN 8,5 jest pojazdem przystosowanym typowo do ruchu w komunikacji miejskiej, o mniejszych potokach pasażerskich.

Automet

Mercedes-Benz Sprinter 516 Automet
Turystyczny Mercedes-Benz Sprinter 516 z zabudową firmy Automet

Firma z Sanoka przedstawiła na targach minibusa na podwoziu Mercedesa Sprintera 516 w wersji turystycznej. Autobus mieści 19 pasażerów, posiada jedno dodatkowe, rozkładane siedzenie obok kabiny kierowcy. Pojazd wyposażono w silnik Euro 6, który osiąga rewelacyjne wyniki w dziedzinie spalania – 10l/100 km.

Autosan

Autosan Sancity 9LE
Autosan zaprezentował model Sancity 9LE z silnikiem Euro 6

Druga z firm mieszczących się w Sanoku zaprezentowała doskonale wszystkim znany model Sancity 9LE z Silnkiem Cummins Euro 6.

MAN Truck &Bus Polska

Autosan

Man Lion’s City Hybrid
Man Lion’s City Hybrid

Podobnie jak w ubiegłym roku MAN zaprezentował hybrydę Lion’s City Hybrid. Autobus jest wyposażony w szeregowy, hybrydowy układ napędowy, obejmujący dwa elektryczne silniki jezdne –każdy o mocy 75 kW. Podczas hamowania oba pracują jako generatory i przekształcają energię uwalnianą w tym procesie w energię elektryczną. Energia elektryczna gromadzona jest w tak zwanym akumulatorze trakcyjnym składającym się z sześciu modułów Ultracap, zainstalowanych na dachu autobusu Lion’s City Hybrid pod specjalnie przygotowaną obudową o futurystycznym kształcie oraz optymalnych parametrach aerodynamicznych.

Oprócz prezentowanych modeli targom towarzyszył projekt firmy M Event pod nazwą „Autobus Czerwony”, o którym niebawem zamieścimy więcej informacji.

Polecane posty