SilesiaKOMUNIKACJA 2013 – Hybryda Mana – cz. 2

Tym razem na targach SilesiaKOMUNIKACJA MAN Truck &Bus Polska zaprezentował hybrydowe Lion’s City. Przez ostatnie kilkanaście dni pojazd był testowany w PKM Jaworzno. Pracownicy MPK i pasażerowie z Jaworzna mówią krótko: „ekologiczny, oszczędny i cichy”. Brak emisji hałasu i spalin na przystankach, możliwość stosowania biopaliw drugiej generacji oraz zużycie paliwa niższe nawet o 30 procent to tylko niektóre z atrybutów niskopodłogowego autobusu z napędem hybrydowym.

Aspekt ekologiczny można zauważyć w czasie zatrzymywania się autobusu na przystankach, kiedy następuje automatyczne wyłączenie silnika spalinowego, przy jednoczesnym rozruchu napędu elektrycznego. Istotą technologii zastosowanej w MAN Lion’s City Hybrid jest połączenie napędu konwencjonalnego z dwoma asynchronicznymi silnikami elektrycznymi (każdy o mocy 75kW) zasilanymi wysokowydajnymi kondensatorami. Współdziałanie obydwu napędów generuje oszczędności w zużyciu paliwa, a co za tym idzie także zmniejszenie emisji spalin. W testowanym pojeździe wykorzystany został proces rekuperacji, czyli odzyskiwania energii kinetycznej i przekształcania jej w elektryczną, którą gromadzą w czasie jazdy wspomniane kondensatory. Uwalniana energia jest magazynowana w specjalnych akumulatorach Ultracaps, która kolejnie wykorzystywana do napędu dwóch silników elektrycznych.

W nowej hybrydzie MAN całkowicie zrezygnował z baterii litowo-jonowej czy niklowej i postawił na szybko ładowalne kondensatory. Zdaniem niemieckiego producenta szeregowy napęd hybrydowy zastosowany w autobusach niskopodłogowych MAN Lion`s City pozwala zaoszczędzić nawet 30 procent oleju napędowego, a równocześnie odpowiednio ograniczyć emisję szkodliwego dwutlenku węgla. W zależności od naładowania Ultracapsów oraz ukształtowaniu terenu autobus może jechać do kilkuset metrów na czystym napędzie elektrycznym. Po przekroczeniu 30km/h włączy się silnik Diesla, z którego korzysta pojazd podczas dalszej jazdy. Podczas kolejnego hamowania efektem rekuperacji, akumulatory zostaną powtórnie naładowane. I tak w kółko.

Podczas jazd próbnych wykazano, że w zależności od profilu linii silnik wysokoprężny może zostawać wyłączony nawet przez blisko 40% jazdy. Flegmatyzacja silnika Dieslowskiego polegająca na ograniczeniu jego dynamiki i pracy w najbardziej optymalnym zakresie obrotów przynosi nam konkretne oszczędności zużycia paliwa, które przedstawiciele MAN-a szacują na ok. 30% w porównaniu z tradycyjnym pojazdem.
MAN Lion’s City Hybrid jest dostosowany również do stosowania biopaliw drugiej generacji, co przyczynia się do poprawy bilansu wydzielania szkodliwych substancji do atmosfery. Przy przeciętnym przebiegu rocznym wynoszącym 60 000 kilometrów autobus hybrydowy MAN oszczędza środowisku około 10 ton emisji gazów cieplarnianych.
Zdaniem ekspertów pojazd charakteryzuje się prostą i funkcjonalną aranżacją wnętrza. Duże kontrowersje budzi sposób tylnej aranżacji pojazdu, gdzie siedzenia pasażerskie zostały „zabudowane” w wieży. Ogromny podziw budzi praktycznie niesłyszalna praca napędu elektrycznego, załączającego się podczas postojów na przystanków i włączania się do ruchu. W porównaniu z tradycyjnym autobusem różnica jest ogromna.

Polecane posty