Pierwszy zmodernizowany EDEK

Pasażerowie podróżujący dzisiaj na trasie ze Zwardonia do Katowic mieli okazję podróżować wyremontowanym składem z barwach Kolei Śląskich. Popularny “Edek” w dni robocze na stałe będzie wykonywał kursy z Katowic do Zwardonia o godzinie 7:24, ze Zwardonia do Katowic o 10:28, z Katowic do Bielska-Białej o 15:25 i z Bielska-Białej do Katowic o 22:46. W weekendy “Edek”wyjedzie z Katowic o 7:24 i 11:31, ze Zwardonia o 11:31 i 19:049. Z kolei Koleje Śląskie zakończyła postępowanie przetargowe dotyczące zamówienia publicznego na dostawę w formie leasingu pięciu zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Zwycięzcą przetargu zostało konsorcjum firm Newag, ING Lease oraz ZNLE Gliwice. Była to jedyna złożona w tym przetargu oferta niepodlegająca wykluczeniu. Wartość zamówienia wynosi 51 233 360, 85 zł (netto). Zakres modernizacji obejmuje m.in. wózki, mechanizmy podwozia, układy rozruchu, sterowania napędem i hamowania. Aby zapobiec korozji i zamarzaniu drzwi, co często zdarza się w pociągach tego typu, spółka zastrzegła też ich wymianę na aluminiowe. Pojazdy mają być ponadto wyposażony w stojaki na rowery, a kabiny WC dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pierwszy z pojazdów ma zostać dostarczony w ciągu 90 dni od podpisania umowy. Kolejne w ciągu 120, 150, a ostatnie dwa w ciągu 180 dni od dnia zawarcia umowy. Jej podpisanie ma nastąpić w najbliższych dniach. Skład należący do Przewozów Regionalnych został wyremontowany dzięki funduszom województwa śląskiego.
Zespoły trakcyjne serii ED72 były budowane we wrocławskim Pafawagu w latach 1993-1996. Konstrukcją zaprojektowano z myślą o obsłudze pospiesznych pociągów InterRegio. Ich konstrukcja opiera się na bazie rozwiązań pochodzących z produkowanych przez lata trójczłonowych zestawach serii EN57. ED72 posiada układ wagonów: rozrządczy+silnikowy+silnikowy+rozrządczy (ra+sa+sb+rb).
W pierwszym z członów powstały przedziały 1 klasy z indywidualnymi fotelami, podłogę zaś pokryto wykładziną, w pozostałych członach (2 klasy) fotele otrzymały bardziej komfortową tapicerkę. Dodatkowo w członie „rb” w zamian za przedział dla podróżnych z większym bagażem zaprojektowano przedział bufetowy. W tej serii EZT zastosowano ścianę czołową znaną z wcześniej już produkowanych EN57-19xx, na każdym z członów silnikowych zamontowano tylko po jednym pantografie.
Jednostki tej serii pomalowano w nowy żółto-czerwony schemat malowania. Kolejną wersją malowania był żółto-zielony schemat. Od 2006 roku wszystkie jednostki otrzymały „nowy” bordowo-szary schemat malowania. Ostania wersja malowania to wzór oparty na odcieniach granatu, błękitu, bieli z charakterystycznym napisem – „InterRegio”.
Od ED72-008 zastosowano zmodyfikowane silniki trakcyjne typu LKa-470 zamiast stosowanych wcześniej LKf-450, zabudowano również „ciepłe guziki” dające możliwość indywidualnego otwierania drzwi przez pasażerów oraz zamontowano elektroniczne tablice kierunkowe. Kolejną modyfikacją było wprowadzenie okien z podwójnymi szybami. Ostatni EZT ED72-021 został wyposażony w drzwi odskokowo-przesuwne.
Początkowo wszystkie EZT serii ED72 trafiały do lokomotywowni Południowej DOKP. Ostatecznie 21 sztuk rozdysponowano w lokomotywowniach: Sucha Beskidzka (008-014), Toruń (001-005), Poznań (019-021), Białogard (007, 017, 018) i Szczecin (006, 015, 016). Kilka lat później ED72 zaczęły pojawiać się również w obsłudze pociągów osobowych. Mieszkańcy Podbeskidzia często mieli okazję widzieć składy na trasie Katowice – Żilina, Kraków Główny – Żilina (pociąg iprzyspieszone) oraz na trasie Katowice – Wisła Głębce.

Polecane posty