Katowice: Do końca roku Ikarusy znikną ze śląskich ulic

By on 23/10/2016 in Artykuł

Kultowe przegubowe Ikarusy 280 jeżdżą w Katowicach od 42 lat – pierwsze egzemplarze zostały sprowadzone z Węgier przez WPK Katowice w latach 80′. Wszystko wskazuje jednak na to, że symbol węgierskiej motoryzacji zniknie ze śląskich ulic już w grudniu. Wcześniej Ikarusów pozbyły się Sosnowiec, Jaworzno i Gliwice. Niewątpliwą zaletą Ikarusów są niskie koszty serwisowania i mniejsze spalanie paliwa niż w najnowszych pojazdach. Jednak dzisiaj liczy się silnik spełniający normę emisji spalin Euro 6, niska podłoga i klimatyzacja. Tego komfortu Ikarusy nie są już w stanie zapewnić.

107_2015_03_17

Obecnie Ikarusy obsługują jeszcze w regionie kilka linii, ale można spotkać je już wyłącznie w dni robocze. W weekendy zastępuje je nowoczesny tabor. Katowicki PKM posiada jeszcze 19 Ikarusów w dwóch odmianach, jednak na śląskie drogi wyjeżdża ich nie więcej niż 10 sztuk.

Do końca tego roku dostarczonych zostanie 30 nowoczesnych autobusów marki Solaris (15 przegubowych i 15 jednoczłonowych). Wszystko dzięki dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego, opiewającego dostawę 100 nowoczesnych pojazdów. To jedna z największych dotacji przyznanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego z RPO. Unijne pieniądze pokryją 85% kosztów. Resztę PKM wyłoży z własnego budżetu. Kolejne pojazdy trafią do stolicy Katowic w 2017 i 2018 roku.

104_2015_03_17

Spośród jeżdżących obecnie Ikarus, zostaną wybrane 4 pojazdy w najlepszej kondycji. Zostaną wyremontowane i doprowadzone do stanu muzealnego. Wszystkie części, nawet obicia siedzeń, mają być wymienione na oryginalne. – Nie będą one obsługiwały pasażerów na regularnych liniach. Chcemy je wykorzystywać do celów okazyjnych – mówi Grzegorz Juraszczyk, dyrektor ds. technicznych w PKM.

Aktualnie w Polsce Ikarusy 280 eksploatowane są jeszcze w Częstochowie (25 sztuk), Bielsku-Białej (23 sztuki), Kielcach (2 sztuki) i Kędzierzynie-Koźlu (1 sztuka). Kilka egzemplarzy znajduje się w rękach przewoźników i prywatnych właścicieli, którzy zachowali je jako autobusy zabytkowe. Zgodnie z założeniami projektu pn. „Rozwój Zrównoważonego Transportu Miejskiego w Bielsku–Białej” wszystkie Ikarusy zostaną wycofane do 1 października 2017 roku.

Top