Cieszyn: Powstanie linia transgraniczna?

Podczas ostatniego posiedzenia Rady Miejskiej w Cieszynie wpłynęła interpelacja radnego Krzysztofa Pszczółki w sprawie wyliczenia kosztów uruchomienia i funkcjonowania linii autobusowej pomiędzy dworcem w Czeskim Cieszynie a placem przesiadkowym w Cieszynie. Radny wnioskował o rozważenie połączenia funkcjonującego przez 7 dni w tygodniu pomiędzy godzinami 6:00 a 22:00.

W odpowiedzi na interpelację włodarz Cieszyna Ryszard Macura podkreśla, że do stworzenia analizy kosztowej przyjęto uśrednione koszty eksploatacyjne autobusów ZGK w 2015 r. Z tego też względu kalkulacja kosztów może być obarczona dużym błędem. W analizie założono, że autobusy kursowałyby z częstotliwością około godzinną pomiędzy 6:00 a 22:00 przez 7 dni w tygodniu. Przyjęto, że nie będzie konieczny zakup dodatkowych autobusów, ale zwiększy się zatrudnienie kierowców o 3,2 etatu. Tym samym roczne koszty zatrudnienia są szacowane na 150 tyś. zł. Połączenie to byłoby obsługiwane na podstawie przepisów o transporcie transgranicznym, co wiąże się z posiadaniem licencji (koszt 10 tyś. zł).

dsc_9169

Przygotowano dwa warianty tras. Pierwszy, tańszy zakłada kursowanie autobusów przez Most Przyjaźni i Wolności, natomiast drugi, droższy przez most w Boguszowicach.

W przypadku pierwszego wariantu konieczna byłaby jednak zmiana organizacji ruchu na obu mostach. Obecnie są na nich ograniczenia dla ruchu pojazdów powyżej 3,5 tony. Po wprowadzeniu takich zmian długość trasy na jednym kursie wyniosłaby 4 km. Przy założeniu, że obsługiwanych będzie 15 kursów dziennie oraz wliczając podjazdy i zjazdy dzienny przebieg na tej linii wyniesie 74 km. Średni koszt eksploatacyjny wynosi 3,37 zł, tym samym roczny koszt eksploatacji i utrzymania autobusów dla funkcjonowania tej linii to ok. 90 tys. zł.

W przypadku przejazdu przez most w Boguszowicach Burmistrz wylicza, iż przejazd tą trasą na jednym kursie to ok. 15,5 km. Dzienny przebieg autobusów wyniósłby ok. 247 km, co daje roczny koszt eksploatacji ok. 304 tys. zł.

Koszty jakie należy zabezpieczyć na uruchomienie i roczne funkcjonowanie wnioskowanej przez Pana Radnego linii, to dla wariantu numer jeden (Most Przyjaźni i Wolności) 250 tys. zł netto, zaś dla wariantu numer dwa to 464 tys. zł netto.

Z uwagi na niemal dwa razy wyższe koszty wariantu drugiego, a także ze względu na wydłużony czas przejazdu w tym wariancie burmistrz poprosił Prezesa ZGK w Cieszynie Sp. z o.o. by zwrócił się z prośbami do zarządców dróg po polskiej i czeskiej stronie granicy, o sprawdzenie technicznych możliwości dopuszczenia ruchu Mostami Przyjaźni i Wolności dla autobusów komunikacji miejskiej w ramach regularnej linii komunikacyjnej.

Polecane posty