Cieszyn: Na ulice miasta wróci tramwaj?

Temat powrotu tramwaju na ulice Cieszyna wraca niczym bumerang. Wspólny projekt połączenia śródmieściu obu miast przygotowują samorządy Cieszyna i Czeskiego Cieszyna. Oczywiście nie dosłownym tego słowa znaczeniu, ale plany i tak są ambitne.

Na konferencji prasowej, która odbyła się w Urzędzie Miejskim w piątek 30 września, burmistrz Cieszyna, Ryszard Macura, powiedział, że rozważany jest powrót na ulice… tramwaju. – W tej chwili badam, czy rozwiązaniem celowym nie mogłoby być połączenie tych śródmieści tramwajem. Przy czym niekoniecznie będzie to tramwaj w dosłownym tego słowa znaczeniu, bardziej myślimy o wykorzystaniu nowoczesnych technologii, w tym pojazdów energooszczędnych – mówił burmistrz. Burmistrz zaznacza jednak, że nie chodzi o regularną komunikację, lecz przede wszystkim o atrakcję turystyczną. Musimy jednak zbadać koszty, bo nie chcemy fundować cieszyniakom zbyt kosztownej inwestycji. Jeżeli ta atrakcja będzie w granicach możliwości finansowych miasta, to weźmiemy ją pod uwagę. Docelowo chodzi też o to, żeby uatrakcyjnić ulicę Głęboką, którą w mojej ocenie coraz chętniej odwiedzają nie tylko mieszkańcy, ale także turyści – kontynuuje Ryszard Macura.

cieszyn-tramwaj

Przypomnijmy, sieć tramwajowa powstała w Cieszynie w 1911 roku. Była jedną z ostatnich linii, która powstała w monarchii Austro-Węgierskiej, a także najkrócej działającą. Powstanie linii związane było z rozwojem lewobrzeżnej części miasta (obecnie Czeski Cieszyn) spowodowanej budową kolei koszycko-bogumińskiej i chęcią połączenia historycznego centrum miasta (obecnie Cieszyn) z nowopowstałym dworcem kolejowym. Budowy podjęła się firma AEG z Wiednia w roku 1910. Regularny przewóz pasażerów rozpoczęto 12 lutego 1911 roku. Trasa o łącznej długości 1793 metrów wiodła od ul.Bielskiej przez Rynek i ul.Głęboką (Cieszyn), następnie mostem na Olzie i obecną ul.Hlavni (Czeski Cieszyn) aż do stacji kolejowej. Na Rynku oraz przed mostem zbudowano mijanki. Na ul.Zamkowej odchodziła bocznica do zajezdni (o długości 630 metrów). Zajezdnia była mała, z trzema torami na których mogły stać po 2 wozy i kanałem naprawczym.

Po zakończeniu I wojny światowej i podziale miasta w roku 1920 na część polską (Cieszyn) i czechosłowacką (Český Těšín) tramwaj kursował dalej, ale intensywne kontrole na moście granicznym (prócz pasażerów sprawdzano także wnętrze wozu oraz podwozie) uniemożliwiały płynną komunikację. Rozdzielenie miasta pomiędzy dwa państwa spowodowało, że postanowiono zlikwidować komunikację tramwajową. Nastąpiło to 2 kwietnia 1921 roku (choć początkowo myślano tylko o chwilowej przerwie w przewozie). Wagony odstawiono do zajezdni po polskiej stronie. W roku 1921 jeden wóz sprzedano do Bielska, pozostałe w latach 1922-23 do Łodzi. Torowisko i sieć trakcyjna była likwidowana do roku 1923.

Źródło: tramwaje.muzeumcieszyn.pl

cieszyn-zajezdnia

Polecane posty