Bielsko-Biała: Ruszył przetarg na ITS

Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej ogłosił przetarg na zaprojektowanie, dostarczenie, wykonanie i uruchomienie do działania w ruchu ulicznym miasta Bielsko-Biała Systemu ITS, w ramach zadania inwestycyjnego pn.: „Rozwój Zrównoważonego Transportu Miejskiego w Bielsku-Białej”. Projekt jest częścią zintegrowanego subregionalnego przedsięwzięcia w zakresie zintegrowania transportu publicznego na terenie Subregionu Południowego Województwa Śląskiego. Przedsięwzięcie obejmuje działania polegające na wdrożeniu komplementarnego (zrównoważonego) systemu komunikacyjno-transportowego, w tym rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego, wdrożenie zintegrowanych systemów zarządzania transportem wraz z dynamiczną informacją pasażerską.
Przedmiotem projektu jest stworzenie zintegrowanego systemu zarządzania transportem na obszarze miasta Bielska-Białej. System ITS obejmować będzie docelowo m.in. elementy zarządzania ruchem drogowym, zarządzania transportem zbiorowym oraz zarządzania informacją dla podróżnych. Wprowadzenie zarządzania ruchem drogowym (m.in. poprzez koordynację działania sygnalizacji świetlnych, monitoring wizyjny, pomiar natężenia ruchu drogowego, informacje o wolnych miejscach parkingowych) pozwoli zoptymalizować korzystanie z sieci dróg, a szczególnie przyczyni się do zmniejszenia zatłoczenia i zanieczyszczenia powietrza w newralgicznych obszarach miasta.

Komponenty zarządzania transportem zbiorowym (m.in. dynamiczna informacja przystankowa, preferencje dla komunikacji zbiorowej, nadzór nad przestrzeganiem przepisów ruchu drogowego, stacje meteorologiczne m.in. dla potrzeb akcji zima, tablice zmiennej treści VMS) umożliwią poprawę bezpieczeństwa i efektywność podróży pasażerów. Dodatkowo system zarządzania informacją dla podróżnych pozwoli w sposób dynamiczny informować kierowców i pasażerów o warunkach ruchu na ulicach miasta. Zastosowanie powyższych elementów ITS przyczyni się do redukcji zatłoczenia na drogach oraz pozwoli w sposób efektywny i zaplanowany korzystać z sieci dróg w mieście. Wszystkie opisane elementy stworzą strukturę systemu ITS Bielsko-Biała, którego jednostką centralną będzie Centrum Zarządzania Ruchem.

037_2016_04_08

Obszar objęty systemem zawiera część centralną, ograniczoną od północy ulicami Piastowską oraz Piłsudskiego, od wschodu ulicami Lwowską i Żywiecką, od południa ulicami Generała Bora-Komorowskiego oraz Aleją Generała Władysława Andersa, natomiast od zachodu ulicami Piastowską oraz Aleję Generała Władysława Andersa. System obejmuje także promieniście usytuowane drogi dojazdowe prowadzące do centrum miasta wraz ze strategicznymi skrzyżowaniami wyposażonymi w sygnalizację świetlną. Są to następujące korytarze doprowadzające ruch do centrum miasta: aleja Generała Władysława Andersa, ulica Warszawska, ulica Wyzwolenia wraz z ulicą Niepodległości, ulica Krakowska, ulica Żywiecka, ulica Partyzantów/Bystrzańska oraz ulica Cieszyńska.

Projektowany system ITS ma stanowić platformę integrującą oraz zapewnić współpracę następujących objętych zamówieniem podsystemów:
– podsystem sterowania ruchem drogowym wraz z udzielaniem priorytetu na sygnalizacjach dla pojazdów transportu publicznego,
– podsystem informacji o wolnych miejscach parkingowych,
– podsystem informacji o warunkach ruchowych,
– podsystem monitoringu wizyjnego,
– podsystem stacji meteorologicznych,
– podsystem dynamicznej informacji pasażerskiej,
– podsystem nadzoru/zarządzania ruchu transportu publicznego,
– podsystem informacji dla kierowców i podróżnych.

Wdrożenie systemu ITS będzie podzielone na dwa etapy:
– Etap I (objęty tym postępowaniem przetargowym) obejmie m.in. uruchomienie podsystemu sterowania ruchem w 18 lokalizacjach wraz z uruchomieniem priorytetu na sygnalizacjach dla pojazdów transportu publicznego, uruchomienie podsystemu zarządzania transportem publicznym (w tym podsystemu dynamicznej informacji pasażerskiej na 22 przystankach oraz w autobusach MZK, uruchomienie podsystemu informacji dla kierowców i pasażerów.
– Etap II obejmie m.in. uruchomienie podsystemu sterowania ruchem w 62 lokalizacjach wraz z uruchomieniem priorytetu na sygnalizacjach dla pojazdów transportu publicznego, uruchomienie podsystemu dynamicznej informacji pasażerskiej na 4 przystankach, uruchomienie podsystemu informacji o wolnych miejscach parkingowych oraz uruchomienie podsystemu informacji o warunkach ruchowych.

Lokalizacja przystanków objętych systemem dynamicznej informacji pasażerskiej na których zostaną zamontowane tablice elektroniczne, w etapie I – 22 tablice (1-22), w etapie II – 4 tablice (23-26):
1) 3 Maja Dworzec kierunek Katowice,
2) Hotel Prezydent kierunek Dworzec,
3) Hotel Prezydent kierunek Mikuszowice,
4) Plac Żwirki i Wigury kierunek Centrum,
5) Plac Żwirki i Wigury kierunek Mikuszowice,
6) Dmowskiego Urząd Miejski kierunek Centrum,
7) Dmowskiego Urząd Miejski kierunek Mikuszowice,
8) PCK Trasa W-Z kierunek Partyzantów,
9) PCK Trasa W-Z kierunek Żywiecka,
10) Piłsudskiego kierunek Dworzec,
11) Piłsudskiego kierunek Lwowska,
12) Wałowa kierunek Dworzec,
13) Wałowa kierunek Lwowska,
14) Żywiecka Osiedle Grunwaldzkie kierunek Centrum,
15) Żywiecka Osiedle Grunwaldzkie kierunek Żywiec,
16) Warszawska Dworzec kierunek Centrum,
17) Warszawska Dworzec kierunek Tesco,
18) Piastowska Dworzec,
19) Piastowska Sobieskiego kierunek Centrum,
20) Piastowska Wyspiańskiego kierunek Centrum,
21) Andersa Osiedle Karpackie kierunek Dworzec,
22) Michałowicza Sam kierunek Centrum.
—————————————————————————
23) Osiedle Złote Łany kierunek Centrum,
24) Osiedle Beskidzkie kierunek Cieszyńska,
25) Cieszyńska Hulanka kierunek Centrum,
26) Cieszyńska Hulanka kierunek Wapienica.

Hotel Prezydent_2016_04_08-1

Tablice, które pojawią się na bielskich przystankach muszą być wyposażone w urządzenia zapowiedzi głosowej. Zapowiedź przyjazdu autobusu na dany przystanek aktywowana zostanie przez przycisk (na konstrukcji podtrzymującej tablice) oraz przy pomocy pilota będącego w posiadaniu osoby niewidomej. Wykonawca w ramach przetargu musi dostarczyć 50 szt. pilotów (uniwersalnych dla każdej tablicy DIP). Tablice muszą być obsługiwane przez piloty bez ograniczeń ilościowych – tzn. powinny zapewnić nieograniczoną możliwość korzystania z pilotów. W ramach zapowiedzi odczytywane są informacje o czasie przyjazdu, wyświetlane na ekranie tablicy. Zastosowane tablice powinny być dwustronne. Informacje wyświetlane na powyższych tablicach powinny być widoczne z obu stron. W lewym górnym rogu tablicy, na obudowie musi zostać umieszczone logo Miasta Bielsko-Biała, natomiast obok nazwa przystanku oraz elektroniczny zegar wskazujący czas. Na przystankach zamontowane zostaną dwa typy tablic: 5-wierszowe (po dwie sztuki na przystankach PCK Trasa W-Z oraz Dmowskiego Urząd Miejski) oraz 7-wierszowe (pozostałe przystanki).

W ramach systemu ITS wdrożony zostanie serwis informacji komunikacji miejskiej, który musi być zintegrowany z serwisem informacji o ruchu drogowym. Portal powinien być wyposażony w wyszukiwarkę umożliwiającą planowanie podróży z punktu początkowego do punktu końcowego. Wskazanie na mapie miasta punktu startu oraz punktu docelowego lub wprowadzenie, np. adresu lub charakterystycznej nazwy (z funkcją podpowiedzi) powinno wyświetlić informację z czasem dojścia do najbliższego przystanku komunikacji miejskiej, czasu dotarcia do celu, numerem linii autobusowej wraz z wyświetleniem tych informacji dodatkowo, dla co najmniej najbliższych dwóch połączeń. Po przez wskazanie wyszukanego połączenia ma być możliwość jednoczesnego podglądu trasy połączenia, wraz ze wskazaniem przystanków. Serwis ma umożliwiać również wyświetlenie przebiegu danej linii autobusowej wraz z przystankami. Po przez wskazanie przystanku zarówno dla wyszukanego połączenia bądź danej linii autobusowej ma być możliwość podglądu najbliższych odjazdów oraz wyświetlenie rozkładu jazdy autobusów. Serwis ma umożliwiać wprowadzenie daty (możliwość wyboru daty z kalendarza), godziny wyjścia oraz w przypadku wyposażenia urządzenia w GPS akceptować jako punkt startu aktualne położenie podróżnego. System informacji komunikacji miejskiej powinien być dostępny przy pomocy zewnętrznej aplikacji na urządzenia mobilne. Wykonana aplikacja powinna działać na ogólnodostępnych systemach operacyjnych takich jak Android, Windows, IOS.

Oprócz tego w skład systemu będzie wchodzić narzędzie do przygotowywania przystankowych rozkładów jazdy (tabliczek) według wzorów określonych przez zamawiającego w tym zbiorczych tabliczek obejmujących kilka wariantów jednej linii bądź kilka różnych linii w tym linii różnych przewoźników, interaktywna mapa sieci komunikacyjnej pokazująca przebieg linii i umożliwiająca dostęp do rozkładów, generator rozkładów jazdy na stronę www. System będzie również informował o zmianach i komunikatach odnośnie funkcjonowania komunikacji.

Polecane posty