Hybrydowe Volvo na testach w Bielsku

Tuż przed południem zawitał do bielska kolejny testowany autobus. Tym razem jest to Volvo 7700 Hybrid, który będzie jeździł na liniach bielskiego PKS-u przez najbliższe dni, aby potem znów ruszyć w Polskę. Skonstruowany przez Volvo koncepcyjny pojazd nie ustępuje konwencjonalnym rozwiązaniom pod względem osiągów, a jednocześnie zapewnia do 50% mniejszą emisję spalin i do 35% niższe zużycie paliwa. Pojazd napędzany jest silnikiem wysokoprężnym Volvo D5E oraz silnikiem elektrycznym. Cechą charakterystyczną układu hybrydowego jest do 35% niższe zużycie paliwa, o 40–50% mniejsza emisja spalin oraz cichobieżność i brak emisji spalin przy ruszaniu z miejsca i zatrzymywaniu.

Energooszczędny, przyjazny dla środowiska środek transportu
Volvo 7700 Hybrid jest wyposażony w równoległy hybrydowy układ napędowy, w którym silnik wysokoprężny i silnik elektryczny mogą być wykorzystywane zarówno łącznie, jak i niezależnie od siebie. Oszczędność paliwa sięga 35% w ruchu miejskim i 20% na liniach podmiejskich.

Silnik elektryczny o wysokiej wydajności
Silnik elektryczny jest wykorzystywany podczas ruszania z miejsca i rozpędzania autobusu do prędkości ok. 20 km/h, dzięki czemu radykalnie maleje zużycie paliwa, a sam pojazd jest prawie bezgłośny. Dostępny już w chwili ruszania maksymalny moment obrotowy zapewnia wyjątkowo dynamiczne przyspieszanie.

Eliminacja wydzielania spalin podczas postoju
Przy większych prędkościach jazdy do napędu wykorzystywany jest silnik wysokoprężny, który jednocześnie ładuje akumulator. Ponieważ silnik elektryczny pełni zarówno funkcję jednostki napędowej, jak i generatora, ładowanie odbywa się w trakcie jazdy i w trakcie hamowania. Podczas postoju na skrzyżowaniu lub przystanku silnik elektryczny wyłącza się, co eliminuje emisję spalin.

Znaczne ograniczenie emisji substancji szkodliwych
Volvo 7700 Hybrid stanowi dowód na to, że można połączyć znikomą emisję spalin z dużymi zdolnościami przewozowymi. Opracowany przez Volvo układ hybrydowy radykalnie zmniejsza nie tylko emisję CO2, ale także emisję NOx i cząstek stałych – aż o 40–50%. Po zastosowaniu filtra cząstek stałych emisję tych zanieczyszczeń można obniżyć o dalsze 80%.

Akumulator litowo-jonowy
Autobus Volvo 7700 Hybrid jest wyposażony w chłodzony akumulator litowo-jonowy, w którym ładunek poszczególnych ogniw jest nadzorowany indywidualnie. Dzięki temu magazyn energii jest niezawodny i wydajny. Litowo-jonowy akumulator stosowany przez Volvo Buses wyróżnia się duża pojemnością, małą masą i niewielkim oddziaływaniem na środowisko, ze względu na mało inwazyjny sposób pozyskiwania litu, który nie jest pierwiastkiem deficytowym. Akumulator pozwala na użytkowanie autobusu hybrydowego w każdych warunkach klimatycznych, bez negatywnego wpływu na środowisko naturalne.

Elektryczny silnik / generator
I-SAM (Integrated Starter Alternator Motor) to silnik elektryczny z magnesami trwałymi, zasilany prądem zmiennym, pełniący również funkcję generatora energii elektrycznej.

Przetwornica napięcia DC/DC
W przetwornicy następuje konwersja napięcia 600 V / 24 V 7,5 kW.

Skrzynia biegów
Ciasno zestopniowana, zautomatyzowana skrzynia biegów Volvo I-Shift jest wyposażona w oprogramowanie współpracujące z układem hybrydowym, zoptymalizowane pod kątem eksploatacji miejskiej i podmiejskiej.

Jednostka sterująca PMU (Powertrain Management Unit)
„Mózgiem” całego układu jest jednostka elektroniczna, sterująca włączaniem i wyłączaniem napędu elektrycznego i spalinowego, a także przełożeniami skrzyni biegów i ładowaniem akumulatora.

Silnik wysokoprężny
Oszczędny, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny Volvo D5E, o pojemności 5 litrów i mocy maksymalnej 210 KM, usytuowany jest pionowo z tyłu, po lewej stronie autobusu, podobnie jak w pozostałych modelach Volvo 7700.

Dowiedz się więcej o Volvo 7700: Materiał informacyjny

Polecane posty