Hybryda na testach w Czechowicach

W drugiej połowie 2009 roku na bazie trzeciej generacji Urbino 12 powstał prototyp modelu Solaris Urbino 12 Hybrid, który zadebiutował podczas targów Busworld w Kortrijk w październiku 2009 roku. Produkcja seryjna została rozpoczęta w 2010 roku.

Solaris Urbino 12 Hybrid bazuje na systemie amerykańskiej firmy Eaton. Oferowane przez nią rozwiązania z powodzeniem wykorzystywane są w samochodach użytkowych w Stanach Zjednoczonych, natomiast w Chinach już ponad 1000 autobusów miejskich korzysta z systemu firmy Eaton. Osiągane tam wyniki eksploatacyjne jak i ekologiczne, sprawiły że Solaris rozpoczął współpracę z amerykańskim partnerem w celu opracowania europejskiej wersji dwunastometrowego autobusu hybrydowego. Współpraca zaowocowała pojazdem, który aktualnie zawitał do czechowickiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

Spalinową część układu hybrydowego stanowi Cummins ISBe o mocy 225 koni mechanicznych i pojemności 6,7 litra, spełniający normę emisji spalin EEV. Silnik spalinowy połączony jest z silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 44 kW. Zautomatyzowana 6-cio biegowa skrzynia Eaton, przekazuje napęd na tylną oś autobusu. Dzięki takiemu rozwiązaniu autobus zużywa mniej paliwa.

 

Idea działania układu polega na równoległym wykorzystaniu dwóch silników – spalinowego i elektrycznego. Przy ruszaniu lub powolnej jeździe autobus wykorzystuje wyłącznie silnik elektryczny. Po przekroczeniu 700 obr/min układ sterujący zmienia źródło napędu i autobus porusza się dzięki silnikowi wysokoprężnemu. Przejście między źródłami napędu odbywa się automatycznie, bez ingerencji kierowcy. Podczas hamowania silnik elektryczny pełni funkcję generatora prądu, który jest magazynowany w czterech akumulatorach litowo­jonowych.
Układ hybrydowy działa podobnie jak system Start-Stop znany z samochodów osobowych. Umożliwia bardzo ciche ruszanie oraz dojeżdżanie do przystanków z silnikiem wysokoprężnym pracującym na wolnych obrotach. Po osiągnięciu pewnej prędkości elektryczny siłownik sprzęgła(ECA) załącza sprzęgło i zaczyna pracować silnik diesla. Wówczas skrzynia biegów działa jako przekładnia sumująca.

Zalety napędu hybrydowego można w pełni wykorzystać właściwie wyłącznie podczas jazdy miejskiej, gdy następuje częste hamowanie i ruszanie z miejsca. Dlatego właśnie w autobusach miejskich zastosowanie hybrydy przynosi największe oszczędności.
Przy założeniu 300 km dziennego przebiegu, 25 dni eksploatacji w miesiącu i ceny paliwa w wysokości nieco poniżej 4 zł/l daje oszczędności w granicach 20 tys. zł rocznie.

 

W porównaniu z pojazdami marki Solaris, które eksploatuje czechowicki przewoźnik, w stylistyce testowanej hybrydy można doszukać się wielu, widzianych gołym okiem zmian. Po wejściu do pojazdu w oczy rzuca się utrzymana w zielonych barwach stylistyka wnętrza. Zielona tapicerka foteli świetnie kontrastuje z burtami bocznymi, które dodatkowo oklejone są kolorowymi obrazkami i z pewnością przypadną go gustu młodszym pasażerom. Dzięki mniejszej „wieży” w której umiejscowiono silnik wnętrze pojazdu rozświetla więcej światła. Kolejną nowością znajdującą się w zasięgu wzroku pasażera są dwa fotele dla dzieci zlokalizowane w okolicach drugich drzwi. Oba wyposażone są w specjalne siedziska oraz pasy bezpieczeństwa. Przednie drzwi są otwierane w kierunku wnętrza pojazdu, natomiast drugie i trzecie są odskokowo-przesuwne, z czego trzecia para jest dzielona podwójnie, natomiast środkowe są całopowierzchniowe.

Dużo zmian zastosowano również w kabinie kierowcy. Pozytywne wrażenie za kierownicą Urbino Hybrid robi nowe stanowisko pracy kierowcy. Kokpit zbudowano w oparciu o trzy dotykowe ekrany ciekłokrystaliczne. Pozwala to na zaprogramowanie sposobu obsługi wyposażenia autobusu zgodnie z życzeniem klienta. Podstawowe funkcje (m.in. otwieranie i zamykanie drzwi, klakson oraz hamulec przystankowy) realizowane są za pomocą ośmiu przycisków umieszczonych na kole doskonale leżącej w dłoniach kierownicy.

Głównymi cechami hybrydowego Solarisa jest znacznie mniejsze zużycie paliwa, emisji hałasu i szkodliwych substancji, łatwa i niedroga obsługa serwisowa oraz porównywalna do klasycznego Urbino pojemność pasażerska. Firma Eaton z kolei zapewnia o 5-letniej bezobsługowej eksploatacji napędu. Baterie zasilające silnik elektryczny oraz cały osprzęt układu hybrydowego zamiast na dachu, umieszczono w specjalnych wnękach w okolicy nadkoli. Pozwoliło to obniżyć koszty produkcji nadwozia (nie ma potrzeby przeprojektowania konstrukcji dachu i stosowania w niej wzmocnień), a także uniknąć zwiększenia oporów aerodynamicznych.

 

Polecane posty