Cieszyn: Przetarg na System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz e-bilet

Urząd Miejski w Cieszynie ogłosił przetarg pn. „Dostawa wraz z wdrożeniem Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej”, którego celem jest wdrożenie SDIP oraz biletu elektronicznego.

System będzie się składał z komponentów:
– System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej,
– Podsystem Portalowy WWW SDIP,
– System Zarządzania Rozkładami Jazdy,
– Podsystem Biletowy Komunikacji Ponadlokalnej,
– System Biletu Elektronicznego,
– System Nadzoru Ruchu.

Podstawowym założeniem wprowadzenia Systemu jest prezentacja informacji pasażerskiej zarówno wewnątrz pojazdów jak i na terenie węzła przesiadkowego. Funkcjonalność taką należy zrealizować za pomocą urządzeń zainstalowanych wewnątrz autobusów takich jak elektroniczne tablice informacyjne LCD, prezentujące przebieg trasy, linię i kierunek z wyszczególnieniem przystanków oraz równolegle informacją głosową. Innymi urządzeniami Systemu są tablice peronowe i dworcowe, które będą informować pasażerów w czasie rzeczywistym o aktualnych odjazdach autobusów. System musi posiadać dostępne na stronie portalu www tzw. wirtualne tablice rozkładowych i rzeczywistych odjazdów, dostępne dla każdego przystanku umieszczonego na mapie komunikacyjnej przy każdej linii. Przewiduje się instalację 2 szt. tablic dworcowych. Jedną z tablic należy umieścić wewnątrz budynku węzła przesiadkowego, drugą na zewnątrz (tablice 12 wierszowe jednostronne). Na peronie dedykowanym komunikacji miejskiej przewiduje się posadowienie pięciowierszowej elektronicznej tablicy dwustronnej. Na terenie węzła przesiadkowego przewiduje się montaż elektronicznych tablic informacyjnych peronowych w ilości 7 szt. Mają to być tablice jednowierszowe dwustronne z opisem nr stanowiska.

Dla zwiększenia atrakcyjności transportu publicznego założono wdrożenie systemu elektronicznego poboru opłat tzw. e-biletu. Wdrożenie takiego systemu pozwala na wprowadzenie elastycznych opłat za korzystanie z przejazdów komunikacji miejskiej w zależności od np. dystansu, pory dnia, dnia tygodnia. Pozwala na oferowanie biletu dziennego lub okresowego dla pasażerów osiągających określoną kwotę dotychczasowych opłat. System biletowy ma funkcjonować w taki sposób, aby umożliwiał pasażerowi łatwy i przejrzysty sposób płacenia za przejazdy, a jednocześnie umożliwiać promocyjne przejazdy do kilku przystanków. Karty e-biletu powinny mieć postać programowalnej karty elektronicznej, której cechy pozwolą na to, by mógł być to bilet okresowy lub jednorazowy, spersonalizowany lub bezimienny. Zakłada się możliwość doładowań kart elektronicznych w wyznaczonych punktach miedzy innymi w miejscu wyrabiana kart.

Autobusy mają być w ramach systemu biletowego wyposażone w 3 kasowniki na pojazd funkcjonujące w ramach Systemu Biletu Elektronicznego, z tego jeden kasownik ma posiadać dodatkową funkcjonalność polegającą na obsłudze mikropłatności, a co za tym idzie ma istnieć możliwość zapłaty za przejazd również za pomocą kart płatniczych wyposażonych w system tzw. płatności zbliżeniowej oraz za pomocą telefonu z funkcją NFC. Kasownik ten ma mieć również funkcję uzupełniania informacji o doładowanych środkach dotyczących biletu elektronicznego, które to uzupełnienie zostało uprzednio wykonane poprzez Internet. W okresie przejściowym, który rozpoczyna się wraz z okresem wdrażania biletu elektronicznego i kończy się nie wcześniej niż data podpisania protokołu końcowego, w każdym z autobusów, oprócz 3 kasowników wchodzących w zakres Systemu, Wykonawca zamontuje kasownik do kasowania biletów tradycyjnych (podłączony do komputera pokładowego) –  dopuszcza się wykorzystanie w tym celu kasowników będących własnością przewoźnika (KRG-6 produkcji R&G).

Pasażerowie podróżujący z kartą e-biletu będą mogli dokonywać przesiadek i korzystać z promocyjnych przejazdów wg taryfy np. przejazd do 3 przystanków lub przesiadka na następny kurs w trakcie do 15 minut od zakończenia poprzedniego zrealizowanego przejazdu. Zakłada się, że opłata za przejazd zostanie naliczona stosownie do wykorzystanej trasy przejazdu. By zredukować koszt opłaty za przejazd do kosztu odpowiadającego przejechanemu odcinkowi na danej trasie będzie konieczne dwukrotne odbicie biletu: przy wchodzeniu i przy wychodzeniu, by SBE mógł odnotować wyjście w konkretnym miejscu. Jeśli pasażer nie odbije biletu przy wyjściu to SBE naliczy automatycznie opłatę za odcinek trasy, który odpowiada pełnej opłacie.

Uzyskanie karty elektronicznej odbywać się będzie na podstawie wniosku złożonego w określonym punkcie lub drogą elektroniczną na stronie internetowej ZGK. Wzór wniosku, o którym mowa powyżej, będzie dostępny do pobrania na stronie internetowej ZGK. W przypadku złożenia wniosku drogą elektroniczną karta taka po zatwierdzeniu wniosku i jej wyrobieniu, przesyłana będzie do wnioskodawcy drogą pocztową. Każda wydana karta elektroniczna będzie posiadać unikalny kod identyfikacyjny, przypisany do każdego użytkownika posiadającego profil w SBE.

Do elementów systemu biletowego należy również zaliczyć biletomaty stacjonarne (2 szt.). Automaty mają zapewnić sprzedaż biletów papierowych dla transportu ponadlokalnego (ponadgminnego) za pomocą środków pieniężnych w postaci bilonu jak i banknotów. Automaty mają również obsługiwać płatności wykonywane za pomocą kart płatniczych, jako tzw. mikropłatności. Biletomaty stacjonarne oprócz sprzedaży biletów w komunikacji ponadlokalnej, mają również umożliwić doładowanie biletu elektronicznego oraz zakup biletów okresowych w komunikacji lokalnej.

Ważnym elementem systemu jest również poprawa bezpieczeństwa pasażerów poprzez wdrożenie na pojazdach komunikacji lokalnej tzw. przycisku alarmowego, służącego wzywaniu pomocy przez kierowcę do specjalnego stanowiska nadzoru.

W ramach portalu pasażer będzie miał możliwość sprawdzenia położenia autobusu i sprawdzenia odjazdu na ogólnodostępnej stronie internetowej wraz z możliwością pobrania aplikacji na smartfon niezależnie od jego systemu operacyjnego (Android, iOS, Windows Mobile).

W autokomputery wraz z dedykowanym oprogramowaniem i pulpitem sterowniczym dla kierowcy zostanie wyposażona flota ZGK składająca się z 20 autobusów, w celu umożliwienia dyspozytorowi z centrum dyspozytoryjnego nadzorowania w czasie rzeczywistym pracy wszystkich pojazdów znajdujących się na trasach linii komunikacyjnych.

Natomiast kierowca musi mieć podgląd i informację w zakresie:
– Lokalizacji pojazdu wraz z informacją czy kurs obsługiwany zgodnie z wyznaczona trasą,
– Prędkości poruszania się pojazdu na trasie,
– Realizacji zadania pojazdu względem obowiązującego go rozkładu jazdy (opóźnienia – jazda przed czasem).

Pojazdy będą wyposażone w nowoczesny system zapowiedzi głosowej opartej na plikach MP3. Dodatkowo pojazdy powinny być wyposażone w tablicę LCD, na której będzie wyświetlany przebieg trasy, aktualny przystanek itp.

Termin składania ofert mija 21 listopada. Podstawowym kryterium jest cena (60%), następnie okres gwarancji na wykonane zamówienie (12%), czas usunięcia awarii krytycznej (12%), czas usunięcia awarii niekrytycznej oraz usterki (10%), doświadczenie osoby, która będzie pełnić funkcję kierownika zespołu (6%). Na realizację zadania przeznaczono 210 dni.


157_2015_05_19-1

Polecane posty