Bielsko-Biała: Ruszył remont kolei gondolowej na Szyndzielnię

Wczoraj, 2 października po raz ostatni można było skorzystać z kolei linowej na Szyndzielnię. 3 października charakterystyczne żółte gondole przeszły do historii.

W październiku 2015 r. ogłoszony został przetarg nieograniczony w celu wyłonienia wykonawcy kompleksowej modernizacji w  systemie „projektuj i buduj” w ramach limitu ceny 12 mln zł. Szczegółowa koncepcja modernizacji opracowana została przez zespół specjalistów pod kierunkiem prof. Mariana Wójcika  z Katedry Transportu Linowego AGH w Krakowie. Kontrakt na modernizację kolei gondolowej na Szyndzielnię został podpisany pomiędzy ZIAD Bielsko-Biała S.A. a Doppelmayr Polska Sp. z o.o. w grudniu  2015 r.

Modernizacja obejmie wymianę najważniejszych elementów kolei:
– kompletny zespół napędu głównego,
– zespół napędu awaryjnego,
– zespoły hamulca ruchowego i głównego napędu,
– zespół zasilająco-pompowy sterowania hamulcami,
– zespoły wyposażenia elektrycznego i sterowniczo-kontrolnego,
– agregat hydrauliczny układu napinającego,
– lina nośno-napędowa oraz kabel sterujący (łączący dolną i górną stację),
– nowoczesne 6-osobowe kabiny o wysokości ok. 2 m z wejściem z poziomu peronu (dostosowane do wjazdu wózkami dla dzieci oraz osób niepełnosprawnych) – 32 szt.

W wyniku modernizacji nastąpi znaczący wzrost komfortu dla pasażerów (zwłaszcza przy wsiadaniu i wysiadaniu), możliwość wygodnego korzystania z kolei przez osoby na wózkach, wzrost bezpieczeństwa oraz  – dzięki nowej technice – niezawodna praca mechanizmów przez długi okres.

W okresie przestoju odnowione zostaną także budynki stacji. Zostaną również powiększone kasy, poczekalnie i dojście do peronów. W kasach można będzie płacić kartą. Przewidywany czas otwarcia kolei po gruntownej modernizacji to luty 2017 r.

Kolej gondolowa na Szyndzielnię jest pierwszą po II wojnie światowej koleją linową w Polsce i pierwszą koleją gondolową, nie kabinową. Budowa kolei rozpoczęła się w 1950. Dostawcą urządzeń technologicznych i gondoli była austriacka firma Bruder Girak. Roboty wykonało Bielskie Przemysłowe Zjednoczenie Budowlane pod nadzorem Krakowskiego Zarządu Inwestycji Kolejowych z inż. Zbigniewem Schneigertem. Projektantem budynków była inż. arch. Krystyna Różyska. Kolej oddano do użytku 24 września 1953.

Zimą 1994/1995 kolej została poddana gruntownej modernizacji, także przez firmę Bruder Girak. Jest obecnie jedną z trzech kolei gondolowych w polskich górach (pozostałe dwie to kolej gondolowa „Jaworzyna Krynicka” i Kolej gondolowa „Stóg Izerski”).

Stare wagoniki nie znikną jednak z krajobrazu. W lipcu została otwarta górna stacja kolejki linowej na Szyndzielnię, w środku której umieszczono specjalną ekspozycję starych wagoników: drugiej, trzeciej i czwartej generacji. Są archiwalne fotografie, została opisana historia kolejki.

Polecane posty