Bielsko-Biała: Na zajezdni PKS powstanie stacja tankowania CNG

W dniu dzisiejszym został podpisany list intencyjny pomiędzy PKS w Bielsku-Białej S.A. a PGNiG Obrót Detaliczny w sprawie budowy do końca tego roku, pierwszej na Podbeskidziu ogólnodostępnej stacji paliw CNG. Stacja ta zagwarantuje dostawy sprężonego gazu ziemnego przede wszystkim dla PKS Bielsko-Biała, która planuje do 2020 roku zakupić 26 szt. ekologicznych autobusów zasilanych CNG.

Stacja, jaka powstanie na terenach spółki w Bielsku-Białej przy ul. Legionów będzie ogólnodostępna, zatem będą mogli korzystać z niej również mieszkańcy.

Dzisiejsze porozumienie stanowi kolejny dowód na to, że obrana przez nas strategia  promocji gazomobilności jest słuszna. To dopiero początek roku, a chęć zakupu ekologicznych autobusów gazowych zadeklarowały już Łomża i Suwałki. Cieszymy się, że dołącza do nich powiat bielski. Popularyzacja pojazdów napędzanych gazem CNG to szansa na czyste powietrze w tych rejonach Polski, które mają największy problem ze smogiem – podkreślił Henryk Mucha, Prezes PGNiG Obrót Detaliczny.

Ze strony PGNiG Obrót Detaliczny list intencyjny podpisali Prezes Henryk Mucha oraz Wiceprezes Marcin Szczudło. Podpisy w imieniu PKS w Bielsku-Białej złożyli Prezes Marek Małacha oraz Wiceprezes Paweł Sadza.

– Wprowadzenie do eksploatacji przez PKS w Bielsku-Białej 26 nowych pojazdów zasilanych paliwem CNG znacząco poprawi warunki podróżowania naszych mieszkańców. Równie istotne jest dla nas to, że inwestycja przyczyni się do poprawy jakości powietrza. Decyzja PGNiG dotycząca budowy stacji CNG na terenie Bielska-Białej to wyraźny sygnał do podjęcia działań związanych z wymianą taboru na zasilany paliwem CNG. Dotyczy to nie tylko autobusów w służbie komunikacji publicznej, lecz także pojazdów komunalnych – powiedział Marek Małacha, Prezes Zarządu PKS w Bielsku-Białej.

 Segment gazomobilności w Polsce rozwija się w ostatnim okresie bardzo dynamicznie i jesteśmy przekonani, że taka dynamika zostanie zachowana w kolejnych latach. W tym roku pozyskaliśmy już trzeciego partnera do współpracy w tym obszarze, to najlepszy dowód potwierdzający tę tezę w nadchodzących latach – podsumował Marcin Szczudło, Wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny.

Właścicielem PKS w Bielsku-Białej jest Beskidzki Związek Powiatowo-Gminny powołany przez 9 lokalnych gmin oraz powiat bielski. Zadaniem Związku jest modernizacja i rozwój transportu publicznego poprzez wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań oraz usprawnianie połączeń sieciowych na terenie powiatu oraz Bielska-Białej.

– Chcemy zachęcać mieszkańców, aby ekologiczne autobusy były dla nich środkiem transportu pierwszego wyboru.  Dlatego tak ważne jest utrzymanie przez samorząd sieci komunikacyjnej w powiecie. Oprócz sprawnej obsługi połączeń bardzo istotne jest dla nas ograniczenie emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych i hałasu. Chcemy to osiągnąć dzięki wymianie taboru autobusowego na nowocześniejszy i bardziej przyjazny dla środowiska. Realizowany przez nas projekt z całą pewnością przyniesie wyraźną poprawę jakości życia mieszkańców regionu – dodał Radosław G. Ostałkiewicz, Przewodniczący Beskidzkiego Związku Gminno-Powiatowego.

Polscy przewoźnicy coraz częściej doceniają korzyści finansowe związane z wykorzystaniem autobusów na CNG. Koszt przejechania 100 kilometrów takim pojazdem jest o ok. 10 procent niższy niż w przypadku autobusu zasilanego olejem napędowym. Oszczędności mogą jeszcze wzrosnąć nawet do ok. 20 proc., w związku z planowanym zniesieniem akcyzy na gaz ziemny CNG do celów napędowych. Odpowiednia ustawa została już podpisana przez Prezydenta RP w połowie ubiegłego roku i oczekuje na zatwierdzenie przez Komisję Europejską.

CNG to sprężony gaz ziemny o wysokich walorach ekologicznych, dlatego stanowi jedno z najlepszych paliw do napędzania transportu publicznego. Według ekspertów wymiana taboru zasilanego olejem napędowym na rzecz CNG, pozwala na znaczną redukcję emisji zanieczyszczeń: tlenków azotu do 50 proc., dwutlenku węgla do ok. 15 proc. oraz przyczyniających się do powstawania smogu pyłów PM do 99 proc. Ponadto silniki zasilane CNG pracują ciszej w porównaniu do tych na olej napędowy.

Źródło: Beskidzki Związek Powiatowo-Gminny

Polecane posty