Bielsko-Biała: MZK ogłosiło przetarg na 50 nowych autobusów

Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej ogłosił przetarg na 50 nowych autobusów zasilanych olejem napędowym, który został podzielony na trzy części. W pierwszej ma zostać wyłoniona firma, która dostarczy do Bielska-Białej 10 autobusów przegubowych. Zadanie drugie opiewa na dostawę 38 pojazdów klasy maxi, a trzecie na dwa autobusy klasy mini. Na zakupy bielski zakład chce przeznaczyć do 51 488 000 zł netto. Liczy także, że część tej sumy będzie w formie grantu ze środków unijnych, o który MZK ma zamiar aplikować. Zakup autobusów ma być elementem projektu ” „Rozwój Zrównoważonego Transportu Miejskiego w Bielsku-Białej”. Miałby on zostać zrealizowany dzięki wsparciu ze śląskiego RPO na lata 2014-2020. Dostawy będą rozłożone na kilka transz. Pierwsze pięć autobusów przegubowych ma zostać dostarczonych najpóźniej do 27 grudnia, pozostałe w trzecim kwartale 2017 r. Przekazanie solówek z kolei przewidziano w trzech partiach. Pierwsze 23 pojazdy powinny pojawić się w Bielsku-Białej do 27 grudnia tego roku. Następnych 10 MZK oczekuje w drugim kwartale przyszłego roku, zaś pozostałych w trzecim. Dostawę dwóch autobusów klasy mini przewidziano w drugim kwartale 2017 r. Przyjrzyjmy się zatem jakie będą nowe autobusy dla MZK. Wszystkie trzy grupy pojazdów będą wyposażone w silniki spełniające normę emisji spalin Euro 6.

Autobusy 7-metrowe
Pojazdy o długości od 7,00 do 7,50 metra o układzie drzwi 2-2 będą musiały zabrać na podkład min 35 pasażerów, w tym min. 14 na miejscach siedzących. Muszą być wyposażone w silnik o pojemności od 2,9 do 5,5 dm3 o mocy min 125 kW, automatyczną przekładnię hydrokinetyczną.

Autobusy 12-metrowe
Pojazdy o długości od 11,50 do 12,50 metra o układzie drzwi 2-2-2 będą musiały zabrać na podkład min 85 pasażerów, w tym min. 25 na miejscach siedzących (min. 6 siedzeń z poziomu niskiej podłogi). Muszą być wyposażone w silnik o pojemności od 6,5 do 9 dm3 o mocy min 210 kW, automatyczną przekładnię hydrokinetyczną obniżającą zużycie paliwa podczas postoju na przystankach.

Autobusy 18-metrowe
Pojazdy o długości od 17,50 do 18,75 metra o układzie drzwi 2-2-2-2 będą musiały zabrać na podkład min 140 pasażerów, w tym min. 38 na miejscach siedzących (min. 10 siedzeń z poziomu niskiej podłogi). Muszą być wyposażone w silnik o pojemności od 9 do 12 dm3 o mocy min 235 kW, automatyczną przekładnię hydrokinetyczną obniżającą zużycie paliwa podczas postoju na przystankach.

Standardowe wyposażenie
Pojazdy mają posiadać zarówno klimatyzację kabiny kierowcy jak i całej przestrzeni pasażerskiej. Zamawiający bezwzględnie wymaga dostarczenia otwartego systemu informatycznego, dzięki któremu będzie możliwość zintegrowania go z istniejącą infrastrukturą. W kabinie kierowcy ma zostać zainstalowany komputer pokładowy z odbiornikiem GPS o dokładności wskazań min. 10 m, natomiast w pojeździe znaleźć się ma system nagłośnienia przestrzeni pasażerskiej pozwalający nadawać komunikaty z nazwą bieżącego i kolejnego przystanku, komunikaty o charakterze przystanków (np. na żądanie) oraz komunikaty o przystanku końcowym, awarii pojazdu itp. Wewnętrzny wyświetlacz LCD zamontowany za kabiną kierowcy ma służyć jako nośnik systemu dynamicznej informacji pasażerskiej (w pojazdach przegubowych po 2 szt. – drugi zamontowany w okolicach 2-3 drzwi) i prezentować informacje o: nr linii, pętli docelowej, przebiegu trasy (ulice wraz z przystankami), aktualnym czasie.  Ponadto pojazdy mają posiadać dwufukncyjne kasowniki z możliwością kasowania biletów papierowych i elektronicznych. System monitoringu wizyjnego w pojazdach ma się składać z 7 szt kamer (5 w przedziale pasażerskim, w tym 1 skierowana na kabinę kierowcy, 1 obserwująca drogę przez i 1 za pojazdem), (w autobusach przegubowych 6 sztuk w przedziale pasażerskim), dwie kamery zamontowane na obu burtach rejestrujące boczny obszar pojazdy (w autobusie 7-metrowym tylko jedna kamera boczna skierowana na drzwi).

Autobusy będą dostarczone wg. harmonogramu:
 5 sztuk przegubowców do IV kwartału 2016 roku,
– 23 sztuki solówek do IV kwartału 2016 roku,
10 sztuk solówek w II kwartału 2017 roku
– 5 sztuk przegubowców do III kwartału 2017 roku.
5 sztuk solówek do III kwartału 2017 roku
– 2 sztuki minibusów do III kwartału 2017 roku.

Ostatnie nowe autobusy dotarły do Bielsku-Białej pod koniec 2011 r., kiedy to MZK pozyskało 10 Mercedesów Conecto LF i cztery Citaro G. Pod koniec ubiegłego roku przewoźnik wzbogacił się o dziesięć używanych Scanii OmniCity, które były eksploatowane w Oslo, a także o jeden minibus Stratosa LF38.

Polecane posty