Bielsko-Biała, Cieszyn: Jaki los czeka LK 190?

W maju ruszy modernizacja linii kolejowej z Cieszyna do Zebrzydowic. Trwają prace na linii kolejowej nr 139 pomiędzy Lipnikiem a Wilkowicami, wkrótce rozpocznie się rewitalizacja kolejnego odcinka w okolicach Węgierskiej Górki. A co z linią nr 190 do Cieszyna? Na razie nie wiadomo.

Koncepcja kolei miejskiej

Gmina Bielsko-Biała od czterech lat uczestniczy w działaniach, które mają przywrócić właściwą rolę kolejowego transportu pasażerskiego w subregionie południowym województwa śląskiego. Miasto wraz z samorządami powiatu bielskiego i cieszyńskiego powołało komisję ds. transportu kolejowego Śląska Cieszyńskiego. Początkiem br. w Urzędzie Marszałkowiskim przez samorządowców złożone zostało opracowanie pn. „Linia kolejowa nr 190 Bielsko-Biała-Cieszyn istotnym elementem rozwoju Śląska Cieszyńskiego w ramach subregionu południowego województwa śląskiego”. Przedstawiona koncepcja zakłada „wskrzeszenie” ruchu pasażerskiego na trasie łączącej Bielsko-Białą z Cieszynem a także rysuje koncepcję utworzenia kolei aglomeracji bielskiej w układzie krzyżowym na osi północ – południe (LK 139) oraz wschód – zachód (LK 117 i 190). Proponuje się także uruchomienie nowych przystanków osobowych na LK 139 „Bielsko-Biała Teatr (Centrum)”, „Bielsko-Biała Gemini Park” oraz na LK 190 „Bielsko-Biała Dolne Przedmieście”, „Jaworze Jasienica Niecała”, „Jasienica Strumieńska”. Kilkuletnie starania oraz zaangażowanie samorządów przyniosły wymierny efekt w postaci uwzględnienia w planach rewitalizacyjnych dwóch z trzech odcinków LK 190 (Cieszyn – Goleszów oraz Goleszów – Skoczów). Istotnym jest teraz włączenie do planów remontowych trzeciego, brakującego odcinka Skoczów – Bielsko-Biała Główna.

Szybki dojazd do szkoły i pracy
Rewitalizacja LK 190 a w konsekwencji uruchomienie połączeń pasażerskich na trasie Bielsko-Biała – Cieszyn jest istotnym elementem rozwoju ruchu regionalnego jak i turystycznego. Codziennie do Bielska-Białej dojeżdżają do szkoły i pracy mieszkańcy okolicznych miejscowości, począwszy od Jaworza po Cieszyn kończąc. Również w przeciwnej relacji występuje spory ruch pasażerski. O ile weekendowe wycieczki do Czech są już praktycznie codziennością to coraz więcej mieszkańców Bielska-Białej wyjeżdża do pracy do Czech. Uruchomienie połączeń kolejowych stałoby się receptą na ciągle rosnący ruch pojazdów osobowych a także wszechobecne zatory drogowe.

Wycinka drzew wzdłuż linii

W marcu PKP PLK rozpoczęło masową wycinkę drzewostanu porastającego okolice linii kolejowej do Cieszyna. Z trasy zniknęły wszystkie krzaczki, drobne drzewka a nawet okazałe kilkunastoletnie egzemplarze dorodnych drzew. Czy poza ewidentnymi walorami estetycznymi w ciągu linii kolejowej coś się zmieniło? Na razie nic.

Polecane posty