Autobusy elektryczne w Polsce

Zgodnie z Białą Księgą transportu Komisji Europejskiej – do 2030 r. należy zmniejszyć o połowę liczbę autobusów o napędzie konwencjonalnym w transporcie miejskim. Do roku 2050 takie autobusy powinny zostać wyeliminowane z miast całkowicie. W 2016 r. w Krakowie ruszyła pierwsza w Polsce linia obsługiwana wyłącznie pojazdami elektrycznymi. Elektryki pojawiły się również w Warszawie, a prawdziwa ekspansja szykuje się w Jaworznie.

Pierwsza w Polsce linia obsługiwana autobusami elektrycznymi          
29 kwietnia 2014 r. w Krakowie uruchomiona została pierwsza w Polsce linia autobusowa w całości obsługiwana elektrycznymi autobusami. Linia numer 154 została wybrana z uwagi na to, iż obejmuje centrum miasta. Ochrona powietrza stała się zatem głównym czynnikiem warunkującym wybór linii autobusowej. Linia 154 biegnie od osiedla Prądnik Biały, przez Nowy Kleparz, al. Słowackiego, do znajdujących się w centrum Krakowa ul. Pawiej, Dworca Głównego, ul. Basztowej, pl. Matejki i ul. Kurniki. Przystanek końcowy wyznaczono przy Dworcu Głównym Zachód. Przez pięć miesięcy krakowska linia była obsługiwana wypożyczonym taborem m.in. od firm Rampini, AMZ i Solaris. Od 2 września na linii zaczęły kursować cztery nowe autobusy elektryczne, które zamówiło MPK SA w Krakowie. Zastąpiły one na tej linii autobusy elektryczne, które krakowski przewoźnik wypożyczał od kilku producentów. Cztery nowe, bardzo ciche i całkowicie bezemisyjne autobusy Urbino electric dostarczyła do Krakowa firma Solaris Bus & Coach SA. Wartość autobusów wyniosła 7,5 mln zł.

de604_2016_10_01-2

Pojazdy są wyposażone w baterie o pojemności 80 kWh.  Można je uzupełniać energią elektryczną na dwa sposoby z ładowarek typu plug-in o mocy 20 kW zlokalizowanych w zajezdni lub z wykorzystaniem pantografu na specjalnej stacji ładowania zbudowanej przy ulicy Pawiej, wykorzystującej zasilanie z trakcji tramwajowej. Pojazdy mają długość 8,9 m i mogą jednorazowo przewieźć do 48 pasażerów. Oprócz tego, że są bardzo przyjazne dla środowiska to zapewniają bezpieczną i komfortową podróż. Nowe autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy i nowoczesny system informacji pasażerskiej.

de604_2016_10_01-3

Zakup czterech nowych autobusów elektrycznych to pierwsze, ale nie ostatnie zamówienie tego rodzaju pojazdów przez krakowskiego przewoźnika, bowiem MPK wybrało ofertę firmy Solaris Bus & Coach SA w przetargu na dostawę 20 autobusów elektrycznych (17 autobusów 12-metrowych i 3 przegubowe o długości 18 metrów). Producent z Bolechowa dostawę 17 autobusów 12-metrowych wycenił na 34 843 198 zł netto, a autobusów przegubowych na 7 948 201 zł netto.

Warszawska ofensywa elektryków
W czerwcu br. park taborowy MZA powiększył się o 10 autobusów elektrycznych Solaris Urbino electric, które skierowano do obsługi jeżdżącej Traktem Królewskim linii 222 w relacji Spartańska – Konwiktorska. Jest to kolejna inwestycja stołecznego przewoźnika w pojazdy o alternatywnych źródłach napędu. Solarisy Urbino electric są wyposażone w asynchroniczne silniki trakcyjne i baterie litowojonowe. Baterie są doładowywane metodą typu plug-in – autobus na terenie zajezdni jest podłączany do zewnętrznej ładowarki. Ładowanie elektryków odbywa się rotacyjnie. Na linii 222, którą obsługują, jeździ na stałe osiem autobusów, a dwa w tym czasie zaliczają trwające godzinę tzw. szybkie doładowanie. Odbywa się ono na terenie Zakładu Remontu Taboru przy Włościańskiej.

1905_2016_05_18

W pełni naładowane baterie pozwalają na przejechanie około 100 km. Korzyści z użytkowania elektrycznych autobusów czerpią nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale wszyscy mieszkańcy stolicy. Pojazdy są idealnie ciche, nie powodują hałasu i jednocześnie nie emitują żadnych zanieczyszczeń do środowiska naturalnego. MZA planuje w dalszym ciągu zwiększać liczbę autobusów o alternatywnych źródłach zasilania. Spółka planuje, dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej, zakup 130 niskoemisyjnych autobusów, które będą zasilane gazem lub prądem. Większość z nich – 100 sztuk – będą to wozy klasy mega (czyli przegubowce o największej pojemności). Pozostałe 30 to autobusy 12-metrowe. To nie koniec planów przewoźnika. Do Warszawy przyjechać ma w przyszłości także 20 kolejnych autobusów elektrycznych.

W zakończonym właśnie przetargu na dostawę kolejnym elektrobusów zwyciężyło Konsorcjum tworzone przez Ursus S.A., które złożyło najkorzystniejszą ofertę na zakup 10 autobusów elektrycznych dla Miejskich Zakładów Autobusowych. Pojazdy mają kosztować prawie 25 milionów złotych. Komisja przetargowa odrzuciła niższą cenowo ofertę konsorcjum 2G Bus & Coach sp. z o.o. z Bydgoszczy, które nie posiadało odpowiedniego doświadczenia w dostawach autobusów elektrycznych bądź trolejbusów (oferta na Solbusy). Najdroższą ofertę złożył Solaris. Najnowsze pojazdy MZA będą posiadały po raz pierwszy podwójny system ładowania. Poza tradycyjnym zasilaniem z gniazdka typu plug-in zostaną wyposażone w pantografy, które pozwolą na uzupełnienie energii z ładowarki napowietrznej na pętlach. Takich urządzeń będzie na terenie Warszawy docelowo 19, natomiast być może jeszcze w tym roku pierwsze pojawi się przy ulicy Spartańskiej na krańcu linii 222.

1904_2016_05_17

W ciągu czterech najbliższych lat Miejskie Zakłady Autobusowe zamierzają zrealizować duży program elektrobusowy (dzięki wsparciu funduszy unijnych). W 2020 roku w taborze Spółki powinno być co najmniej 126 pojazdów elektrycznych, w tym ponad sto przegubowych. Mają one obsługiwać przede wszystkim linie przechodzące przez Trakt Królewski, aby wyeliminować na reprezentacyjnej trasie spaliny, a także zmniejszyć uciążliwy hałas. Realizacja programu wymaga inwestycji w przebudowę infrastruktury zajezdniowej. Do obsługi tego pojazdów zostaną przystosowane oddziały „Woronicza” oraz „Redutowa”.

Ekspansja elektryczna w Jaworznie
Pierwszy elektryk zawitał także do Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej z Jaworzna, które jako pierwsze w Polsce kupiło autobus elektryczny. Był to dostarczony przez Solarisa model Urbino 12 electric. Pojazd wyposażony w silnik elektryczny o mocy 160 kW, posiadający baterie o pojemności 160 kWh, ładowany jest metodą plugin. Dodatkowo posiada specjalny system szybkiego uzupełniania energii za pomocą pantografu, zainstalowanego na dachu. Jaworzyński autobus jest wyposażony w monitoring, Wi-Fi, biletomat w pojeździe. Niska podłoga jest wspomagana przez rampę dla wózków inwalidzkich. Mieści 80 pasażerów w tym 30 na miejscach siedzących. Jest ładowany dwa lub trzy razy dziennie.

elektryk_jaworzno-2

W ostatnich dniach Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej oraz polski producent Solaris Bus & Coach podpisały umowę o wartości 35,2 mln złotych na dostawę 16 autobusów elektrycznych. Ponadto we wrześniu rozstrzygnięty został kolejny przetarg na dostawę sześciu autobusów elektrycznych. Oznacza to, że w połowie przyszłego roku na trasy obsługiwane przez firmę wyjadą kolejne 22 nowoczesne pojazdy elektryczne. W efekcie co trzeci autobus we flocie PKM będzie pojazdem całkowicie bezemisyjnym.

foto: Adrian Słupski

Zgodnie z umową na ulice Jaworzna w 2017 roku wyjedzie dziewięć przegubowych Urbino nowej generacji (18-metrowych), trzy dwunastometrowe pojazdy – nowy Urbino electric, a także cztery autobusy klasy midi o długości 8,9 metra. Wszystkie nowe autobusy zostaną wyposażone w system ładowania pantografowego, dzięki któremu baterie będzie można doładować na trasie, jak również w złącze plug-in służące do nocnego uzupełniania baterii z ładowarki stacjonarnej. Każdy autobus będzie posiadał klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy.

Polecane posty